Vegatopia Forum

Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Gepost op: 21 oktober 2005, 10:41:39 »
Het percentage vegetariėrs onder de Nederlandse bevolking is toegenomen van ca. 3,5% in 2003 naar ruim 4,5% in 2005. Dat constateert marktonderzoekbureau Aurelia!  op grond van een in augustus afgenomen enquźte onder 1000 supermarkt-bezoekers.

De afgelopen jaren werd wel steeds een toename in het aantal parttime vegetariėrs geconstateerd, met een daarbij behorende groeiende markt voor vleesvervangers, maar het aantal "echte" vegetariėrs was al sinds de jaren 90 nagenoeg stabiel. Nu lijkt er dus voor het eerst weer wat groei te zitten in het aantal principiėle niet-vleeseters.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2005, 11:34:23 »
En dat is hoeveel mensen? :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2005, 11:41:53 »
Ruim 45 vegetariers onder de 1000 onderzochte supermarktbezoekers dus. Eerst waren dat er maar circa 35.

Geen kwestie van turven dus, maar een kwalitatieve beoordeling of je als volledige vegetarier meetelt, of maar voor 0.9. Of wellicht telt een veganist voor 1.1. Of misschien wordt duizend bedoelt in plaats van 1000, dat maakt qua afronding uit.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2005, 11:42:40 door Poek »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2005, 12:19:31 »
En dat is hoeveel mensen? :)

Omdat we niet weten hoe ze hebben onderzocht en hoe representatief de steekproef is (ik kan me voorstellen dat je in supermarkten relatief veel blanke vrouwen tegenkomt en dat onderzoek in supermarkten in de Randstad een heel ander beeld oplevert dan in Brabant), kun je daar niet echt iets zinnigs over zeggen.

Maar als je gewoon wilt weten hoeveel 4,5% van de Nederlandse bevolking is, dan is het antwoord: 733.749 (afgerond naar boven).

Aiko

Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2005, 12:30:11 »
Ik ben wel nieuwsgierig naar het percentage parttime vegetariers (en wanneer je een parttime vegetarier bent (eenmaal per week?)). Ik gok op een percentage van tien procent bovenop die vier en een half...

viv

Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2005, 12:50:25 »
Dat is wel positief nieuws.
maar vraag me af hoe ze gemeten hebben inderdaad ;)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2005, 17:56:35 »
Ik ben ook wel benieuwd naar het percentage viseters dat heeft gezegd dat ze vegetarier zijn. Maar misschien is Aurelia zo slim geweest te zeggen: 'vegetarier dat wil dus zeggen iemand die geen vis en vlees eet'.
,,,,فلافل

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2005, 18:16:39 »
Leuk nieuws! Altijd goed om te horen. Hoop dat het percentage flink blijft stijgen de komende jaren! Ik ben wel benieuwd wie al die andere vegetariers zijn!

Ik ken verder zelf in mijn directe omgeving niet echt vegetariers. Maar wel wat mensen die inderdaad 2 of 3 keer per week geen vlees eten. Alles is mooi mee genomen  :D

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2005, 20:12:28 »
Ik ben ook wel benieuwd naar het percentage viseters dat heeft gezegd dat ze vegetarier zijn. Maar misschien is Aurelia zo slim geweest te zeggen: 'vegetarier dat wil dus zeggen iemand die geen vis en vlees eet'.

Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Zou dat te achterhalen zijn?
Eet gezond & eet taartjes

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2005, 17:29:45 »
Ik ben ook wel benieuwd naar het percentage viseters dat heeft gezegd dat ze vegetarier zijn. Maar misschien is Aurelia zo slim geweest te zeggen: 'vegetarier dat wil dus zeggen iemand die geen vis en vlees eet'.

Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Zou dat te achterhalen zijn?


Ja, dan moet je Aurelia ff mailen. Is een klein bureautje.
Ik schat in dat ze het wel hebben gedefinieerd.
,,,,فلافل

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2005, 18:01:16 »
Ja, dan moet je Aurelia ff mailen. Is een klein bureautje.
Ik schat in dat ze het wel hebben gedefinieerd.

Ik vraag het wel even..
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2005, 15:28:20 »
Het off-topic-gedeelte is verwijderd.

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2005, 18:26:25 »
Ik hoop dat de cateraars in de bedrijfsrestaurants dit percentage ook beseffen; zoveel vegetariers.

Monique

Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2005, 14:00:57 »
Ik hoop dat de cateraars in de bedrijfsrestaurants dit percentage ook beseffen; zoveel vegetariers.

Ja, erg veel keus heb je meestal niet nee in een bedrijfsrestaurant.

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2006, 21:31:50 »
nou, ik moet zeggen, ik heb, alleen sinds het begin van het jaar, meer mensen gezien die vegetarische producten kopen.

Ik weet dat het niet persee bedoelt dat ze vegetariėrs zijn, maar misschien meer mensen hebben "goede":) resoluties van het nieuwe jaar besloten te nemen?

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

kabir

Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 18 januari 2006, 14:12:01 »
Is het ook bekend hoeveel vegetariėrs er totaal zijn in Nederland? Zo een steekproef met 1000 mensen lijkt me niet representatief voor het hele land.

Dominique

Re:Onderzoek zegt: meer vegetariļæ½rs in Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 26 januari 2006, 12:50:16 »
Het percentage vegetariļæ½rs onder de Nederlandse bevolking is toegenomen van ca. 3,5% in 2003 naar ruim 4,5% in 2005. Dat constateert marktonderzoekbureau Aurelia!  op grond van een in augustus afgenomen enquļæ½te onder 1000 supermarkt-bezoekers.

De afgelopen jaren werd wel steeds een toename in het aantal parttime vegetariļæ½rs geconstateerd, met een daarbij behorende groeiende markt voor vleesvervangers, maar het aantal "echte" vegetariļæ½rs was al sinds de jaren 90 nagenoeg stabiel. Nu lijkt er dus voor het eerst weer wat groei te zitten in het aantal principiļæ½le niet-vleeseters.


YAHOOOO!  ;D

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2006, 23:26:27 »
Zo een steekproef met 1000 mensen lijkt me niet representatief voor het hele land.

Dit onderzoek van Aurelia is volgens mij het meest recente wat enigszins in de buurt komt van een representatief onderzoek. Eerdere onderzoeken repten van 1,9% vegetariėrs (1999, i.o. tijdschrift Sla) en 4,4% (2001, ten tijde van de varkenspest, door Intomart i.o. van RTL4).

Als je kijkt naar wat er verkocht wordt aan vleesvervangers in vergelijking met vlees krijg je weer een ander beeld: vleesvervangers nemen maar 1% in van de totale verkopen van 'warme maaltijdcomponeneten'. (2004, PVVE) Men constateert dat de markt voor vleesvervangers wat aantrekt, na jaren van stagnatie.


Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2006, 09:02:36 »
Waar ik over nadenk, is wat vleesvervangers zeggen...
'echte vegetariers gebruiken ze volgens mij zeker niet dagelijks, maar gooien ook hun eetpatroon een beetje om; anderzijds zijn ze juist praktisch voor deeltijd vleeseters. Misschien middelt dat wel tegen elkaar weg?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

smikkeltje

Re:Onderzoek zegt: meer vegetariėrs in Nederland
« Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2006, 11:30:18 »
ik eet maar heel zelden vleesvervangers inderdaad... volgens mij is dat meer iets wat vleeseters klaarmaken als er een vegetariėr komt eten ;) (mijn ouders bv hebben altijd falafel in de vriezer voor als er weer zo'n vegakind komt aanwaaien rond etenstijd)