Vegatopia Forum

Dieren(leed) in het nieuws

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #20 Gepost op: 29 januari 2005, 23:09:32 »
helpen hokken verschonen

Dat mag nu ook wel ;)
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Monie

« Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2005, 13:34:47 »
 :D. Heb je veel cavia's?

Aiko

« Reactie #22 Gepost op: 30 januari 2005, 13:45:27 »
Als jij een caviaopvang begint Zusje wil ik wel af en toe langs komen, helpen hokken verschonen en cavia's aaien. :)

Ik heb een hangbuikbiggetjesverzameling. Daar kan ik ook wel hulp bij gebruiken! Het zijn gewoon hele grote cavia's, in feite.

Monie

« Reactie #23 Gepost op: 30 januari 2005, 17:44:26 »
Hangbuikbiggetjes lijken me ook erg leuk  :). Daar moet je wel ruim behuisd voor zijn lijkt me.

choekiewoekie

« Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2005, 19:08:48 »
Eerlijk gezegd lijkt me dat heel zielig. Dat lijkt toch helemaal niet op hun natuurlijke omgeving? Hebben de dieren wel de ruimte om vrij rond te lopen?
Bij huisdieren vraag ik me vaak af wie nu wie een plezier doet. Meestal nemen mensen toch uit egoistische overwegingen een huisdier.
Ik bedoel niet direct dat jij dat ook doet hoor, dat is niet erg vriendelijk, maar ik vraag me toch af hoezeer de omgeving van de hangbuikzwijntjes op hun natuurlijke omgeving lijkt...

Kiwi

« Reactie #25 Gepost op: 03 februari 2005, 07:45:43 »
Voor de verandering maar weer eens positief dierennieuws:

Vogels zijn niet zo dom als ze eruit zien, zo blijkt uit Brits onderzoek. Zo kunnen zangvogels tot 2.000 diverse melodieën leren en zijn duiven in staat tot 725 verschillende visuele patronen te onthouden.                                                            
Wat het consortium neurowetenschappers het meest verbaasde is de ontdekking dat duiven niet alleen steeds hun weg naar huis kunnen vinden, maar dat ze ook een Picasso van een Monet weten te onderscheiden. De duiven kregen de respectievelijke werken te zien en slaagden er in om steeds de twee stijlen, impressionisme en kubisme, te onderscheiden.      

Tamara

« Reactie #26 Gepost op: 03 februari 2005, 14:18:07 »
Gistermiddag heeft het programma Dierennieuws het een en ander uitgezonden, het ging over een dierenbeul die actief is in Enschede.
Diverse paarden, een geit en een koe zijn op brute wijze om het leven gekomen, ik heb de foto's en het filmpje bekeken op het Internet en ben diep geschokt, ik heb hier maar 1 ding op te zeggen:" Ik hoop dat ze die klootzak hard aanpakken als ze hem te pakken krijgen want, zoiets flik je gewoon niet!

Je kunt het filmpje en de Foto's bekijken via de Website: Stichting zinloos geweld dieren, meerdere informatie is verkrijgbaar bij de Website: Dierenleed in het nieuws.
Maar pas op!! Beelden zijn zeer schokkendl
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2005, 22:37:08 door Magic Aura »

Kiwi

« Reactie #27 Gepost op: 03 februari 2005, 14:26:12 »
Ik heb van de week ook een man op tv gezien, volgens mij bij Vara Live, die over deze websites vertelde. En over z'n paard wat verkracht was, en andere paarden waar nog veel ergere dingen mee gebeurd waren. :'(

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #28 Gepost op: 03 februari 2005, 14:37:49 »
Ik heb van de week ook een man op tv gezien, volgens mij bij Vara Live, die over deze websites vertelde. En over z'n paard wat verkracht was, en andere paarden waar nog veel ergere dingen mee gebeurd waren. :'(
Dat was Henk ten Napel van Zinloosgewelddieren.nl. Sinds kort ook online met dierennieuws.tv
Stem op de Partij voor de Dieren

Tamara

« Reactie #29 Gepost op: 06 februari 2005, 22:34:08 »
Ik wil nog even op het volgende terug komen, ik heb een verkeerd adres doorgegeven i.v.m de dierenbeul in Enschede, ik heb dat verbeterd (zie mijn vorige bericht), en wil nu even de volgende link doorgeven.

Mijn excuses voor het ongemak.

Voor de foto's klik op het dossier

zinloosgewelddieren.nl
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2005, 22:36:15 door Magic Aura »

Kiwi

« Reactie #30 Gepost op: 06 februari 2005, 22:39:06 »
en wil nu even de volgende link doorgeven

Dr@gonfly had de juiste website(s) donderdag al gepost.

Tamara

« Reactie #31 Gepost op: 06 februari 2005, 22:44:14 »
Ja, dat heb ik gezien ja, maar het zat mij al enige tijd dwars omdat ik het verkeerd doorgegeven heb, bovendien wist ik toen nog niet hoe je een link moest maken, dus heb ik dat verbeterd(moet immers niet voor schut komen te staan :-[)
Bovendien ben ik vergeten te melden dat er meer dieren zijn afgeslacht, ook een geit en een koe, dat had ik er niet bij vermeld en heb ik besloten om dat alsnog maar te doen.
Maar wel goed dat je zeer oplettend bent ;)

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #32 Gepost op: 07 februari 2005, 16:54:46 »
Citaat
Experts: wormen aan vishaakje voelen geen pijn

OSLO - Wormen die kronkelen aan een vishaak voelen geen pijn. Voor kreeften en krabben in kokend water geldt hetzelfde. Dat is gebleken uit een wetenschappelijk onderzoek dat de Noorse regering heeft gefinancierd. Het rapport kwam maandag uit.

De regering gaf opdracht voor de studie naar pijn, ongemak en stress bij ongewervelde dieren met het oog op een voorgenomen wijziging in de Noorse dierenbeschermingswet. Mogelijk had zij het gebruik van wormen als aas bij het vissen verboden, als de uitkomst van het onderzoek anders was geweest. Onder ongewervelde dieren vallen tal van wezens, van insecten tot week- en schaaldieren.

De meeste ongewervelde dieren voelen geen pijn omdat ze, in tegenstelling tot zoogdieren, geen grote hersenen hebben om de signalen te herkennen. Dat is de uitleg van Wenche Farstad, de voorzitter van de opstellers van het rapport.

Zij tekent daarbij aan dat voorzichtigheid geboden is bij bijvoorbeeld hoger ontwikkelde insecten als honingbijen, die sociaal gedrag tonen en een vermogen om te leren en samen te werken.

Tja...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Kiwi

« Reactie #33 Gepost op: 07 februari 2005, 16:57:40 »
Ik heb wel eens een kreeft horen gillen die bij de Japanner op de bakplaat werd gelegd. Dat klonk toch niet of hij er niets van merkte.  :-X :-\

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #34 Gepost op: 07 februari 2005, 17:10:09 »
Omdat ze niet zoals zoogdieren grote hersens hebben zouden ze geen pijn voelen? Wat is dat voor slecht onderzoek dan...
Overigens is dat over bijen gezegd word wel erg in tegenstelling met hun conclusie. Eigenliijk zou er dan ook voorzichtigheid geboden moeten worden bij andere diertjes.

« Reactie #35 Gepost op: 07 februari 2005, 17:19:21 »
Omdat ze niet zoals zoogdieren grote hersens hebben zouden ze geen pijn voelen? Wat is dat voor slecht onderzoek dan...

Sprak de ervaringsdeskundige, bij afwezigheid van grote hersenen.

Citaat
Overigens is dat over bijen gezegd word wel erg in tegenstelling met hun conclusie.

Worm? Wrom?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bart

• 2.585
« Reactie #36 Gepost op: 07 februari 2005, 17:50:13 »
Ik heb wel eens een kreeft horen gillen die bij de Japanner op de bakplaat werd gelegd. Dat klonk toch niet of hij er niets van merkte.  :-X :-\

Wat je in feite hoort bij het 'gillen' van een kreeft is de stoom die langs de geledingen in het exoskelet naar buiten stroomt.

Maar om bij het onderwerp te blijven, ik durf zelf (bioloog met een bloeiende belangstelling voor dit onderwerp) hier niets over te zeggen. Zo'n kreeft mèrkt er natuurlijk wel degelijk iets van als je hem zeer doet. "Voelt geen pijn" is dan ook een kort-door-de-bocht-kreet die waarschijnlijk door een persvoorlichter of een journalist, in plaats van die wetenschapper is uitgevonden. Voor zo'n berichtje op nu.nl staat, zijn er een stuk of zes tikgeiten overheen geweest, die allemaal geen snars van dierenhersens en ethiek willen en even snel een leuk stukje uit willen scheiden. De grote vraag wat betreft onze omgang met dieren is natuurlijk: 'wat betekent dat merken precies?' Als we aannemen (want bewijzen kunnen we het niet) dat menselijk pijn lijden op één of andere manier min of meer hetzelfde is tussen mensen, en vaststellen dat bij mensen hersengebiedjes X, Y en Z oplichten op de hersenkijkmachien als we ze pijn doen, wat betekent dat dan voor dieren die zonder X, Y en Z door het leven gaan? Hoe kun je nou claimen te weten hoe het voelt voor een kreeft als hij op een bakplaat wordt gelegd? Je weet alleen iets over die hersengedeeltes.

Interessant om in dit kader op te merken: mensen die op één af andere manier geen pijn meer ervaren, bestaan. Zenuwziekten, granaatscherven door de kop, prachtig studiemateriaal - mijn hoogleraar neurobiologie keek alweer halsreikend uit naar de volgende wereldoorlog. Anyway, die mensen vertonen heel opvallend gedrag: zij weten natuurlijk donders goed dat je voorzichtig moet zijn met vuur, glasscherven, etc. Maar desondanks lukt het ze niet om hun aandacht daarbij te houden. Zonder pijnprikkel om hen bang te maken raken ze argeloos, en veel vaker gewond dan gezonde mensen.  Zolang je pijn kan voelen, vermijd je dingen die pijn doen, lijkt het.

Kreeften hebben de gezonde neiging om weg te blijven bij dingen waarvan wij denken dat het een kreeft wel eens pijn zou kunnen doen. Als die grillplaat niet warm genoeg is, is die kreeft er zo vanaf. Dat zou erop kunnen wijzen dat een kreeft wel degelijk pijn voelt. Aan de andere kant: een bacterie kruipt ook weg als je aan één kant van het petrischaaltje zoutzuur druppelt. Betekent dat dat een bacterie kan lijden?

Als vegetariërs hebben jullie je allemaal wel eens moeten verweren tegen het schijnargument 'wie weet kunnen planten ook lijden, heb je daar wel eens aan gedacht?'. Het is makkelijk onderuit te schieten, maar het punt hier is dat eigenlijk niemand gelooft dat planten kunnen lijden. Geen zenuwstelsel en shit. Als er nou een wetenschapper opstaat die zegt dat het niet gaat om een zenuwstelsel, maar om hersendelen X, Y en Z, is het dan ècht zo ondenkbaar dat hij daar wel eens gelijk in zou kunnen hebben?
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2005, 18:06:43 door bart »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #37 Gepost op: 07 februari 2005, 18:50:11 »
Sprak de ervaringsdeskundige, bij afwezigheid van grote hersenen.
Grote hersenen bepalen niet hoe slim of wijs iemand is. :)
Maar men gaat bij zulke onderzoeken dan maar uit dat ze niet lijden en dat er alles mee gedaan mag worden jammer genoeg. Er zijn ook onderzoeken die zulke dingen weer tegen spreken en een nieuw onderzoek kan ook weer andere dingen zeggen. Echter

Citaat
Citaat
Overigens is dat over bijen gezegd word wel erg in tegenstelling met hun conclusie.

Worm? Wrom?

Als bijen toch niet zouden kunnen lijden volgens hun, waarom moet je dan toch misschien voorzichtig zijn vanwege hun aparte gedrag (sociaal en samenwerken e.d.)? Lijkt me dat als ze alles zeker wisten dat ze dan ook dat niet hoefden te zeggen toch?

Of dieren wel of niet lijden is gewoon erg subjectief. Beter is gewoon om het voordeel van de twijfel te geven aan al de dieren.  En gewoon met zoveel mogelijk respect behandelen.

« Reactie #38 Gepost op: 07 februari 2005, 19:04:24 »
Als bijen toch niet zouden kunnen lijden volgens hun, waarom moet je dan toch misschien voorzichtig zijn vanwege hun aparte gedrag (sociaal en samenwerken e.d.)? Lijkt me dat als ze alles zeker wisten dat ze dan ook dat niet hoefden te zeggen toch?

Ik denk dat ze proberen duidelijk te maken hoe voor hun een objectief criterium er uit ziet, om uit te maken of een bepaalde diersoort pijn kan lijden of niet. Bijen zijn dan wellicht een goed voorbeeld, omdat het weliswaar 'slechts' insecten zijn, maar die wel een duidelijk sociaal en gestructureerd gedrag vertonen.
Waarom die opmerking erbij moest, is mij eigenlijk ook niet zo duidelijk. Misschien willen ze verantwoordelijkheid wegwuiven in het geval jij je cavia zou molesteren 'omdat die er toch niets van zou voelen'.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2005, 19:07:08 door b@ña@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bart

• 2.585
« Reactie #39 Gepost op: 07 februari 2005, 19:04:52 »
Citaat
Maar men gaat bij zulke onderzoeken dan maar uit dat ze niet lijden en dat er alles mee gedaan mag worden jammer genoeg. Er zijn ook onderzoeken die zulke dingen weer tegen spreken en een nieuw onderzoek kan ook weer andere dingen zeggen. Echter
Alex, ik durf er een flinke snicker om te verwedden dat jij nog nooit in je leven ook maar één wetenschappelijk rapport over dierlijk lijden hebt gelezen. Om dan klakkeloos te spreken over 'zulke rapporten', en dit onderzoek achteloos neer te sabelen, staat je dan wel erg slecht.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll