Vegatopia Forum

Kwelling en principes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bienne

Re:Kwelling en principes
« Reactie #160 Gepost op: 31 oktober 2005, 17:00:11 »
en bij de supermarkten en kaasboeren zullen ze ws niet veg gestremd zijn??

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Was vegan maar terug naar vega en schuldgevoel!
« Reactie #161 Gepost op: 31 oktober 2005, 17:10:40 »
Wat Aiko zegt kan ook natuurlijk.. maar ik zou dat nooit doen... gewoon ook omdat ik niet van kaas hou :) en zeker zelf ook schuldgevoel zou krijgen.

Je kan ook de vegan kazen eens proberen. Of wat andere 'vegan kaas'-recepten proberen.

« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2005, 17:11:10 door Dr@@kje »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Kwelling en principes
« Reactie #162 Gepost op: 31 oktober 2005, 17:11:55 »
en bij de supermarkten en kaasboeren zullen ze ws niet veg gestremd zijn??

sommige wel, meeste niet
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Kwelling en principes
« Reactie #163 Gepost op: 31 oktober 2005, 17:12:25 »
Sommige wel, sommige niet. Er is hier ergens een kaasdraad, daarin staat welke vega en welke niet-vega gestremd zijn.

Hiero istie.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2005, 17:16:00 door calˇmero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Was vegan maar terug naar vega en schuldgevoel!
« Reactie #164 Gepost op: 31 oktober 2005, 17:30:59 »
Misschien is het beter een contente vegetarier te zijn dan een chagerijnige veganist.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Was vegan maar terug naar vega en schuldgevoel!
« Reactie #165 Gepost op: 31 oktober 2005, 18:10:59 »
Misschien is het beter een contente vegetarier te zijn dan een chagerijnige veganist.

Beter een chagerijnige veganist dan ondersteunen van dierenleed zou ik zeggen
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sven

  • *****
  • 3.862
  • Geslacht: Man
Re:Was vegan maar terug naar vega en schuldgevoel!
« Reactie #166 Gepost op: 31 oktober 2005, 18:18:11 »
Ik heb voor hetzelfde probleem gestaan als Petra. Maar bij speelde het sociale aspect mee. Het is natuurlijk weer even om knop omdraaien wanneer je terug kaas etc begint te eten. Maar anderzijds kan je nooit alle dierlijke producten vermijden. Het blijft altijd een streven naar. Ok, op dit forum zitten ook mensen die heel ver gaan in dit streven. Soms vraag je je wel af of ze daarnaast wel een leven hebben. Ik denk dat het in jou geval beter is om sterk te minderen met het gebruik van zuivel, maar (voorlopig) niet helemaal te stoppen. Zo behoudt je je fysiek en mentaal evenwicht.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:Was vegan maar terug naar vega en schuldgevoel!
« Reactie #167 Gepost op: 31 oktober 2005, 18:24:53 »
even een zijweggetje:

Ik droeg altijd nepleren schoenen, ook later die van vegalife etc. Maar een rugpijn, niet normaal. Een paar jaar geleden met veel schuldgevoel weer eens leren schoenen gekocht, en rugklachten waren over. Nee ik voel me er niet goed bij, maar mijn eigen gezondheid gaat altijd voor. Als je er zelf onder gaat lijden, lijkt t mij dat je dat niet moet doen. Moet niet ten koste van jezelf gaan!
Sterkte ermee!
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Was vegan maar terug naar vega en schuldgevoel!
« Reactie #168 Gepost op: 31 oktober 2005, 18:48:39 »
Nog een andere insteek. Een product waar eieren in zitten kunnen iets minder schuldgevoelens opleveren. Immers daardoor laten dieren niet het leven. En helemaal niet als ze van een erfkip van jezelf of mensen uit je omgeving komen. Het is wat vergezocht (vind ík hoor) om dit ook exploitatie van dieren te vinden. Maar Draakje zal het hier ongetwijfeld niet mee eens zijn. Maar waar we het wel over eens kunnen zijn dat hier noch rechtstreeks, noch als afgeleide dieren voor worden doodgemaakt. Nu zitten er in veel vegaproducten in de supermarkten vaak wel eieren verwerkt maar ook vaak geen zuivel. Misschien is dit een tussenoplossing met wat minder schuldgevoel.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Was vegan maar terug naar vega en schuldgevoel!
« Reactie #169 Gepost op: 31 oktober 2005, 19:03:35 »
Misschien is het beter een contente vegetarier te zijn dan een chagerijnige veganist.

Beter een chagerijnige veganist dan ondersteunen van dierenleed zou ik zeggen

En wat zullen mensen positief denken over veganisten! "Oh, dan zijn van die gezellige mensen" en "Oh, het is vast heel gezond als je er zo vrolijk van wordt".

Petra

Re:Was vegan maar terug naar vega en schuldgevoel!
« Reactie #170 Gepost op: 31 oktober 2005, 19:18:24 »
Op zich kan ik heel wat met jullie antwoorden, inderdaad heeft niemand er wat aan als ik sacherijnig loop te doen voor een stukje kaas.
Het gaat meer om het feit dat ik het een soort van falen vindt..
De kaas die ik altijd at was van de AH de biologische en op zich had ik daar dus ook geen probelemen mee.
Vegetarisch zijn is gewoon veel simpeler dan Veganist zijn.. Maar na een aantal boeken te hebben gelezen dacht ik dat Vegan beter zou zijn voor de dieren en voor mezelf.
Maar als ik soms tabellen zie dan scheelt het niet altijd veel tussen de Vegan en vegetariers.
Het slechtste is denk ik vlees eten dat verteerd gewoon niet in je lichaam.
Ik ben er nog niet over uit of ik kaas ga eten...

Aiko

Re:Was vegan maar terug naar vega en schuldgevoel!
« Reactie #171 Gepost op: 31 oktober 2005, 19:22:26 »
Doe het een dag per week. Dat is beter dan onverhoopt altijd kaas eten, of altijd een sacherijnige veganist zijn. Falen doe je alleen als je iets probeert en het lukt niet, omdat het vlees [woordgrap, een slechte ja] te zwak is. Jij hebt het gedaan en faalt niet, maar twijfelt gewoon om degelijke redenen (ga ik vanuit) om een andere richting te bevaren.

Bij vrouwen schijnt chocolade een wondermiddel te zijn tegen chagerijnigheid. Is dat niet beter dan kaas?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Was vegan maar terug naar vega en schuldgevoel!
« Reactie #172 Gepost op: 31 oktober 2005, 19:25:38 »
Juist met vegan zijn zorg je juist dat de industrie niet verder ondersteunt.
Kijk als je vlees eet is een groot deel inderdaad al wat je niet steunt. Maar je steunt dan nog wel dat dieren die anders je vlees worden geboren worden. Doordat je kaas neemt, eieren en melk. Melkkoeien, kalfjes, kippen, kuikens, etc.. die gaan allemaal in het proces dood voor ei en zuivel.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2005, 19:26:01 door Dr@@kje »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Was vegan maar terug naar vega en schuldgevoel!
« Reactie #173 Gepost op: 31 oktober 2005, 19:35:42 »
Petra, ik vind helemaal niet dat je faalt; je doet iig iets en dat is al heel wat meer dan dat de meeste mensen kunnen zeggen! True, vegan eten is voor de dieren beter, maar voor mensen hoeft dat dus niet het geval te zijn. Wees trots op wat je al wel doet en wees daar voor nu blij mee. Over een poosje kun je evt. weer kijken of je toch helemaal vegan wordt of grotendeels.

Marizzie

Re:Was vegan maar terug naar vega en schuldgevoel!
« Reactie #174 Gepost op: 31 oktober 2005, 19:41:46 »
Ja inderdaad, vind ik ook! Je kunt heel veel voor dieren over hebben en dat is ook hartstikke goed, maar het moet niet ten kostte van jezelf gaan. Je moet het wel vol kunnen houden. En als dat niet lukt om de reden die jij noemt dan is dat echt geen falen in mijn ogen. Je doet toch gewoon wat je kan.

Offline Sam

  • ******
  • 7.106
Re:Was vegan maar terug naar vega en schuldgevoel!
« Reactie #175 Gepost op: 01 november 2005, 08:41:16 »
Petra, je moet wel happy blijven. Probeer een compromis te vinden waar jij je ook goed bij voelt. Als je naar dierenleed kijkt scheelt vegetarier zijn al zo ontzettend veel, bijna geen zuivel gebruiken scheelt ook nog aardig wat, dat laatste stukje kaas of af en toe eens ei in koekjes staat niet in verhouding tot wat je al voor de dieren doet. Je moet voorkomen dat je op het punt komt dat je denkt dat je "niets meer mag", want dan wordt het erg moeilijk vol te houden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Petra

Re:Kwelling en principes
« Reactie #176 Gepost op: 01 november 2005, 12:04:57 »
Ik denk dat ik inderdaad gewoon soms een stukje kaas moet eten. Heb het nog niet gedaan maar heb wel een stukje bio kaas gekocht...
Misschien moet ik eerst eens terug naar vegetarisch en kan ik altijd besluiten om weer voor helemaal Vegan te worden...

Want inderdaad ik heb het idee dat ik bijna niks meer kan eten en daar baal ik van!
Was vroeger bijna nooit met eten bezig maar de laatste tijd doe ik niks anders dan aan eten denken.

Monie

Re:Was vegan maar terug naar vega en schuldgevoel!
« Reactie #177 Gepost op: 01 november 2005, 12:31:50 »
Nog een andere insteek. Een product waar eieren in zitten kunnen iets minder schuldgevoelens opleveren. Immers daardoor laten dieren niet het leven. En helemaal niet als ze van een erfkip van jezelf of mensen uit je omgeving komen. Het is wat vergezocht (vind ík hoor) om dit ook exploitatie van dieren te vinden. Maar Draakje zal het hier ongetwijfeld niet mee eens zijn. Maar waar we het wel over eens kunnen zijn dat hier noch rechtstreeks, noch als afgeleide dieren voor worden doodgemaakt.

Daar ben ik het niet mee eens. Doordat er veel kippen nodig zijn voor de eier(verwerkende)industrie worden er veel eieren uitgebroed, de haantjes die daar uitkomen zijn niet bruikbaar en worden in de hakselmachine gegooid. Er worden dus wel degelijk dieren gedood als afgeleide van de eier(verwerkende)industrie. Dit is de reden waarom ik zo weinig mogelijk eieren eet, ook al eet ik, als ik ze eet, biologische.
Maar helemaal veganistisch leven lukt mij ook niet. Ik denk ook dat je jezelf beter af en toe iets kunt toestaan als je daar behoefte aan hebt dan extreem streng zijn voor jezelf.  Als je jezelf steeds maar dingen blijft ontzeggen terwijl je er wel behoefte aan hebt wordt het heel zwaar om vol te houden. Ik zou mezelf toestaan om af en toe te "zondigen", dan is het veel beter te doen. Naar je gevoel luisteren is ook belangrijk. Maar ook ik vind het soms moeilijk om een evenwicht te vinden tussen mijn principes, verlangens en gezondheid wat dit betreft.

Petra

Re:Kwelling en principes
« Reactie #178 Gepost op: 01 november 2005, 13:10:23 »
Nou heb net het stuk kaas geopend maar kon me er niet toe aanzetten om het te eten. Heb dus toch de soya kaas op m'n brood gedaan.
Mede omdat ik ervan overtuigd ben dat een plantaardig dieet toch het beste is...
Ga deze week nog naar de natuurwinkel in Utrecht om daar weer lekkere vega burgers te kopen...

Ik weet dat voor de eieren er veel haantjes weer gedood worden daarom een reden om toch vegan te blijven proberen.

Petra

Re:Kwelling en principes
« Reactie #179 Gepost op: 01 november 2005, 18:23:10 »
Nou ik heb de knoop doorgehakt ik word gek van mezelf maar ik ga toch weer kaas eten.
De tofu komt me echt helemaal m'n neus uit ik heb respect voor de veganistische mensen onder ons maar geloof niet dat ik het red...