Gisteren wat onverwacht in Rijks gegeten in Amsterdam, het restaurant in het Rijksmuseum dat sinds december ook nog een ster heeft.
Ze hebben hier 'kleine gerechten' en raden je aan om 3 of 4 hartige gerechten te nemen, daarna evt nog dessert of kaas.
Je krijgt meteen een kaart met aperitieven, en wijnen (ook veel per glas) en de menukaart, dat is wel prettig. Met groene stip staan de gerechten die vega zijn of vega kunnen, van de ongeveer 12 of 15 opties konden er 4 vega, wat ik een prima aanbod vond.
Ik dronk eerst een Dutch martini, die vrij sterk was en we kregen amuses: een bietenchip met een vulling die ik vergeten ben en een soort krenten-oliebolletje dat je in een vrij zoute kaasdip moest dippen, wel grappig.
Er kwam ook oké brood op tafel.
Daarna een erg lekkere en frisse groene koude soep met erbij een hele jonge kaas (blaarkopkaas), granaatappel, geblakerde avocado en komkommer. Toen witte asperges met een schuimige hollandaise (door de serveerster bechamel genoemd
) en een groene, heerlijke dressing.
Toen koolraap uit een zoutkorst met o.a. Texelse kaas, lekker, maar de zoutkorst leek weinig effect te hebben gehad. Hierbij een goede pinot grigio.
En toen echt heel erg lekkere knolselderij 'van 't spit' met een fantastische saus en een heel erg lekker romig eenden-ei. Ik denk dat ik dit het lekkerste gerecht vond, hoewel de asperges en soep ook erg lekker waren en de koolraap niet verkeerd.
Het dessert van ananas (ook als van 't spit) vond ik wat zoet en het minst interessant. Daarna nog rooibosthee.
De bediening was soms wat onevenwichtig en de ober die we hadden was niet heel sympathiek, terwijl de mensen bij de jassen juist heel aardig waren. Qua timing had de bediening het ook niet altijd goed, maar het ging en bediening in Amsterdam is bijna altijd een probleem en het eten was erg goed. Het publiek was gemengd, dat was ook wel prettig. We waren met fooi iets onder de 100 euro pp kwijt. Ik ga hier nog wel een keer heen.