Vegatopia Forum

Gekweekt vlees: jekkie of jummie?

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Gepost op: 10 september 2005, 15:59:51 »
De afgelopen jaren komt het onderwerp steeds weer terug: het kweken van echt vlees, zodat er geen dieren meer geslacht hoeven te worden. Begin vorig jaar kwam het op het forum al eens aan de orde . NRC-Handelsblad wijdt er vandaag weer een stuk aan op de voorpagina en in het wetenschapskatern.

Ze schijnen inmiddels al een eindje op weg te zijn met de vleeskweek, maar de verwachting dat er binnen afzienbare tijd dierenleedvrije karbonaadjes in de vitrines liggen, moet toch wel getemperd worden. "Over zes jaar hebben we misschien al een product," zegt Prof. Dr. Henk Haagsman, hoogleraar vleeswetenschappen aan de universiteit van Utrecht. "Nog geen lapje, maar wel een soort gehakt dat de voedingsuindustrie kan verwerken in pizza's of sauzen."

Het ministerie van economische zaken heeft inmiddels 2 miljoen euro uitgetrokken voor een project om varkensvlees te gaan kweken uit stamcellen dat in april van start is gegaan. Het project is een samenwerkinsgverband van celbiologen uit Utrecht die zich bezighouden met het zoeken naar geschikte stamcellen, microbiologen uit Amsterdam die werken aan het ontwikkelen van groeimedia en weefselingenieurs uit Eindhoven die bioreactoren ontwikkelen waarin goedkoop spiervezeltjes kunnen groeien. Ook worstenmaker Stegeman is bij het project betrokken. Naast het bedrag dat EZ op tafel legt, steken de deelnemers zelf er ook nog 2,3 miljoen euro in.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2005, 16:04:03 door J@n »

Offline Anna

• 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2005, 16:09:24 »
Daar heb ik vanochtend iets over op de radio gehoord. Een interview met degene die de susidie vangt en de komende jaren bezig gaat met het proberen vlees te kweken!

In eerste instantie vind ik het wel interessant klinken. Het liefst zie ik de hele wereld op een vegetarisch dieet gaan. Dan kan de wereld de hele wereldbevolking en meer tenminste voldoende voeden. Maargoed voor de mensen die (voorlopig) toch vlees (blijven) eten, kan het best een uitkomst zijn! Er hoeven dan in ieder geval geen levende wezens meer opgeofferd te worden voor de mens zijn/haar maaltijd! Ik denk dat veel mensen dat ook wel aanspreekt.

Misschien dat het inderdaad het idee voor de nabije toekomst is.
Maar het gaat wel afhangen van hoeveel dat gaat kosten, en of er een makkelijke/snelle methode is om vlees te kweken. En of de consumenten ervoor open staan.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2005, 16:10:14 door Anna »

Offline Anne

« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2005, 21:53:51 »
Het is dat ik zelf gekweekte en versleutelde dingen een beetje naar vind, maar dat is gewoon het idee.
Maar ik vind die cellen denk ik geen levende wezens meer, of het leeft wel, maar meer zoals plant. Ik heb er niet meer het gevoel bij dat het "iemand" is, zoals bij een visje of een koe ofzo.
Dus wat dat betreft een goede zaak, vleeseters kunnen duizend beter dat eten dan vlees waarvoor dus iemand is vermoord.
Maar ik denk niet dat ik er zelf snel aan zou beginnen, het blijft toch vlezig, en naast voorkoming van dierenleed voel ik me ook gezonder als vega.

Aiko

« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2005, 01:36:00 »
Aaaah, een Anne en een Anna. Nóg zo'n verhusselrisico. Dat kan mooi in het rijtje met Anya / Ayla, Bart / Bast, Laurie / Laura en nog eentje die ik volgens mij even niet teboven krijg. Maar dat terzijde...

Om op het onderwerp te blijven, ik denk dat ik moet kokhalzen als ik het alleen al proef, dus 'jekkie' voor mij. Maar voor de vleesetende kan het een prima (betere) uitkomst zijn.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2005, 01:36:32 door Aiko »

Kiwi

« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2005, 01:37:13 »
nog eentje die ik volgens mij even niet teboven krijg

Poek / Piek?  :P

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2005, 08:10:54 »
Je kunt ook zeggen dat we een heel nieuwe klasse levende wezens creeëren om onze magen een plezier te doen. We houden niet op met het uitbuiten van dieren, maar we slopen er gewoon hun mogelijkheid om iets te voelen uit.

Nou ja, beetje filosofisch gezever natuurlijk. Maar toch.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2005, 13:31:48 »
het lijkt me niet iets wat erg succesvol gaat zijn
in de krant stond dat het niet zo lekker zou zijn als echt vlees, dus vleeseters zullen liever echt vlees eten
en vegetariers zullen het niet willen eten, omdat ze vlees vies vinden/omdat de stamcellen van dieren komen/omdat er mogelijk een geheel nieuwe klasse levende wezens misbruikt wordt
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2005, 16:00:29 »
wie praat mij even bij? stamcellen kunnen toch ook uit een navelstreng gehaald worden, en die zouden anders weggegooid worden, toch?

Ik heb wel ooit met iemand gediscussieerd over klonen, of die dan ook een ziel zouden hebben etc.  Maar hierbij is het meer een simpele cel die zich deelt toch? Eigenlijk vergelijkbaar met een stukje quorn?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2005, 16:09:54 »
in theorie zou je ook menselijke stamcellen kunnen gebruiken, uit de navelstreng, maar dat gebeurt voorlopig echt nog niet, nu doen ze onderzoek naar embryonale stamcellen

Op www.nrc.nl kun je nog de demo-krant lezen

Offline kimske

• 174
    • Kimske
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2005, 16:51:10 »
Ik denk dat ik hier geen problemen mee zou hebben... als er geen beest voor afgemaakt wordt, of ander leed... mah
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Offline linz

• 225
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2005, 18:12:55 »
Toch  :pukey: hier, hoor! Klinkt als een heel foute science fiction film wat mij betreft. Krijg er kippenvel van...
Maar misschien heb ik gewoon een iets te beeldende fantasie...
Zie echt al drillerige stukjes vlees in kweekbakjes groeien met de Borg-queen van Startrek als toezichthouder :bonk:

Stiekem toch een banaan!

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2005, 08:24:45 »
Ik denk dat ik hier geen problemen mee zou hebben... als er geen beest voor afgemaakt wordt, of ander leed... mah
ze gaan wel proberen om zo min mogelijk leed te veroorzaken, dus alleen de stamcellen zijn van dieren afkomstig en de rest van het proces moet diervrij zijn, omdat ze een meer diervriendelijk product op de markt willen zetten dan bioindustrie
en op het gebied van stamcellen zijn ze op zoek naar de meest efficiente, die de meeste dochtercellen produceren

Ik neem dus aan dat er nu nog wel geregeld dieren sterven, maar denk ook dat als het product er eenmaal is ik het een stuk minder erg vind dan echt vlees
maar ik denk dan weer niet dat ik het zal eten, vlees eten staat me toch tegen en ik denk niet dat dat vreemde gehakt daar verandering in gaat brengen

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #12 Gepost op: 12 september 2005, 13:21:47 »
Voorlopig verwachten ze alleen wat gehaktachtigs te kunnen maken dat in sauzen e.d. gebruikt kan worden. Maar in sauzen, kant-en-klaar-producten en zelfs in worsten wordt nu al het e.e.a. vervangen door soja zonder dat een vleeseter daar over klaagt of er iets van merkt. Wat dan de toegevoegde waarde is van kweekvlees?

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2005, 16:39:13 »
Als het maar op vlees lijkt is voor een niet-vegetariër een aanbeveling voor een vega of een veggie nauwelijks.
Maar dan zijn de bijkomende problemen wel interessant om te bekijken: wat is het afval, hoeveel fossiele brandstoffen gaat er in zitten, wat zijn de gezondheidsaspecten, zijn de huidige alternatieven smakelijker en met minder nadelen net zo goed te maken en het belangrijkste: wat de invloed op andere producten van moeder natuur zoals de bestaande flora en fauna. Dit laatste kan een zelfde soort discussie opleveren als genetische manipulatie.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

the_disheaver

« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2005, 18:16:12 »
Iemand interesse in de digitale versie? (of kan ik het posten, voor discussiedoeleinden? :))

Aiko

« Reactie #15 Gepost op: 12 september 2005, 18:40:36 »
Plak maar neer, wat mij betreft...!

the_disheaver

« Reactie #16 Gepost op: 12 september 2005, 22:28:37 »
Plak maar neer, wat mij betreft...!
beetje lang...

Heb hem ff online gezet als textfile (op eigen webserver, dus downtime is mogelijk, maar beperkt)

artikel NRC (copyrighted!)

Vegetarische vleesvervangers krijgen concurrentie van echt kunstvlees. De universiteiten van Eindhoven, Utrecht en Amsterdam gaan spierweefsel kweken uit de stamcellen van een varken. 'Met plantaardige vleesvervangers houd je de consument toch voor het lapje.'

Aiko

« Reactie #17 Gepost op: 12 september 2005, 22:40:06 »
Interessant.

JanK

« Reactie #18 Gepost op: 04 oktober 2005, 23:21:10 »
Twijfel. Ik ben van het vlees afgestapt vanwege het beestachtig om zeep helpen van dieren om hun vlees. Dat argument zou eigenlijk vervallen met gekweekt vlees.

Net als iemand hierboven zie ik in gekweekt vlees geen omgebracht levend wezen. Ik denk dat ik dus wel zou willen proberen, mits het echt gekweekt is en er in het hele produktieproces geen doden vallen.

Jan

Offline CJ

• 228
« Reactie #19 Gepost op: 04 oktober 2005, 23:49:34 »
Ik vind het toch een rare redenering: Om geen dieren  meer te hoeven doden voor hun vlees, laten we ze niet meer leven.

Aan een dier op zich is toch niets verkeerds.
"spreken is zilver, zwijgen is goud"