Vegatopia Forum

Brussel

Offline Nick

• 578
Brussel
« Gepost op: 15 februari 2002, 14:48:00 »
Waar kan ik lekker veggie eten in 't centrum van Brussel? De meeste resto's van de resto pag.  lijken niet in 't centrum te liggen. Ik ben al eens naar Biodrome geweest maar 't was niet zo fantastisch lekker (te doen) en je zit IN de winkel te eten... Wel dicht bij de grote markt.
Loopt hier niet iemand rondt die in Brussel woont? Sven?
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2004, 16:06:28 door Sander »
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
Re:Brussel
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2002, 18:08:00 »
Biodrome is inderdaad een ongezellig ding. Een aanrader is het cafetaria van het Nederlandstalig Gemeenschapscentrum. Het ligt in het centrum (Oude Graanmarkt 5, vlakbij metro Sint Katelijne).

Het is geen vegetarisch restaurant, maar de dagschotel is wel altijd vega en kost iets van € 7,50.

Meer info op http://www.demarkten.be/
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Nick

• 578
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2002, 15:55:00 »
Bedankt!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Pieter B

« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2002, 14:02:00 »
Jammer genoeg bestaan de weinige vegetarische restaurants in Brussel vooral uit dure snackbars voor Eurocraten of duffe new age bedoeningen.

Mijn oplossing: bij een van de talrijke Italiaanse of Indische restaurants eten. Of nog beter: stap eens binnen bij de Libanees Al Barmaki (Rue des Eperonniers, vlakbij cafe De Dolle Mol) en vraag er een vegetarische mezze. Heerlijk!

momo

« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2002, 13:42:00 »
ja, morgen ben ik ook een dagje in brussel... die cafetaria in dat centrum klinkt als een bedrijfskantine klopt dat? zijn er echt geen andere tips?

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2002, 17:44:00 »
Om vegetarisch te eten hoef je niet meteen in een vegetarische restaurant te zijn. De meeste resto's hebben wel vega op de kaart staan.

Enkele tips in hartje centrum:

* Het Warm Water, Vossenstraat 25 - Probeer eens de linzensalade met volle rijst.

* Scampi, Begijnhofplein 6 - Italiaans - een paar vega pasta's. De uitbater is een Oostenrijker.

* Den Teepot, Kartuizerstraat 66 - 100% vega

* Sint Goriksplein (Place Saint Géry) - verschillende tenten met dezelfde kaart. Ze hebben oa een vegetarische couscous.

* Greepstraat, Beenhouwersstraat: supertoeristisch, maar valt mee qua prijs. De zeevruchten liggen uitgestald, maar overal hebben ze wel iets vega en meestal wel goed.

* Sushi Factory, Sint Goriksplein 26 - De naam zegt al genoeg... Een ruime keuze aan vega sushi en slaatjes.

* Exki, Nieuwstraat 78 (de grote winkelstraat) - Bio-snelrestaurant met een ruime vegakeuze en ook vegan.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Sven op 2002-12-22 17:48 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: Sven op 2002-12-22 17:48 ]

Offline Twilightje

• 299
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2003, 14:12:23 »
Vlak tegenover de beurs heb je een straatje vol (Oosterse) restaurantjes en daar zijn er ook een aantal bij die 5à7 vegetarische gerechten hebben. Niet in het centrum maar wel echte aanraders zijn "L'apocalypse" (Vietnamees) en "Tom Yam" (Thaïs) in Elsene. In tegenstelling tot de vegetarische schotels in vele andere Oosterse restaurantjes zijn die daar niet gewoon noedels of rijst met wat groentjes bij, maar verzorgde speciale gerechten (met rode currie en basilicum bvb) die het de moeite maken om op restaurant te gaan.

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2003, 13:10:09 »
Sven zei:
Citaat
* Sushi Factory, Sint Goriksplein 26 - De naam zegt al genoeg... Een ruime keuze aan vega sushi en slaatjes.

Was het daar goed? Zie niet echt vegetarische hoofdschotels, of zijn de slaatjes groot genoeg? Mijn vriend is zot van sushi (de gewone niet veggie sushi) en het lijkt me leuk om daar dan eens samen te gaan eten, maar dan moet ik ook een hoodgerecht kunnen nemen natuurlijk.

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2003, 13:48:29 »
Bij Sushi Factory hebben ze geen hoofdschotels. Dus ook geen vegetarische. Je stelt je maaltijd samen met kleine dingetjes. Er is bv een (vega) miso-soep. Je hebt verder verschillende soorten sushi, slaatjes (kleine bakjes), rijst etc. Je koopt alles per stuk. Ze hebben vaak ook wel schoteltjes met verschillende soorten vega sushi al gesorteerd. Het is eigenlijk een Japans snelrestaurant. Reken wel op minstens 12 € om genoeg te hebben.

Nog een tip: ga niet te laat want dan kan het vegetarische gamma al uitverkocht zijn. Op = op.

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2003, 11:26:50 »
Nog een tip: ga niet te laat want dan kan het vegetarische gamma al uitverkocht zijn. Op = op.

Heb het gemerkt. 18u was zelfs te laat blijkbaar :( Ook jammer dat het enkel meeneem is (die aan St Goriksplein toch), ttz je kon het er wel buiten opeten en voor de sushi zelf gaat dat nog, maar een soep eet ik toch liever warm.

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2003, 14:52:16 »
Voor een vega bij the Sushi Factory is 18:00 al erg laat. Ga liefst voor 14:00. Je hebt natuurlijk wel wat zitplaats voor het raam, maar dat is niet echt romantisch.

Offline Viz

• 395
« Reactie #11 Gepost op: 09 mei 2003, 18:57:30 »
weet iemand ook een leuke gezellige lunchroom oid vlakbij de Grote markt waar je leuk kunt ontbijten?
Niet zo heel duur...
'fish are friends, not food!'

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2003, 19:47:16 »
Ganesh Indian Food

City 2 op -1
Open van 08:30 tot 18:30.

Snelle snacks: 1,25 a 1,75 €
Capatti: 3,50 €
Volledige maaltijd: 7,00 a 10,00 €

Hij is enkel open als de winkels ook open zijn.

Effe mezelf herhaald om het overzichtelijk te houden.

weet iemand ook een leuke gezellige lunchroom oid vlakbij de Grote markt waar je leuk kunt ontbijten?
Niet zo heel duur...

Op de grote markt kan je ook wel ontbijten, maar dat zal nooit goedkoop zijn. Tijdens de weekdagen heb je tal van broodjeszaken waar je ook wel gezellig kan zitten (in sommigen dan). Bv Exki op de Nieuwstraat of een aantal plaatsen op de grasmarkt.

Op zondag zijn veel van die dingen dicht, maar dan is er wel iets anders. Dan kan je uitgebreid gaan ontbijten in het Warm Water (Vossenstraat 25, vlakbij Vossenplein). Dan ken je nog wel van het uitje.

Isabel, je toch in de buurt bent, stop eens bij The Grashopper op de Grasmarkt. Dat zal je best een leuke winkel vinden...
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2003, 19:48:15 door Sven »

Offline Viz

• 395
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2003, 20:30:32 »
ik ben er aankomend ' weekend' , naja zondag en maandag.
Zijn de winkels zondag eigenlijk ook open in Brussel? Of alleen de erg toeristische kraampjes?

En Het Warm Water, ik herinner me dat we daarnaartoe een flink end moesten lopen. Hoelang is het ong lopen vanaf de Grote Markt en/of welk openbaar vervoer kan ik anders het beste nemen?
Groetjes, Isa
'fish are friends, not food!'

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #14 Gepost op: 21 mei 2003, 16:54:00 »
Nog een leuke:

Touch & Go
Gétrystraat 43 (vlakbij De Brouckère)

Ze hebben verschillende vegetarische pasta's en pita's

Offline Nick

• 578
« Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2003, 14:01:58 »
Ik ben gisteren naar de Den teepot geweest.
Ik zou ze aanraden eens naar De bron te gaan. Daar krijg je iets gelijkaardigs maar véél beter.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2003, 14:03:53 door Nick »
-- Bradley

livia

« Reactie #16 Gepost op: 02 juli 2003, 10:22:51 »
 :)
Ik kan een bijzonder goed indiaas restaurant aanbevelen in het centrum van brussel, vlakbij de grote markt.
Het eten is echt authentiek indiaas
ze hebben ruim 20 vegetarische menus op de kaart, een montignac menu ook
de prijzen zijn zeer schappelijk (+/-15 euro voor een menu)
voor
het adres is :
greepstraat 38
1000 Brussel
tel 0032/2/219.59.54
ze hebben ook een website : www.bombayinn.be
het is naast parking Ecuyer,
straat is rechts van  het "theatre de la monnaie" (muntplein) (een zijstraat van de beenhouwersstraat)
veel plezier !

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #17 Gepost op: 02 juli 2003, 17:07:10 »
Iemand goede of slechte ervaringen met één van de Franse/Italiaanse restauranten van Brussel op de EVA veggie-friendly lijst?

Offline Anya

• 737
« Reactie #18 Gepost op: 05 september 2004, 13:00:46 »
Gisteren met Johan naar TAN geweest, een biowinkel met restaurant dat er een heel eigen filosofie op nahoudt. De ingrediënten zijn allemaal van superieure kwaliteit, de inrichting van het restaurant is erg gezellig en rustgevend, en de kok weet hoe hij van een relatief simpel of klassiek gerecht toch iets heel origineels en speciaals kan maken. De helft van de gerechten is vegetarisch; de andere helft met vlees/vis. De wijnkaart is erg uitgebreid, en alle wijnen zijn in het winkeltje verkrijgbaar. Wat de eerder genoemde filosofie betreft: als je het restaurant binnenstapt, en daarna de kaart met voor- en hoofdgerechten krijgt, merk je daar eigenlijk niets van. Als je interesse hebt, kan je de hele uitleg op de achterkant van de (uniek Franstalige) menukaart lezen (o.a. dat de inrichting van het restaurant geïnspireerd is door feng shui); als het je niet interesseert, kies je je gerechten en dat is het dan. Wie echter nog een nagerecht wil, voelt zich toch lichtelijk betutteld, want de kaart die je na je hoofdgerecht aangeboden krijgt, bevat enkel een gigantisch aanbod aan kruidenthee en een aantal alcoholische dranken. Bovenaan wordt meegedeeld dat koffie, hoewel niet door TAN veroordeeld, toch door hen als een toxisch produkt wordt beschouwd en daarom niet verkrijgbaar is (kon mij niet schelen, maar was wel een bummer voor koffieverslaafde Johan), en dat suikerwaren een half uur vóór de maaltijd geconsumeerd zouden moeten worden en er daarom geen nagerechten aangeboden worden (vond ik al erger). Wie toch iets zoets wil, kan een assortiment pralines en chocolaatjes bestellen (vanaf 2 personen). Maar tot zover het enige minpunt; het eten dat wél aangeboden werd, was superlekker. Ik had een slaatje met o.a. geitenkaas en tomaten (Jan: alleen al voor die tomaten zou je naar TAN moeten; niet de minste gelijkenis met wat je in de supermarkt koopt) en een wokgerecht met o.a. Chinese kool, champignons, ei, shoyu en citroengras (de saus was onovertroffen). Johan had een slaatje met o.a. avocado en venkel, en gevulde courgette met o.a. tofu en granen.

Geïnteresseerden kunnen ook Johans recensie lezen in het (volgende?) EVA-blad.

choekiewoekie

« Reactie #19 Gepost op: 24 november 2004, 11:03:13 »
Ik ben ook op zoek naar een restaurant waar je vega kan eten in Brussel, maar vooral een naar een weblink. Ben namelijk met tweede kerstdag in Brussel, en ik vrees dat alles al vol zit als ik niet van te voren reserveer....
Ik zag wel een aantal leuke namen staan, maar kan het niet echt vinden op het internet.

Iemand een tip?