Vegatopia Forum

Dieren(leed) in het nieuws

sjors

Re:Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #340 Gepost op: 13 december 2005, 13:40:44 »
In feite worden mensen die aan SM of iets dergelijks doen afgeschilderd als sadisten
Eh, dat zijn het toch ook? (sado masochisme, sado van sadisme)

Nee hoor. Google maar eens op sado masochisme en sadisme........

Maar dan nog: ook als er sm'ers zijn die van sadisme houden, dan is het een andere zaak. Een dier pijn doen voor je eigen genot is ziek omdat het dier nimmer toestemming kan geven (en bij sm mensen wel).
Slechte keuze van Gaia dus.

Overigens heb ik niet zoveel van doen met sm hoor ! :D

Offline Anya

• 737
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #341 Gepost op: 13 december 2005, 13:50:59 »
Tsja, het klinkt misschien heel politiek correct als ik zeg dat ik het een slechte campagneposter vind omdat de link tussen het eten van foie gras, een wat bijzondere vorm van seksueel gedrag en sadisme compleet misplaatst is. In feite worden mensen die aan SM of iets dergelijks doen afgeschilderd als sadisten :( Of als foie gras eters. Of foie gras eters als SM liefhebbers.

Eh, de term "ludiek aspect", betekent dat iets voor jou? Gaia speelt hier gewoon in op een veel voorkomende associatie, meer niet.

Citaat
Waarom niet gewoon de goede (maar misselijkmakende) foto's van de ganzen met trechters in hun keel ? Dat is sadistisch !

Kijk, als jij mensen wil overtuigen van jouw standpunt, dan heb jij iets nodig van die mensen. En als je iets nodig hebt van mensen, dan kun je maar beter rekening met hen houden. Met hun gevoeligheden, onder andere, bijvoorbeeld door hen niet tijdens hun lunch te confronteren met beelden waarvan ze over hun nek gaan. Daarom slaat de NMBS de bal zo erg mis; het is duidelijk dat men bij Gaia erg z'n best gedaan heeft om een punt te maken zonder al te shockerend te zijn, o.a. door een gezonde gans te gebruiken ipv een zieke en door de mishandeling te symboliseren dmv S&M-attributen.

Ik denk trouwens echt niet dat S&M-beoefenaars zich beledigd voelen door deze affiches. Die mensen hebben vast wél gevoel voor humor en zelfrelativering.

sjors

« Reactie #342 Gepost op: 13 december 2005, 14:31:36 »
Tsja, het klinkt misschien heel politiek correct als ik zeg dat ik het een slechte campagneposter vind omdat de link tussen het eten van foie gras, een wat bijzondere vorm van seksueel gedrag en sadisme compleet misplaatst is. In feite worden mensen die aan SM of iets dergelijks doen afgeschilderd als sadisten :( Of als foie gras eters. Of foie gras eters als SM liefhebbers.

Eh, de term "ludiek aspect", betekent dat iets voor jou? Gaia speelt hier gewoon in op een veel voorkomende associatie, meer niet.

Niks mis met ludiek hoor ! Maar serieus,  'een veelvoorkomende associatie' ?
Is bij mij nog nooit opgekomen en ik denk bij vrijwel niemand !

Waarom niet gewoon de goede (maar misselijkmakende) foto's van de ganzen met trechters in hun keel ? Dat is sadistisch !

Kijk, als jij mensen wil overtuigen van jouw standpunt, dan heb jij iets nodig van die mensen. En als je iets nodig hebt van mensen, dan kun je maar beter rekening met hen houden. Met hun gevoeligheden, onder andere, bijvoorbeeld door hen niet tijdens hun lunch te confronteren met beelden waarvan ze over hun nek gaan. Daarom slaat de NMBS de bal zo erg mis; het is duidelijk dat men bij Gaia erg z'n best gedaan heeft om een punt te maken zonder al te shockerend te zijn, o.a. door een gezonde gans te gebruiken ipv een zieke en door de mishandeling te symboliseren dmv S&M-attributen.

Het gaat er volgens mij (in de campagne) helemaal niet om om foie gras-eters te overtuigen van een standpunt. De campagne lijkt mij bedoeld als beinvloeding van de publieke opinie. Natuurlijk kan dat subtieler dan met een foto van een gans met een trechter. Bijvoorbeeld een associatie daarmee.

Ik denk trouwens echt niet dat S&M-beoefenaars zich beledigd voelen door deze affiches. Die mensen hebben vast wél gevoel voor humor en zelfrelativering.

En bedankt.........
Anyway, da's helemaal niet relevant. Er wordt een soort moreel oordeel gegeven over een groep mensen door een andere groep mensen die in feite niets met elkaar te maken hebben.
Als de bond van oud-militairen een campagne zou voeren waarin wordt gerefereerd aan vegetariers als zijnde bleke 40-jarige reformwinkel bezoekers, zou je je toch ook aangesproken voelen ? (zoals blijkt uit de vele draden die gaan over vooroordelen over vegetariers).

Maar goed, zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf ging het om een politiek correct antwoord. Desondanks vind ik de posters wel leuk. Toch krijg ik sterk het idee dat omdat ik niet meteen zei dat ik er om kon lachen ik geen gevoel voor humor en zelfrelativering heb  ???

Offline Anya

• 737
« Reactie #343 Gepost op: 13 december 2005, 15:05:57 »
Ok, nu verdraai je gewoon alles wat ik zei. Kan een stevige discussie vandaag de dag eigenlijk nog of moet je echt al je meningen suikerzoet inpakken om vooral maar niet op lange teentjes te trappen? :confused:

En ja, de ludieke associatie tussen het concept sadisme enerzijds en de uitbeelding daarvan dmv S&M-outfitjes en -attributen anderzijds is volgens mij een veel voorkomende associatie.

Verder vind ik jouw bezwaren maar detailkritiek. Geen enkele campagne is perfect en geen enkele campagne kan helemaal zijn zoals jij vindt dat ze had moeten zijn. Dat is nu eenmaal zo; je kan nooit voor iedereen goed doen. Ik vind in ieder geval dat Gaia hier niets mis mee doet (ook niet tegenover S&M-beoefenaars: die affiches gaan niet over hen, zeggen niets over hen, vellen geen oordeel over hen en hebben überhaupt helemaal niets met hen te maken, en ik denk dan ook niet dat ze zich erdoor aangesproken gaan voelen).

Het gaat er volgens mij (in de campagne) helemaal niet om om foie gras-eters te overtuigen van een standpunt.

Dat heb ik ook nergens gezegd, dat interpreteer jij verkeerd. Jij kwam met het idee van ganzen met trechters in de keel; ik zeg gewoon dat dat niet werkt. Op het algemene publiek, moest dat echt nog niet duidelijk zijn.

sjors

« Reactie #344 Gepost op: 13 december 2005, 15:14:10 »
Kan een stevige discussie vandaag de dag eigenlijk nog of moet je echt al je meningen suikerzoet inpakken om vooral maar niet op lange teentjes te trappen? :confused:

Nou, zijn we het daar in elk geval over eens.

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #345 Gepost op: 14 december 2005, 19:43:42 »
Het lijkt me meer een geval van mensenleed eigenlijk.

Meisje klaagt moeder aan voor weggeven huisdieren

14 DECEMBER 2005 - BERLIJN (ANP/RTR) - Een 19-jarig meisje in Duitsland heeft haar moeder aangeklaagd omdat die haar huisdieren heeft weggegeven aan een dierenasiel. Dat heeft de Duitse justitie vandaag laten weten.

Het meisje had op haar kamer twee cavia's, een hond en een nest puppies verstopt. Na de geboorte van de jonge honden gaf de moeder de dieren aan het asiel. Ze heeft in een contract laten vastleggen dat de dieren niet worden teruggegeven aan haar dochter.

:witch2:

Offline Anya

• 737
« Reactie #346 Gepost op: 14 december 2005, 19:49:14 »
Wat een bitch, die moeder. (Tenzij dit niet het volledige verhaal is en het meisje niet goed voor de beestjes zorgde, natuurlijk.)

De Brusselse vervoersmaatschappij wil de affiches van Gaia ook al niet ophangen. De goorste beelden komen van overal op je af, maar beelden die mensen misschien zouden kunnen aanzetten tot het kritisch nadenken over hun eigen gewoontes kunnen niet?

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #347 Gepost op: 14 december 2005, 22:26:26 »
Stom ja.. gaia moet gewoon een emailactie starten. Druk leggen bij die maatschappijen om het wel te plaatsen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #348 Gepost op: 18 december 2005, 09:38:50 »
bij vroege vogels was aandacht voor de actie op de dam (varkens in nood), met o.a. een kamerlid en een schrijfster. Nou zei die schrijfster: 'ik ben vegetarisch'. En over vego eten en economie gaf ze gelukkig zelf al toe dat ze er niks van snapt.
Ben toch wel benieuwd naar haar boeken (of eigenlijk niet....).

verder goede actie hoor
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Anna

• 319
« Reactie #349 Gepost op: 19 december 2005, 22:48:30 »
Ik heb geen bericht uit het nieuws maar wil wel even iets met jullie delen!

Ik ben nu net een paar dagen in Chicago om hier een jaar lang te wonen. Nou liep ik gister door de stad en je kan hier dus in zo'n wagen met paard ervoor de stad verkennen. Er stond een enorme rij en net zoals bij taxi's gaat degene die vooraan staat als eerste. Het was enorm rustig dus ik denk dat er welgeteld 20 paarden met een wagen achter zich vastgebonden stonden. Ze hadden geen enkele deken over zich heen en eten/drinken kon ik zo snel ook niet ontdekken. Nou kan je denken nou en: maar het was hier gister min 9 graden en min 20 graden qua gevoelstemperatuur!! Dan is toch het minste wat je kan doen een deken over je paard heen leggen! Ik ga dat binnenkort eens navragen bij een van die paardenbezitters, want ik vind het schandalig dat niemand dat deed! Bovendien is het lopen/draven door een stad niet goed voor een paard, z'n hoeven trekken dat niet goed en je wilt niet weten hoe belachelijk druk het hier is!!

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #350 Gepost op: 19 december 2005, 23:31:58 »
Ik heb geen bericht uit het nieuws maar wil wel even iets met jullie delen!

Ik ben nu net een paar dagen in Chicago om hier een jaar lang te wonen. Nou liep ik gister door de stad en je kan hier dus in zo'n wagen met paard ervoor de stad verkennen. Er stond een enorme rij en net zoals bij taxi's gaat degene die vooraan staat als eerste. Het was enorm rustig dus ik denk dat er welgeteld 20 paarden met een wagen achter zich vastgebonden stonden. Ze hadden geen enkele deken over zich heen en eten/drinken kon ik zo snel ook niet ontdekken. Nou kan je denken nou en: maar het was hier gister min 9 graden en min 20 graden qua gevoelstemperatuur!! Dan is toch het minste wat je kan doen een deken over je paard heen leggen! Ik ga dat binnenkort eens navragen bij een van die paardenbezitters, want ik vind het schandalig dat niemand dat deed! Bovendien is het lopen/draven door een stad niet goed voor een paard, z'n hoeven trekken dat niet goed en je wilt niet weten hoe belachelijk druk het hier is!!

Dat lopen door een stad is voor zover ik weet inderdaad nooit goed.  Maar of dat deken nodig is hangt heel erg van het ras van het paard af.  Er zijn paardenrassen (zoals het Konikpaard) die dag in en dag uit buiten kunnen leven met als enige beschuttig wat bomen en die daar geen enkel probleem met hebben.

Offline Anna

• 319
« Reactie #351 Gepost op: 21 december 2005, 03:58:22 »
ja over dat laatste kan je wel gelijk hebben. Het was die dag min 9 en de gevoelstemperatuur was min 20, dus dat is wel erg koudt! En volgens mij is het net als bij mensen dat als je intensieve arbeid hebt verricht en dan ineens stil staat en niks doet je erg snel afkoelt en wij mensen ziek worden. Ik weet niet in hoevverre dat het geval is bij die paarden, maar ik vind het diep triest!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #352 Gepost op: 22 december 2005, 14:34:14 »

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #353 Gepost op: 23 december 2005, 13:00:21 »
De actie van wakker dier voor een diervriendelijke kerst is op TV Oost en TV Gelderland geweest :D
Ik vond het een succes!
De reactie's varieerde van: "goh, wie zijn jullie dan? tot "nou, ik lust mijn karbonaadtje veel te graag hoor!" Ik natuurlijk die laatste nog geprobeerd uit te leggen dat het ook anders kan, maar helaas....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Anya

• 737
« Reactie #354 Gepost op: 24 december 2005, 12:34:34 »
Eerst een vragenlijst, dan pas een hond

za 24/12/05 - Vanaf volgend jaar moet iedereen die een hond wil kopen eerst een vragenlijst invullen. Dat heeft de ministerraad beslist. Op die manier moet het aantal bijt-ongevallen verminderen.

't Is niet veel, maar toch een kleine stap in de goede richting... Misschien gaan sommige mensen door de vragenlijst toch maar eens goed over hun "aankoop" nadenken.

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #355 Gepost op: 02 januari 2006, 10:05:55 »
De brandweer in het Belgische Halle is vrijdag uitgerukt om een kat te bevrijden uit een blikje voer. Het dier had zijn kop te diep in het blikje gestopt en kwam vast te zitten. De kat zag daardoor niet meer waar het liep. Bij aankomst van de brandweer was het dier bevrijd door buurtbewoners. Dat meldt de Vlaamse krant Het Nieuwsblad.

De brandweer rukte voor de klus uit met het ontzettingsvoertuig. Voordat de hulpdienst arriveerde, was het diertje onderkoeld gevonden op een terras en uit zijn benarde positie bevrijd.

Offline Ona

• 271
« Reactie #356 Gepost op: 02 januari 2006, 12:07:06 »
Zielig zeg. :'( Gelukkig is het wel weer helemaal goed gekomen. Toevalligerwijs heb ik fam. wonen in dat plaatsje (Halle, gemeente Zoersel net onder Antwerpen) die ook een kat hebben. Hoewel het wel een behoorlijk gehucht is, denk ik niet dat het hun kat betreft maar daar moet je idd erg mee uitkijken. Nog een geluk dat ik mijn katten enkel brokjes geef.

« Laatst bewerkt op: 02 januari 2006, 12:08:20 door Ona »

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #357 Gepost op: 03 januari 2006, 13:37:46 »
Na een domme kat, nu een bericht over een slimme:

Op de centrale van het politiebureau in
 Columbus in de Amerikaanse staat Ohio
 kwam vorige week een bizar telefoontje
 binnen.De agent van dienst vroeg een
 aantal keer wie hij aan de lijn had,
 maar kreeg geen respons.

De politie traceerde het adres en ging
 poolshoogte nemen.Tot hun verbazing
 troffen de agenten een kater bij de
 hoorn van het telefoontoestel aan.De
 eigenaar van het dier bleek uit zijn
 rolstoel gevallen te zijn.

De man,die lijdt aan botontkalking,
 leerde naar eigen zeggen zijn kater
 Tommy hoe hij 911 moest bellen.

Offline Anya

• 737
« Reactie #358 Gepost op: 03 januari 2006, 21:07:35 »
Tot hun verbazing
 troffen de agenten een kater bij de
 hoorn van het telefoontoestel aan.De
 eigenaar van het dier bleek uit zijn
 rolstoel gevallen te zijn.

De man,die lijdt aan botontkalking,
 leerde naar eigen zeggen zijn kater
 Tommy hoe hij 911 moest bellen.

:heart:

Offline Anya

• 737
« Reactie #359 Gepost op: 04 januari 2006, 20:41:24 »
Amputeren van hondenstaart voortaan verboden

wo 04/01/06 - Sinds 1 januari 2006 is het inkorten van de staart bij honden verboden. Ook de verkoop en tentoonstelling van honden die deze ingreep hebben ondergaan, is niet langer toegelaten.

[...]

De ingreep, die tijdens de eerste levensweek gebeurt, werd hoofdzakelijk om esthetische redenen uitgevoerd bij honden van sommige rassen, zoals poedels en boxers.

[...]

Er zal worden gecontroleerd op hondententoonstellingen en shows om na te gaan of het verbod wordt gerespecteerd. Baasjes die het verbod negeren, zullen worden bestraft met een boete die kan oplopen tot 5.500 euro.