Vegatopia Forum

Creatief met leftovers

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Creatief met leftovers
« Gepost op: 19 augustus 2005, 19:34:04 »
Vinden jullie het ook zo vervelend restjes weg te gooien?
Ik doe het dan ook niet, en lunch er de volgende dag mee. Maar daar zijn natuurlijk niet alle restjes voor geschikt.

Left-over: knoflooksaus
Omgetoverd tot: pastasaus

Ik had gister falafel gemaakt met knoflooksaus van silken tofu en een beetje mayo en knoflook, citroensap, peper, zout.

Vandaag had ik tagliatelle gekookt (was achteraf beter geweest met fusilli, maar dat had ik niet). In een pan met een beetje olijfolie 2 tomaten fijngesneden en even gebakken. Erbij wat pistachenootjes uit de vijzel, zout en peper. En als laatste het restje knoflooksaus. Was eigenlijk heel lekker voor een simpel sausje.

SanderV

Re:Creatief met leftovers
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2005, 12:30:16 »
De simpelste manier om left-overs weg te werken: soep van klussen! Kan met heel veel dingen, lekker is bijvoorbeeld pastasaus, chili sin carne, boerenkoolstamppot. In Belgie schijnen ze dit met bijna alles te doen.

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2005, 14:49:30 »
Ratatouille restjes mix ik vaak tot spaghettisaus.
Het leuke aan restjes verwerken is dat er vaak net zo nieuwe creatieve recepten ontstaan. Plus dat je een goed gevoel hebt omdat je het niet moest wegsmijten natuurlijk.
Best trots was ik eens bvb toen ik een restje bladerdeeg vulde met ook nog eens allerlei restjes (kaas, wortel etc) en dat nog erg lekker bleek.

In soep verwerken doe ik zelf minder, maar het wordt hier wel vaak gedaan idd. Er zijn ook huishoudens waar ze alle restjes weg gooien, maar zo ben ik alleszins niet opgevoed, mijn moeder is ook inventief met restjes.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2005, 15:48:49 »
Ik neem restjes vaak mee naar m'n werk om tussen de middag even op te warmen in de magnetron. Beter dan brood!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2005, 17:12:54 »
ik moet altijd goed opletten, omdat mijn vriend de neiging heeft eventuele resjes weg te gooien, zonde hoor. Zo vaak hebben we echter geen restjes: ik kan redelijk goed inschatten wat we eten. Een echt minirestje gooi ik echter ook wel es weg. Als er veel over is, probeer ik het liever in te vriezen, dan dat ik de dag erna iets soortgelijks als de dag ervoor moet eten.
Van rijst en aardappel/aardappelpuree kun je de volgende dag leuke hartige koekjes maken.
Van pastasaus die over is met tomaat kun je soms de volgende dag een zoetzure Aziatische saus maken.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2005, 17:13:47 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2005, 20:19:51 »
Van rijst en aardappel/aardappelpuree kun je de volgende dag leuke hartige koekjes maken.
Graag recepten!  :yummie:

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2005, 10:23:26 »
Ik vries restjes ook meestal in.
Ik maak wel van oud brood eens wat lekkers:
- broodpudding
- wentelteefjes
- croutons
- pizza-achtige-tosti (onder de grill met tomaat, champignons ect)
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Anya

• 737
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2005, 19:31:56 »
Een restje groentencurry is de volgende dag vaak lekker in filodeeg.

Een restje couscous is lekker als salade (gewoon wat verse munt doordoen) met brood en feta erbij.

viv

« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2005, 14:57:36 »
Hier eten we vaak ook dingen als lunch bijv. soep of een salade die is overgebleven
vind het echt zonde om zoveel eten weg te gooien :)

Offline Gabs

• 796
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2005, 18:52:06 »
gisteren heb ik een miniquiche gemaakt met wat dingetjes die over waren van de dag ervoor: bakje met (blader)deeg bekleden en vullen met een groentemix en een mengel van ei, kruiden, kaas (kan vanalles zijn) en evt wat room... erg lekker!

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2005, 19:34:37 »
Restjes? Weg ermee. We leven goddank niet meer in de jaren vijftig (bij ons thuis eindigden de jaren vijftig trouwens pas op 13 mei 1978, maar dit terzijde).

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2005, 19:40:18 »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #12 Gepost op: 26 augustus 2005, 20:36:26 »
Je hoeft toch geen oorlog meegemaakt te hebben om restjes te verwerken?

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #13 Gepost op: 26 augustus 2005, 21:05:42 »
Restjes? Weg ermee. We leven goddank niet meer in de jaren vijftig (bij ons thuis eindigden de jaren vijftig trouwens pas op 13 mei 1978, maar dit terzijde).

Wij leven niet meer in armoede, nee. Maar een heel groot gedeelte van de wereldbevolking wel en alleen al daarom vind ik dat je resepctvol met eten moet omgaan. Dus niet zomaar van alles wegdonderen wat nog te gebruiken is >:(
Ik wil niet zeggen dat ik daar zo heilig in ben want ik gooi ook wel eens wat weg, maar ik vind dat wel heel erg en voel me erg schuldig dan.

overanalizing

« Reactie #14 Gepost op: 26 augustus 2005, 21:20:18 »

...maar ik vind dat wel heel erg en voel me erg schuldig dan.

Dan is het goed.

:heehee:

Offline linz

• 225
« Reactie #15 Gepost op: 26 augustus 2005, 21:25:10 »
Ik heb niet zo vaak restjes, weet meestal de hoeveelheid wel goed in te schatten.

Verder heb ik de gewoonte om restjes in te vriezen, om ze na een paar maanden toch alsnog maar weg te gooien...  :-[

Stiekem toch een banaan!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #16 Gepost op: 26 augustus 2005, 22:36:55 »
Graag recepten!  :yummie:

Ja dat is een beetje aanklungen.
Er met wat ei, verse kruiden en andere toebehoren (een doperwt, wat lente ui, zongedroogde tomaat, wat kaas) en smaakmakers (knoflook, tomatenketchup, gember) en evt. wat meel er koekjes van maken. Bakken.
,,,,فلافل

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #17 Gepost op: 27 augustus 2005, 12:37:00 »
Je hoeft toch geen oorlog meegemaakt te hebben om restjes te verwerken?

Nee hoor, iedereen mag aanklooien met restjes wat ie wil, ik begin er niet aan. Nou ja, een enkele keer als 't te lekker is om weg te gooien.

Ik probeer iets te maken wat men lekker vindt en als het toch niet zo'n succes is en er blijven halve borden vol liggen, dan ga ik dat niet bij mekaar schrapen en het in de koelkast zetten om er de volgende dag opnieuw mee aan de slag te gaan. Dat zou ook weinig op prijs gesteld worden.

Als er heel veel overblijft, wil ik nog weleens wat bewaren. Maar ja, dan weet ik wel hoe het gaat: een hele bak rijst over van de Indiër. Zet maar in de koelkast. Volgende dag: geen zin in rijst. Dag erop: buiten de deur gegeten. Dag drie: wat doet die rijst eigenlijk nog in de koelkast? Loopt ie nog niet weg? Hopsa, in de container.

Ik voel me daar in het geheel niet schuldig over. De arme rijstboer heeft er geld aan verdiend, de tussenhandelaar heeft er geld aan verdiend, de vervoerder heeft er geld aan verdiend, de groothandel heeft er gelad aan verdiend, de Indiër heeft er aan verdiend. Het enige is dat het niet in mijn maag en vervolgens in het toilet terechtgekomen is, maar bij de vuilverwerking.

Maar het is ongetwijfeld anders als je alleen woont of met z'n tweetjes en van weinig moet rondkomen.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #18 Gepost op: 07 september 2005, 16:33:39 »
Gewoon het idee van dat ik eten weggooi en dat ondertussen er een kindje van ondervoeding sterft :'(

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #19 Gepost op: 07 september 2005, 17:42:40 »
Gewoon het idee van dat ik eten weggooi en dat ondertussen er een kindje van ondervoeding sterft :'(

ik snap het idee wel, maar als je het restje op eet, gaat ie ondertussen ook dood van ondervoeding, dus zoveel maakt dat uiteindelijk niet uit.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2005, 17:42:56 door Selly »
,,,,فلافل