Vorige week gaan eten in Brussel, wegens vrienden die het restaurant Kokob
http://www.kokob.be/toch zoooo bijzonder vonden. Echt de moeite om bijna 3 kwartier voor te rijden tot in hartje Brussel.
Ze hadden gelijk
Eerst krijg je een klein maar wel lekker sapje van het huis. Zodat je rustig kan kiezen wat je als aperitief wil. De coctails die de anderen hadden genomen smaakten erg, erg goed, maar ik had gekruide wijn met honing gevraagd, iets typisch, blijkbaar. Het deed mij een beetje denken aan porto, maar dan met kruiden, o.a. kaneel, dat er sterk doorsmaakte. njam. Erbij kregen we een glaasje met bulghur met kruiden, citroen en rozijn. Niet zo bijzonder, maar wel lekker.
De menu die op de site staat, is niet helemaal juist meer, maar geeft wel een algemeen idee.
Het ging zo: je bestelt een voorgestelde combinatie van 3 gerechtjes, en zo ook de rest van de tafel. En dan mag je er nog eens een bijgerechtje bij kiezen. Dan komt er een grooooote schaal met enkele zuurdesem-pannenkoeken op, en die stapelen ze dan vol met alle gerechten die je bestelt hebt. Dan krijg je nog een paar kleine pannekoekjes, en daar kan je dan al die gerechten mee opsmullen. Met je handen dus
We waren met z'n zessen, en ik was de enige veggie, maar omdat er voor de anderen ook al veel keuze was, is er toch wat extra veggie genomen. Ik had eerst niet door dat ik een aparte pannenkoek moest vragen, wegens alles wordt op een hoop gekaptigheid, maar de mevrouw had het blijkbaar zelf door. Want ze kwam vragen wie de veggie was, met in haar handen mijn apart schoteltje (oké, dan, reuzenschotel).
En dus kwam op mijn schotel een stuk of 12 dingen op m'n pannenkoek. Waaronder ongelooooflijk lekkere tofu. En ook vroeg de -wel franstalige- serveerster of ik kaas at, gewoon uit zichzelf. Dat vond ik attent, al ben ik dan geen veganist.
Er was verder nog onder andere heel, heel bijzonder smakende stoofjes van allerlei groenten.
De lekkerste worteltjes en boontjes ooit.
De een of andere spinaziestoofpot.
Een aubergine en nog groentenstoof waar ik nog verlekkerd kan aan terugdenken
Een pikant dipje van linzenmeel.
Waanzinnig pikante tomatensalsa
En nog veel meer, maar dat zijn enkele dingen waarvan de smaak mij echt bijgebleven is.
Ik deelde nog een dessert, citroentaart en die was lekker, maar niet zo lekker als de chocoladetaart die ik van iemand anders proefde. Ook was er een 'koffieceremonie' voor enkele mensen. Dan komen ze je eerst versgeroosterde koffiebonen laten ruiken. En daarna maken ze er kleine kopjes koffie van. Niet zo sterk als ik gevreesd had. En de smaak... Echt heel bijzonder.
Een echte aanrader dus, in hartje Brussel. Wel moeilijk om te parkeren in die buurt, maar dat wandelingetje heb je gegarandeert nodig
(Achteraf hebben we alles door 6 gedeelt, en was het 33 euro per persoon. Wat meevalt, aangezien we coctails hebben gedronken vooraf en nog een dessert en/of digestief achteraf.)