Vegatopia Forum

Vegetarische Sushi

channguyet

Re:Vegetarische Sushi
« Reactie #20 Gepost op: 02 december 2005, 22:29:55 »
nee, zomaar de foto's kijken

Als er word uitgenodig voor feestje of party, maakte ik had vaak veg. susie, want het is zo makkelijk om overal mee te nemen, zodra je bij hun aankom, hoeft je nog alleen maar in gelijk stukken snijden en dan  opdienen.

- wortel reepjes
- rode paprika's
- radzit reepjes
- bleekselderij reepjes of komkomer reepjes

- gebakken tahu reepjes ( gebakken tahu  gekookt met sojasaus, sesam olie, zout, peper, verse gember, laten afkoelen en dan in reepjes snijden)

- Pandan rijst of  zilverrijst ligt het aan wat ik aan wat ik zin in had

hihihi....tijdens susie rollen strooide ik ook een laagje fijn  gemalen gerooster pinda's en gebakken sesamzaad , oh ja ... soms een laagje veg. mayonaise

succes

Fruiten susie
http://www.flickr.com/photos/ultrateg/41757252/in/pool-tooprettytoeat/
« Laatst bewerkt op: 04 december 2005, 00:46:18 door channguyet »

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 10 december 2005, 14:19:44 »
Ik zag net dat het boek niet leverbaar is, want in herdruk. Heeft er iemand nog een alternatieve titel?

Gisteren heb ik 'm gekocht bij de Bruna in Nijmegen, er stonden nog een aantal exemplaren dus als je 'm graag wilt hebben en niet op de herdruk wilt wachten wil ik 'm ook wel naar je opsturen.

Ik denk dat ik komend weekend maar eens wat ga proberen als ik bij de toko ben geweest. Het ziet er erg lekker uit allemaal.  :vork:

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #22 Gepost op: 10 december 2005, 17:47:59 »
Dat is aardig van je! :D
Ik heb 'm op m'n verlanglijstje voor m'n verjaardag staan, maar misschien dat het voor degene die hem wil kopen wel wat lastig is als ie niet meer leverbaar is. Ik denk er ff over na en dan laat ik het je snel weten!
Thanx!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Gabs

• 796
« Reactie #23 Gepost op: 04 januari 2006, 18:23:08 »
heeft vegetarische vis bij de toko een speciale naam? ik heb er al eens naar gevraagd, maar ze hadden geen idee waar ik het over had.

cerberus

« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2006, 19:29:00 »
Rolletje (of vierkant)  maken met kiwi was ook heel lekker.

vond het recept hier

na doorgelinkt te zijn vanaf hier

(links zijn wel in het Engels)

Edit:
Nooit problemen gehad met een dag van te voren maken, rolletjes gelijk na het maken in huishoudfolie rollen en in een afsluitbare doos doen en in de koelkast zetten (folie is ervoor om te zorgen dat de norivellen van de verschillende rollen niet aan elkaar gaan plakken (op deze manier kan je ze ook nog eens makkelijk meenemen)
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2006, 19:37:49 door cerberus »

g11ling

« Reactie #25 Gepost op: 19 januari 2006, 20:41:31 »
Bij de toko kun je ook ingelegde rettich krijgen (is meestal geel gekleurd). Het stinkt echt onwijs erg als je de verpakking openmaakt, maar het is wèl lekker in je vega-sushi.

Komkommer vond ik vaak te knapperig om goed te verwerken tot ik een ideetje uit de indonesiese keuken toepaste: Als je de rijstazijn en de suiker aan het verwarmen bent (om de rijst op smaak en plakkerig te krijgen) haal ik het van het vuur als het net aan de kook is geweest. Ondertussen snijdt ik dikke reepjes komkommer. Die leg ik dan een tijdje in het azijn-suikermengsel. De komkommer wordt dan wat smaakvoller en zachter (bijt een stuk lekkerder weg).
Niet laten meekoken want dan verliest ie zn mooie groene kleur!

Wat ook lekker is in sushi: reepjes geroosterde paprika met reepjes lenteui.
(als je heeeeeel handig bent kun je geroosterde paprika ook gebruiken ipv Nori-vellen... ziet er heel sjiek uit zo'n rode sushi!)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2006, 21:15:27 »
Bij de toko kun je ook ingelegde rettich krijgen (is meestal geel gekleurd). Het stinkt echt onwijs erg als je de verpakking openmaakt, maar het is wèl lekker in je vega-sushi.

Uit het vuistje ook yummie
Die ik heb stinkt niet trouwens.

,,,,فلافل

g11ling

« Reactie #27 Gepost op: 19 januari 2006, 21:36:03 »
ik heb twee verschillende merken geprobeerd en die stonken echt verschrikkelijk.... ben wel benieuwd welke jij gebruikt want ik vind het wel lekker maar dan liever met een aangenaam geurtje  :)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #28 Gepost op: 19 januari 2006, 23:18:03 »
Van de Natuurwinkel. Vast van Manna of zo. Het zit in een potje (ik heb over gedaan van het zakje uit een eigen potje) dus ik kan het niet opzoeken.
,,,,فلافل

Ens

« Reactie #29 Gepost op: 30 januari 2006, 18:01:52 »
Ik heb vandaag voor het eerst sushi gemaakt  :). Erg leuk en goed gelukt, alleen het smaakt nogal naar zeewier.... :( (of ik houd niet van nori). Ik heb de Blue Dragon vellen van de AH gebruikt, weet iemand minder zeewierderige vellen?

Ens

« Reactie #30 Gepost op: 30 januari 2006, 18:05:18 »
Zonder nori zijn ze errug lekker trouwens en het ziet er mooi uit  :yummie: !

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #31 Gepost op: 30 januari 2006, 18:09:46 »
Toko's hebben soms wortelpapier en spinaziepapier dat geschikt is voor de sushi ipv norivellen. Verder kun je daar ook tofuzakjes komen om sushi in te doen.
,,,,فلافل

Ens

« Reactie #32 Gepost op: 30 januari 2006, 19:04:01 »
Dank je voor de tip, ik hoop dat ze dat in Groningen ook hebben  :). De rijst was volgens mij ook te zoet, maar wel qua consistentie wel erg goed gelukt (zeker voor een eerste keer ). Ik had zelf al bedacht om er maar hele dunne komkommerplakjes omheen te doen en de rijst eventueel in bouillon te koken, al is het dan geen sushi meer.... :-\

Eva

Zelf sushi maken
« Reactie #33 Gepost op: 09 mei 2006, 09:08:12 »
Heeft iemand ervaring met het zelf maken van Sushi? Gisteren heb ik deze gegeten (met komkommer en paprika ipv vis) en ze waren erg lekker, maar duur! Zelf maken lijkt me veel goedkoper. En hoe maak je er zo'n lekker sausje bij?

Bedankt voor de tips!

Offline Selly

• 30.783
Re:Zelf sushi maken
« Reactie #34 Gepost op: 09 mei 2006, 09:16:14 »
hier is de sushidraad. Wat voor sausje bedoel je want er zijn meerdere sauzen.
,,,,فلافل

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #35 Gepost op: 09 mei 2006, 16:09:46 »
Zelf maken lijkt me veel goedkoper.

Nah, dat hoeft niet. Toevallig vandaag Su, Wasabi, Pickled ginger, Japanse sojasaus, Japanse rijst en nog wat rijstkoekjes erbij gekocht en ik was een eurootje of twintig kwijt... En dan heb ik verdorie nog niet eens norivellen en fatsoenlijke vulling!

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #36 Gepost op: 10 mei 2006, 23:41:36 »
Vorige keer in een Chinees winkeltje norivellen, Japanse rijst, gember en wasabi gekocht en dat viel toch goed mee van prijs hoor. In sommige supermarkten vind je ook alles voor sushi, maar dan is het veel duurder.

Nog een site met heldere uitleg over hoe sushi te maken: http://www.uchiyama.nl/ngjapkeukensushi.htm

Charlotte

« Reactie #37 Gepost op: 23 juni 2006, 16:05:34 »
Ik heb dat boek voor mijn verjaardag gekregen en ik doe er eigenlijk helemaal niks mee dusssss......

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #38 Gepost op: 24 juni 2006, 10:16:41 »

cherry_pop

« Reactie #39 Gepost op: 23 augustus 2006, 23:59:23 »
ik zit precies met hetzelfde probleem.ik wil zoo graag vega-sushi maken :)
jammer dat dat boek vegetarische sushi niet leverbaar is,ik ben er al heel lang naar opzoek.

ik heb een x sushi met sesamzaadjes gegeten,was erg lekker ::)

xxx