Ik heb bij de reformwinkel een écht zwarte truffel gekocht! Uit Italië en biologisch. Kostte maar 125 euro per kilo. Gelukkig woog de mijne nog geen 30 gram en was dus goed te betalen.
Ik dacht dat truffel wel heel goed samen gaat met paddenstoelen. Heeft iemand ervaring met die dingen?
Jaa.. gebruik niet te veel. Met paddo's is een klassieke combi, ik vind het zelf wat te zwaar. Er staat op de kerstpagina's een
recept waar een beetje truffel het goed in zou doen: dan laat je de morieljes weg, je bakt wat shitake paddo's, brengt die op smaak met wat truffelschaafsel en doet ze dan met die andere dingen zoals in het recept staat in de oven.
Truffels doen het geweldig met ei. Bv een simpel roerei met wat truffel is echt heerlijk.
Als ik nu truffels zou hebben (ik zag ze bij onze biowinkel ook liggen) zou ik een salade maken met haricot verts, en dressing met citroensap, romanescosla, gepocheerd ei en dan stukjes truffelschaafsel.
Paul Gayler combineert het met prei zie ik, en dat lijkt me idd geweldig lekker: prei in witte wijn en room stoven en dan stukjes truffel erbij.
Er is ook een
truffeldraadje op het forum, met wat recepten erin.
In aardpeersoep is het ook lekker, zie bv
hier voor een recept, en dan dus de olie vervangen door echte stukjes truffel.
Je kunt het ook door de aardappelpuree mikken.