Vegatopia Forum

Pompoen

Offline IneN

• 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoen
« Reactie #60 Gepost op: 06 januari 2011, 16:05:03 »
Ik ga een (laatste?) pompoensoepje van het jaar maken. De pompoen gaart nu in de oven (180°C) onder een marinade van olijfolie, twee teentjes geperste knoflook, een beetje suiker, een minischeutje hot salsasaus uit Mexico en wt gemberpoeder. Straks gaat-ie in de pan met nog een beetje water en eventueel een kruidenbouillonblokje. Tenzij iemand een leuker idee heeft voor mijn pompoenstukjes van ong. 5 cm elk?

Ik maakte uiteindelijk nog een tomatensausje (met kerstomaatjes, paprika en ui), kookte er rijst bij en serveerde het op die manier met de pompoenblokjes. De blokjes waren overigens heerlijk gekarameliseerd aan de uiteindjes. Bovenop het gerechtje strooide ik nog wat stukjes gebakken cashewnoten. Lekker!

Offline Sidhariel

• **
  • 33
« Reactie #61 Gepost op: 12 januari 2011, 11:02:46 »
Ik heb gisteren een eenvoudige pasta gemaakt met pompoen en feta en dat was erg lekker! Misschien wel een receptje voor deze draad :)

Nodig:
500 g pompoen, zaden verwijderd en in blokjes gesneden.
250 g penne rigate
200 g feta
Rozemarijn
Cayun kruiden
Olijfolie

Pompoen in ovenschaal doen en mengen met rozemarijnnaaldjes en cayunkruiden naar smaak. Besprenkelen met olijfolie en voor 30 minuten in een oven van 200 g hete lucht. Op de helft keren. Ondertussen de pasta koken en afgieten. Als de pompoen klaar is de pompoen en de pasta mengen in een grotere ovenschaal, feta erboven verkruimelen en er door mengen. Nog even besprenkelen met wat olie en nog 10 minuten in de oven schuiven.

Eet smakelijk!

Leftist Hippy Long Haired Vegetarian Communist Scum.
No carnivore, No material girl, No extremist.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #62 Gepost op: 08 september 2012, 19:05:04 »
*schop*

Een collega heeft een enorme pompoen voor me meegenomen. Geteeld van zaad van een buurvrouw van Bosnische oorsprong. Ik heb al op internet gestruind, maar ben tot nu toe niks tegengekomen wat er op lijkt.

Omschrijving: een peervormige courgette van 35 cm lengte en 4 kg met wat "ribben".
Iemand een idee wat ik ermee kan?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #63 Gepost op: 08 september 2012, 19:21:40 »
Geen idee, maar je kan altijd een stukje proeven, en dan beslissen waar hij het meest tegenaan leunt, en dan recepten daarmee zoeken?

Offline dorinka

• 741
« Reactie #64 Gepost op: 08 september 2012, 19:43:18 »
Soep van koken kan toch altijd?
Zo.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #65 Gepost op: 08 september 2012, 20:45:33 »
Soep van koken kan toch altijd?
Ik denk dat er dan nog wel drie kilo pompoen over is  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #66 Gepost op: 08 september 2012, 20:54:40 »
Misschien kun je hem hier determineren? https://www.vreeken.nl/

Je weet trouwens zeker dat ie eetbaar is? Ik heb per ongeluk wel eens ergens een 'courgette' geplukt die extreem bitter bleek te zijn.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #67 Gepost op: 08 september 2012, 21:11:56 »
Er zitten in ieder geval twee bij die er wel behoorlijk op lijken.
De collega had het erover dat buuf in ieder geval de pitten (ook) eet.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #68 Gepost op: 08 september 2012, 21:26:57 »
Je weet trouwens zeker dat ie eetbaar is? Ik heb per ongeluk wel eens ergens een 'courgette' geplukt die extreem bitter bleek te zijn.
Ja, dat hebben wij ook eens gehad, ieuw, wat slecht was das, seg! Ik vond toen dat het waarschijnlijk een kruising was tussen een gewone courgette en de sierpompoenen die we het jaar ervoor ook hadden geplant. Gelukkig hebben we het gemerkt toen ze nog maar net de saus ingingen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #69 Gepost op: 08 september 2012, 21:59:49 »
Uit mijn nieuwe moestuin had ik wat courgettes meegenomen die daar groeiden, maar na 1 hap (gebakken in een omelet) bleken ze wel hel erg smerig en bitter. Ik heb het meteen weggegooid en mijn mond gespoeld, maar ik vraag me nu af of ze niet giftig zijn! De ene site zegt van wel, de andere niet:

http://www.wildflower.org/plants/result.php?id_plant=CUFO

Het gaat om de Cucurbita foetidissima, ook wel Missouri gourd, Buffalo gourd, Stinking gourd, Stink gourd, Wild gourd.

Deze waren het waarschijnlijk.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #70 Gepost op: 09 september 2012, 11:09:47 »
Je kunt pompoensoep ook in glazen potten bewaren. Heel heet in de potten doen, of minder heet in de schone potten (dat kunnen gewoon normale glazen potjes zijn met schroefdeksel) doen en dan even wecken zoals Maartje hier beschrijft http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12017-geroosterde-tomatensaus-en-veel-daarvan.
Doe soep zekerheidshalve als je hem gebruikt weer goed verhitten.
,,,,فلافل

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #71 Gepost op: 16 september 2012, 15:54:37 »
Kan ik bij het aansnijden van hierboven besproken grote, groene pompoen direct al merken of het een eetbare variant is of moet ik eerst echt een stukje bereiden en dan proeven?

Aiko

« Reactie #72 Gepost op: 16 september 2012, 16:56:00 »
Ga er maar vanuit dat alle pompoenen eetbaar zijn. Alleen de zogenaamde kalebassen en misschien ook de Turkse mutsen zijn meer sier dan smaak. Hoewel deze kalebassen en mutsen zelf nooit geprobeerd. Wel allerlei gewone grote ronde pompoenen van allerlei formaten en kleuren, en die waren altijd prima.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #73 Gepost op: 16 september 2012, 16:59:19 »
Dank je, Aiko, dan eet ik vanavond een stukje van het bakbeest.
Zit er trouwens veel smaakverschil tussen de verschillende soorten pompoen? Ik ken alleen maar die standaard oranje gevallen, beetje bloemig, weeïg en zoet. (Klinkt eigenlijk best vies als ik het zo omschrijf  :P ) Lekker is soep of uit de oven bij de pasta, verder geen pompoenervaring.

Aiko

« Reactie #74 Gepost op: 16 september 2012, 17:06:37 »
Ik proef kleine verschillen. De lekkerste vind ik de grote ronde blauwgrijze pompoen, met geel vruchtvlees. Die kom je veel tegen op de pompoenkraampjes die je nu her en der langs de kant van de weg kan vinden tijdens fietstochtjes.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #75 Gepost op: 16 september 2012, 17:42:52 »
Zal ik hem dan jaar net zo benaderen en behandelen als een oranje geval?

Aiko

« Reactie #76 Gepost op: 16 september 2012, 17:54:53 »
Benader en behandel 'm jaar net zo als een oranje geval.

Weet niet of bij het benaderen en behandel je schilt. Maar schillen is niet nodig bij pompoenen. Dat is alleen maar onnodig werk.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2012, 18:22:43 door Aiko »

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #77 Gepost op: 16 september 2012, 18:08:28 »
Een oranje geval wordt hier ongeschild benaderd en behandeld. Met een pepertje, flink knoflook, evt. wat kerrie en zure room.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #78 Gepost op: 16 september 2012, 20:39:24 »
Het bakbeest is geslacht, ik denk dat er ongeveer een derde in de soep is beland.
Ik heb rauw een klein stukje geproefd en dat smaakte niet bitter, dus ik durfde het wel aan.
Hij was van binnen wit.
De soep was een beetje pittig, uit gemakzucht had ik de zaadjes niet uit het pepertje gehaald, dus flink room en kwark erdoor en toen was het wel goed te eten.
Maar ik vind een oranje pompoen meer smaak hebben en ik word altijd wel vrolijk van zo'n kom met oranje inhoud.

Voor de collega's die iedere keer vragen of ik er al van gegeten heb, heb ik een uitgebreide fotoreportage van het proces gemaakt  ;D

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #79 Gepost op: 16 september 2012, 20:48:17 »
Oh, en ik heb straks een hele lading pitten, dus mochten er moestuinmensen nieuwsgierig zijn, PB maar, dan stuur ik ze op.