Tsja, het klinkt misschien heel politiek correct als ik zeg dat ik het een slechte campagneposter vind omdat de link tussen het eten van foie gras, een wat bijzondere vorm van seksueel gedrag en sadisme compleet misplaatst is. In feite worden mensen die aan SM of iets dergelijks doen afgeschilderd als sadisten Of als foie gras eters. Of foie gras eters als SM liefhebbers.
Eh, de term "ludiek aspect", betekent dat iets voor jou? Gaia speelt hier gewoon in op een veel voorkomende associatie, meer niet.
Niks mis met ludiek hoor ! Maar serieus, 'een veelvoorkomende associatie' ?
Is bij mij nog nooit opgekomen en ik denk bij vrijwel niemand !
Waarom niet gewoon de goede (maar misselijkmakende) foto's van de ganzen met trechters in hun keel ? Dat is sadistisch !
Kijk, als jij mensen wil overtuigen van jouw standpunt, dan heb jij iets nodig van die mensen. En als je iets nodig hebt van mensen, dan kun je maar beter rekening met hen houden. Met hun gevoeligheden, onder andere, bijvoorbeeld door hen niet tijdens hun lunch te confronteren met beelden waarvan ze over hun nek gaan. Daarom slaat de NMBS de bal zo erg mis; het is duidelijk dat men bij Gaia erg z'n best gedaan heeft om een punt te maken zonder al te shockerend te zijn, o.a. door een gezonde gans te gebruiken ipv een zieke en door de mishandeling te symboliseren dmv S&M-attributen.
Het gaat er volgens mij (in de campagne) helemaal niet om om foie gras-eters te overtuigen van een standpunt. De campagne lijkt mij bedoeld als beinvloeding van de publieke opinie. Natuurlijk kan dat subtieler dan met een foto van een gans met een trechter. Bijvoorbeeld een associatie daarmee.
Ik denk trouwens echt niet dat S&M-beoefenaars zich beledigd voelen door deze affiches. Die mensen hebben vast wél gevoel voor humor en zelfrelativering.
En bedankt.........
Anyway, da's helemaal niet relevant. Er wordt een soort moreel oordeel gegeven over een groep mensen door een andere groep mensen die in feite niets met elkaar te maken hebben.
Als de bond van oud-militairen een campagne zou voeren waarin wordt gerefereerd aan vegetariers als zijnde bleke 40-jarige reformwinkel bezoekers, zou je je toch ook aangesproken voelen ? (zoals blijkt uit de vele draden die gaan over vooroordelen over vegetariers).
Maar goed, zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf ging het om een politiek correct antwoord. Desondanks vind ik de posters wel leuk. Toch krijg ik sterk het idee dat omdat ik niet meteen zei dat ik er om kon lachen ik geen gevoel voor humor en zelfrelativering heb