Vegatopia Forum

Falafel bij Smullers en AH

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #40 Gepost op: 09 november 2005, 22:02:59 »
Zo dat is wel erg vlug.
,,,,فلافل

Tijmetje

Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #41 Gepost op: 10 november 2005, 10:17:36 »
In Rotterdam hebben ze de falafel nog wel. Het bord hangt er ten minste nog.
Toen ik ze kocht werd mij wel verteld dat het zo'n 5 minuten zou duren, dus het kan zijn dat dat te lang suurt voor de gemiddelde reiziger.

chutney

Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #42 Gepost op: 22 november 2005, 20:03:08 »
Dierlijk frituurvet!?  :o En ik dacht al 2 jaar vegetarisch te zijn!! Moeten er voor frietjes in ieder cafetaria dieren dood??

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #43 Gepost op: 22 november 2005, 20:37:09 »
De meeste frietzaken in Nederland bakken tegenwoordig in plantaardig vet, maar er zijn er idd nog wel die in dierlijk vet bakken. (k heb trouwens het idee dat dit in het Belgische nog vaker gebeurt, klop dat??)
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

ufo

Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #44 Gepost op: 24 november 2005, 15:37:35 »
volgens mij moet je tegenwoordig goed zoeken naar zaken die nog in dierlijk vet bakken.... maar ik kan me vergissen.

ik heb gisteren wat van die falafun balletjes op (waarom noemen ze dat balletjes? 't zijn schijfjes bij mij....) en vond ze ietwat pittig en heavy on the cumin, maar da's beter dan flauw natuurlijk. Ook heb ik ze in de oven gebakken ipv frituren (wegens dieet redenen).

overigens, het knoflooksaus gooien over dit soort dingen (ook shoarma en kebab, voor de vleeseters) is, voor zover ik weet, een puur Nederlandse trend.

dat hoort helemaal niet bij falafel etc. Eerder tomatensaus, uiensaus, tahine of van die lekker groene pittige saus die ze bij moaz hebben ::)

Wat er bijvoorbeeld in turkije het dichts bij knoflooksaus in de buurt komt, is Gaçic (sla me niet als ik het verkeerd spel), dit is op yoghurt basis met peper, knoflook en komkommer. Beetje de turkse versie van tzatziki, als je wil.

enfin, niet om te zaniken, maar als je knoflooksaus bij je falafel wil, dan moet je dus tussen de andere schappen zoeken.  ;D

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #45 Gepost op: 24 november 2005, 15:50:46 »
Ik vond knoflooksaus niet eens lekker bij de Falafun balletjes, maar bij zo'n groot pak zit veel te weinig van die rode saus.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Miepje Kurk

Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #46 Gepost op: 22 december 2005, 19:47:30 »
Citaat
Ook heb ik ze in de oven gebakken ipv frituren

Wordt de falafun-falafel een beetje lekker als je het in de oven bakt? Ik heb de falafun vandaag eindelijk ontdekt bij de AH en bij gebrek aan een frituurpan zal ik het ook in de oven moeten bereiden. Ik vind het best duur spul, dus om het nou zomaar te gaan testen  :eh:

Paul Falafun

Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #47 Gepost op: 22 december 2005, 21:27:48 »
Nee je kan de falafel wel in de wok( met beetje olie  frituren) of de Falafelsticks in de oven bereiden.

Miepje Kurk

Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #48 Gepost op: 23 december 2005, 10:59:50 »
Citaat
Nee je kan de falafel wel in de wok( met beetje olie  frituren) of de Falafelsticks in de oven bereiden.


Dus de falafelsticks kunnen wel in de oven, maar de balletjes (die in feite eerder schijfjes zijn) niet? Die sticks heb ik nog niet gezien, zouden die ook in de supermarkt verkrijgbaar moeten zijn?

(Werk je bij / voor Falafun?)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #49 Gepost op: 23 december 2005, 20:23:19 »
Een XL o die hebben we hier in het noorden niet...
jammer ;)
Ik dacht dat ik er bij de adressen één zag staan aan de Tijnjestraat in Leeuwarden?!
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Paul Falafun

Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #50 Gepost op: 24 december 2005, 16:29:39 »
ja ik ben van Falafun..... de sticks kun je dus wel in de oven gebruiken.de balletjes/schijfjes moet je frituren(wok).

en ja in de Tijnjedijk 76.Leeuwarden zijn ze ook te koop .(diepvries)


ufo

Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #51 Gepost op: 25 december 2005, 17:53:04 »
ik heb de balletjes (schijfjes ja) vooralsnog steeds in de oven bereid en vind dat prima. Ik heb ze een keer in de koekenpan proberen te bereiden aar dat viel helemaal uit elkaar en werd een soort van røsti....

ik vind ze overigens net iets te pittig en flauw van smaak.
ook ben ik gewend dat de vulling van falafel wat groenig is, dat is deze niet.

ik had twee van die dozen gekocht, ze zijn wel op nu. wel handig voor als ik niet wil koken... ff frietje en rauwkost halen bij de friture op de hoek, terwijl de falafel schijfjes in de ove liggen...

als je ze in de oven wil bereiden: ff de onderkant in olie dippen, op aluminium folie leggen... werkt prima, de oven kan redelijk heet.
Ik bezit geen frituur pan en om ze nu in een halve fles zonnebloem olie te gaan frituren vind ik ietwat zonde en onnodig vet.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2005, 17:55:12 door ufo »

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #52 Gepost op: 27 december 2005, 13:23:42 »
Zelf falafel maken is zó simpel en toch lekkerder dan kant en klaar hoor...

ufo

Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #53 Gepost op: 27 december 2005, 18:55:09 »
ik heb het 1 keer zelf gemaakt maar dat was niet zo'n succes.
dan heb ik het over gebrekkige structuur, niet smaak.

heb je een goed recept ?

overigens zij de falafel balletjes van de natuurwinkel (niet ver bij mij vandaan) ook helemaal niet mis.

Paul Falafun

Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #54 Gepost op: 28 december 2005, 10:20:01 »
Vaak wordt de Bloem vergeten die geeft houvast.

en Falafel simpel zelf maken .......eh je moet kikkerewten minstens 20 uur laten staan in badje met water .....dan de kikkererwten afschonen en malen in gehaktmolen om hem fijn te krijgen dan uien erbij ook fijn gemalen en je kruiden natuurlijk dan de goede verhoudingen weten vormen en frituren........is dat simpel??

ja uit een pakje gedroogd falafelmix met water dat is simpel ja.......

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #55 Gepost op: 28 december 2005, 10:29:23 »
Gebruik je alleen kikkererwten, Paul? Ik lees hier en daar ook weleens dat men in het Midden-Oosten een mengsel van kikkererwten en een gedroogde tuinbonen-soort ('ful nabed') gebruikt. In Egypte zouden ze zelfs alleen maar die tuinbonen gebruiken voor hun falafel.

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #56 Gepost op: 28 december 2005, 18:24:35 »
Vaak wordt de Bloem vergeten die geeft houvast.
.......eh je moet kikkerewten minstens 20 uur laten staan in badje met water .....

20 uur is nogal overdreven, een nachtje is meer dan genoeg. Of je een berg ingrediënten in de keukenmachine gooien en dat frituren moeilijk vind ligt aan jezelf. Ik vind persoonlijk een overschotel of stamppot meer werk.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #57 Gepost op: 28 december 2005, 18:28:17 »
Vaak wordt de Bloem vergeten die geeft houvast.
.......eh je moet kikkerewten minstens 20 uur laten staan in badje met water .....
20 uur is nogal overdreven, een nachtje is meer dan genoeg. Of je een berg ingrediënten in de keukenmachine gooien en dat frituren moeilijk vind ligt aan jezelf. Ik vind persoonlijk een overschotel of stamppot meer werk.
Je kan zelfs nog op het laatste moment beslissen falafel te willen en de kikkererwten overgieten met kokendheet water om zo de weektijd tot een uur terug te brengen. De Bloem is ook helemaal niet nodig.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

ufo

Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #58 Gepost op: 28 december 2005, 18:33:28 »
ok, ben ik echt de enige die kikkererwten en linzen nooit in de gedroogde versie koopt ???..... die dingen heb je gewoon in blik of pot hoor.

dat wellen allemaal, waarom zou je?

dus, op die fiets heb ik hummus in 5-10 minuten gemaakt.
dus falafel beslag vast ook.

nogmaals, heeft iemand een recept dat in de buurt komt van the real thing ?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel bij Smullers en AH
« Reactie #59 Gepost op: 28 december 2005, 18:41:22 »
ok, ben ik echt de enige die kikkererwten en linzen nooit in de gedroogde versie koopt ???..... die dingen heb je gewoon in blik of pot hoor.

dat wellen allemaal, waarom zou je?
Omdat je falafel niet van ongeweekte gedroogde kikkererwten moet maken en ook niet van gare kikkererwten. De textuur is omdat de kikkererwten geweekt maar niet gekookt zijn als ze tot het deeg worden verwerkt. Voor de rest zijn de toevoegingen eigenlijk uiterst simpel: ui, knoflook, komijn, (chili)peper, zout, en peterselie/koriander en munt. Alles samen hakselen en voorzichtig balletjes van vormen, want het is inderdaad niet heel erg stevig.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.