Vegatopia Forum

Kwelling en principes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Kwelling en principes
« Gepost op: 02 januari 2004, 21:53:20 »
Er vanuit gaande dat dit forum ook psychische gezondheid kan omvatten, post ik dit maar hier.

Dit is dus een persoonlijke kwestie en ik hoop dat er meer mensen op het forum zijn die mijn 'verhaal' herkennen.
Zoals de meesten wel weten eet ik veganistisch. Ik heb hier een hele tijd geen enkel probleem mee gehad.

Ik heb al besloten ondanks het E-nummer gewoon wraps en bladerdeeg te eten, omdat dit simpelweg niet vervangbaar is. Dat verruimt mijn keuze in eten gewoon. Hier heb ik verder geen problemen mee.

Maar nu: kaas. De bedoeling van mijn verhaal is niet om te bediscussieren dat kaas onmisbaar is trouwens.
Nee, die behoefte aan kaas werd zo groot, dat ik vanavond besloten heb een biologische kaaspizza te eten. Zo, dat lucht op.

Ik vond het dus niet normaal dat ik deze week al een aantal maal zo'n enorme behoefte had aan kaas dat ik er gewoon een intern 'gevecht' om voer. Maar ik had dan ook nergens anders trek in. Tofustukjes die ik normaal heel lekker vind, klonken echt verschrikkelijk.

Euhm, sorry voor het warverhaal, maar ik hoop dat mensen dit herkennen. Niet per se kaas, kan ook vlees, vis, een eitje etc. zijn. Ik bedoel dus niet alleen het missen, maar het zo ermee bezig zijn dat je jezelf echt voor de keuze stelt: eet ik het nu of kwel ik mezelf verder?

Pfff. Zo.


« Laatst bewerkt op: 02 januari 2004, 21:54:33 door Annemieke »

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kwelling en principes
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2004, 22:03:36 »
Ik hoop dat je ervan genoten hebt! Da's volgens mij het belangrijkste.

Om heel eerlijk te zijn heb ik de laatste weken behoefte aan kip. En dan echt zo'n kip zoals mijn moeder die kan maken, zo eentje met alle ledematen eraan, zodat het zelfs nog herkenbaar is als kip. Mijn vader vroeg me wat me tegen hield. En dat is dus dat de kwelling (nog) niet groot genoeg is. Als ik het zou eten zou ik me nog teveel beseffen wat het is (namelijk: een kip) en zou het me toch niet smaken.
Misschien wordt het ooit zo erg dat het WILLEN eten van kip groter wordt dan het besef wat ik aan het doen ben, en geef ik dan toe. En dan zal ik er ook van geniet, want dat is op dat moment het belangrijkste.

Anders heeft het nog geen nut gehad.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kwelling en principes
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2004, 22:06:13 »
Nou, ik blijf beseffen waarom ik veganist ben. Het is alleen zo dat ik het idioot vind om mezelf zo te kwellen als ik het niet doe. Het is dus eenmalig geweest. Ik was er teveel mee bezig, het werd een kwellig het niet gewoon te doen. Vandaar.

Ik begrijp dat dit voor vegetariers misschien heel idioot klinkt.  ;D

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kwelling en principes
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2004, 22:09:35 »
Ik begrijp dat dit voor vegetariers misschien heel idioot klinkt.  ;D

Nee hoor, ik lees voor 'kaas' gewoon 'kip' en dan slaat het net zo hard op mij.

Maar wat gebeurt er als je nog een keer zou toegeven? Houdt de wereld dan op met draaien? Zolang jij voor jezelf kunt beredeneren waarom jij zoiets nodig hebt op een moment doe je er niemand kwaad mee. Zelfs die koe niet, kan het haar schelen wie die kaas van haar opeet?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kwelling en principes
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2004, 22:14:20 »
Ja, het gaat niet om de koe, het gaat om de industrie die ik niet wil 'steunen' door mijn aankoop.

In hoeverre zijn je principes nog van jezelf, als je jezelf ermee gaat kwellen?

Maargoed, dit is voor mij geen overweging om weer over te gaan op het vegetarisme hoor.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kwelling en principes
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2004, 22:17:33 »
Hmmm... kniepertjes met slagroom. En waarom heb ik vanmiddag die beschuit met muisjes geweigerd?

Het moet wel te doen blijven, denk ik, anders gaat het hele idee van een veganistisch dieet me op denk duur tegenstaan. Dus ik zit er wel over te denken of ik af en toe niet nog wat lakser van mezelf mag zijn dan ik nu "al" (borrelnoten, paprikachips, brood met e472 etc.) ben.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kwelling en principes
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2004, 22:19:12 »
Hmmm... kniepertjes met slagroom. En waarom heb ik vanmiddag die beschuit met muisjes geweigerd?

Dat heeft me vanmiddag allemaal goed gesmaakt  :P

En Annemieke: het was toch een biologische pizza? Is al iets minder 'slecht'.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kwelling en principes
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2004, 22:34:32 »
Ik heb er niet echt problemen mee. Ik zou het gewoon niet kunnen.. zo'n pizza in de oven zetten en er mn tanden in zetten. Ik moet zeggen dat een pizza zonder kaas me veel aantrekkelijker lijkt, ookal was ik vroeger dol op kaas.

Maar Annemieke, was het niet moeilijk dan? Heb je van de Pizza kunnen genieten of hield je er toch een beetje een naar gevoel aan over?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kwelling en principes
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2004, 22:37:39 »
Ik heb er niet echt problemen mee. Ik zou het gewoon niet kunnen.. zo'n pizza in de oven zetten en er mn tanden in zetten. Ik moet zeggen dat een pizza zonder kaas me veel aantrekkelijker lijkt, ookal was ik vroeger dol op kaas.

Maar Annemieke, was het niet moeilijk dan? Heb je van de Pizza kunnen genieten of hield je er toch een beetje een naar gevoel aan over?

Nou. Ik vond 'm heerlijk! Tja. Ik had ervoor al een naar gevoel, omdat het natuurlijk tegen mijn principes ingaat. Maaaaaaar, dit was in de afgelopen maanden al de zoveelste maal dat ik er mee bezig was en ernaa verlangde en er gewoon meerdere uren aan dacht (voor het avondeten) dat ik het idee had, dat ik het voor mijn eigen geestelijke gesteldheid, maar beter een keer kon doen (omdat dit ook een naar gevoel was).
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2004, 22:38:40 door Annemieke »

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kwelling en principes
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2004, 22:57:39 »
Ik was voor kaassoufflees gegaan, die zijn veel lekkerder  :)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kwelling en principes
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2004, 23:02:50 »
Ik was voor kaassoufflees gegaan, die zijn veel lekkerder  :)
Ik heb wel één keer een kaassoufflee gehad, en ondanks het feit dat ik zoiets kazigs wel binnen wist te houden (gesmolten kaas is lang een :nooo: geweest), wat wel er aan gelegen zal hebben dat er niet zoveel kaas in zat, kon ik me niet voorstellen dat mensen dat lekker vonden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kwelling en principes
« Reactie #11 Gepost op: 02 januari 2004, 23:09:54 »
Kaassoufflees waren vroeger echt het aller aller aller aller lekkerste dat ik me kon bedenken :kwijl:
Ja als dat smerige dierenleed er niet bij mij automatisch aan vast zat geplakt was dat nog wel zo geweest.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kwelling en principes
« Reactie #12 Gepost op: 02 januari 2004, 23:14:57 »
Kaassoufflees waren vroeger echt het aller aller aller aller lekkerste dat ik me kon bedenken :kwijl:
Ja als dat smerige dierenleed er niet bij mij automatisch aan vast zat geplakt was dat nog wel zo geweest.

WTF volgens mij is het nog steeds t lekkerste  :-[

Maar eten doe ik het natuurlijk niet, om het aangeplakte..

*gaat lekker wegdromen over knapperige korstjes die openbarsten waar de gesmolten kaas tussenuit stroomt :kwijl:*

;)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kwelling en principes
« Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2004, 23:16:19 »
Als we nog even doorpraten over hoe lekker ze wel niet zijn krijgen we jou nog wel aan het zondigen, of niet? ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kwelling en principes
« Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2004, 23:20:28 »
Als we nog even doorpraten over hoe lekker ze wel niet zijn krijgen we jou nog wel aan het zondigen, of niet? ;)

No way.. :eh:


Nee, serieus niet. Ik zou niet alleen iets doen wat niet zo best is voor de dieren, voor mijn gevoel zou ik ook mezelf er ongelooflijk mee naar beneden halen. Want alles waar ik voor sta, daar ga ik dan zelf tegenin. Dat gaat niet. :nooo:

gelukkig  :)

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Kwelling en principes
« Reactie #15 Gepost op: 02 januari 2004, 23:32:35 »
Pizza's met kaas zijn ook mijn grootste struikelpunt (tezamen met het niet vertellen aan familie van gewijzigde etensgewoonte). De kaassouflees vind ik inmiddels niet meer lekker, gelukkig. Helaas denkt dochter dat ze eetbaar zijn.....
:witch2:

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Kwelling en principes
« Reactie #16 Gepost op: 02 januari 2004, 23:50:53 »
Ik heb wel eens gedroomd dat ik een biefstuk zat te eten omdat ik was vergeten dat dat vlees was  ???

Maar in het echt is me nog nooit zoiets overkomen. Ik mis als vegetariër toch niet echt iets. Alleen spekjes in rauwe andijviestamp.. Dat is wel iets dat lastig blijft, al is uitgebakken tempeh ook wel okee..
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Kwelling en principes
« Reactie #17 Gepost op: 02 januari 2004, 23:56:48 »
Ik heb blijkbaar nog ergens geluk dat ik vele dingen van vlees, kaas, melk en ei al niet zo graag lustte :) En vele dingen heb ik nooit gegeten,  zoals pizza (voorlopig alleen nog pizza gehad zonder dierlijke dingen erop) en kaassouffle. Het enige wat ik lekker vond was eens een paar glazen melk opdrinken. Verder niks.
Maar nu heb ik sojadrinks :)

Citaat
Ik heb al besloten ondanks het E-nummer gewoon wraps en bladerdeeg te eten, omdat dit simpelweg niet vervangbaar is. Dat verruimt mijn keuze in eten gewoon. Hier heb ik verder geen problemen mee.
Is daar nog geen vervanging van? Of is het in Nederland zo lastig?

Stem op de Partij voor de Dieren

ellen

Re:Kwelling en principes
« Reactie #18 Gepost op: 03 januari 2004, 09:08:43 »
Ik begrijp dat dit voor vegetariers misschien heel idioot klinkt.  ;D

Welnee, de gedachte aan nooit meer kaas, is voor mijn reden genoeg om niet aan veganisme te denken, terwijl ik zeker weet dat je best lekker kunt koken.

Nu we toch bezig zijn met opbiechten: Ik heb van de week een stukje kroepoek gegeten: niks aan zeg. Cassave is veel lekkerder... :)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kwelling en principes
« Reactie #19 Gepost op: 03 januari 2004, 10:48:05 »
Citaat
Ik heb al besloten ondanks het E-nummer gewoon wraps en bladerdeeg te eten, omdat dit simpelweg niet vervangbaar is. Dat verruimt mijn keuze in eten gewoon. Hier heb ik verder geen problemen mee.
Is daar nog geen vervanging van? Of is het in Nederland zo lastig?

Nou, het enige vegan bladerdeeg is uit de handel gehaald. En wraps heb ik nog nooit vegan gezien. Die platte broden van de turk komen in de buurt, maar die zijn altijd enorm droog en hard.