Vegatopia Forum

Heel veel fruit ook OK?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #20 Gepost op: 08 september 2005, 21:44:55 »
Je moet proberen het kaf van het koren te scheiden. Kijk: water drinken na een vrucht, dat lijkt me een zinnig advies. Dat van het niet meteen tanden poetsen ook.
Als je naar de huisarts zou gaan, alleen om te vragen of het wel goed is 10 stuks fruit te eten op een dag... :nooo:
« Laatst bewerkt op: 08 september 2005, 21:47:04 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Marizzie

Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #21 Gepost op: 08 september 2005, 21:47:07 »
hihi  :D

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #22 Gepost op: 08 september 2005, 21:56:52 »
hey ik schreef: als je toch een keer bij de huisarts bent, vraag dan eens hoe het zit. Want het is op zich best merkwaardig dat je erg weinig energie hebt als je geen tien stuks fruit eet. Ook zonder tien stuks fruit moet een mens energie hebben, en als je dat niet hebt, is dat best het vermelden waard als je toch bij de huisarts bent
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #23 Gepost op: 08 september 2005, 23:43:27 »
Negatief denken en een energie-gebrek kan idd door een laag bloedsuikergehalte komen en als ik jou zo hoor, dan denk ik wel dat je dat hebt. Zowel chocolade als fruit hebben vrijwel hetzelfde effect daarop door het hoge suikergehalte. Je hoeft er niet voor naar de huisarts, maar als ik jou was zou ik het wel een beetje indammen omdat je glucosegehalte zo idd nogal schommelt.

Misschien kun je beginnen met het innemen van iets van eiwitten bij je fruit, zoals een kop yoghurt. Hierdoor worden de suikers langzamer opgenomen.

viv

Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #24 Gepost op: 08 september 2005, 23:47:07 »
10 stuks fruit hoe krijg je het binnne?
het lijkt me eerlijk gezegt wel een beetje veel van het goede!

als ik er 2 per dag eet ben ik blij,  :O

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #25 Gepost op: 08 september 2005, 23:50:15 »
Met al dat zomerfruit kan ik ook de hele dag door fruit eten! Meloen, ananas, pruimen, aardbeien, kersen...  :hungry:

Miske

Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #26 Gepost op: 09 september 2005, 01:32:40 »
Met al dat zomerfruit kan ik ook de hele dag door fruit eten! Meloen, ananas, pruimen, aardbeien, kersen...  :hungry:

Mmmm, jij bent er dus ook zo gek op :). Ik zal eerlijk zijn: Ik ga altijd met een grote rugzak te voet naar de supermarkt, en 1x/week ga ik er naartoe om groentjes & fruit te halen, 1x/week voor mijn andere dingen.  En mijn rugzak zit altijd goed vol; ik moet soms nog 2 extra zakken meesleuren :).

bienne

Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #27 Gepost op: 09 september 2005, 19:14:18 »
Wat ik weet is dat produkten waar vitamines in zitten die in water oplosbaar zijn geen probleem is. Die plas je er gewoon weer uit. Maar vitamines die in vet oplosbaar zijn daar moet je mee uitkijken.
In vet oplosbaar zijn de vitamines A, D, e en K
In water oplosbaar zijn de vitamines C en B.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #28 Gepost op: 09 september 2005, 19:44:08 »
Voor een overdosis aan fruit-vitamines hoef je ook niet bang te zijn.

Overig kunnen ook andere vitamines dan ADEK gevaarlijk zijn in grote doses. Een teveel aan B6 is bijvoorbeeld erg af te raden.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #29 Gepost op: 09 september 2005, 22:39:58 »
denk dat het niet slecht ofzo is behalve wanneer je er naast geen andere voedingsmiddelen binnen krijgt, zoals zetmeelproducten en eiwitten. (brood/granen/aardappelen etc)  Dan is de kans op gisten ook erg groot (denk ik)
Za Zemiata!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #30 Gepost op: 10 september 2005, 09:05:15 »
Elke keer als ik trek had in een reep chocolade, nam ik een stuk fruit.  En nu is het dus zo dat ik geen zin meer heb in chocolade maar mijn fruit kan ik niet meer missen!

Dat zouden meer mensen moeten doen!

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #31 Gepost op: 10 september 2005, 11:25:55 »
Ik vind alleen dat je (is in het algemeen je, hoor ;)  ) niet zo snel over calorieen kunt oordelen, omdat je niet weet of de persoon in kwestie bijv. een snelle spijsvertering heeft/wat haar lichaamsbouw is e.d. Misschien kan je gewoon wat vaker op een dag je tanden poetsen?

Ja daar heb je wel gelijk in, maar er was toch ook iets dat dat niet meteen mag ivm glazuur ofzo.
Misschien kan je het gewoon eens aan je huisarts vragen als je daar toevallig toch een keer bent.


Nee klopt, fruitzuur maakt je glazuur 'zacht'. Als je dan gelijk na het consumeren van fruit enthousiast gaat poetsen beschadig je je tandglazuur. Beter is het minimaal een half uur te wachten en gelijk na het eten van fruit een glas water te drinken.

Ja, inderdaad, een oud collega van mij had bedacht dat het gezond was om elke ochtend te onbijten met een grapefruit. Toen hij na een aantal maanden bij de tandarts kwam was die helemaal geschokt. Zijn glazuur was ontzettend aangetast en hij had allemaal gaatjes.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #32 Gepost op: 10 september 2005, 18:27:29 »
In mijn voortanden zitten een soort kuilen, omdat ik verkeerd drink (al het drinken komt tegen die tanden aan). De tandarts vroeg toen al of ik misschien elke ochtend een grapefruit at...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Jippia

Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #33 Gepost op: 05 oktober 2005, 09:23:28 »
Ik eet ook veel fruit. Op een gewone werkdag neem ik een broodtrommel en een fruittrommel mee (om het zo maar even te noemen). Daarin zit vaak een appel, een banaan en een peer in, en soms ook wat ander fruit, zoals druiven of pruimen. 's morgens als ik mijn boterhammen smeer, eet ik ook een stuk fruit, vaak een kiwi en 's avonds bij de thee (wij drinken geen koffie) vaak ook nog één, bijvoorbeeld een sinaasappel. Als om tien en drie uur mijn colleaga's aan de sultana-koekjes gaan, neem ik fruit. Ik woon in Apeldoorn en bij paleis Het Loo, waar ik bijna wekelijks in het park/bos wandel, heb je bosbessen en bramen. Ik denk dat ik vanmiddag ook maar even een bakje meeneem. Ik koop mijn fruit bij Albert Heijn of biologisch, omdat daar minder bestrijdingsmiddelen in zitten. Helemaal zonder is moeilijk in Nederland met ons vervuilde water enzo, maar zo beperk je het een beetje. Je proeft het wel, want onze cavia eet liever biologische komkommer dan niet-biologische. Wij eten daarnaast ook veel groente: ik reken op een pond per twee personen. Toen ik dat eens aan mijn vriendin vertelde, vond ze dat erg veel. Het meeste geld gaat hier op aan groente en fruit. Ik poets mijn tanden na iedere maaltijd en voor het slapen gaan en drink overdag vooral water en een enkele keer thee (als het erg koud is thuis of op kantoor). Ik heb niet het idee dat ik hier heel erg van aankom of dat er gaten in mijn tanden vallen, integendeel. Ik ben ook een stuk fitter dan toen ik minder fruit at (dat was een jaar geleden). Een banaan is het ideale middel tegen de middag-dip.  :yummie:

Jippia

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #34 Gepost op: 05 oktober 2005, 10:16:30 »
Ik zou toch echt uitkijken met tandenpoetsen hoor! Ik dacht ook dat het allemaal prima ging met mijn tanden, maar nu heb ik in mijn voortanden wel twee 'kuilen' zitten! Bovendien kan het een tijd duren voordat je er iets van merkt. Drink dan in ieder geval eerst een glas water of eet een kauwgumpje met Xylitol er in.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #35 Gepost op: 05 oktober 2005, 11:22:42 »
Je proeft het wel, want onze cavia eet liever biologische komkommer dan niet-biologische.

Hoi Jippia: ik heb altijd geleerd dat je cavia's geen groente mag geven waar veel water in zit, zoals sla en komkommer! Dat schijnt helemaal niet goed te zijn voor ze! Ik heb zelf jarenlang 2 cavia's gehad en volgens mij staat dat in elk boekje over de verzorging van een cavia. Ik zou dat maar even nazoeken als ik jou was.  :)

Jippia

Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #36 Gepost op: 06 oktober 2005, 08:29:06 »
Ze krijgt maar zo af en toe komkommer en ze is al 6½ jaar oud, dus maak ik mij niet zoveel zorgen om haar wat dat betreft. In alle groente en fruit zit water en alleen maar droog voer geven is ook geen goed plan, dat eten ze in de natuur ook niet. Haar lievelingseten is witlof en andijvie. De reden dat sommige boeken waterig voer afraden is dat er minder voedingsstoffen in zou zitten. Onze cavia eet ook gewoon haar korreltjes en haar hooi en drinkt voldoende water. Ze is vrolijk, actief en gezond, al heeft zij op dit moment een beetje last van mijtjes. Ik heb daar een middeltje tegen gekocht bij de dierenwinkel en nu gaat het steeds beter met haar.  :)

Dit is een beetje off topic en misschien kunnen wij beter teruggaan naar het oorspronkelijke onderwerp.  ;) En wat tandenpoetsen betreft: het ligt er vooral aan hoe hard je poetst en ik drink voor het tandenpoetsen inderdaad eerst wat water. Ik poets bijna mijn hele leven lang al drie keer per dag en heb ooit eens op mijn negentiende of twintigste een gaatje gehad omdat ik in die periode wat minder kon poetsen (niet na de lunch en soms ook niet na het avondeten).

Verder is het gewoon gezond om fruit te eten en de meeste mensen eten daar simpelweg te weinig van. Dat zie ik wel bij mensen om mij heen. Als tiener at ik ook niet zoveel fruit. Wel Granny Smith appels. Ik had, geloof ik periodes waarin ik meer en minder fruit at. Nu is dat redelijk stabiel. Ik weet niet precies wanneer je teveel fruit eet, maar met een stuk of vijf per dag en dan een beetje verspreid tussen de maaltijden in lijkt me erg goed.

Jippia

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Heel veel fruit ook OK?
« Reactie #37 Gepost op: 13 oktober 2005, 15:39:37 »
Wat ik me wel afvraag of het echt zo is dat als je genoeg fruit eet je minder snel ziek wordt. ik eet vrij gezond en bijna elke dag wel groente en fruit. Toch is het nu al de 2e keer dit jaar dat ik de griep heb. Sommige mensen eten nooit fruit en zijn ook nooit ziek. Oke ik werk natuurlijk wel in een haard van bacteriën met al die kinderen maar toch?
Vegetariër, die flirt met het veganisme.