Vegatopia Forum

Cranberries

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

merlijntje

Cranberries
« Gepost op: 18 september 2005, 17:53:34 »
Hallo Allemaal,  :P
vraagje over cranberry's of veenbessen, is dat hetzelfde ?
Ik heb een struikje staan in men tuin dat vrij grote rode bessen geeft, maar ze kleuren niet helemaal rood en blijven nog wat gelig.
Zijn ze nu klaar voor gebruik of moet ik nog wachten op vriesweer ? :-*
« Laatst bewerkt op: 20 september 2005, 22:00:44 door Christiaan »

Offline Anne

Re:Cranberry's
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2005, 17:16:41 »
Het is hetzelfde.
En of je ze kan gebruiken: ik ken ze alleen uit de winkel, en dan zijn sommige ook nog wat gelig, dus ik denk dat het wel kan. Maar anders probeer je er toch wat van om te kijken of ze goed zijn/


merlijntje

Re:Cranberry's
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2005, 18:07:23 »
bedankt hoor,

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Cranberry's
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2005, 22:36:06 »
Cranberry's groeien toch alleen maar op twee van onze wadden eilanden?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Cranberry's
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2005, 17:12:13 »
In Nederland wel, oh zijn het er 2: ik dacht maar eentje(was het nu Terschelling? Welke is de andere dan?). Ooit aangespoeld van een schipbreuk. Maar ja: dan ben je ook ergens afgespoeld. Gezien de naam gok ik Noord-Amerika, maar ik weet het niet.
de tuin: dat ben ik

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:Cranberry's
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2005, 18:20:34 »
Ja, ook op Vlieland groeien ze meen ik, maar daar noemen ze het veenbessen en op Terschelling dus cranberries. Op Terschelling ga ik in het najaar vaak zelf cranberries plukken, zo half oktober is dat daar toegestaan (dan is de fabriek klaar met oogsten).
Dan zijn ze dus (over)rijp en donkerrood. Gele zijn mijns inziens gewoon nog niet rijp, hoor!
Wel bijzonder dat ze in je tuin groeien. Ik dacht dat ze alleen overleefden op een zeer specifiek soort grond (zilt, moerassig?).
Stiekem toch een banaan!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Cranberry's
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2005, 18:28:21 »
Toen ik naar Terschelling ging las ik in een toeristenkrantje nog een artikel over het plukken van cranberries. Het is een traditie, er zijn mensen die het al tientallen jaren doen. Als het goed gaat is het ook een lekkere bijverdienste, ze verdienen er dan vele honderden euro's. In de matige jaren is het schrapen. Dat ze ook de overkant ook groeiden stond er ook bij, niet dat ze daar veenbessen genoemd werden.

Overal op het eiland kan je ook divers cranberryspul kopen trouwens. Maar ik heb het niet geprobeerd.

merlijntje

Re:Cranberries
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2005, 20:22:03 »
allemaal erg bedankt hoor, k'wist wel dat onze noorderburen er meer over zouden weten ;) Ik las ook bij Mellie Uyldert, jullie erg gekende kruiden vrouwtje van ongeveer 95 jaar, dat ze goed zijn voor blaas en nieren. dat ze zelfs anti-cancerogene eigenschappen hebben.
Ze groeien a volonté in mijn kruidentuintje, mss heeft de ligging er iets mee te maken maar ik zit op enkele kilometers van de grens. Bosgebied, zure grond, maar verrijkt met haksel en compost. :O