Goed dat je erover begint, ik heb een paar maanden geleden bij het Schulten Hues gegeten en nog steeds niet verteld hoe ik het vond. Bij deze dus, ik was er in het laatste weekeinde van maart, vandaar dat ik geen enkele aardbei of ander zomers ding at.
Ik vond het een mooi restaurant, met tafels die prettig ver uit elkaar staan (maar de akoestiek is ook niet geweldig). Ik had van tevoren gemeld vegetarisch te willen eten. De menukaarten (het à la carte menu, de menusuggesties en de wijnkaart) zaten in een mooi doosje. Jammer dat het vegetarische menu daar dan ook niet bij zit, er was dus niets te kiezen. Er werd alleen gevraagd hoeveel gangen ik wilde hebben. L had à la carte drie gangen gekozen, dus ik kreeg er ook drie.
Maar eerst een hele serie amuses.
Eerst: kroepoek van zuurkool en wortel, macarons van bospaddestoel en wortel (die met bospaddestoel was geweldig) en een superlekkere madeleine met zacht-zoete ui.
Daarna: een miniglaasje met tomatenbouillon en erbovenop hele zachte, zalvige aardappelpuree. De tomatenbouillon smaakt niet naar tomaat en is raar korrelig gegeleerd, maar de puree is heerlijk. En een kommetje met onderin een kloddertje paddestoelenpuree met erop bietjespuree en mierikswortelijs. Dat je niet merkt dat het ijs is, is helemaal niet erg, want het is ook lekker met mierikswortelcrème.
Daarna nog een zwartgevervede eierschaal (wassen ze die uit of verven ze een ei voor elke bezoeker? dingen die je je gaat afvragen) met erin stukjes tomaat, bieslook en hete bliksem, die weer zo zalvig is. Geweldig lekker.
Als voorgerecht had ik twee gerechten, die weinig met elkaar te maken leken te hebben, maar wel tegelijk geserveerd werden.
- Een zacht gekookt ('gegaard') ei met een heel romig knoflookschuim em gepofte graankorrels. Ontzettend zacht en lekker.
- Tartaat van gemarineerde tomaat met hele lekkere kerstomaatjes (ingespoten met frambozenvinaigrette?) en komkommerijs/-mousse. Ook heerlijk.
Als hoofdgerecht had ik een bord vol bietjesdingetjes: Rolletjes bietjesgelei, torentjes van biet- en appelplakjes, (in balsamico?) gestoofde bietstukjes. Met hele zoute pastinaakpuree en wortelschuim. Ontzettend lekker, maar qua hoeveelheid een klein voorgerecht.
Daarom nam ik kaas toe. Zes kleine stukjes: hele zachte, bittere brie, Texelse schapenkaas, roodschimmelkaas met een aslaagje, kaas van het huis (dat was echt idioot, want die was met biermosterd en spek, wat deed dat op mijn kaasplankje?), geitenkaas en een ontzettend lekkere shropshire blue. Erbij superlekkere appelstroop en veel te dunne plakjes matig rozijnen-vijgenbrood.
L had als toetje een 'ensemble van drie soorten chocola', of zoiets, en L vroeg of dat ook zonder witte chocola kon. Natuurlijk kon dat. De toetjes werden geserveerd door de kok, en die zei doodleuk dat het een incompleet gerecht was, op een toon alsof L echt stom was dat hij dat besteld had. Hij had gelijk, het toetje was niet geweldig en een beetje onsamenhangend. Maar waarom zei die ober dan niet dat dat niet zo'n goed idee was?
De bediening was op zich aardig, maar onze ober zag eruit als een slechte makelaar en ik werd op den duur een beetje moe van zijn uitleggerige toontje over mijn eten, vooral omdat dat niet nodig was geweest als iemand bedacht had dat vega's het ook leuk vinden om voor ze gaan eten op een menukaart te zien wat er op hun bord komt.
Al met al heb ik heerlijk gegeten, maar er klopte niets van de hoeveelheden, ik kreeg het idee dat er een vegetarisch vier- of vijfgangendiner was voorbereid (ik denk vier, en als ik vijf gangen besteld had, waren die twee voorgerechten uit elkaar getrokken) en door maar drie gangen te willen hebben, was mijn eten gewoon te weinig.
Je moet ook geen grote voorkeur hebben voor op je eten kauwen hier.
Maar ik heb dus wel heerlijk gegeten en genoten, het merendeel van de tijd zat ik smakkend te smikkelen van allemaal leuke, spannende hapjes. Echt heel tof ook dat ze daar weten hoezeer ik van bietjes hou!