Vegatopia Forum

IJs maken

Offline Selly

• 30.783
Re:IJs maken
« Reactie #120 Gepost op: 16 december 2004, 23:02:18 »
Mijn mandarijnijs wordt nogal waterig en korrelig in de ijsmachine. Weet een ijsmachine expert of langer door laten gaan helpt (was nu voor kleine hoeveelheid 25 minuten). Hiziki?
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #121 Gepost op: 16 december 2004, 23:15:23 »
Ehm.. ik zou het ook niet weten. Maak je het net zoals anders? Met puur sap/vocht?
Misschien moet je het weer laten smelten en opnieuw proberen.

Edit: anders noem je het gewoon granita:).

« Laatst bewerkt op: 16 december 2004, 23:16:38 door Hizikigrrrl »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #122 Gepost op: 16 december 2004, 23:20:08 »
hmm ik wil het juist 'romiger'... ik had er niet echt een suikerstroop door (want het was al erg zoet), misschien helpt dat?
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #123 Gepost op: 17 december 2004, 09:17:21 »
Ik had het ook met mijn rode peper-citroenijs. Ik vermoed dat het er aan ligt dat citrusvruchten geen echte pulp hebben, want bij mango en kaki werd het dus wel heel mooi.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #124 Gepost op: 17 december 2004, 10:18:35 »
hmm ik wil het juist 'romiger'... ik had er niet echt een suikerstroop door (want het was al erg zoet), misschien helpt dat?

In dat geval misschien glucosestroop gebruiken?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #125 Gepost op: 22 december 2004, 20:34:00 »
Ik wil zelf ooit nog eens een keer mango-ijs proberen te maken. Iemand een recept?

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #126 Gepost op: 22 december 2004, 21:12:48 »
Op www.vegatopia.com/kerst staat bij het Indiaase kerstmenu van dit jaar het recept voor een mangosorbet met gember.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #127 Gepost op: 22 december 2004, 22:00:55 »
ja en die is superlekker!!
,,,,فلافل

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #128 Gepost op: 23 december 2004, 17:58:22 »
Mijn dank is groot.

Offline animal lover

• 592
gewone recepten ijsmachine
« Reactie #129 Gepost op: 12 april 2005, 11:16:30 »
Zoals al eerder vermeld op de site heb ik sind zaterdag een ijsmachine. Mijn eerste ijs (banaan) heb ik zojuist gemaakt. Er staan niet zoveel recepten in het boekje wat erbij zat en ik heb maar 1 boek voor de ijsmachine op internet gevonden,maar die is nog niet uit en kan ook niet zoveel recepten op internet vinden. Iemand een idee? En dan niet van die recepten in de al bestaande ijsmachinedraad met knoflook en pepermunt,maar meer met fruit.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Selly

• 30.783
Re:gewone recepten ijsmachine
« Reactie #130 Gepost op: 12 april 2005, 14:37:37 »
het mangoijs van christiaan van het kerstmenu:

Mangosorbet
1 grote mango
1 citroen
½ el geraspte gember
3 el suiker
125 ml water

Breng het water met de suiker en de gember aan de kook en laat het 5 minuten trekken. Laat het suikerwater afkoelen en voeg dan het sap en de rasp van de citroen toe. Schil ondertussen de mango, snij het vruchtvlees van de pit af en pureer het. Meng het suikerwater met de mangopulp, laat het in de vriezer afkoelen en doe het in de ijsmachine.

En ipv die mango en gember kun je ook veel andere vruchten doen.
Sinaasappel en mandarijnijs is ook erg lekker.
,,,,فلافل

Offline animal lover

• 592
« Reactie #131 Gepost op: 12 april 2005, 22:03:43 »
Ik zou ook wel willen weten hoe ik sinaasappelijs, citroenijs en aardbeienijs kan maken. De bananenijs was trouwens super.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #132 Gepost op: 12 april 2005, 22:43:31 »
Uit: "desserts, nieuwe stijl" van Time Life

aardbeienijs

voor 8 personen
750 g rijpe aardbeien
100 g suiker
1,5 el verse citroensap
2 el Grand Marnier of 1 el geraspte sinaasappelschil
350 g ricotta
1,25 dl magere yoghurt
2 eiwitten

Aardbeien pureren met de suiker, citroensap en likeur/rasp in keukenmachine. Doe de puree in een kom en zet die weg.
Mengkom van keukenmachine omspoelen, dan ricotta met yoghurt erin pureren. Klop de ricottapuree en de eiwitten door de aardbeienpuree. Draai dmv de ijsmachine tot ijs.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #133 Gepost op: 12 april 2005, 22:47:38 »
Voor citrusvruchtensorbet pers je de citrusvruchten uit en maak je een suikersiroopje door water met suiker aan de kook te laten komen. Het sap en de siroop meng je (en de verhoudingen hangen helaas helaas van je smaak en de zoetheid van de vrucht af) en die dump je in de vriezer cq. ijsmachien. Uitgeperste citroen toevoegen aan een vruchtensorbet is altijd wel een goeie, denk ik. Je kan ook de rasp van citrusvruchten meekoken met de siroop voor toegevoegde smaak.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #134 Gepost op: 12 april 2005, 22:55:39 »
Ik heb sinds vorig jaar ook een ijsmachine, met name met het doel om suikervrij ijs te maken. Als zoetstof gebruik ik agavesiroop, rijststroop, diksap en/of stevia. Als het net gedraaid is ziet het er perfect uit, en de smaak is voorals nog niks mis mee, maar invriezen zit er niet in. Dan verliest het al z'n schepbaar en korreligheid. Volgens mij komt hier het gebrek aan suiker(korrels) om de hoek kijken...

Offline animal lover

• 592
« Reactie #135 Gepost op: 13 april 2005, 09:33:11 »
Ik denk dat ik gewoon maar dingetjes ga uitproberen en kijken of het lukt. Zo ben ik tenslotte ook met mijn broodbakmachine begonnen.

Offline Kim

• 114
« Reactie #136 Gepost op: 24 april 2005, 20:12:48 »
Ik heb sinds vorig jaar ook een ijsmachine, met name met het doel om suikervrij ijs te maken. Als zoetstof gebruik ik agavesiroop, rijststroop, diksap en/of stevia. Als het net gedraaid is ziet het er perfect uit, en de smaak is voorals nog niks mis mee, maar invriezen zit er niet in. Dan verliest het al z'n schepbaar en korreligheid. Volgens mij komt hier het gebrek aan suiker(korrels) om de hoek kijken...

Ik heb al heel wat soorten ijs geprobeerd, dus ook met suikerstroop, en heb de ervaring dat het zelfgemaakte ijs na invriezen altijd had weordt, niet meer schepbaar; als je het wat laat ontdooien om beter te kunnen scheppen wordt het vaak gelijk vloeibaar. Ik denk dus niet dat het aan het gebrek aan suiker ligt. Fabrieksijs bevat nog allerlei verdikkingsmiddelen die het beter schepbaar maken vanuit de vriezer.

Er zit dus niets anders op: direct uit de machine opeten dat ijs! :kwijl:

Offline animal lover

• 592
« Reactie #137 Gepost op: 02 mei 2005, 10:52:40 »
Selly ik heb het boek : De ijsmachine van Rosemary Moon gekocht en daar staat een recept voor mandarijnijs in. Hier is ie:

Ingrdiënten:
6 dl melk
125 gr fijne tafelsuiker
2,5 dl gezeefde mandarijnenpuree(circa 4 middelgrote mandarijnen)
het sap van 1/2 citroen

Maak een siroop met de melk en suiker. Vehit de suiker langzaam met water tot de suiker is opgelost. Breng dan aan de kook. Laat 15 min. sudderen. Neem de pan van het vuur en laat de siroop volledig afkoelen.

Pureer de mandarijnen in een blender of keukenmachine en passeer de puree dan door een roerzeef of zeef. Schep er vlak voor u de puree door de siroop schept citroensap door. Draai in de ijsmachine volgens de aanwijzingen van de fabrikaat.

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #138 Gepost op: 02 mei 2005, 12:45:15 »
Recept ondekt van Koritofu, Japans ijsgerecht zonder zuivel. De basis is met honing dus niet vegan, maar gemakkelijk te vervangen door stroop denk ik.
1 blok tofu
8 eetl. honing
mespunt zout
2 1/2 eetlepel citroensap
4 verse muntblaadjes
350 gram aardbeien
geraspte schil van citroen
poedersuiker

Tofu in kleine stukjes snijden en fijn maken met blender en samen met de smaakmakers (honing, zout en cirtroen) tot een smeuïge massa vormen.
Driekwart van de massa in wijde kom doen en afdekken met folie. Vier uren in de vriezer.
Het restant in de koelkast doen.
De bevroren tofu in kleine stukjes breken en samen met de koele tofu een gladde massa ervan maken. Opnieuw vier uren in de vriezer.
Munt gebruiken voor garneren. Verse aardbeien erom heen. De poedersuiker en citroenschil er over.

Ik heb het zelf op die manier gemaakt en de structuur is redelijk als ander ijs. Zat wel tofusmaak aan, maar verder prima. Smaken zijn uiteraard heel erg te variëren. De truc zit hem in de driekwart eerst invriezen en daarna mengen met het koele deel.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Monica

« Reactie #139 Gepost op: 29 mei 2005, 18:21:26 »
Ik heb een heel simpel recept van bananenijs.
Voor ongeveer 4 personen en je moet een dag van te voren beginnen:
4 goed rijpe bananen afpellen, goed kijken of je de draden er allemaal afhebt (anders wordt het ijs wrang). Dan in grove stukken snijden en in een sterke plastic zak (bv. broodzak) in de vriezer doen.
De volgende dag de stukken bevroren banaan in de keukenmachine doen en er een scheut bananensojamelk, of gewone melk of sinaasappelsap bij doen en even goed door elkaar mixen.
Voor een milkshake gewoon wat extra vocht toevoegen en evt. ander fruit zoals aardbeien.  :-*