Je hoeft toch geen oorlog meegemaakt te hebben om restjes te verwerken?
Nee hoor, iedereen mag aanklooien met restjes wat ie wil, ik begin er niet aan. Nou ja, een enkele keer als 't te lekker is om weg te gooien.
Ik probeer iets te maken wat men lekker vindt en als het toch niet zo'n succes is en er blijven halve borden vol liggen, dan ga ik dat niet bij mekaar schrapen en het in de koelkast zetten om er de volgende dag opnieuw mee aan de slag te gaan. Dat zou ook weinig op prijs gesteld worden.
Als er heel veel overblijft, wil ik nog weleens wat bewaren. Maar ja, dan weet ik wel hoe het gaat: een hele bak rijst over van de Indiër. Zet maar in de koelkast. Volgende dag: geen zin in rijst. Dag erop: buiten de deur gegeten. Dag drie: wat doet die rijst eigenlijk nog in de koelkast? Loopt ie nog niet weg? Hopsa, in de container.
Ik voel me daar in het geheel niet schuldig over. De arme rijstboer heeft er geld aan verdiend, de tussenhandelaar heeft er geld aan verdiend, de vervoerder heeft er geld aan verdiend, de groothandel heeft er gelad aan verdiend, de Indiër heeft er aan verdiend. Het enige is dat het niet in mijn maag en vervolgens in het toilet terechtgekomen is, maar bij de vuilverwerking.
Maar het is ongetwijfeld anders als je alleen woont of met z'n tweetjes en van weinig moet rondkomen.