Vegatopia Forum

Tofu

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #120 Gepost op: 03 juni 2011, 10:41:25 »
ik heb laatst heel knapperige tofu gekregen door het te bakken in 'bak en braad'  uit zo'n flesje, het was van ons eigen supermarkt Markant merk, en dan de magere variant. En er stond op de fles dat was om vlees in te bakken en een lekkere jus te krijgen ( ik zag dus inderdaad later ook nog wel dat er rundvleesextract inzat, niet vega dus.. maar ik ben wat dat betreft niet zo superstreng en neem ook wel eens een bouillonblokje bijvoorbeeld.. ) misschien moet ik sowieso eens kijken of ik een strikt vegetarische bak en braad kan vinden. Maar in ieder geval, het werd er superknapperig in, dat wel ! en met een korstje. Als ik trouwens last minute tofu bak dan vind ik aromat ook wel een optie, of gewoon wat peper en zout. Maar gebakken tofu is eigenlijk altijd lekker...

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #121 Gepost op: 03 juni 2011, 11:11:13 »
Ow, brr. Ik gebruik alleen boter en olie. Geen margarine of andere aparte mengsels.
Tofu bakken is hier het probleem niet, dat lukt me goed. Tenzij ik het gemarineerd heb, dan bakte tot nu toe altijd de marinade aan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #122 Gepost op: 03 juni 2011, 11:13:09 »
Gebruik je wel wokolie, koekje? Daar bakt het bij mij niet mee aan.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #123 Gepost op: 03 juni 2011, 11:22:40 »
Ik bak tofu niet altijd in de wok (meestal koekenpan), maar ik heb geen wokolie in huis. Wokolie is een mengsel van verschillende plantaardige olietjes (zonnebloem met slaolie meestal) en een geur- en smaakstof, soms gekleurd met een geel stofje. Ik gebruik liever gewone pure olie en voeg dan zelf kruiderijtjes en specerijen aan mn gerecht toe. Ik vind C*n*m*x wokolie onzinnige geldverspilling. Chinezen zelf kopen ook geen wokolie, maar ook gewone.
Het zou best eens kunnen dat ik er teveel marinade bij doe of deze te hoog opbak of in laat koken. Een marinade met zoetige dingen er in of zachte kruiden/specerijen bakt dan natuurlijk geheid aan. Gemarineerde minder vegetarische dingen bakken lukt me erg goed, maar dat is een ander bakproces. Dat is namelijk sneller gaar dan blokjes tofu en kan je heter en sneller bakken. De marinade heeft dan geen tijd om aan te bakken. En die minder vegetarische dingen zijn ook minder sponsachtig, in de zin van dat als het eenmaal gemarineerd is, de marinade er weer minder snel uitloopt tijdens het bakken.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #124 Gepost op: 03 juni 2011, 12:25:26 »
Vega bakspul is er van Alpro, is vega, en geeft niet echt veel bijsmaak, maar voor wokken zou ik het niet gebruiken. Ik begruik het wel eens voor vegaburgers of vegakip van een bepaald merk: http://www.vegatopia.com/vega/producten/kant-en-klaar/10957-gespot-alpro-bakken-en-braden

@Koekje: als de tofu gemarineerd is kun je het beste de tofu alleen nog maar laten sudderen. Daarom is het ook beter gebakken tofu te marineren, die daarna alleen nog hoeft te sudderen.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #125 Gepost op: 03 juni 2011, 12:53:57 »
Ik merk dat ik met sommige dingen duidelijk geen volleerd vegetarische kok ben, maar het wordt langzaam steeds beter. Ik ga de volgende keer dat ik gemarineerde tofu wil eten, de tofu zelf idd eerst bakken en dan marineren en even erin laten sudderen.
Het doet me denken aan de eerste keer dat ik quorn at en ik lang daarna heb gedacht dat ik quorn niet lekker vond. Ik had gehoord dat het als vervanger van kip kon dienen, dus ik maakte het ook ongeveer klaar als stukjes dode kippenvogel. dat werkt dus niet en je krijgt daar rare vieze sponsjes van. Inmiddels weet ik wel met quorn om te gaan (apart niet te hoog bakken en als je gerecht bijna klaar is, dan pas weer in de pan met saus oid.)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #126 Gepost op: 03 juni 2011, 12:58:55 »
Ik heb geen wok, wel wokolie en koekenpannen en geen aangebakken, zelf gemarineerde tofu. Maar het duurt wel wat langer dan je misschien zou willen.
Met het bakken of eten van dode kippen heb ik geen ervaring, maar quorn kun je ook best fijn bakken.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

colourfan

Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #127 Gepost op: 16 mei 2012, 17:42:25 »
ik weet dat dit een beetje een bejaard topic is, maar ik wilde toch even zeggen dat mijn vader (die niet vegetarisch is) een lekkere en supersimpele marinade bedacht. Het is al een oud recept, we marineerden de kip er altijd in, maar t is ook erg lekker met tofu.
men neme een schaal, doet er een flinke scheut zoete ketjap in, iets fruitigs (mangochutney, limonadesiroop, sinaasappelsaus of wat dan ook), en lengt dit aan met olie. Tofu erin, en wachten maar :).
Superlekker, supermakkelijk en zelfs mijn broertje vond het lekker!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #128 Gepost op: 22 juli 2012, 01:28:20 »
Of iets aanbakt of niet, ligt aan de pan, niet aan de man.
Eet wat best is voor de planeet.

Vegatopia

[Koken] Bourgondische tofu
« Reactie #129 Gepost op: 21 januari 2015, 13:00:18 »
Bourgondische tofu

Koken met tofu hoeft niet saai te zijn. We maken letterlijk en figuurlijk een Bourgondisch gerecht met tofu en rode wijn. Om smaak en structuur aan de tofu zelf te geven, bakken we hem eerst apart. Hoewel tofu een zeer veelzijdig ingrediënt is, wordt het maar al te vaak als een soort neutraal vulmiddel gebruikt. Dit willen we bij dit recept vermijden.

Source: Bourgondische tofu

tahoe marineren
« Reactie #130 Gepost op: 03 september 2015, 18:47:33 »
Ik eet regelmatig tahoe, vaak op een Chinese manier, maar nu wil ik graag weten of je tahoe van tevoren kunt marineren, en zo ja, waar kan ik recepten vinden (marineren op zijn oosters, medeteriaans, afrikaans etc)  ???

Offline Sven

  • *****
  • 3.905
  • Geslacht: Man
Re: tahoe marineren
« Reactie #131 Gepost op: 03 september 2015, 18:59:15 »
Hoi Huberdina!

Tahoe/tofu is zoals een spons, hij neemt gemakkelijk vocht op, en daarnaast ook heel neutraal van smaak. Het is dus erg gemakkelijk om de tahoe te marineren met om het even welke smaak.

Om ervoor te zorgen dat de tahoe de marinade zo goed mogelijk opneemt, knijp je er het beste zoveel mogelijk vocht uit. Je kan hem in plakjes snijden en daarna (lichtjes) persen tussen 2 lagen keuken papier. Daar mag'ie in om het even welke marinade. Enkele ideeën:
  • Satémarinade uit de supermarkt of toko
  • Olie met kruiden
  • Rode wijn met de sojasaus

Laat je fantasie de vrije loop gaan.

Groetjes,

Sven
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: tahoe marineren
« Reactie #132 Gepost op: 03 september 2015, 19:51:57 »
Ik eet regelmatig tahoe, vaak op een Chinese manier, maar nu wil ik graag weten of je tahoe van tevoren kunt marineren, en zo ja, waar kan ik recepten vinden (marineren op zijn oosters, medeteriaans, afrikaans etc)  ???
Tahoe is de Indonesische naam voor het Chinese tofu. Wist ik geen van beide. Mijn corrector zegt overigens terecht of onterecht: Tofoe. Tofu eet ik minstens 1 keer per week, altijd na tussen keukenpapier ontvochten en dan  een beetje sojasaus er op, kruiden, en bakken. Geen gemarineer.
Eet wat best is voor de planeet.

Re: tahoe marineren
« Reactie #133 Gepost op: 03 september 2015, 20:24:35 »
Bedankt Sven, die marinade met wijn lijkt mij smaakvol. Waarschijnlijk heb jij dat wel een gedaan, tofu marineren, dus nog een vraagje, hoe lang liet je dat marineren, misschien een uur, of korter, of 24 uur?   

Offline Sven

  • *****
  • 3.905
  • Geslacht: Man
Re: tahoe marineren
« Reactie #134 Gepost op: 04 september 2015, 08:15:16 »
Een uur kan maar is al vrij kort. Ik zou zeggen 2-3 uur. 24 uur hoeft ook weer niet. 's Morgens marineren voor 's avonds kan wel.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline keijmel

  • **
  • 21
Re: tahoe marineren
« Reactie #135 Gepost op: 04 september 2015, 09:36:26 »
http://www.smulweb.nl/recepten/1396667/Sate-van-tofu

De marinade die in dit recept voor (tofu)saté gebruikt wordt is echt super ;)

Re: tahoe marineren
« Reactie #136 Gepost op: 04 september 2015, 11:01:12 »
Nu we het toch over tofoe marinades hebben, zouden er ook zoete varianten zijn? En als dat zo is, kent er dan iemand een?
« Laatst bewerkt op: 04 september 2015, 11:05:58 door huberdina »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: tahoe marineren
« Reactie #137 Gepost op: 04 september 2015, 11:57:42 »
Nu we het toch over tofoe marinades hebben, zouden er ook zoete varianten zijn? En als dat zo is, kent er dan iemand een?

Bedoel je hartig-zoet, of tofu als dessert? Voor desserts kun je beter zijdetofu gebruiken dan, deze is zachter.

Hier vind je meer info over tof: http://www.vegatopia.com/vega/koken/ingredienten/12274-tijd-voor-tofu

En hier het recept van Sven voor tofu met rode wijn: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12848-bourgondische-tofu

Re: tahoe marineren
« Reactie #138 Gepost op: 04 september 2015, 12:24:50 »
Bedankt Hizikigrrrl voor de tip. Ik wet zeker dat ik hier wat aan heb als ik een zoet tofu recept wil uitproberen, Ik wist niet dat je er zoveel mee kon, met tofu. Eigenlijk is het wel inderdaad, zoals Sven al zei een heel inspirerend product.....(ik denk dat ik me even moet verdiepen in het product tofu, er staan zoveel onderwerpen op deze website! :-\

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re: tahoe marineren
« Reactie #139 Gepost op: 04 september 2015, 14:37:17 »
Ik ben zelf atijd geneigd om eerst de tofu te bakken, totdat hij knapperig wordt. Dit kan soms echt wel een tijdje duren.
Dan maak je een sausje, bv ketjap- of satésaus, en daar laat je de tofu weer even in sudderen. De tofu wordt dan weer zachter, maar omdat je veel vocht eruit gebakken hebt, neemt de tofu nog meer smaak op. Zo heb je ook geen last van aanbakkende marinade.