Vegatopia Forum

Dieren(leed) in het nieuws

Aiko

Re:Dieren(leed) in het nieuws
« Reactie #141 Gepost op: 02 april 2005, 00:29:43 »
Ze schonden portretrechten?

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #142 Gepost op: 02 april 2005, 02:27:51 »
:) Blijkbaar :)

Die Alex heb ik nog op Curacao ontmoet. Goed dat ze zo bezig zijn.
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

« Reactie #143 Gepost op: 06 april 2005, 22:49:48 »
Kinderen hebben afgelopen weekeinde honderden dode kikkers gevonden in een vijver in het Limburgse Montfort.  Kikkerexpert H. van Baggenum denkt dat de kikkers zich dood hebben gepaard.  De hormonen drijven jaarlijks talloze kikkers en padden naar paarvijvers. Daar kruipen de mannetjes in groepen op het vrouwtje.Zij wordt door het gewicht van de enthousiaste mannetjes onder water geduwd en stikt.                      
Ook de mannetjes komen tijdens de trek naar de vijver vaak om het leven; in de menigte paarlustige seksegenoten worden ook zij doodgedrukt.                

:(

Het slaperige gehucht Bishopstone in Groot-Brittannië is volledig in de ban van Prezza. Deze slecht gehumeurde fazant terroriseert de inwoners en hun honden met venijnige aanvallen. De Reeves-fazant heeft met zijn scherpe poten en snavel al verscheidene mensen verwond, aldus The Times van woensdag.
De beschermde soort die oorspronkelijk uit China komt, is waarschijnlijk ontsnapt uit gevangenschap. Veel inwoners willen dat het dier wordt doodgeschoten,maar door zijn beschermde status zou dat een illegale daad zijn. Niemand durft de vogel op te pakken.  

Offline Anya

• 737
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #144 Gepost op: 12 april 2005, 16:00:36 »
Anna Nicole Smith verdedigt de zeehondjes!

Anna Nicole Smith is urging fans to write angry letters to Canada's Prime Minister in a bid to stop the country's barbaric seal clubbing trend. The busty model was scheduled to visit ice flows in Newfoundland this week as part of a protest against the cruel culling methods - but charity group People For The Ethical Treatment Of Animals (PETA) feared she would be attacked by angry seal hunters, so the trip was scrapped. But Smith isn't about to turn her back on the plight of the seals - and she wants Canadian Prime Minister Paul Martin to outlaw the clubbing practice. She says, "The sealing industry says that it is killing more seals because of an increase in demand for fur - all fur. Anyone who buys a mink or fox fur coat or a jacket trimmed in fur bears responsibility for creating an environment of demand for the furs of these baby seals - who are often skinned, while they are still conscious. Join me in getting active to stop the bloody seal kill. Please email, fax or write Canadian Prime Minister Paul Martin and ask him to halt the commercial seal hunt immediately." Posting the note on PETA's official website, Smith also lists all of Martin's contact details. (IMDB News)

Kiwi

« Reactie #145 Gepost op: 14 april 2005, 07:39:46 »
Vlaanderen wil het vangen van vinken waarschijnlijk weer toestaan. De regeringspartijen CD&V, VLD en NVA komen met een wetsvoorstel om het verbod uit 2002 op te heffen. Vlaanderen beschouwt het laten zingen van de vinken als een eeuwenoude volkssport.

:(

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #146 Gepost op: 14 april 2005, 07:51:14 »
 :o
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Miezemiez

« Reactie #147 Gepost op: 14 april 2005, 12:11:27 »
Japan wil de walvissenjacht uitbreiden las ik in de krant.

En in Noord-Amerika willen ze de jacht op zwerfkatten weer legaliseren. Dit betekend dat elke kat (zonder bandje om) neergeschoten kan worden.
De bewoners van noord amerika vinden dat de katten teveel vogels e.d. opeten en voor overlast zorgen.
Er is al voor deze wet gestemd (5000 stemmen voor, 4000 tegen) maar dierenrechtenorganisaties gaan het proberen te ontbinden.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #148 Gepost op: 14 april 2005, 12:45:26 »
De bewoners van noord amerika vinden dat de katten teveel vogels e.d. opeten en voor overlast zorgen.

Daar hebben ze gelijk in... maar afschieten gaat wel te ver. Katten verplicht binnenhouden (en zeker in seizoenen waarin vogeltjes broeden) en castratie bij zwerfkatten.

Offline Anya

• 737
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #149 Gepost op: 14 april 2005, 13:28:46 »
Vlaanderen wil het vangen van vinken waarschijnlijk weer toestaan. De regeringspartijen CD&V, VLD en NVA komen met een wetsvoorstel om het verbod uit 2002 op te heffen. Vlaanderen beschouwt het laten zingen van de vinken als een eeuwenoude volkssport.

Erg hé? Als je een hobby zoekt, ga dan postzegels verzamelen of zo... :hammer:

Op de enquête van de VRT nieuwssite stemde de meerderheid trouwens tegen: 78% (4958) tegen & 22% (1387) vóór. Hopelijk is dat representatief. Aan de andere kant is het misschien wel een apart publiek, dat op internet naar nieuws gaat zoeken...

Kiwi

« Reactie #150 Gepost op: 14 april 2005, 13:35:32 »
Katten verplicht binnenhouden (en zeker in seizoenen waarin vogeltjes broeden) en castratie bij zwerfkatten.

:o

En ik dacht dat jij juist zo voor de vrijheid van dieren was!
Nooit gedacht dat ik nog eens een keer uit jouw toetenbord zou zien komen dat dieren opgesloten moeten worden... :heehee:

Denk maar niet dat ik mijn katten binnen had kunnen houden toen ze eenmaal aan het buitenleven gewend waren. Ik had het ook niet gewild trouwens, ze hadden het veel te veel naar hun zin buiten.

Maar alleen het afschieten van zwerfkatten lost het probleem inderdaad niet op; ook huiskatten jagen op vogels en muizen.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #151 Gepost op: 14 april 2005, 13:38:06 »
En ik dacht dat jij juist zo voor de vrijheid van dieren was!
Nooit gedacht dat ik nog eens een keer uit jouw toetenbord zou zien komen dat dieren opgesloten moeten worden... :heehee:

:) Tsja het is kiezen tussen 2 kwaden. Als katten buiten zijn gewent zullen ze denk inderdaad lastig binnen wennen.

Kiwi

« Reactie #152 Gepost op: 14 april 2005, 13:42:34 »
:) Tsja het is kiezen tussen 2 kwaden.

En de natuur z'n gang laten gaan is dan het ergste kwaad?  :-\

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #153 Gepost op: 14 april 2005, 13:59:38 »
:) Tsja het is kiezen tussen 2 kwaden.

En de natuur z'n gang laten gaan is dan het ergste kwaad?  :-\

? Je doelt denk op dat vangen van vogeltjes de natuur is van katten... ik vind dan geen katten in de buurt wat natuurlijker. Al die vogeltjes die katten (zinloos) doden + het storen van broedende vogels etc.

Kiwi

« Reactie #154 Gepost op: 14 april 2005, 14:04:47 »
? Je doelt denk op dat vangen van vogeltjes de natuur is van katten... ik vind dan geen katten in de buurt wat natuurlijker. Al die vogeltjes die katten (zinloos) doden + het storen van broedende vogels etc.

Van oorsprong leven er al katten in Europa, dus is het de natuur dat vogels worden opgegeten. En niet alleen door katten overigens, ook door andere vogels, marterachtigen, vossen, ratten etc. etc.
En dat het zinloos doden is.. dat spelen met hun prooi zit nou juist in de aard van katten, en is dus heel natuurlijk! ;D

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #155 Gepost op: 14 april 2005, 14:41:44 »
Er waren oorspronkelijk katten in europa. Waren ze ook oorspronkelijk in NL? En waar zijn ze nu? :)
Maar we hebben het hier niet over wilde katten, maar over katten die gefokt zijn. Ik denk dat het zinloos doden vooral komt omdat ze zo opgevoed zijn. Met speeltjes enzo. En aangezien ze thuis toch echt gewoon eten krijgen is het vogeltje ook maar een speeltje. Maar het is gewoon zo dat deze huisdieren schade veroorzaken en vogels storen. Dat lijkt me geen goede zaak. En is er nog steeds geen kattenbelasting? Net als hondenbelasting? Waarom honden eigen wel??

Kiwi

« Reactie #156 Gepost op: 14 april 2005, 14:55:12 »
Er waren oorspronkelijk katten in europa. Waren ze ook oorspronkelijk in NL? En waar zijn ze nu? :)

Ja, er waren volgens mij oorspronkelijk wel katten in Nederland. Die zullen wel uitgestorven zijn, maar bijvoorbeeld vossen e.d. komen hier nog steeds voor.

Citaat
Maar we hebben het hier niet over wilde katten, maar over katten die gefokt zijn. Ik denk dat het zinloos doden vooral komt omdat ze zo opgevoed zijn. Met speeltjes enzo. En aangezien ze thuis toch echt gewoon eten krijgen is het vogeltje ook maar een speeltje.

Jonge wilde katachtigen, zoals leeuwenwelpjes, leren jagen door (met elkaar en) met hun prooi te spelen. Dus spelen is zeker geen door mensen aangeleerd gedrag.

Citaat
En is er nog steeds geen kattenbelasting? Net als hondenbelasting? Waarom honden eigen wel??

Omdat hondenpoep een veel groter probleem is dan kattenpoep, en het klauwen met geld kost om het op te ruimen.

« Laatst bewerkt op: 14 april 2005, 14:56:20 door Kiwi »

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #157 Gepost op: 14 april 2005, 14:59:46 »

Ja, er waren volgens mij oorspronkelijk wel katten in Nederland. Die zullen wel uitgestorven zijn, maar bijvoorbeeld vossen e.d. komen hier nog steeds voor.
Vossen zijn geen katten :)

Citaat
Jonge wilde katachtigen, zoals leeuwenwelpjes, leren jagen door (met elkaar en) met hun prooi te spelen. Dus spelen is zeker geen door mensen aangeleerd gedrag.
Het zijn niet alleen jonge katten die vogeltjes vangen, maar ook oudere katten. Er zal tuurlijk wat in hun aard zitten, maar ze doden het niet en eten het niet altijd omdat ze ergens anders eten krijgen.
Citaat
Citaat
En is er nog steeds geen kattenbelasting? Net als hondenbelasting? Waarom honden eigen wel??
Omdat hondenpoep een veel groter probleem is dan kattenpoep, en het klauwen met geld kost om het op te ruimen.
Nou... ik ken wel wat mensen in de buurt die kattenpoep even erg vinden. Die gaan allemaal hun tuin dicht maken dat die katten er niet kunnen komen om in hun tuin te schijten. Katten doen het alleen niet op de stoep enzo.

Kiwi

« Reactie #158 Gepost op: 14 april 2005, 15:08:33 »
Vossen zijn geen katten :)

Dat klopt. Maar ik vond wel dit:
De Euraziatische Iynx behoort (Lynx lynx) in Nederland tegenwoordig tot de beschermde inheemse diersoorten. Behalve de Euraziatische lynx is ook de wilde kat (FeIis silvestris) in de Natuurbeschermingswet ondergebracht, waardoor de wilde kat nu door zowel de Natuurbeschermingswet (NB-wet) als de Jachtwet (waarin hij al was ondergebracht) beschermd is.
Er zijn dus nog wel degelijk wilde katachtigen in Nederland.

Citaat
Het zijn niet alleen jonge katten die vogeltjes vangen, maar ook oudere katten.

Dat ook grote wilde katten van jongs af aan spelen was een bewijs voor het feit dat het spelen niet een door mensen aangeleerd gedrag is. Volwassen katten spelen inderdaad nog steeds, maar dat is dus hun natuurlijke gedrag. Dat ze achter vogels en muizen aanzitten en er dan mee spelen kun je ze dus niet kwalijk nemen.

Citaat
Nou... ik ken wel wat mensen in de buurt die kattenpoep even erg vinden. Die gaan allemaal hun tuin dicht maken dat die katten er niet kunnen komen om in hun tuin te schijten. Katten doen het alleen niet op de stoep enzo.

Kattenpoep is ook vies, dat klopt. Maar zoals je zelf al zegt: katten doen het niet op de stoep, dus hoeft hun poep ook niet verwijderd te worden. Want je betaalt hondenbelasting voor het verwijderen van poep, hondenuitlaatstroken, dat soort dingen, en dat is vo

Miezemiez

« Reactie #159 Gepost op: 14 april 2005, 15:18:58 »
Soms kan je van kattenpoep wel overlast hebben hoor, bij mij in het appartementencomplex gooien mensen sochtends voordat ze naar hun werk gaan hun kat op de galerij en die doet dus ook zn behoefte op de galerij. Kan je het lekker op gaan ruimen, als ie het voor je deur doet.

Helaas worden mensen gauw boos als je ze aanspreekt over hun 'opvoedgedrag' van hun kat.