Vegatopia Forum

Bakken zonder eieren

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Titania

Bakken zonder eieren
« Gepost op: 22 september 2005, 15:20:43 »
ik ben dol op bakken, zeker koekjes en dergelijke. het probleem waar ik echter tegen op loop is dat er vaak eieren in moeten. ik ben in principe geen veganist, alleen vegetarier, maar eieren staan me een beetje tegen. het voelt niet echt natuurlijk aan om dat te eten. ik vroeg me dus af of mensen mischien een goede vervanger hiervoor wisten. in sommige recepten kan ik het gewoon weglaten, maar lang niet altijd. hebben mensen suggesties over wat ik zou kunnen gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2007, 08:50:34 door Sander »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:bakken zonder eieren
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2005, 15:57:47 »
Wen er maar aan dat cakes e.d. nooit meer zo luchtig worden zonder ei als met. Om het te laten rijzen kun je bakpoeder of bicarbonaat gebruiken of een combinatie ervan.
Een 'omelet' kun je maken van een beslag van kikkererwtenmeel en kruiden.

Pannenkoeken kunnen gewoon zonder ei.

Het probleem zit 'm vooral in de quiches. Die lukken gewoon niet zonder ei.

Aiko

Re:bakken zonder eieren
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2005, 21:00:18 »
ik ben in principe geen veganist, alleen vegetarier, maar eieren staan me een beetje tegen. het voelt niet echt natuurlijk aan om dat te eten.

Haal een slachtkip uit een boerderij en vertroetel deze tot de ouderdomsdood er op volgt. In de tussentijd krijg je als bonus eieren die je met een rein geweten kunt consumeren. Steun je ook geen enge kippeboeren. Of iets wel of niet natuurlijk is, is in absolute zin niet relevant, hooguit een gevoel voor jou dat het niet prettig zit. Wellicht dat voorgaand je op dat punt wat ten dienst kan staan.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:bakken zonder eieren
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2005, 21:09:24 »
ik ben dol op bakken, zeker koekjes en dergelijke. het probleem waar ik echter tegen op loop is dat er vaak eieren in moeten. ik ben in principe geen veganist, alleen vegetarier, maar eieren staan me een beetje tegen. het voelt niet echt natuurlijk aan om dat te eten. ik vroeg me dus af of mensen mischien een goede vervanger hiervoor wisten. in sommige recepten kan ik het gewoon weglaten, maar lang niet altijd. hebben mensen suggesties over wat ik zou kunnen gebruiken?

Zoek in de winkels naar no-egg. Dat is een eivervanger. Maizena kan je ook wel proberen. Lukt makkelijk.
Eieren zit er soms ook erg onzinnig in. Heel veel dingen kunnen zonder ei. Pannenkoeken idd bijvoorbeeld.

Citaat
Wen er maar aan dat cakes e.d. nooit meer zo luchtig worden zonder ei als met.
Onzin. Je bent gewoon niet zo goed met cakes maken :)

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:bakken zonder eieren
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2005, 21:10:08 »
ik ben in principe geen veganist, alleen vegetarier, maar eieren staan me een beetje tegen. het voelt niet echt natuurlijk aan om dat te eten.

HaalBevrijd een slachtkip uit een boerderij

:P
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:bakken zonder eieren
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2005, 23:09:49 »
Citaat
Wen er maar aan dat cakes e.d. nooit meer zo luchtig worden zonder ei als met.
Onzin. Je bent gewoon niet zo goed met cakes maken :)

Worden jouw cakes zo luchtig als met ei?

Recept!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:bakken zonder eieren
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2005, 23:31:30 »
Ik vind het wel luchtig worden altijd. En ook met taart e.d. waar het ei-vervanger oid ingestopt zit.
Stem op de Partij voor de Dieren

Titania

Re:bakken zonder eieren
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2005, 16:16:37 »
Haal een slachtkip uit een boerderij en vertroetel deze tot de ouderdomsdood er op volgt. In de tussentijd krijg je als bonus eieren die je met een rein geweten kunt consumeren. Steun je ook geen enge kippeboeren. Of iets wel of niet natuurlijk is, is in absolute zin niet relevant, hooguit een gevoel voor jou dat het niet prettig zit. Wellicht dat voorgaand je op dat punt wat ten dienst kan staan.

het punt is dat het me om het ei zelf gaat. niet zo zeer de industrie. ben ik ook niet voor, maar het ei is en blijft een uitwendig voortplantingsorgaan. klinkt raar, maar het is zo. en dat staat me er zo aan tegen. het voelt voor mij gewoon heel erg raar om zo iets te zien als voedsel.

daarnaast heb ik ook helemaar geen ruimte voor een kip op mijn 1 kamer flatje. anders zou ik het mischien wel doen. gewoon voor de gezellie. en ik ken genoeg mensen die ik blij kan maken met een vers ei.  ;)

Titania

Re:bakken zonder eieren
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2005, 16:18:02 »
Zoek in de winkels naar no-egg. Dat is een eivervanger. Maizena kan je ook wel proberen. Lukt makkelijk.
Eieren zit er soms ook erg onzinnig in. Heel veel dingen kunnen zonder ei. Pannenkoeken idd bijvoorbeeld.


nog nooit van gehoord. waar kan je dat krijgen? maizena natuurlijk wel. dat heb ik zo in de kast staan. zal dat in ieder geval eens proberen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:bakken zonder eieren
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2005, 18:35:24 »
Zoek in de winkels naar no-egg. Dat is een eivervanger.  
nog nooit van gehoord. waar kan je dat krijgen? maizena natuurlijk wel. dat heb ik zo in de kast staan. zal dat in ieder geval eens proberen.

online te bestellen bij lekker vega


maar ik ben het niet met DF eens: een cake wordt altijd plakkeriger zonder ei dan met ei, zelfs als je eivervanger gebruikt. Er zijn online best okee recepten voor cakes met bv banaan en zonder ei te vinden, maar het wordt wel anders dan met ei. Maar wel overkomelijk.
Het quiche probleem is wellicht op te lossen door een vlaaivorm te kopen en daarin groentetaarten te maken. Ook weer net anders dan quiche met ei, maar wel lekkere dingen kan je daarin maken

« Laatst bewerkt op: 23 september 2005, 18:38:03 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:bakken zonder eieren
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2005, 21:31:59 »
Ik kon die opmerking van draakje toch echt niet over mij heen laten gaan he, dus ben ik in de weer geweest met dat pak cakemeel dat al maanden in mijn kast lag.

Bereiding: met margarine, sojamelk en cakemeel. Ik heb het beslag geschift en al in de vorm gegooid, op hoop van zegen.

Uiterlijk: joepie, eindelijk iets wat op een echte cake lijkt

Smaak: wel okee.

MAAR: het is heel vochtig van binnen! Het is niet nog beslag, want het is wel korrelig geworden.
Bweh, weer geen echte cake.

Draak zal nu toch echt met een recept moeten komen voor luchtige vegan cake.

« Laatst bewerkt op: 24 september 2005, 21:38:49 door Annemieke »

Kiwi

Re:bakken zonder eieren
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2005, 21:36:52 »
Ik kon die opmerking van draakje toch echt niet over mij heen laten gaan he

:heehee:

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:bakken zonder eieren
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2005, 21:53:59 »
ik heb een tijdje geleden een vegan sponge cake gemaakt. De eerste dag was het prima, later ging het een beetje plakken (aan je gehemelte). Er moest o.a. sinaasappelsap en sojameel in. Was alleen het vanille-aroma vergeten.

Wat ik wel raar vind, is dat je een prima vegan kruidkoek kan maken, maar dat cake dus zo moeilijk lukt. Is dat omdat de structuur en de smaak van cake op ei gebaseerd is?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:bakken zonder eieren
« Reactie #13 Gepost op: 24 september 2005, 21:58:13 »
Draak zal nu toch echt met een recept moeten komen voor luchtige vegan cake.

:) Ik neem de uitdaging aan :)

Ik ga binnenkort wel weer een pak vanillevla er voor aanschaffen :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:bakken zonder eieren
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2005, 22:35:52 »
doe je vanillevla in de cake  ???
,,,,فلافل

Kiwi

Re:bakken zonder eieren
« Reactie #15 Gepost op: 25 september 2005, 22:47:15 »
Sojavanillevla dan toch zeker? :P
Maar ik ben ook erg benieuwd naar het recept hoor Dragonfly!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:bakken zonder eieren
« Reactie #16 Gepost op: 25 september 2005, 22:49:16 »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:bakken zonder eieren
« Reactie #17 Gepost op: 11 februari 2007, 18:45:58 »
Draak zal nu toch echt met een recept moeten komen voor luchtige vegan cake.

:) Ik neem de uitdaging aan :)

Ik ga binnenkort wel weer een pak vanillevla er voor aanschaffen :)

Ik heb een betere luchtige cake recept :)

De cupcake degen uit Vegan Cupcakes Take Over The World hebben allemaal een enorm luchtig geheel. Je kan er ook grotere cakes van maken :)

Ik kan wel receptje sturen van choco cupcake of vanille cupcake als iemand het wil uitproberen :)

Komt uit het boek.. dus mag dat denk neit zomaar hier neerzetten..
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2007, 18:46:25 door Draakje [zoekt Drakelien] »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:bakken zonder eieren
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2007, 00:28:10 »
Komt uit het boek.. dus mag dat denk neit zomaar hier neerzetten..

In een boekbespreking mag je gerust een recept uit het besproken boek overnemen.

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:bakken zonder eieren
« Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2007, 03:18:07 »
Enkele tips en recepten van voedingrijke cakes kun je vinden door het boek 'Desserts of Vitality' van Mark Foy te downloaden. Het is gratis beschikbaar in pdf-formaat. De 'glossary of ingredients' is handig en de icings geven een goed veganistisch eindresultaat. Misschien niet zo luchtig als cake met ei, maar zeker de moeite waard.

Mijn ervaring is dat de dikte van het beslag ook wel enige invloed kan hebben op de luchtigheid van de cake. Ongeveer zo dik als  een goede dikke yoghurt geeft vaak het beste resultaat. De vla van Draakje is daarom misschien nog niet zo'n gek idee. Overigens hadden ze onze bruidstaart ook met sojavla gemaakt. Ik heb er helaas geen recept van, maar die was idd erg lekker: romig en luchtig.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)