Vegatopia Forum

Vegetarische Sushi

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zelf sushi maken
« Reactie #40 Gepost op: 24 augustus 2006, 05:29:35 »
Nog een site met heldere uitleg over hoe sushi te maken: http://www.uchiyama.nl/ngjapkeukensushi.htm

En anders is er ook nog altijd deze site! ;-)
De link aangeklikt en de lijst een naam ontdekt die ik niet kende. Wat is wasabipasta.
Prima uitleg anders.  
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline bloempjuh

• 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
« Reactie #41 Gepost op: 24 augustus 2006, 07:21:52 »
Nog een site met heldere uitleg over hoe sushi te maken: http://www.uchiyama.nl/ngjapkeukensushi.htm

De link aangeklikt en de lijst een naam ontdekt die ik niet kende. Wat is wasabipasta.
Prima uitleg anders.  

Wasabi is heel heet spul, gemaakt van mierikswortel. Met mate gebruiken dus :)
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #42 Gepost op: 24 augustus 2006, 08:21:04 »
Wat is wasabipasta.
Wasabi is een groene, enorm scherpe substantie. Het wordt wel eens japanse mosterd genoemd maar het is dat helemaal niet.

Mocht je ooit eens in een beter gesorteerde toko komen dan moet je zeker eens wasabi-pinda's kopen. Niet op sabbelen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #43 Gepost op: 24 augustus 2006, 08:23:04 »
Wat is wasabipasta.
Wasabi is een groene, enorm scherpe substantie. Het wordt wel eens japanse mosterd genoemd maar het is dat helemaal niet.

Mocht je ooit eens in een beter gesorteerde toko komen dan moet je zeker eens wasabi-pinda's kopen. Niet op sabbelen.

de Plus heeft ook wasabi-pinda's :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

cherry_pop

Re:Vegetarische Sushi
« Reactie #44 Gepost op: 24 augustus 2006, 13:17:04 »
wasabi pinda's? ??? klinkt apart

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #45 Gepost op: 24 augustus 2006, 14:50:08 »

Prima uitleg anders.  

Oh da's een goeie, het is hier inmiddels al uitgelegd, maar ik zal in t stukje ook nog ff zetten wat wasabi is want dat zullen wel meer mensen niet weten.
,,,,فلافل

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #46 Gepost op: 24 augustus 2006, 17:15:29 »

zoals borrelnootjes maar dan groen.
hmm, ik heb nu ineens zo'n trek in wasabi......
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline willem

• 2.430
« Reactie #47 Gepost op: 24 augustus 2006, 19:21:17 »

Prima uitleg anders.  

Oh da's een goeie, het is hier inmiddels al uitgelegd, maar ik zal in t stukje ook nog ff zetten wat wasabi is want dat zullen wel meer mensen niet weten.
Mooi met die waarschuwing nu!
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

cherry_pop

« Reactie #48 Gepost op: 24 augustus 2006, 21:07:14 »

zoals borrelnootjes maar dan groen.
hmm, ik heb nu ineens zo'n trek in wasabi......

nu heb ik trek in borrelnootjes ::)

yanagare

« Reactie #49 Gepost op: 25 augustus 2006, 09:49:09 »
Mmmm , die sushi lijkt me ook wel heel lekker. Mijn oma heeft mierikswortel staan en daar maak ik sausjes mee, heel lekker.
Jullie zijn wel altijd bezig van nedelandse winkels. In Belgie is er niet zoveel keus vrees ik.

CarolineV

« Reactie #50 Gepost op: 25 augustus 2006, 11:39:43 »
Jullie zijn wel altijd bezig van nedelandse winkels. In Belgie is er niet zoveel keus vrees ik.

Grappig. Ik ben een Belg die aan de verkeerde kant van de grens woont ( ;)) en ik kan nooit wachten tot ik weer eens een weekendje naar huis ga om goed in te slaan met alles wat ik hier niet kan krijgen.  :)
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2006, 11:39:52 door Caroline »

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #51 Gepost op: 25 augustus 2006, 12:14:54 »
In Belgie is er niet zoveel keus vrees ik.

In de meeste steden vind je wel Aziatische winkeltjes. En het assortiment van Delhaize is ook redelijk uitgebreid.

yanagare

« Reactie #52 Gepost op: 25 augustus 2006, 13:23:08 »
Aha, dus in delhaize moet ik zijn .
Nu zal het beter lukken denk ik.
In colruyt vind je nie veel he.
Gaan jullie soms ook naar bioplanet?

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #53 Gepost op: 28 september 2006, 11:39:59 »
Een vriendin van me gaat vandaag vegan sushi voor me maken. Ze heeft ooit zo'n workshop gedaan (voor algemene sushi trouwens).
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

brenda_lelie

« Reactie #54 Gepost op: 02 december 2006, 15:26:26 »
Ik wil morgen sushi gaan maken, maar ik heb geen rijstazijn, kon ik niet vinden (in de bio-winkel, ze hadden ook geen wasabi...)
Is dat echt nodig die rijstazijn? Ik heb het nooit eerder gemaakt maar ik begrijp dat je het gebruikt om de rijst de juiste 'klefheid' te geven. Kan je het ergens door vervangen of weglaten?

Mijn plan was om 2 soorten te maken
- komkommer en gember met sesamzaadjes (geroosterd)
- shiitake in teri-yakisaus met paprika
- ik wil wat verse gember door de rijst doen (geraspt)

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #55 Gepost op: 02 december 2006, 16:03:55 »
Ik denk dat je ook wel gewone azijn kan gebruiken. De juiste kleverigheid krijg je vanzelf wel, misschien is het eerder voor de smaak, weet het ook niet juist. En ik heb vorige keer mosterd ipv wasabi gebruikt, is niet hetzelfde maar het was ook wel lekker.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #56 Gepost op: 02 december 2006, 21:29:00 »
De azijn gebruik je vooral voor de smaak en een beetje om te zorgen dat de sushirijst niet te klef wordt. Een klein beetje gewone azijn kan ook wel, maar dan natuurlijk wel lichtgekleurde, niet donkere.

Belangrijk is dat je de rijst direct gebruikt als ie bijna helemaal afgekoeld is, dus niet te warm maar zeker niet te koud.

Je combi's klinken erg lekker. Ik zou zelf de gember op een paar rollen doen en niet door alle rijst, maar da's een kwestie van smaak. Een beetje mayo in een van de rollen is ook lekker.
,,,,فلافل

brenda_lelie

« Reactie #57 Gepost op: 02 december 2006, 22:16:18 »
Dank voor jullie antwoorden. Ik ben erg blij dat azijn toch niet echt een heel erg onmisbaar ingredient is, ik heb namelijk alleen rode wijnazijn met kaapse vruchten en balsamicoazijn in huis, geen goede sushi-azijn lijkt me  ;)
Over die gember door de rijst twijfel ik inderdaad nog, ik wou het doen om de rijst wat meer smaak te geven (wat dus eigenlijk met azijn moet blijkbaar) maar het is misschien een beetje te overheersend.

Offline moonflower

• 147
« Reactie #58 Gepost op: 03 december 2006, 13:53:13 »
In Japan wordt in plaats van azijn ook wel citroen gebruikt, omdat niet iedereen van azijn houdt.
In de toko verkopen ze vaak ook ingemaakte gember, dat een rozige kleur heeft. Zoals hier al eerder geschreven werd over de indonesische keuken, wordt ook in Japan azijn met suiker gebruikt. Ongeveer 1 kopje azijn met 1 el bruine suiker en dan de gemberschijfjes (of in z'n geheel) er een paar dagen in laten weken. De gember is dan ook niet meer zo sterk van smaak.
tips voor vulling:
* kikurage, een soort paddestoel
* pompoen: even stomen, daarna fijnprakken

Indien er veel gasten zijn, wordt in Japan sushi ook wel eens in een grote (oven)schaal gemaakt. De rijst wordt vermengd met sesamzaad, suiker, zout en azijn. De mix gaat in de schaal en nadat het een beetje is ingetrokken worden er vervolgens reepjes nori overheen gestrooid.

Om de rijst kleverig te maken, gebruiken ze in Japan een speciale rijstkook pan (ricecooker). Door een beetje meer water te gebruiken en het vervolgens een tijdje warm te houden in de pan wordt de rijst kleveriger. Je kunt het gerust een dagje warm houden en met bruine rijst zelfs enkele dagen.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

brenda_lelie

« Reactie #59 Gepost op: 03 december 2006, 19:00:10 »
Nou de sushi was best een succes!
Mn vriend had onverwacht toch nog wasabi en rijstazijn gekocht, dat was erg fijn! Het rollen ging wel oke, alleen in 2 rollen had ik iets teveel vulling gestopt dus die gingen niet dicht, die zagen er dus niet uit maar waren wel lekker!
Ik vond het alleen niet heel supervullend, ik maakte in totaal vier rollen, elk van een half nori-vel voor twee personen.
Maar het was gewoon erg lekker!