Persoonlijk zal het mij veertig keer aan mijn bruinbehaarde anus roesten als er in Nederland wat muskusratten verdrinken, maar als ecoloog gaat het mij jeuken als er geroepen wordt dat er geen alternatief is voor die vallen.
Ik geloof daar geen reet van - in het wild zie je dat populaties van dit soort beesten helemaal niet de pan uitrijzen. Een normale ecologische situatie met muskusratten resulteert misschien in af en toe een verzakte poot voor een koe of een dijkje dat herstelt moet worden, maar of dat zoveel duurder is dan een leger rattenvangers en dure vallen die door het banaler soort dierenvriend in elkaar getrapt worden?
Vroegâh had je in Nederland zat roofdieren die muskusrat aten.
Bunzings, marters, misschien zelfs roofvogels. Maar die zijn fucking vrijwel uitgestorven terwijl die ratten onze dijken leeggraven. Eén van de redenen dat het zo slecht gaat met die beesten is dat VVD-politici altijd voorop liepen als het ging om het tegengaan van maatregelen die ze konden beschermen, zoals tunnels onder snelwegen, uitstootlimieten van giffen en aanleg van natuurgebieden. Die Maaten kan dus van mij ongezien de tiefus krijgen, want dit weet hij allemaal donders goed.