Vegatopia Forum

Tofu

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu
« Reactie #60 Gepost op: 28 december 2007, 16:26:45 »
Bedankt, in die derde vind ik een hoop tips.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #61 Gepost op: 28 februari 2008, 21:41:01 »
Gister tofu gemarineerd in:
- scheut whisky
- tl of iets meer harissapasta
- scheut rijstazijn
- scheut ketjap

Erg lekker! Die whisky was cool er in.
,,,,فلافل

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #62 Gepost op: 28 februari 2008, 23:19:22 »
Ik snij een tofublok in plakjes. Zachtjes laten pruttelen in een pan. Aan de ene zijde redelijk wat bouillionpoeder (die vanuit de bio winkel) aan de andere zijde kan je  bijvoorbeeld rode peperpoeder strooien.
Lekker en snel, ook lekker voor op je boterham
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Grote Grutjes

  • **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #63 Gepost op: 03 maart 2008, 20:04:07 »
Euh, ik ben echt een tofunoob, maar ik ben aan het leren. Vandaag had ik blokjes tofu gemarineerd in ketjap manis, sambal oelek en gerooktepaprikapoeder. Aan stokjes gerijgd en in de grilpan gedaan. Het smaakte best goed, met pindasaus en geroosterde kokos. Ik ga die tip van dat invriezen proberen, want ik vind het nog wel een beetje zacht.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #64 Gepost op: 04 maart 2008, 09:54:24 »
Het begin is gemaakt en aldoende leert men, volgend jaar rond deze tijd maak je de meest lekkere tofu marinades. Klinkt iig al goed hoor! Heb je de tofu ook uit laten lekken& droog gedept? Scheelt misschien ook iets in de zachtheid..
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #65 Gepost op: 04 maart 2008, 11:39:30 »
Inderdaad eerst goed droogdeppen, dan inkwasten met olie. Tofu heeft echt tijd nodig om knapperig te worden, een kwartier of langer. Regelmatig inkwasten met olie, en lang doorbakken op een niet al te hoog vuur. Als je het heel snel op een heel hoog vuur doet, blijft het zacht. De marinade verbrandt dan maar de tofu zelf is nog niet knapperig.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Grote Grutjes

  • **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #66 Gepost op: 04 maart 2008, 17:12:29 »
De marinade is perfect, maar ik moet de bereiding nog een beetje uitvogelen. We zullen straks eens zien hoe het gaat. Goede tips hier, waarvoor dank. :)
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2008, 17:12:50 door Grote Grutjes »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #67 Gepost op: 05 maart 2008, 20:25:44 »
deze noob heeft juist redelijk grote blokken tofu gevonden die al smaak hebben in de toko :D
     maar goed, want ik heb het goed maken van tofu  al laaaaang opgegeven :-[
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2008, 20:25:57 door greet »

a-willem

Mals Tofu maken (net als vlees gehakt)
« Reactie #68 Gepost op: 19 maart 2008, 11:46:57 »
Hallo iedereen.

Ik zit eraan te denken om pesco vegetariër te worden.
Het is voor mij maar een kleine stap, echter is er nog 1 obstakel, dat is tofu.
Voor mijn italiaanse en chinese gerechten gebruikte ik half om half gehakt, lekker mals en zacht.
Nou ben ik aan het stoeien met tofu naturel, het volgende werkwijze vond ik wel lekker;

De tofu naturel invriezen (eerst in porties verdelen en vocht eruit knijpen met theedoek)

Water opwarmen en dit met zout in een bak doen.
Tofu in leggen, strooi daar nog extra zout op en wacht 15 minuten.
Daarna droogknijpen en ruim peper en zouten en wacht 10 minuten.

Dan 3 minuten op matig vuur (ook niet eerst erg heet laten worden) bakken met ruim olijfolie.


Dit was lekker, maar kan het eigenlijk alleen bij bv, friet ofzo gebruiken, want het is knaperig.
Maaaar ik wil ook tofu mals maken (zacht dus)
Hoe doe je dit?

Word het vanzelf zachter/malser als ik het verder verwerkt in sauzen en waterige mixen?

Verder heb ik wel eens bij mensen van die kant en klare tofu gegeten, maar dat vond ik wat droog, hoe kan ik dat ook wat zachter/malser maken?
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2008, 11:48:57 door a-willem »

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mals Tofu maken (net als vlees gehakt)
« Reactie #69 Gepost op: 19 maart 2008, 12:00:40 »
Mijn tofu is meestal zacht. Ik vries deze niet in, en bak het ook niet te hard op.

Ik snap verder niet wat je met kant-en-klare tofu bedoelt. Ik koop gewoon zo'n blok bij de AH.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

a-willem

Re:Mals Tofu maken (net als vlees gehakt)
« Reactie #70 Gepost op: 19 maart 2008, 12:02:51 »
met kant-en-klare tofu bedoel ik van die voor gekruide roerbak brokjes tofu (bij ah voor 2 euro)

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mals Tofu maken (net als vlees gehakt)
« Reactie #71 Gepost op: 19 maart 2008, 12:04:46 »
Ow, die dingen eet ik nooit. Ik ben zowiezo al niet zo van de vleesvervangers. Het woord alleen al, het impliceert alsof een vegetarische maaltijd per definitie incompleet is.
Maar dat is natuurlijk een taalkundige kwestie  ;)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

a-willem

Re:Mals Tofu maken (net als vlees gehakt)
« Reactie #72 Gepost op: 20 maart 2008, 22:22:58 »
met kant-en-klare tofu bedoel ik van die voor gekruide roerbak brokjes tofu (bij ah voor 2 euro)

ok, heb ze zelf gekocht en op mijn manier klaargemaakt, en ze waren lekker  :P (en zacht en mals :P )
verder lukt het me nog steeds niet om die grote blokken naturel lekker en zacht te krijgen, zonder want ze zijn wel een stuk goedkoper

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Mals Tofu maken (net als vlees gehakt)
« Reactie #73 Gepost op: 20 maart 2008, 23:22:29 »
in de tofudraad staan veel tips om tofu van een blok te bereiden.
,,,,فلافل

a-willem

Re:Mals Tofu maken (net als vlees gehakt)
« Reactie #74 Gepost op: 21 maart 2008, 08:33:08 »
Hey bedankt, maar die topic had ik al gezien, zo heb ik heel internet af lopen speuren...
Had daaruit wel wat geprobeerd maar was niet zo geslaagd.

G3nesisStarMix

Re:Mals Tofu maken (net als vlees gehakt)
« Reactie #75 Gepost op: 17 september 2009, 19:55:45 »
Hoi a-Willem
Is het nog gelukt om Pesco-Vegetarier te worden>?
Bedankt voor de tips om Tofu gehakt te maken.
Ik ga het binnenkort proberen!


Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mals Tofu maken (net als vlees gehakt)
« Reactie #76 Gepost op: 17 september 2009, 22:24:40 »
Hij zal waarschijnlijk niet meer op je bericht reageren, aangezien a-willem hier geen forumlid meer is en zijn bericht al 1,5 jaar oud is....

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #77 Gepost op: 24 december 2009, 09:22:03 »
Ik lees hier vele recepten voor marinade en bakken van tofu.
Als je nu een stoofpot van groenten maakt en je zou er tofu willen bijvoegen, hoe ga je dan best te werk?
Uit de Dikke Vegetariër leid ik af dat je een niet diepgevroren blok tofu best eerst uitperst door er een gewicht op te plaatsen gedurende een hele tijd, om hem droger te maken.
Zou je de blokken die je uit het grote, uitgeperste blok snijdt, tegen het einde gedurende enkele minuten kunnen bijvoegen? Ik lees dat tofu heel makkelijk smaken opneemt. Het lijkt me dan te veel om eerst nog te marineren, daar hij toch de smaken uit de stoofpot opneemt?
(In een seitan-of quorn-gerecht lees ik brokken van bij het begin bijdoen, maar als je tofu een tweetal uren laat meesudderen lijkt me dat toch veel te lang?)

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #78 Gepost op: 05 januari 2010, 09:40:08 »
Ik denk dat ik er zelf voor zou kiezen om het inderdaad op de manier van de dikke vegetarier te doen, dus flink uitlekken en daarna zou ik het apart marineren met de kruiden etc van de stoofschotel om ze vervolgens op het laatst erbij te doen. Nooit 2 uur ofzo mee laten stoven, want dan wordt het weer zo zompig. Maar, dat is wat ik zou doen. En ik ben over het geheel genomen vrij eigenwijs als het om eten gaat :)
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #79 Gepost op: 07 januari 2010, 14:08:53 »
Ik zou ze marineren, bakken en daarna pas aan de stoofschotel toevoegen, 15 minuten meesudderen. Als je het ongebakken aan de stoofschotel toevoegt blijft het heel erg zacht en week, en omdat het ondanks uitlekken toch nog veel water bevat neemt het ook niet zo veel smaak op.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light