Vegatopia Forum

Foliumzuur

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The_girl_who_cried

Foliumzuur
« Gepost op: 17 februari 2004, 17:32:03 »
Hallo, heb net de resultaten van mijn bloedonderzoek gekregen en alles was in orde (applaus applaus ;-)). Nu, er was één klein dingetje; ik heb een teveel aan foliumzuur. Bij mijn vorig onderzoek was dit ook het geval. Nu vraag ik me af of dat kwaad kan? Ik heb ook gelezen dat dit normaal is bij vegetariërs/veganisten, maar hoe komt dit dan?

femke

Re:Foliumzuur
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2004, 18:55:43 »
Ik heb weleens gelezen dat een teveel aan foliumzuur een tekort van vitamine b12 "verbergt". Het zou dus kunnen dat je toch een vitamine b12 tekort hebt ? Het fijne weet ik er niet van, via google kun je vast een hoop informatie vinden. Wie weet kan een dietist of orthomoleculair arts je verder helpen?

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Foliumzuur
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2004, 20:10:28 »
Het is meer zo dat àls je een B12 tekort hebt je het niet zal merken indien je een teveel aan fomiumzuur hebt. Je zal dus niet gewaarschuwd worden.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Foliumzuur
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2004, 12:28:26 »
Het is meer zo dat àls je een B12 tekort hebt je het niet zal merken indien je een teveel aan fomiumzuur hebt. Je zal dus niet gewaarschuwd worden.
Maar is het dan wel in het bloed te zien?

Ik heb namelijk mijn jaarlijxe bloedtest achter de rug en alles is helemaal goed  :D (calcium, eiwit, b 12 enzo). Ijzer wat aan lage kant maar daar ben ik al mee bezig. Ook verhoogd foliumzuur.
b 12 was 340.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Foliumzuur
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2004, 12:47:04 »
Ik ben ook vegan en had ook tehoog foliumzuurgehalte. Ik geloof dat mij toen verteld werd (geadviseerd) om even te stoppen met B12, maar ik vond t wat vreemd. Ik slik ze nu gewoon hoor. Misschien kan er ook verschil zitten tussen mannen en vrouwen?
Za Zemiata!

TessaJane

Re:Foliumzuur
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2004, 16:25:38 »
Grappig. Had nog nooit gehoord van te hoog gehalte Foliumzuur. Ik moet zelf dagelijks Foliumzuur tabletten slikken in verband met mijn medicatie.

Kiwi

Re:Foliumzuur
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2004, 16:28:28 »
Eerlijk gezegd verbaast het mij ook. Vrouwen die zwanger willen worden of minder adn 3 maanden zwanger zijn moeten ook dagelijks foliumzuur slikken, omdat anders de kans bestaat op een kind met een open ruggetje.
En ik heb zelfs gelezen dat iedereen eigenlijk aanvullend foliumzuur zou moeten slikken. ??? Dus ik begin me nu eigenlijk af te vragen waar je foliumzuur uit haalt, of je met een evenwichtige voeding in je dagelijkse behoefte kan voorzien.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2004, 16:30:12 door Kiwi »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Foliumzuur
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2004, 19:38:14 »
Vitamine B11 (foliumzuur)

Het lichaam heeft foliumzuur (vitamine B11) nodig voor de groei en het instandhouden van het lichaam en de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind. Voldoende foliumzuur voorkomt daarnaast een te hoog homocysteïnegehalte van het bloed, een mogelijke risicofactor bij hart- en vaatziekten.

Voor een goede foliumzuuropname is het belangrijk gevarieerd te eten met voldoende groenten, fruit en brood- en graanproducten. Om bij het koken het verlies van foliumzuur te beperken, is het aan te raden voedingsmiddelen in weinig water zo kort mogelijk te koken.

 

De hoeveelheid foliumzuur die in Nederland via de voeding wordt opgenomen, is aan de krappe kant. Ruim gebruik van foliumzuurbronnen zoals (groene) groenten, fruit en graanproducten is daarom erg belangrijk. Door het verhitten van foliumzuurhoudende voedingsmiddelen kan 30 tot 80 procent van het foliumzuur verloren gaan. Onnodig verlies van foliumzuur wordt voorkomen door het eten in zo min mogelijk water niet langer te verhitten dan nodig is. Bij stomen en bereiding in de magnetron is het verlies aan foliumzuur nog iets kleiner.

Belangrijke bronnen

Vitamine B11 (foliumzuur, gehalte in microgram/mcg)

1 snee volkorenbrood (35 gram)
 14
 
1 grote eetlepel spinazie (50 gram)
 42
 
1 grote eetlepel broccoli (50 gram)
 33
 
1 grote eetlepel bloemkool (50 gram)
 27
 
1 grote eetlepel tuinbonen (50 gram)
 75
 
1 schaaltje aardbeien (100 gram)
 65
 
1 sinaasappel (120 gram)
 20
 


Zie verder:
http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=2216&init=menu283

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Foliumzuur
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2004, 22:25:38 »
dan snap ik nog niet hoe ik (en anderen) aan een (te) hoog gehalte kom.
Za Zemiata!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Foliumzuur
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2004, 23:41:31 »
volgens mijn huisarts is er een interactie tussen foliumzuur en b12

ik vond t niet mega-interessant, dus heb er verder niet gevraagd, maar ze heeft me wel verteld dat de etos foliumzuur toevoegt aan de b12 tabletten omdat dat de opname van b12 zou moeten bevorderen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Foliumzuur
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2004, 20:07:57 »
Het slikken van foliumzuur kan een tekort aan vitamine B12 een tijd maskeren. Vitamine B12 is namelijk nodig om foliumzuur vrij te maken uit cellen. Bij een tekort aan vitamine B12 lijkt er dan een tekort aan foliumzuur te zijn omdat dit allemaal in de cellen vastgehouden wordt.

dit vond ik via google ik kan niks vinden over hoge gehaltes eigenlijk
Za Zemiata!

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Foliumzuur
« Reactie #11 Gepost op: 01 augustus 2004, 09:17:14 »
Vit B12 en Folaat (floliumzuur) zijn beiden nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen, die dingetjes die zuurstof vervoeren naar alle weefsels in je lichaam.

Vit B12 en Folaat moet je beiden halen uit je voedsel, want deze maak je helaas niet zelf aan.
De opslag van vit B12 is door je lichaam goed geregeld, maar van folaat iets minder.

Vit B12 wordt in de maag opgenomen dmv een factor die je lichaam zelf aanmaakt. Als je die factor dus minder maakt of minder hebt dan neem je de B12 minder goed op en kan er een tekort ontstaan. Natuurlijk ook als je te weinig B12 nuttigt.

Maar beide vitamines heb je dus apart nodig, de ene kan niet zonder de andere.

Waarom ik denk dat een te hoog folaat een te laag B12 kan verbergen, is omdat een B12 tekort vrij laat pas goed duidelijk wordt. De opslag ervan is hoog, dus je kan er vrij lang mee doen. Wanneer dus normaal de eerste tekenen van het tekort zich voor zouden moeten doen, kan het te hoge folaat ervoor zorgen dat je lichaam het langer volhoudt op de B12 die je hebt.

Vit B12 vind je in direlijke producten en Soja etc.
Folaat zit in voornamelijk groene producten. Denk spinazie etc, maar ook in andere groenten. Folium betekent ook letterlijk groen blad.

Edit: overigens treedt een bloedarmoede bij vegetariers zeer zelden op, tenzij het iets met de organen van die persoon zelf te maken heeft. Veganisten dienen iets beter op te letten, maar dat weten de meesten hier wel neem ik aan.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2004, 09:19:18 door sersero »

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Foliumzuur
« Reactie #12 Gepost op: 01 augustus 2004, 09:21:16 »
dan snap ik nog niet hoe ik (en anderen) aan een (te) hoog gehalte kom.

Ja die begrijp ik ook niet helemaal. Kan het eigenlijk te hoog zijn? Misschien is de afvoer ervan dan verstoord. Maar als je gezond bent, zal dit niet zo zijn. Dus of het dan klopt? Probeer gewoon gevarieerd te eten. Dan kan er niet zoveel mis gaan zou ik denken.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Foliumzuur
« Reactie #13 Gepost op: 01 augustus 2004, 09:28:40 »
Vit B12 vind je in direlijke producten en Soja etc.
Niet in soja(produkten), tenzij het er aan toegevoegd is!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Foliumzuur
« Reactie #14 Gepost op: 01 augustus 2004, 09:30:50 »
Zoals in marmite, toch?
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2004, 09:31:09 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Foliumzuur
« Reactie #15 Gepost op: 01 augustus 2004, 09:31:38 »
Niet om de smaak, dat is zeker...

Marmite is trouwens geen sojaprodukt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Foliumzuur
« Reactie #16 Gepost op: 01 augustus 2004, 09:32:20 »
Denk dat ongesteld wordende vegetarisch vrouwen ook wat meer op hun ijzerinname moeten letten?
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Foliumzuur
« Reactie #17 Gepost op: 01 augustus 2004, 09:33:48 »
Niet om de smaak, dat is zeker...

Marmite is trouwens geen sojaprodukt.
Dat weet ik. Wat de smaak betreft: het is wel lekker in soepen en sauzen.  At het vroeger veel op kaas(daar heeft een veganist niets aan).Gaat de B12 bij verwarming verloren?
de tuin: dat ben ik

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Foliumzuur
« Reactie #18 Gepost op: 01 augustus 2004, 09:43:14 »
Denk dat ongesteld wordende vegetarisch vrouwen ook wat meer op hun ijzerinname moeten letten?

Klopt. Tijdens je menstruatie verlies je ongeveer twee keer zoveel ijzer dan normaal. Dus dat is idd een goede tip.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2004, 09:44:13 door sersero »

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Foliumzuur
« Reactie #19 Gepost op: 01 augustus 2004, 09:43:56 »
Vit B12 vind je in direlijke producten en Soja etc.
Niet in soja(produkten), tenzij het er aan toegevoegd is!

 :-[ jeetje, dat wist ik dus helemaal niet. ik ben geheel verkeerd geinformeerd. Schaam me dood. Wat is dan marmite eigenlijk?