Waarom denk je te kunnen bepalen wat de beste aanpak is om mensen 'wakker te schudden'? Ik probeer in een discussie zo min mogelijk persoonlijk te worden. Dat is in een debat met jou erg lastig, omdat je je regelmatig schuldig maakt aan stellige beweringen die er bijna om smeken genuanceerd te worden. Meestal komt dit de discussie niet ten goede.
Ik denk dat het aan het soort mensen ligt welke aanpak het beste is. Sommige mensen hebben aan wat beelden en wat uitleg genoeg om al wat na te denken maar andere zien pas het 'licht' na vele jaren..
Wellicht niet altijd nee.. maar dan is het ook niet degene waartegen ik discussieer die mijn doel is. Zoals ik al eens zei was dat ik vaak zowel negatieven als positieve reacties krijg op mijn discussieren en dat er vaak echt mensen zijn die door mijn info tot nadenken zijn gekomen. En misschien stoot sommige woorden bij mensen tegen het verkeerde been, maar bij sommige weer niet. Lastig om dan te bepalen of het beter is om bepaalde dingen te nuanceren.
Je hebt nl. altijd mensen die over alles vallen.. maar daarnaast leer ik ook wel wat van discussie voeren. En ook met verschillende soorten mensen.
Waarom? Als mensen zo duidelijk bijvallen, is het toch niet nodig om ze letterlijk aan je zijde te hebben. Ik denk eigenlijk dat het effect op omstanders van, zeg 10 instemmende mensen bij 5 demonstranten, groter is dan het effect van 15 demonstranten alleen.
Daar heb je ook een punt dat er ook omstanders moeten zijn die hun goedkeuring laten zien. Het effect van omstanders is ook zeker belangrijk. Maar het is ook belangrijk dat je met redelijk wat mensen staat bij een demo.. in amsterdam bij de antibontdemo zo een 400 a 500 mensen. Grote opkomst zeker... maar het effect van 25.000 mensen zou veel groter zijn en zeker meer mediaaandacht hebben gekregen.
Zelfde bij sommige acties... sta je daar misschien met 3 mensen bij de ingang van een winkel.. dat heeft weinig effect. Het gaat me er niet om dat er dan 500 of 25.000 voor staan, maar wel dat er iets van 15 a 20 staan. Dat heeft gewoon echt veel meer effect. Ook omdat je dan veel meer opvalt. En mensen dan meer gaan afvragen waarom 20 mensen tijd opofferen om daar te staan. Het is niet zo dat je in je eentje niets kan bereiken.. maar het is gewoon soms beter om meer mensen te vinden.. die er bij staan. Als je nu mailt naar een mailinglist met 200 activisten erop.. en je vraagt of ze komen bij een actie.. dan mag je van geluk spreken als er 5 komen.
Ja, zelfs agressiever. Ik zie een debat niet als een manier om meningen van anderen ter discussie te stellen, maar meer als platform om mijn eigen mening over een bepaal onderwerp te geven en die van anderen aan te horen.
Daarbij is het niet uitgesloten dat betrokkenen wederzijds hun mening op basis van aangehoorde argumenten herzien. Noem het gek, maar ik probeer uit een discussie zelden een overwinning te halen, wel nieuwe gezichtspunten die ik adopteer en in een nieuwe discussie gebruik of verwerp. Het is daarbij dan zelfs niet ondenkbaar eigen argumenten los te laten.
Maar wat is het nut dan van een discussie voeren? Kan je dan net zo goed niet doen. Kan je beter een interview houden als je wilt weten wat men denkt. Discussie lijkt me toch reageren op elkaar...
Als je je mening vertelt dan is dat gewoon vanuit belang dat je gelijk wilt hebben lijkt me. Je kan moeilijk niet achter je ening staan.
Wat ìk jammer vind is dat je het er steeds over hebt wat jij graag zou willen zien dat anderen doen op een manier die onlosmakelijk verbonden is met een bepalendheid die mensen tegen zich in het harnas jaagt. Als jij erop uit bent zo veel mogelijk mensen te bereiken met je ideeën, zit je op het verkeerde spoor. Ik snap wel waar die drive vandaan komt en als ik het me nu ook eens mag permitteren een stellige uitspraak te doen, zou ik zeggen dat die heel waardevol is als de scherpe kantjes er over een paar jaar vanaf zijn en je wat bedachtzamer in het leven staat.
Het is ergens een beetje dubbel. Ik wil.. is niet zozeer het juiste... het gaat denk meer om ik wil niet..
Het gaat toch voor mij om de dieren. En die drijfveer is gewoon om te zorgen dat de dieren niet te lijden hebben.
Ik kan namelijk moeilijk niets doen terwijl de dieren lijden. Daarom vind ik het soms jammer dat sommige vegetariers/veganisten niet meer doen dan voedingskeuze enzo. Terwijl je op diverse manieren veel meer nog voor dieren kan doen. Maar goed.. de scherpe kantjes.. of die er ooit af gaan weet ik niet hoor
In ieder geval, als het nog niet duidelijk is, spreek ik me uit voor 'Culinaire demonstraties en grootschalige positiviteit'
Ook iets goed natuurlijk..
Wel grappig dat je ingetogen mensen saai noemt. Ik herinner me bij een zekere vegatopia-bijeenkomst een rustige jongen waarop ik het etiket saai niet echt meteen geplakt had.
Ik ben erg verandert
Ik ben eigenlijk zelfs wel iets gelukkiger dan een jaar of anderhalf geleden. En dan in de zin van dat ik op sociaal gebied verbetert ben. Mondiger, sneller contact maken met anderen, meer durfen, zelfverzekerder.. misschien het negatieve dan de scherpe kantjes
Maar ja.. mensen vinden het toch altijd al snel extreem wat ik zeg.. dus hoe genuanceerd ik iets ook zou zeggen...