Vegatopia Forum

Eten in sterrenrestaurants

Offline Selly

• 30.783
Eten in sterrenrestaurants
« Gepost op: 21 augustus 2005, 18:23:44 »
We hadden toch een onderwerp over sterrenrestaurants? Waarom is dat weg? Te weinig animo? Er zal wel niet vaak in sterrenrestaurants gegeten worden door de gemiddelde mens hier natuurlijk. De Belgen misschien wel eens met ouders of werk wellicht?
Mag ik toch een nieuw onderwerp erover openen?

Donderdagavond heb ik bij restaurant Merlet in Schoorl gegeten (1 ster). Ik had er vijf jaar geleden al eens gegeten.

Merlet bestaat uit een grand cafe, een klein hotel en dus het restaurant met de ster. De inrichting is wat truttig, maar gelukkig was het erg mooi weer, en alle restaurantbezoekers werden buiten in de tuin neergezet, waar je een geweldig uitzicht hebt over een groot weiland. Naarmate de avond vorderde werd het wel steeds donkerder in de tuin, het lijkt me verstandig als ze wat meer licht ophangen. De bediening herinnerde ik me hier als erg netjes, maar tegenwoordig zijn ze iets losser, wat wel prettig is. De ober die ons het vaakst bediende was volgens mij een leerling-ober en hij was een beetje zenuwachtig, maar dat hinderde niet. We waren natuurlijk het jongsten aanwezigen, voor de rest zijn het vooral vijftigers en ouder die dit soorten zaken bezoekt.

Ik had bij de reservering doorgegeven dat ik vegetarier ben, maar Merlet heeft een standaard viergangen vegetarisch menu op de kaart staan, dat je ook uit kunt breiden tot een 5 gangen menu, en als je het vraagt zal je denk ik ook wel maar 3 gangen kunnen krijgen. Er staat niets vegetarisch op de a la carte kaart, maar als je naar zo'n restaurant gaat neem je toch wel een menu, en ik vind het al heel wat dat ze standaard een vegetarisch menu hebben. Maar als je uit veel gerechten wilt kiezen, moet je hier niet komen. Het vegetarische 4 gangen menu kost 39 euro (het niet vegetarische 4 gangen menu kost 45 euro). Al voordat ik iets had geproefd, was ik tevreden gestemd over die prijs.

Je krijgt nog voordat je een menukaart krijgt wat broodjes op tafel, die steeds worden aangevuld.
De amuse was een mini kopje knolselderijsoep (ik moest direct aan Bart denken, en had bijna gevraagd waar de vanille was), geserveerd met iets van tomaat en een reepje filodeeg met kruiden erin gebakken. Ik moet zeggen dat ik knolselderie niet zo goed vind passen bij hoogzomer, ik had een dagmenu, dus de kok had er toch op kunnen inspelen dat het 26 graden zou worden en er misschien beter aan gedaan iets als een vichyssoise te serveren.
Het voorgerecht was iets met twee gepocheerde kwarteleitjes, een aspergepunt en dingen die ik helaas vergeten ben. Een klein en fijn hapje, zonder heel uitgesproken smaken. Kwarteleitjes hoor je natuurlijk eigenlijk niet te serveren: die komen uit een legbatterij, hoewel Merlet misschien wel een deugdelijke kwartelei-leverancier heeft.
Daarna een geconcentreerd tomatensoepje, met basilicumschuim, tomaattartaar en een plakje biet. Dit gerecht was lekker, hoewel ik niet zo uit was over de smaak van de tomatensoep, daar miste iets aan. In veel tenten krijg je tegenwoordig allerlei soorten schuim van iets. Met die soep was dat wel een lekkere combinatie hoor. Waterkersschuim was nog beter geweest bedenk ik me nu.
Het hoofdgerecht bestond volgens de kaart uit o.a. een aspergeragout maar ik heb geen asperge gezien. Wel mooie aardappelwafels, een groentemengseltje met ook weer veel tomaat (er zat heel veel tomaat in het menu), en van die mooie kleine minibietjes, die helaas minder zuur waren dan aangekondigd, maar ik ben dan ook wel erg dol op zure groenten.
Het dessert bestond uit een bol lekkere citroenijs, een heel merkwaardige minipul witbiergelei, heel interessant, en een kersensoes waarvan de kersen eigenlijk niet zo lekker waren met Schoorlse hangop die weer wel lekker was.
We hadden er dus niet voor gekozen om kaas te nemen. Als je dat wel doet is dat wel een hele ervaring: er wordt dan een kaaswagen met 25 soorten kaas naar je tafel gereden waar je uit mag kiezen.
We hebben wel erg mooi gezeten daar buiten, maar ons eten duurde wel redelijk lang steeds voordat het er was vond ik. Erg leuk vond ik dat de menus van mij en mijn tafelgenoot die het niet-vegetarische 4 gangen menu had enigszins overeenstemden: sommige elementen waren het zelfde, de vorm was ongeveer het zelfde (dus niet dat als je beide een viergangen menu hebt de 1 in een gang sla heeft en de ander in de zelfde gang soep, daar hou ik niet zo van).

Ik was misschien niet dolenthousiast over elk onderdeel, maar over het geheel heb ik toch wel lekker gegeten. Het vegetarische menu had helaas niet zoveel echt uitgesproken smaken en de gangen leken een klein beetje op elkaar, bijvoorbeeld met de tomaat die steeds terugkwam. Ik kon ook niet zo goed onthouden wat ik nu heb gegeten, terwijl ik dat normaal met gemak kan. Ik had het idee dat toen ik er vijf jaar geleden was het iets beter was, maar misschien was ik toen gewoon een minder grote zeur, dat kan natuurlijk ook.
En in A'dam waar ik gewend ben uit eten te gaan betaal je regelmatig in mindere tenten meer dan 39 euro voor 4 gangen + een grote amuse. Bovendien vind ik het erg leuk dat ze standaard een vegetarisch menu hebben, iets wat in zaken met een ster helaas helemaal niet standaard is.
,,,,فلافل

Offline Laurita_27

• 979
  • Geslacht: Vrouw
Schathoes Verhildersum-Leens (Groningen)
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2008, 13:38:26 »
Mmmmmmm, dat was nog eens een belevenis!
Het is een mooi, sfeervol, schoon restaurant in een bijgebouw van de borg Verhildersum in Leens. Het heeft 1 michellin ster en dat vond ik het ook zeker waard!
Ons 4-gangen menu:
*Amuse: avocadocreme met een stukje Repenaer kaas en een toastje
*Nog een amuse: boullion getrokken van truffel
*Lekker huisgemaakt brood: safraanbrood, karnemelkbrood
*Voorgerecht: caponata van aubergine met olijven, kappertjes, selderij en tomaat. Erbij een dressing van hele lekkere oude Balsamico (zo zoet dat ik denk dat je het zelfs zou kunnen drinken!) en olijfolie
*Tussengerecht: Gnocchi met salie en Fontadinakaas
*Hoofdgerecht: een paddenstoeltje gevuld met een creme van aardpeertjes en morriles. Een soort van plat kroketje van paddenstoelenrisotto en een saus met daarin allerlei verschillende paddenstoeltjes. Ook paddenstoelen waar ik nog nooit van had gehoord!
*Amuse: een bolletje citroensorbet met wodka.
*Dessert: gepocheerde peer met daarom een romige chocolademousse en knapperige hazelnootjes. Erbij een siroop van thaise basilicum.
*Koffie toe, met daarbij een bord met allerlei zoete, huisgemaakte hapjes: truffel, een soort kroketje van chocolade gecoat met kokos, een madeleine met gemberroom en een schuimpje gevulde met citroencreme.

Alles was even lekker! De juiste stucturen bij elkaar, de juiste smaakcombi's. Alles was ook heel puur en subtiel van smaak. De bediening ook zeer correct.
Met drinken erbij (een aperatief voor mij, een fles water, een biertje en een koffie) kwamen wij op een totaalbedrag van 120,-. Dat is best okay!
Als je eens in de buurt bent en eens lekker decadent uit eten wilt gaan: doen!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline karl

• 6.375
  • Geslacht: Man
Re:Eten in sterrenrestaurants
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2008, 08:12:05 »
Het is interessant om na te gaan welke chefs, die gastronomisch aan de top staan en zeer bewust met voedsel omgaan, ook een vegetarisch menu noodzakelijk achten.
De beste chef van Zweden is Magnus Ek en zijn restaurant Oaxen Skärgardskrok één van de vijftig beste ter wereld. (www.oaxenkrog.se)
Het is gelegen op een eilandje dat je pas na een lange bedevaart bereikt: trein, taxi, veerboot. Het is open van 30 april tot 31 oktober en met Kerstmis. Er is ook hotelaccomodatie op een oude boot.
Op de kaart staat ook een vegetarisch menu voor 67 euro (wijnen: 57,40 euro).
Het behelst een voorafje van gerookte verse kaas met geconfijte koolpuree en asperge en een hoofdgerecht van sago in olie van raapzaad met peentjes gebakken in citroen, groene lollo gesmoord in dille en gerookte lookconsommé, dessert.
(Bron: DSM 21-06-2008)
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2008, 08:13:12 door karl »

Offline greet

• 2.671
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2008, 10:26:39 »
waarom oh waarom heb ik geen geld teveel...  :frusty: ;)

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Re: Eten in Sterrenrestaurants
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2009, 18:24:27 »
Met de restaurantweek in Le Marron in Malden, restaurant met een Michelinster. Leuk daar hoor. We hadden een viergangenmenu genomen. Ik had een soort Thaise kokossoep met iets met rode bieten. Daarna iets met gegrilde kropsla volgens mij, en venkel en kikkererwtenpuree. Daarna ravioli met pompoen. Toen iets met schorseneren en een ander bordje ernaast met spinazie en hachee van bospaddestoelen. Bij de gangen kregen we brioche en een wat stoerder brood.

Toe een sinaasappelbrioche met wat liflafjes erbij. Bij de koffie, die ik niet dronk, kregen we nog allerlei zoetigheid (madeleine en een soort citroenkletskop), bij het aperitief waren er kaashapjes, een soort soesjes.

De wijnen smaakten ook heerlijk en omdat we er de lunch hadden en rond zes uur weer thuis waren, heb ik niet veel meer nodig vandaag ;)

« Laatst bewerkt op: 08 maart 2009, 18:27:44 door LL de Ling »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2010, 11:53:20 »
Had ik nog niet geschreven dat ik kerstavond in Ciel Blue in Amsterdam at? Nee kennelijk niet. Op kerstavond at ik dus in Ciel Blue in het Okura in Amsterdam. Beneden zit daar ook Yamazato, een Japans restaurant dat in de Japanse restaurantdraad besproken wordt, , maar helemaal bovenin zit op de 23ste verdieping Ciel Blue, een Frans restaurant met 2 sterren. Ze hebben standaard een veggie menu volgens de website, en dat vond ik leuk.

Als we net zitten en een drankje hebben komt er, nog voor de kaart, een eerste amuse: een glaasje komkommerschuim. Heel vreemd, maar het smaakt naar badschuim of anderszins zepig. Vies en dus een gek begin.
Daarna komt de kaart. Het veggie menu is er niet bij. Dat blijkt ook niet op papier te staan, maar zit wel half in het hoofd van de ober.
De volgende set amuses (ik krijg een aantal andere dan mijn nietveggie tafelgenoot); allerlei dingetjes waaronder een kleine bitterbal met kaas, een micro hartige canneloni, parmezaanse kaascrackers met mandarijncreme uit een tubetje.
Mijn voorgerecht bestaat uit 'zoetzure groenten' maar echt zoetzuur zijn ze niet, wel lekkere groene sojaboontjes en gekke groenige blokjes van het lijkt geperst zeewier, weer dat afschuwelijk zepige komkommerschuim, gefrituurde kaasballetjes (lekker maar veel te veel stuks en bovendien had ik bij de amuse ook al een kaasbitterbal). Dit gerecht is ook zonder overdreven kritisch te zijn niet echt een succes. Het ziet er wel heel mooi uit.
Het tussengerecht is een gefrituurd, gepocheerd ei, heel mooi en ook lekker, met ketanrijst (zwarte rijst, het past goed bij de eidooier, maar de rijst is verborgen onder een laag strooisel van het een of ander zodat ik het eerst niet opmerk en de ober zegt ook niet dat die rijst erbij zit. Het gevolg is dus dat ik het ei zowat al op heb als ik de rijst ontdek). Bij dit gerecht zit ook nog een lekkere saus. Ik merk overigens op dat ik tot nu toe bij elke gang iets gefrituurds heb gehad.
Dan het hoofdgerecht. Het beste gerecht en dat is opmerkelijk want meestal vind ik in dit soort zaken de voorgerechten beter dan de hoofdgerechten. Enorm lekkere knapperige wintergroenten die toch een lenteachtig smaakje hebben. Erbij zeer lekkere saus. Minder lekker aan dit gerecht zijn gefrituurde (wéér) ravioli's gevuld met smakelekoze zwarte trompetten-paddestoelen.
Aan het toetje (3 variaties van banaan, wel aardig) gaat een lekker pre-dessert vooraf: 3 bereidingen van lychee waaronder fris lycheeijs.

De bediening hier is zeer informeel. Het hoeft van mij zeker niet superstijf te zijn, maar een wijnmeneer die je meteen je en jij noemt en overige bediening die grapjes maakt hoeft voor mij niet. De hoofdober was wel weer heel goed.

Ik vond het wel een leuke ervaring, maar hoef er niet meteen komend jaar nog een keer heen. Mijn nietveggie tafelgenoot was over het eten wat enthousiaster dan ik, en ik vind het nog steeds leuk dat ze een veggie menu standaard hebben, hoewel het leuker zou zijn als dat menu ook op de menukaart zou staan. En ze moeten ophouden je elke gang iets gefrituurds te geven, dat is echt werkelijk nergens voor nodig, bij het niet veggie-menu was wat ook niet zo.
,,,,فلافل

Offline greet

• 2.671
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2010, 12:10:09 »
Was het zijn geld waard?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2010, 12:13:15 »
Was het zijn geld waard?

Het geld was de ervaring wel waard ja denk ik, maar ik vind dat je voor hetzelfde geld ook nog wel beter kunt eten. Wij waren zeker met die bediening erbij, nogal verbaasd dat het ding 2 sterren had. We hebben in 1 sterrenzaken beter gegeten (bv in Sketch in Londen).
,,,,فلافل

Kiwi

« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2010, 23:55:27 »
Alhoewel er officieel pas vanaf dinsdag gereserveerd kan worden heb ik toch via via een link gekregen om nu alvast te reserveren voor de Restaurantweek (1 /tm 7 maart). De restaurants met een of meer Michelinsterren zijn ook allemaal al volgeboekt helaas. Maar... wij gaan in die week een keer dineren bij La Vilette in Rotterdam, een keer in restaurant De Wanne in Ootmarsum en een keer lunchen bij Niven in Rijswijk.
:hungry:

Offline Brent

• 600
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2010, 10:41:07 »
Alhoewel er officieel pas vanaf dinsdag gereserveerd kan worden heb ik toch via via een link gekregen om nu alvast te reserveren voor de Restaurantweek (1 /tm 7 maart). De restaurants met een of meer Michelinsterren zijn ook allemaal al volgeboekt helaas. Maar... wij gaan in die week een keer dineren bij La Vilette in Rotterdam, een keer in restaurant De Wanne in Ootmarsum en een keer lunchen bij Niven in Rijswijk.
:hungry:

Goeie tip. Ik ga ook eens kijken. In Vlaanderen is die restaurantweek er ook, de volgende keer is in juni.

http://www.restaurantweek.be/

Offline myrsky

• 137
« Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2010, 19:55:20 »
Ben eind 2009 bei Merlet in Schoorl geweest. Heb dat vegetarische menu genommen en ben nog steeds enthusiast. Er was 'begrip' voor het 'vegetarier zijn', de personnel was anders ook heel goed, en de maaltijd was HEEL lekker, en ook iets besonders, kijk zelf op de online-menu-kaart, om te zien wat ik bedoel :)

Het Grand Cafe deel van de Merlet heeft altijd (?) enkele gerechten, die vegetarisch zijn, waar dat Restaurant meer voor de 'hele menu' passend is, denk ik.

Ja, dat was mijn eerste rezensie, en dan nog op het nederlands, phew, ik hoop dat het duidelijk is :). Maar leuk deze pagina gevonden te hebben.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #11 Gepost op: 12 mei 2010, 14:31:33 »
http://www.diningwiththestars.nl/lang/nl/cities/diningwiththestars/restaurants

Goedkoop eten bij sterrenrestaurants.
5 gangen diner (€50,00) of 4 gangen lunch

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2010, 15:34:20 »
Goede tip Hiziki!

Ik wil wel weer eens: tot nu toe nog maar 1 keer geweest. Zie hier.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2010, 10:29:48 »
Goede tip Hiziki!

Ik dacht dat jij een keer bij Jonnie Boer was geweest, maar dat heb ik verkeerd onthouden denk ik dan/of ging toch niet door wat dan ook. Iemand al een keer bij Jonnie Boer geweest? Ik ga daar maar eens heen denk ik. Ik vind het wel wat dat ie niet alleen een veggie menu had toen dat even hip was, maar dat nog steeds heeft. Zou er nog steeds zo'n idioot lange reserveringstijd zijn?
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2010, 15:51:43 »
Goede tip Hiziki!

Iemand al een keer bij Jonnie Boer geweest? Ik ga daar maar eens heen denk ik. Ik vind het wel wat dat ie niet alleen een veggie menu had toen dat even hip was, maar dat nog steeds heeft. Zou er nog steeds zo'n idioot lange reserveringstijd zijn?

Had een keer een reservering voor ergens in het jaar daarop. Besloot die vriend ineens op vakantie te gaan. Tsssst. Hij is later wel eens geweest en vond het erg tof.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #15 Gepost op: 15 mei 2010, 18:05:15 »
Heb overigens weer gereserveerd voor Le Marron via Dining with the Stars. Missschien cancel ik het nog wel als het niet uitkomt, maar ik denk wel dat ik ga.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #16 Gepost op: 05 juni 2010, 21:56:41 »
Om a.s week niet als een halve wilde bij 't Schulten Hues over te komen, had ik wat vraagjes:

kun je ook om gewoon kraanwater vragen of is dat not done?
hoe zouden ze het vinden als je een foto vd gerechten maakt met een telefoon?
en opschrijven wat je aan het eten bent mag ook?

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #17 Gepost op: 05 juni 2010, 22:59:28 »
Tegenwoordig maakt iedereen overal foto's van.

Wie is je hete date?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #18 Gepost op: 05 juni 2010, 23:05:08 »
In België is het drinken van kraanwater zeer ongebruikelijk en not done, je drinkt daar altijd een bronwater dat ook aangerekend wordt. In Nederland is het drinken van kraanwater ingeburgerd, dus denk ik dat je naar een "karaf water" kan vragen. In sommige klassezaken wordt het zelfs spontaan op tafel gezet. Mocht men toch flessenwater willen verkopen, hoor je het wel, maar ik zou me niet inhouden om naar water te vragen, zonder dat je kraanwater in de mond neemt.
De twee volgende kwesties zou ik gewoon even discreet voorleggen aan degene die je bestelling opneemt.
In zaken waar men het de cliënten naar de zin wil maken (en waar je als klant niet een strict protocol dient te volgen) komt het me voor dat er geen bezwaar mag tegen gemaakt worden. Maar even vragen geeft duidelijkheid en geen gêne meer.
Ik denk dat in het algemeen vriendelijkheid en beschaafde omgang veel belangrijker zijn dan veronderstelde regels van het huis.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2010, 23:18:45 door Kassidy »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #19 Gepost op: 06 juni 2010, 11:35:49 »
Om a.s week niet als een halve wilde bij 't Schulten Hues over te komen, had ik wat vraagjes:

kun je ook om gewoon kraanwater vragen of is dat not done?
en opschrijven wat je aan het eten bent mag ook?

Je komt er toch via dat Dining With The Stars, als ze daar zelf aan meedoen dan kunnen ze verwachten dat er mensen komen die niet voortdurend in sterrenrestaurants komen, dus dan mag je ook best vragen daar hoe of wat en mogen ze daar gewoon aardig antwoord op geven.
In nietsterren-restaurants vind ik dat als je al wijn neemt, ze gratis water moeten geven, als je geen wijn neemt, mogen ze geld vragen voor water. In welsterren-restaurants is dat anders, daar vragen ze (bijna) altijd geld voor water, en dan kan een liter ook zo 8 euro kosten. Ga er maar van uit dat het dat gewoon kost, dan is nu eenmaal zo, en het is eenmalig 8 euro. Ze schenken je overigens wel steeds bij , dus geef duidelijk aan aan het eind van de fles als je niet een 2e fles wilt.

Foto's en opschrijven is prima
,,,,فلافل