Jagers moeten fluo kledingstuk dragenwo 07/12/05 - Jagers die in groep jagen, moeten binnenkort een reflecterende band om hun hoed of arm dragen. Dat heeft minister van Leefmilieu Kris Peeters (CD&V) afgesproken met de jachtverenigingen en staat in Het Laatste Nieuws.
In het kort: jagers zullen een fluo band moeten dragen, drijvers een fluo jasje, er komen (meer?) waarschuwingsborden aan de rand van jachtgebieden en toekomstige jagers moeten een test geweerbehandeling afleggen om nog een jachtvergunning te krijgen.
Vooral die test vind ik een erg goede maatregel, maar van mij mogen ze daar nog wat verder in gaan: waarom niet om de zoveel jaar een opfrissingstest om je vergunning te mogen behouden?
Aan de andere kant vind ik het jammer dat men zoveel moeite doet om deze "hobby" toch maar ten volle in stand te houden, ipv ze bv tot minder gebieden te beperken. Zelfs als je het dierenaspect erbuiten laat (wat ik al heel moeilijk vind) is het nog steeds erg krom: spelende kinderen, wandelaars, sporters, ravottende honden, natuurbewonderaars, hobbyfotografen - iedereen moet wijken voor de hobby van deze minderheid.