Vegatopia Forum

Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Gepost op: 11 november 2005, 18:05:18 »
Ik weet niet hoor. Maar als ik dan hoor over de zuiveloffline actie bij het Zuivelbureau, dan denk ik: geen rendement.*
Voor de duidelijkheid: dit staat los van het onderscheid tussen vega's en vegans.

Ik vraag me af of het de tijd en energie wel waard is, om ergens halfnaakt met een spandoek te gaan staan.
Ik merk in mijn omgeving dat er niemand blijvend negatief is omdat ik vegetarier ben. Misschien heb ik wel geluk, maar het kan ook dat ik zelf een positieve houding heb t.o.v. eten. Ik zal nooit referen aan 'een lijk' als ik een stuk worst zie. En mensen vinden het leuk en lekker om bij me te eten. Ik denk dat de 'anti' houding vaak averechts werk en de 'pro' houding meer. Ik ben namelijk pro lekker eten. ;D

Wat denken jullie?

*ondanks die borsten
« Laatst bewerkt op: 11 november 2005, 18:06:19 door Annemieke »

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2005, 18:08:51 »
Ik denk dat de 'anti' houding vaak averechts werk en de 'pro' houding meer. Ik ben namelijk pro lekker eten. ;D
Wat denken jullie?
Dat is wel mijn ervaring. Dus ik ben ook een prootje. En de mensen die door mij vegetariër zijn geworden zijn dat geworden doordat ze zijn gaan nadenken door de antwoorden die ik heb gegeven op de vragen die vanuit hun eigen initiatief kwamen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.155
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2005, 19:04:47 »
Helemaal mee eens. Ik vertel mensen ook altijd dat ik ontzettend van lekker eten hou, en kan hele uitgebreide gesprekken hebben over lekkere recepten. Mensen reageren dan best vaak verrast, omdat ze vegetarier zijn associeren met niets lekkers mogen, en wel volkorendingen moeten eten.  Ik kan me dus wel vinden in de stelling van "pro" in plaats van "anti" :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2005, 19:47:06 »
Er zijn meerdere wegen naar Rome.. je kan zowel met die pro houding iets doen of met de anti houding.
Het ligt ook aan het onderwerp in hoeverre je iets moet doen... bij demo's tegen dierproeven of tegen bont.. is de softe methode niet echt goed... daar is meer voor nodig..

Vegetarisme zelf moet je juist op een positieve manier brengen door te laten zien dat het ook lekker eten is. Die actie van laatst (op dezelfde dag als die antizuivelactie) waarbij men veganistische pannenkoeken uitdeelden in Utrecht was erg goed... laat je mensen meteen zien dat het anders kan en net zo lekker.

Ik vind dat als je tig jaar bezig bent met een soort ludieke acties en erg  'soft' de actie voert.. dat je dan moet concluderen dat het wellicht meer bereikt wordt op andere manieren.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.919
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2005, 19:49:40 »
Het onderwerp suggereert een keuze die helemaal niet gemaakt hoeft te worden. Acties lijken me in ieder geval niet zinloos: kijk naar bont. Het wordt dan wel nog steeds gedragen, maar veel mensen zijn ertegen en dat heeft ongetwijfeld te maken met de acties tegen bont.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2005, 22:02:54 »
Je moet wel iets doen om aandacht te krijgen. Het is ook geen campagne van 1 keer een actie. Het is een langer durende campagne. Zo is er op 1 december weer een actie http://www.veganisme.org/?activiteit=17
Zo zijn er ook brochures, stickers, flyers ontwikkeld en speciaal een website opgericht. Alles bij elkaar proberen wij het  toch meer onder de aandacht te krijgen op een dier- en mensvriendelijke manier. Met voldoende middelen willen wij de brochure verder verspreiden onder scholen en bibliotheken. Goed voor naslag werk voor een werkstuk o.i.d.
Het is jammer dat op 2 november de kranten overvol stonden met dat van Gogh een jaar geleden was neergeschoten. Dit overschaduwde toch wel denk ik onze actie.

Ik heb geen illusie dat wij heel Nederland in een jaar kunnen bereiken en dan ook nog eens dat ze stoppen met het gebruik van zuivel.
Het is een ongelijke strijd tegen een industrie waar miljarden in omgaan en miljoenen subsidies worden betaald door de belastingbetaler om melk te promoten.

Met flyeren kregen wij best veel positieve reacties.

Als wij diezelfde subsidie zouden krijgen, dan kan het veel beter.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2005, 22:10:12 »
Ik vertel mensen ook altijd dat ik ontzettend van lekker eten hou, en kan hele uitgebreide gesprekken hebben over lekkere recepten.

Ook mijn idee  :yes:
En verder: ik hoef niks te bereiken met het feit dat ik vegetarier ben, behalve het feit dat ik zelf geen niet-vegetarisch eten binnen krijg.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2005, 22:12:07 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2005, 22:27:51 »
Ik merk in mijn omgeving dat er niemand blijvend negatief is omdat ik vegetarier ben. Misschien heb ik wel geluk, maar het kan ook dat ik zelf een positieve houding heb t.o.v. eten. Ik zal nooit referen aan 'een lijk' als ik een stuk worst zie. En mensen vinden het leuk en lekker om bij me te eten. Ik denk dat de 'anti' houding vaak averechts werk en de 'pro' houding meer. Ik ben namelijk pro lekker eten. ;D

Wat denken jullie?

*ondanks die borsten

In mijn tijd dat ik vegetarier was, toch zo'n 20 jaar heb ik niet het idee gehad anderen te hebben kunnen overtuigen om dat woord maar te gebruiken.
In de tijd dat ik veganist ben heb ik het idee dat ik veel meer bereikt heb op mijn directe omgeving. Niet door actievoeren maar omdat er gewoon veel meer vragen zijn hierover en de mensen meer geintresseerd zijn waarom je veganist ben omdat het gewoon principieler is.
Met directe omgeving bedoel ik familie, vrienden, collega's e.d.

De zuivelacties vind ik voor mij gevoel niet direct een anti acties in de sfeer van daar heb je hun weer. (wellicht wel voor de zuivelbobo's :) )Mensen zijn juist geintresseerd waarom je daar staat en staat te flyeren. Ik heb van omstanders geen neatieve reacties vernomen. Wel veel positieve.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2005, 22:34:15 door V »
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2005, 22:48:04 »
*ondanks die borsten
Kwor d'r niet warm of koud van, van die exemplaren.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

sanop001

Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2005, 22:49:10 »
Om in je directe omgeving te vertellen over de actie en waarom je het doet zet ze ook wel aan het denken. Omdat mijn moeder me met acties steeds op TV zag is ze gaan nadenken en op latere leeftijd vegetariër geworden. Het is denk niet het één of het ander.
Positieve geweldloze acties en je niet vega-vrienden & familie lekker voedsel voorzetten werkt allebei.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2005, 12:17:48 »
Het is jammer dat op 2 november de kranten overvol stonden met dat van Gogh een jaar geleden was neergeschoten. Dit overschaduwde toch wel denk ik onze actie.

 :bonk:  :heehee:

sanop001

Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2005, 12:58:17 »
*ondanks die borsten
Kwor d'r niet warm of koud van, van die exemplaren.
Als je maar koud word van het idee dat pasgeboren kalfjes direct bij hun moeder worden weggehaald :(

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2005, 19:19:30 »
*ondanks die borsten
Kwor d'r niet warm of koud van, van die exemplaren.
Als je maar koud word van het idee dat pasgeboren kalfjes direct bij hun moeder worden weggehaald :(

Humor, sano, humor.

Bovendien is chris al vegan.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2005, 20:23:07 »
En verder: ik hoef niks te bereiken met het feit dat ik vegetarier ben, behalve het feit dat ik zelf geen niet-vegetarisch eten binnen krijg.

Idem dito hier. Ik word er een beetje beroerd van dat vaak het idee wordt gewekt dat je pas wat voorstelt als vegetariër als je mensen probeert te bekeren, geregeld staat te schreeuwen bij proefdierboerderijen of in je nakende gat tegen de behandeling van nertsen protesteert.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2005, 20:45:19 »
Me dunkt: een vegetarische website beginnen en beheren...dat valt bijna niet te overtroeven.
Er zijn niet zoveel mensen die echt openstaan om vegetarier te worden. Het barst van de informatie tegenwoordig, een hele rits epidemieen en anti-reclame is er geweest en er is toch slechts 1 % bijgekomen sinds de laatste meting, toch? Maar wel heel veel mensen die vleesloos koken. Niemand raakt meer in lichte paniek als je komt eten. Dat is echt anders geweest: vroegah.
de tuin: dat ben ik

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2005, 21:43:53 »
Me dunkt: een vegetarische website beginnen en beheren...

Geniaal idee! :P

Kauwt wel moeilijk, zo'n website.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #16 Gepost op: 12 november 2005, 22:06:18 »
Me dunkt: een vegetarische website beginnen en beheren...

Geniaal idee! :P

Kauwt wel moeilijk, zo'n website.
Ik dacht dat het ook wel revolutionair zou zijn, een website op biomassa
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #17 Gepost op: 12 november 2005, 23:38:13 »
Bovendien is chris al vegan.

ja ja...  ::)  :O
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #18 Gepost op: 12 november 2005, 23:40:12 »
Idem dito hier. Ik word er een beetje beroerd van dat vaak het idee wordt gewekt dat je pas wat voorstelt als vegetariër als je mensen probeert te bekeren, geregeld staat te schreeuwen bij proefdierboerderijen of in je nakende gat tegen de behandeling van nertsen protesteert.

Dat ligt aan je invalshoek als vegetarier. Ik vind dat als je het doet voor de dieren dat je wel wat meer moet/zou kunnen doen. Met alleen vegetarier zijn bereik je niets... alsof vegetarier zijn het enigste is dat je kan doen. Nu zullen de meeste wel een of ander dierenorganisatie sponsoren.. maar ik mis toch wel meer actiegevoel..  dat je echt ergens gaat staan om handtekeningen te verzamelen, etc. Het hoeft echt niet perse schreeuwen ofzo te zijn oid.. maar wel iets actiever..
Alleen geld geven en roepen dat je iets steunt is toch wel zwakjes vind ik.. als er nou van die 700.000-1.200.000 vegetariers eens gewoon tig mee doen met een actie.. dan zou dat pas echt iets laten zien.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2005, 23:41:57 door Dr@@kje »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Publieke demonstraties of kleinschalige positiviteit?
« Reactie #19 Gepost op: 12 november 2005, 23:43:43 »
Bovendien is chris al vegan.

ja ja...  ::)  :O

Ja, we weten nu wel dat iedereen die niet zo hardcore als jij is, ontzettend nep is.
Het is geen wedstrijd hee.