Vegatopia Forum

Echte vegetarische producten bestaan niet

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #40 Gepost op: 20 augustus 2005, 14:10:30 »
Kiwi toch, heb je nu alweer een lid der NVV-forum weggejaagd?

 ??? Heb je de discussie wel gevolgd Aiko? Maxxum is een (vee)boer, en dus zeker geen lid van het NVV-forum!
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2005, 14:10:52 door Kiwi »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #41 Gepost op: 20 augustus 2005, 14:12:07 »
Kiwi toch, heb je nu alweer een lid der NVV-forum weggejaagd?

 ??? Heb je de discussie wel gevolgd Aiko? Maxxum is een (vee)boer, en dus zeker geen lid van het NVV-forum!

oh ik dacht ook dat het iemand van het nvvforum was
maar ik heb de discussie niet heeel erg goed gevolgd
,,,,فلافل

Kiwi

Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #42 Gepost op: 20 augustus 2005, 14:15:09 »
Tja, Maxxum zelf zou er uitsluitsel over kunnen geven. Maar ja, die is net verontwaardigd opgestapt. :heehee:

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #43 Gepost op: 20 augustus 2005, 14:37:06 »
Verwijder je jezelf even meteen  (profiel en dan bij 'verwijder lid').
Wel netjes je vuil opruimen :)

En hoe komen jullie erbij dat het iemand van nvvforum is? Ik gaf al aan dat het een boer is en hij zelf ook. En hij zegt dingen die een veganist niet zou zeggen hoor.. veganisten zullen het over de eieren en de melk hebben natuurlijk :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #44 Gepost op: 20 augustus 2005, 14:41:51 »
veganisten zullen het over de eieren en de melk hebben natuurlijk :)

O ja joh?! Daar hebben we nou nog nóóit iets van gemerkt...  ;D :P ;)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #45 Gepost op: 20 augustus 2005, 14:44:49 »
veganisten zullen het over de eieren en de melk hebben natuurlijk :)

O ja joh?! Daar hebben we nou nog nóóit iets van gemerkt...  ;D :P ;)

oh... dan moet ik daar gauw eens wat over gaan vertellen :D
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #46 Gepost op: 20 augustus 2005, 14:47:48 »
oh... dan moet ik daar gauw eens wat over gaan vertellen :D

 :eh: Eh... hoeft niet hoor. :P

maxxum

Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #47 Gepost op: 21 augustus 2005, 06:50:00 »
[quote Maxxum is een (vee)boer, en dus zeker geen lid van het NVV-forum!
Citaat

Als je er zelf van overtuigt bent dat de producent van je voedsel zo ver weg staat van je principes,hoe kun je dan dat product consumeren?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #48 Gepost op: 21 augustus 2005, 10:12:15 »
Omdat grond duur is en graan goedkoop kun je dus voordeliger graan inzetten dan grond bijkopen.
Maar dat graan komt wel van een paar extra hectares. Dat die hectares niet van de boer die de eigenaar van de koe is hoeven te zijn boeit natuurlijk voor geen meter. Plus dat er ook wel een paar muizen op die hectares rondlopen.

Citaat
Daarom wil ik graag weten waarom die 2 koeienlevens meer waard zijn dan die 10 muizelevens.
Gras maaien voor hooi, of het verbouwen van ander wintervoer kost zeker ook geen dierenlevens? En hoe zit het met het injecteren van gier?

Maar, maxxum, je zit er misschien wel een beetje naast met je vooronderstellingen. Het gaat er om dat een vegetarier niet wil dat een dier wordt gedood met als doel dat het aan hem of haar wordt voorgezet. Dat is een klein verschil met de collateral damage van het verbouwen van "vegetarische producten" (:heehee:). Je zou haast zeggen dat je dacht dat vegetariers in hun dieet ("vegafood" ::)) geen enkele overeenkomst hebben met niet-vegetariers! Tenzij jij alleen maar biefstukjes eet heb je natuurlijk he-le-maaaaal gelijk! ::)
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2005, 13:36:03 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #49 Gepost op: 21 augustus 2005, 13:30:38 »
Ik kwam met het slotje omdat alles al gezegd was, naar mijn idee en je selectief leest. Je negeert bijv. mijn post: over dieren die een "leven" gehad moeten hebben m.i. Je kunt langs elkaar blijven discussieren i.p.v. met elkaar, maar dat is zinloos.
Ik hoop dat je goed voor je dieren zorgt en als je koeien hebt, dat ze in de wei staan momenteel. Misschien wel onder mijn boom, met een beetje toeval (Bomen voor koeien). Je hebt van die rare stadse mensen: die schenken boeren een boom, zodat de koeien in de schaduw kunnen liggen als dat nodig is. Daar komen ze zelf kennelijk vaak niet meer op tegenwoordig. Tis wel wat lullig voor de muizen: want sommige roofvogels broeden graag in bomengroepjes in/bij weilanden. Zo zie je maar: een vegetarier die de dieren van boeren steunt die hij zelf nooit zal opeten. Denk niet zwart, denk niet wit, maar denk bont :cow:
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2005, 13:34:27 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

maxxum

Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #50 Gepost op: 22 augustus 2005, 09:11:03 »

Citaat
Maar dat graan komt wel van een paar extra hectares. Dat die hectares niet van de boer die de eigenaar van de koe is hoeven te zijn boeit natuurlijk voor geen meter. Plus dat er ook wel een paar muizen op die hectares rondlopen.
Citaat


Ik gaf juist aan (misschien was het wat ingewikkeld) dat dat dus alleen gebeurt bij rundveehouders die intensief (willen)produceren,daarbij is ook het grootste deel van de wereld niet geschikt voor akkerbouw ivm klimaat of erosie,als je bijv op een berghelling geen gras of bos zou hebben zou alles wegspoelen.


Citaat
Gras maaien voor hooi, of het verbouwen van ander wintervoer kost zeker ook geen dierenlevens? En hoe zit het met het injecteren van gier?
Citaat


Natuurlijk kost dat levens,alleen gierinjecteren is alleen in nederland milieuvriendelijk en word nergens anders toegepast op milieugronden.Aangezien de graanteelt ook doorgaat zou je koeien ook stro kunnen voeren aangevuld met bijv bietenpulp die overblijft bij de productie van suiker.Dit gebeurt in de praktijk ook al als er te weinig kuilgras geoogst is.  Hooi is een mooi product maar dus niet noodzakelijk als daarmee levens gespaard zouden worden.

Citaat
Maar, maxxum, je zit er misschien wel een beetje naast met je vooronderstellingen. Het gaat er om dat een vegetarier niet wil dat een dier wordt gedood met als doel dat het aan hem of haar wordt voorgezet. Dat is een klein verschil met de collateral damage van het verbouwen van "vegetarische producten" (:heehee:). Je zou haast zeggen dat je dacht dat vegetariers in hun dieet ("vegafood" ::)) geen enkele overeenkomst hebben met niet-vegetariers! Tenzij jij alleen maar biefstukjes eet heb je natuurlijk he-le-maaaaal gelijk! ::)
Citaat

Nou ik wist dus al dat vegas walgen van het eten van dierlijk materiaal in de vorm van vlees vandaar mn vraag waarop dat gebaseert is,als het bij sla,suiker ed weer niet walgelijk is.

maxxum

Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #51 Gepost op: 22 augustus 2005, 09:16:48 »
Ik kwam met het slotje omdat alles al gezegd was, naar mijn idee en je selectief leest. Je negeert bijv. mijn post: over dieren die een "leven" gehad moeten hebben m.i. Je kunt langs elkaar blijven discussieren i.p.v. met elkaar, maar dat is zinloos.


Sorry als ik dat heb genegeert,ik ging er echter vanuit dat als dieren een "leven" hebben gehad vegas ook dat laten staan ,dat is toch zo ?
Er is echt wel een producent die het zo wil doen,anders mail je maar, dan ga ik daar mee beginnen  :)

Kiwi

Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #52 Gepost op: 22 augustus 2005, 09:28:57 »
Sorry als ik dat heb genegeert,ik ging er echter vanuit dat als dieren een "leven" hebben gehad vegas ook dat laten staan ,dat is toch zo ?
Er is echt wel een producent die het zo wil doen,anders mail je maar, dan ga ik daar mee beginnen  :)

In eerste instantie ben ik gestopt met vleeseten omdat ik niet wilde meewerken aan hoe dieren in de bio-industrie behandeld worden. Maar inmiddels ben ik er van overtuigd dat ik geen dierlijke producten nodig heb om gezond en lekker te kunnen leven, en wil ik het ook niet op mijn geweten hebben dat er voor mij levende wezens worden uitgebuit en gedood. En dat maakt voor mij dan niet uit wat voor fantastisch leven ze hebben gehad, ik wil helemaal niet meewerken aan de dood van iets of iemand, op wat voor manier dan ook. Anders zou ik ook wel wild kunnen gaan eten, die dieren hebben vaak ook nog wel een redelijk leven gehad, dus dat is absoluut geen argument voor mij.
Maar ik juich het wel toe dat als mensen toch vlees willen eten dat ze dan voor biologisch vlees kiezen, dat komt de diervriendelijkheid alleen maar ten goede.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2005, 09:35:56 door Kiwi »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #53 Gepost op: 22 augustus 2005, 09:35:02 »
Nou ik wist dus al dat vegas walgen van het eten van dierlijk materiaal in de vorm van vlees vandaar mn vraag waarop dat gebaseert is,als het bij sla,suiker ed weer niet walgelijk is.
Omdat er daar geen dier gedood is om dier te eten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #54 Gepost op: 22 augustus 2005, 12:03:06 »
Dierenleed vermijden in het productieproces voor "normaal" alledaags voedsel is dus onmogelijk,daar zijn we het over eens.
Als je daar uit bent,dan ga je toch nadenken wat het meest natuurlijke productieproces voor voedsel is?

Hoezo?  Ik zie niet in waarom ik vanuit het besef dat niet alle dierenleed te vermijden is bij voedselproductie er nagedacht moet worden over het meest natuurlijke productieproces.

Maar of een monocultuur van graan of soya icm onkruidbranders erosie en uitputting van de bodem nou zo natuurlijk is...

Neen, ook dat is niet natuurlijk.  Is er iemand die hier beweert dat dat wel natuurlijk is?  Vergeet niet dat jij de stelling poneerde dat er nagedacht moet worden over de meest natuurlijke productieprocessen.

Ik kan me voorstellen dat een muis een onkruidbespuiting beter overleeft dan een brander zoals die in de biologische landbouw wordt gebruikt.

Dat betwijfel ik.  Natuurlijk zullen ook bij onkruidverbranding veel dieren het leven laten maar in het geheel is het gebruik van onkruidbespuiting waarschijnlijk veel dodelijker.

Een graanveld is een erg onnatuurlijk iets, slechts ontstaan door menselijk ingrijpen.Niet minder natuurlijk dan een varkensmesterij.
Dieren die in dat veld doodgaan door machines word door jou toch geaccepteerd?
Waarom wel een dier dood laten liggen,zonder ziel,en het niet ergens voor gebruiken ,voor voedsel?
En niet voorstellen kunnen dat andere mensen wel een dood dier eten? Bijv een doodgereden haas.

Een monocultuur is iets onnatuurlijk.  En dan?  Nog steeds heeft er buiten jezelf niemand in deze draad beweert dat we moeten streven naar 'natuurlijke voedselproductie'.
En het opeten van 'toevallige slachtoffers' is iets heel anders dan het bewust kweken van dieren voor voedsel.  Ik zou weinig probleem hebben met het opeten van een 'toevallig slachtoffer', maar weinige mensen (ook vleeseters) doen dit, bovendien is het aantal 'toevallige slachtoffers' die geschikt zijn voor consumptie bijzonder klein.

Ik vraag me dus af waarom het gevoel iets dierlijks binnen te krijgen zoveel walging oproept.

Bij mij roept dat helemaal geen walging op.  Ik weet ook wel dat er vegetariërs zijn die wel die walging voelen.  Maar nu vraag je naar een rationele verklaring voor een emotionele reactie.  En emotionele reacties zijn nu eenmaal niet volledig rationeel te verklaren.

De vegas die ik ken walgen van het idee iets dierlijks binnen te krijgen,en zeggen er ook misselijk van te worden.
Als dat een beeld niet klopt,prima.

Dat beeld kopt niet!  Hoeveel vegas ken jij?

Ik ben ook graanteler maar ivm eu regels mag ik een gedeelte van mn land niet gebruiken voor voedings/voer graan,als ik daar nou een koppeltje koeien en kalveren in jaag ,wat is daar uit vega ogen bekeken dan dieronvriendelijker aan dan het verbouwen van graan,met alle grondbewerkingen,monocultuur en verstuivingen die waarschijnlijk (voorzichtig uitgedrukt) meer dierenlevens kosten per ha dan die 2 koeien.

De meest diervriendelijke optie is de grond braak te laten liggen (af en toe grond een jaartje rust gunnen kan zeker geen kwaad, integendeel).

De graanoverschotten zouden anders zo groot worden dat de belastingbetaler nog meer eu bijdrage moet betalen.

Ach ja, breek me de mond niet open over de waanzin van het Europese landbouwbeleid.  Boeren zijn de enige groep arbeiders die geld krijgen om iets niet te doen, opbrengst te vernietigen, ...  Gebruik een waanzinnige landbouwpolitiek a.u.b. niet als verdediging van vleesproductie.

Maar ik oogst 3000 kilo rogge per ha,met koeien zou ik 1000 kilo vlees (of 8000 kg melk)halen.
Zou ik echter de bemesting bij de rogge weghalen,bij de koeien neemt het organische stof gehalte namelijk niet af zonder bemesting ,blijf ik op 1500 kilo graan steken.

Ik ben niet dom, maar wat je hier schrijft is onverstaanbaar.  Bij koeien neemt het organische stof gehalte namelijk niet af zonder bemesting.  Sinds wanneer worden koeien bemest?  (Want dat schrijf je.)

Die koeien krijgen natuurlijk geen graan,die lopen gewoon met zn tween op dat grasveld waar anders het graan zou groeien,alleen koeien die krachtvoer krijgen krijgen granen.In de winter geef je ze hooi.

Hoeveel % van de voor vleesproductie gekweekte koeien in de Benelux leven enkel op gras en hooi?  En van waar komt dat hooi?  (De productie van hooi zal ook wel dierenlevens kosten.)

Daarom wil ik graag weten waarom die 2 koeienlevens meer waard zijn dan die 10 muizelevens.

Je kan de koeien ook niet kweken en de grond braak laten liggen.  Dat spaart zowel koeien als muizenlevens.  2* winst!!

Ik maak me slechts druk over het feit dat vegas denken dat veehouderij in alle gevallen in alle aspecten dieronvriendelijker is dan het produceren van vega food.
Mijn voorbeeld geeft dat duidelijk en nawijsbaar aan.

Je voorbeeld geeft dat helemaal niet duidelijk een nawijsbaar (?, bedoel je aanwijsbaar?) aan.

Ik gaf juist aan (misschien was het wat ingewikkeld) dat dat dus alleen gebeurt bij rundveehouders die intensief (willen)produceren,daarbij is ook het grootste deel van de wereld niet geschikt voor akkerbouw ivm klimaat of erosie,als je bijv op een berghelling geen gras of bos zou hebben zou alles wegspoelen.

Zo goed als alle rundveehouders willen intensief produceren.
En waarom spring je van de hak op de tak?  Wat doet het er toe dat het grootste deel van de wereld niet geschikt is voor akkerbouw?  Inderdaad is erosie een groot deel te wijten aan ontbossing.  Bedoel je nu dat we overal weide met koeien moeten maken omdat dit beter zou zijn voor het milieu?!  (Neen, zo absurde stelling zal toch niemand poneren?!)

Nou ik wist dus al dat vegas walgen van het eten van dierlijk materiaal in de vorm van vlees vandaar mn vraag waarop dat gebaseert is,als het bij sla,suiker ed weer niet walgelijk is.

Wat ben jij een slechte en eenzijdig lezer.
Buiten het feit dat niet alle vegas walgen bij het eten van dierlijk materiaal is er hier al duidelijk aangegeven dat er een groot verschil is tussen het eten van bewust voor voedsel gedode dieren en het onvermijdelijk mee verantwoordelijk zijn voor het doden van sommige dieren.  De enige manier om er voor te zorgen dat je niet mee verantwoordelijk bent voor het doden van dieren is niet leven.

maxxum

Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #55 Gepost op: 22 augustus 2005, 14:21:10 »

Hoezo?  Ik zie niet in waarom ik vanuit het besef dat niet alle dierenleed te vermijden is bij voedselproductie er nagedacht moet worden over het meest natuurlijke productieproces.

 Een natuurlijke productiemethode leidt niet tot onnatuurlijke effecten zoals erosie minder biodiversiteit en verarming.

Neen, ook dat is niet natuurlijk.  Is er iemand die hier beweert dat dat wel natuurlijk is?  Vergeet niet dat jij de stelling poneerde dat er nagedacht moet worden over de meest natuurlijke productieprocessen..

Ok,verklaar me dan waarom vegas wel kiezen voor die methodes boven Natuurlijker productiemethodes.

Dat betwijfel ik.  Natuurlijk zullen ook bij onkruidverbranding veel dieren het leven laten maar in het geheel is het gebruik van onkruidbespuiting waarschijnlijk veel dodelijker.
Wetenschappelijk is bewezen dat bijv Glyfosaat niet dodelijk is,ook niet op lange termijn.
Daar kun je gevoelsmatig wat op tegen hebben,heb ik ook,al was het alleen maar om monsanto niet te steunen.Als je  het echter op basis van vega-principes bekijkt komen er bewust minder dieren lijdzaam door om,en zou dus juist de voorkeur moeten hebben

Een monocultuur is iets onnatuurlijk.  En dan?  Nog steeds heeft er buiten jezelf niemand in deze draad beweert dat we moeten streven naar 'natuurlijke voedselproductie'.
En het opeten van 'toevallige slachtoffers' is iets heel anders dan het bewust kweken van dieren voor voedsel.  Ik zou weinig probleem hebben met het opeten van een 'toevallig slachtoffer', maar weinige mensen (ook vleeseters) doen dit, bovendien is het aantal 'toevallige slachtoffers' die geschikt zijn voor consumptie bijzonder klein.
Daar kan ik weinig aan toevoegen. :-\

Bij mij roept dat helemaal geen walging op.  Ik weet ook wel dat er vegetariërs zijn die wel die walging voelen.  Maar nu vraag je naar een rationele verklaring voor een emotionele reactie.  En emotionele reacties zijn nu eenmaal niet volledig rationeel te verklaren.
Ok ik heb dat ook bij bijv die spuitmiddelen


Dat beeld kopt niet!  Hoeveel vegas ken jij?
De meest diervriendelijke optie is de grond braak te laten liggen (af en toe grond een jaartje rust gunnen kan zeker geen kwaad, integendeel).
Ach ja, breek me de mond niet open over de waanzin van het Europese landbouwbeleid.  Boeren zijn de enige groep arbeiders die geld krijgen om iets niet te doen, opbrengst te vernietigen, ...  Gebruik een waanzinnige landbouwpolitiek a.u.b. niet als verdediging van vleesproductie.

We hebben het over voedselproductie,van braakland komt geen voedsel en is dus niet van belang of dit goed is of niet.
Ik ken enige webvegas en 3 reallife-vegas.
Die waanzinnige landbouwpolitiek bied juist geen kansen voor andere vleesproductie,omdat graanteelt de meeste ondersteunung krijgt,dus lage varkensvoerprijzen,krachtvoerprijzen

Ik ben niet dom, maar wat je hier schrijft is onverstaanbaar.  Bij koeien neemt het organische stof gehalte namelijk niet af zonder bemesting.  Sinds wanneer worden koeien bemest?  (Want dat schrijf je.)
Ik bedoelde het os gehalte van de grond,een indicatie voor roofbouw

Hoeveel % van de voor vleesproductie gekweekte koeien in de Benelux leven enkel op gras en hooi?  En van waar komt dat hooi?  (De productie van hooi zal ook wel dierenlevens kosten.)

37% in de eu

De rundveestapel in de Europese Unie telde eind 2003 in totaal 77,4 miljoen dieren, 1,4% minder dan in 2002. Het aantal melkkoeien daalde met 1,5% tot 19,3 miljoen. Het aantal zoogkoeien nam met circa 0,3% af tot 11,7 miljoen. Verder gaven ook de categorieën runderen die als vleesstier, os of slachtvaars worden afgeleverd een teruggang te zien.
bron agriholland
Voor de benelux heb ik geen cijfers

Je kan de koeien ook niet kweken en de grond braak laten liggen.  Dat spaart zowel koeien als muizenlevens.  2* winst!!
Je voorbeeld geeft dat helemaal niet duidelijk een nawijsbaar (?, bedoel je aanwijsbaar?) aan.

Je wilt dus het aantal mensen verminderen om zo meer grond braak te kunnen laten liggen?
Dat is echt een vega oplossing.Ikn had het over een gelijkblijvende (calorie) productie.
En ik bedoelde aantoonbaar ,een beetje te lang duits gepraat :(

Zo goed als alle rundveehouders willen intensief produceren.
En waarom spring je van de hak op de tak?  Wat doet het er toe dat het grootste deel van de wereld niet geschikt is voor akkerbouw?  Inderdaad is erosie een groot deel te wijten aan ontbossing.  Bedoel je nu dat we overal weide met koeien moeten maken omdat dit beter zou zijn voor het milieu?!  (Neen, zo absurde stelling zal toch niemand poneren?!)
Ik denk dat in bepaalde gebieden braaklegging of gras zeker noodzakelijk zal zijn om niet op lange termijn problemen te krijgen,al dan niet met koeien of bomen

Wat ben jij een slechte en eenzijdig lezer.
Buiten het feit dat niet alle vegas walgen bij het eten van dierlijk materiaal is er hier al duidelijk aangegeven dat er een groot verschil is tussen het eten van bewust voor voedsel gedode dieren en het onvermijdelijk mee verantwoordelijk zijn voor het doden van sommige dieren.  De enige manier om er voor te zorgen dat je niet mee verantwoordelijk bent voor het doden van dieren is niet leven.
Natuurlijk, maar die optie heb je hierboven al ergens gebruikt als mogelijkheid om dierlevens te sparen,dus zo zuiver ben je nou ook weer niet.
Blijft overeind dat vegas geen keuze maken in het aantal dierenlevens maar in de diersoort wiens leven ze sparen willen.
Ik heb daar geen problemen mee hoor,ik zie het meer in totaliteit,je moet voedsel produceren en hoe doe je dat het verantwoordelijkst.
Nou vragen jullie je af wat nou mn punt is,wat heeft een dier eraan als je slechts een dier wilt sparen om het niet in je mond te hoeven krijgen.Daarvoor in de plaats echter onverschillig blijven bij de meervoud van dieren die door gekozen productiemethodes sterven.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2005, 14:45:14 door maxxum »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #56 Gepost op: 22 augustus 2005, 14:29:19 »
Nou vragen jullie je af wat nou mn punt is,wat heeft een dier eraan als je slechts een dier wilt sparen om het niet in je mond te hoeven krijgen.Daarvoor in de plaats echter onverschillig blijven bij de meervoud van dieren die door gekozen productiemethodes sterven.

Dat dier wat je spaart, dat heeft ook eten nodig, en de dieren die bij het produceren van dat eten omkomen spaar je dan ook gelijk. Per saldo spaar je dus meer dieren wanneer je geen dier eet. :)
“it's strange how life makes sense in time...”

maxxum

Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #57 Gepost op: 22 augustus 2005, 14:51:10 »


Dat dier wat je spaart, dat heeft ook eten nodig, en de dieren die bij het produceren van dat eten omkomen spaar je dan ook gelijk. Per saldo spaar je dus meer dieren wanneer je geen dier eet. :)


Dus net andersom ,een koe levert 500 kilo op voordat je op dat gewicht zit met muizen heb je er heel wat meer voor nodig. Dat een koe een muis doodtrapt lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #58 Gepost op: 22 augustus 2005, 15:01:59 »
Blijft overeind dat vegas geen keuze maken in het aantal dierenlevens maar in de diersoort wiens leven ze sparen willen.

Wat mij betreft zijn aantal en soort slechts afgeleiden. Mij gaat het om de omstandigheden waarin dieren 'gehouden' worden (of niet).
Of ze natuurlijk doodgaan, geslacht worden, of in de oogstmachine geplet, dat boeit mij persoonlijk niet zo, het gaat me om de weg er naar toe.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:Echte vegetarische producten bestaan niet
« Reactie #59 Gepost op: 22 augustus 2005, 15:13:25 »
Dus net andersom ,een koe levert 500 kilo op voordat je op dat gewicht zit met muizen heb je er heel wat meer voor nodig. Dat een koe een muis doodtrapt lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Het gaat er dus niet om dat een koe misschien muizen doodtrapt, het gaat er om dat voor de productie van groenvoer (in dit geval hooi, stro, wat die koe dan ook eet in de tijd dat ze op stal staat) ook muizen zullen sneuvelen. Dus dan sterft er naast de muizen die sneuvelen bij de productie van of groenvoer voor de koe of groenvoer voor de mens ook nog eens een koe. En omdat dat dus niet nodig zou hoeven zijn zie ik af van het eten van vlees.