Als je een echt lekkere cake wil, die niet kan mislukken (tenzij in extremis) is het basisrecept toch wel de quatre-quarts of viervierden. Ook heel erg makkelijk om te onthouden:
4 eieren
250 g zelfrijzend bakmeel (of dus bloem met wat bakpoeder, is idd hetzelfde)
250 g suiker
250 g vetstof (hoeft niet echt boter te zijn, ik doe'm vaak met een soort margarine)
Belangrijk is de vetstof eerst wat te laten smelten, en ondertussen de suiker te mengen met de 4 eidooiers tot een luchtige massa (even volhouden).Dan doe je er de gesmolten vetstof en de bloem onderdoor, weer goed mengen. Tot slot dan klop je met de mixer het eiwit tot een schuimige massa, en dan schep je dat voorzichtig onder de rest. Et voila!
Heel handig is ook dat je vertrekkende van dit recept, duizend en een variaties kan maken:
appelcake (thuis de absolute favoriet!): 2 à 3 appels in blokjes snijden en onder het deeg mengen, alles in een bakvorm gieten, en dan afwerken met appelschijfjes bovenop. Je kan er ook een scheutje amaretto indoen.
kokoscake: 100g kokospoeder erdoor
en ga zo maar door
Wat betreft de oven: meestal bak ik 50 min aan 175°, en dan check ik eens of ie goed is (op het oog of met een soort priem: als er niks blijft kleven als je prikt is ie ok).
Hoop dat jullie hier iets aan hebben...