Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #680 Gepost op: 14 oktober 2014, 15:47:14 »
Helaas is het weer mis met Pientje. Na een goed weekend waarin ze bijna weer normaal was, wilde ze vanaf gisterochtend bijna niet meer eten. Zelfs de wilgentakken niet, hoogstens een hooitje, een brokje en een beetje peterselie.

Haar een beetje met rust gelaten en geknuffeld, maar sinds vannacht toch weer 2 dwangvoedingen gegeven... Tja, wat is wijsheid? Misschien is voor haar gewoon de koek op, ze is al wat ouder, en dan vind ik het vervelend als ik haar zit te 'pesten' met die spuitjes. Naar de DA kan niet, dat geeft te veel stress. Dus ik kijk het maar weer een paar dagen aan, mét dwangvoedingen.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #681 Gepost op: 15 oktober 2014, 17:33:17 »
Och jee. :-\
Beterschap voor je nijntje!
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #682 Gepost op: 15 oktober 2014, 19:24:23 »
Wat naar Hiziki: hoe is het nu met Pien?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #683 Gepost op: 15 oktober 2014, 20:02:26 »
Meh... niet zo. Ze wast zich ook amper, zit of ligt voornamelijk stilletjes te zijn. Ze heft vanochtend vroeg en een paar uur geleden dwangvoedingen gehad. Voor het slapen gaan doe ik het nog een keer. Morgen kijk ik verder.

Vind het zo sneu... Stel dat haar maagje niet zo goed werkt. Dan zit ik haar als een foiegras-gans vol te proppen :-\.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #684 Gepost op: 16 oktober 2014, 17:31:10 »
Ze wordt morgenochtend opgenomen om te kijken of er toch sprake is van een baarmoederontsteking- of kanker. We gaan wel een max. behandelbedrag afspreken. De operatie en medicijnen hebben nu al 200 euro gekost. Toch een behoorlijk bedrag. Dat kan ik sowieso niet zelf betalen, dat moet mijn moeder doen.

Overigens is ze tot nu toe een goedkoop konijn geweest, nooit ziek. De keren dat ik met een konijn naar de DA moest, liep het altijd slecht af.

Hoe ver gaan jullie wat betreft dierenartskosten?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #685 Gepost op: 16 oktober 2014, 18:18:13 »
Dat weet je pas als je de keuze moet maken, maar voor mezelf heb ik de grens bij zo'n duizend euro gelegd.  Het zal ook afhangen van hoe lang de kat nog meekan, met welke kwaliteit van leven etc.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #686 Gepost op: 16 oktober 2014, 21:31:53 »
Wat vervelend dat Pientje nog niet is opgeknapt!  :(
Wat betreft de kosten: ik liet me toen Cleo (kat) ziek was voor een groot deel leiden door het advies van de dierenarts (tot nog toe fijne dokters getroffen) die goed hebben meegedacht of een operatie en verder onderzoek zinvol was en of ze nog voldoende kwaliteit van leven had. Wat Poek zegt dus.

Offline MyJade

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #687 Gepost op: 16 oktober 2014, 22:57:31 »
Sterkte met je bunny :c *hugs you* is nooit leuk als je buddy ziek is. Ik betaal hier de DA niet maar mijn ouders zijn met de kat een keer best hoog gegaan kan ik me herrinneren. Maar toen waren ze nog niet zo krap als nu. Dus hoe dat nu zou gaan weet ik niet.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #688 Gepost op: 17 oktober 2014, 10:18:43 »
Voor een hamster heb ik wel eens 50 euro betaald bij de dierenarts. Het was om hem te laten inslapen bij een avondspreekuur. Dusja, dat is wat duurder. Meestal ben je voor een consult en bv antibiotica rond de 30 euro kwijt.Ik weeg altijd af of het een hamster is die snel in de stress schiet, hoe oud ie is en wat hem lijkt te mankeren.
Operaties zal ik niet doen, dat vind ik niet opwegen tegen hoe lang een hamster leeft en hoeveel pijn die dan moet doorstaan. Maar met dingen waarvan ik denk dat ze wel op te lossen zijn, of als ze pijn hebben, daar ga ik zeker wel met ze naar de dokter. Het scheelt natuurlijk wel dat het een klein beestje is.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #689 Gepost op: 18 oktober 2014, 12:32:56 »
Pientje heeft gisteren dus een dagje in de kliniek doorgebracht. 120 euro verder en er is niks ontdekt. Ze keek goed uit de ogen, neusje was mooi schoon. Ze leken te denken dat ik haar maar een keer per dag dwangvoerde ???.

Toen ze gisteravond terugkwam, heeft ze een paar hooitjes gegeten, verder niks. Ik vind het al een wonder dat ze het overleefd heeft, al die stress. Uiteraard hebben ze goed voor haar gezorgd daar (ze wilden kruiden voor haar halen bij de Turk, dat klonk toch ietwat discutabel ;D) maar elk uur dwangvoeding en al die vreemde geuren zijn natuurlijk niet leuk.

De mevrouw van de konijnenopvang denkt nu aan E. Cuniculi een veelvoorkomende parasiet, en dat zou het best kunnen zijn. Ze leek dit jaar af en toe incontinent. Ik dacht aan ouderdom (hebben mensenvrouwtjes immers ook wel eens last van), maar het is ook een symptoom van EC.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

De DA weer gesproken, die vindt dat ik gewoon moet doorgaan met dwangvoeren en maandag moet terugbellen, maar ik heb besloten om toch Fenbendrops te gaan geven. Gelukkig bleek een andere dierenarts het wel op voorraad te hebben en krijg ik het straks thuis. Dan zou ik binnen enkele dagen verbetering moeten zien.

Ik ben nu al sinds maandag aan het dwangvoeren en ze gaat absoluut niet vooruit. Het geeft haar een hoop stress (ze duikt ineen als ze mij ziet) en mij gebroken nachten. Ze wil nog steeds vrijwel niks zelf eten, is in zichzelf gekeerd, beweegt amper, wast zich niet echt. Normaal is ze zo druk als een puppy.

http://www.dierenapotheek.nl/fenbendrops-90-ml-konijn.html?gclid=CNS-mbOmtMECFa7KtAodaBoAqg

Offline MyJade

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #690 Gepost op: 18 oktober 2014, 15:14:28 »
Klinkt raar maar volgens mij geeft die arts meer om je geld dan om je beestje. "bel maandag maar terug" aka kom maar weer hier om te betalen en dan zeg ik "bel vrijdag maar terug". Kan dat ik het mis heb hoor. Ik ken je DA natuurlijk niet persoonlijk. Maar helaas zie je zulke dingen wel vaak...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #691 Gepost op: 18 oktober 2014, 16:00:37 »
Klinkt raar maar volgens mij geeft die arts meer om je geld dan om je beestje.

Dat denk ik niet, maar wat ik zo her en der lees is dat bij vreemde en onverklaarbare klachten er direct behandeld moet worden tegen EC. Dat anti-wormmiddel (fenbendazol) is onschadelijk en een definitieve diagnose van EC kan alleen na overlijden worden gegeven. Dus waarom nog een paar dagen wachten? Onwetendheid?

Offline MyJade

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #692 Gepost op: 18 oktober 2014, 16:34:23 »
Slim dat je dan het zelf regelt :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #693 Gepost op: 20 oktober 2014, 16:16:17 »
Sinds zaterdagavond krijgt Pientje Fenbendrops tegen cuniculi. Af en toe lijkt ze wat attenter, vannacht wilde ze ook spontaan een stukje andijvie eten, dus wie weet gaat dit helpen.

Helaas heeft ze wel diarree gekregen, het spoot er haast uit :-X. Dus billen wassen en maar een beetje blij zijn dat ze nu niet rondloopt;).

De volgende lading supplementen is alweer onderweg: probiotica en 2 kleine zakjes vezelrijke voeding. Kijken of ze dat wel lust.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #694 Gepost op: 11 november 2014, 13:58:58 »
Sinds een week gaat het eindelijk weer de goede kant op met Pien!

De Fenbendrops leken de eerste dagen goed aan te slaan, helaas kreeg ze daarna diarree. Waarschijnlijk is het een bijwerking van de Fenbendazol, hoewel ik online eigenlijk weinig negatieve verhalen over het middel kan vinden. Ze heeft 10 dagen een dubbele dosis gehad (behandeling is 2 weken dubbele dosis, daarna nog 2 maanden gewone dosis), maar omdat ze steeds verder achteruit ging en diarree bleef houden, ben ik er meteen mee gestopt.

Anderhalve dag na de laatste dosis begon ze weer op te leven! Floppy's maken, weer blij zijn. Haar diarree nam af (nog getest bij de DA op andere parasieten dan cuniculi, maar niks gevonden), haar eetlust nam toe. Af en toe heeft ze nog een mindere dag, maar al met al is ze happy en eet ze steeds beter.

Momenteel heeft ze de kattenbrokken herontdekt. Ik laat haar maar een beetje begaan, misschien zit er iets in wat ze nu nodig heeft? Ze vertoont sowieso nog wat vreemd gedrag. Ze is nooit bang voor de stofzuiger geweest, maar van de week kon ik direct naast haar lichaampje stofzuigen terwijl ze een floppy deed ???.

Ik voer haar nog een paar keer per dag bij met wortelpuree om wat dikker te worden. Mocht ze toch weer terugvallen, dan heeft ze tenminste iets bij te zetten.


Voor wie niet weet wat floppy's zijn:
Het konijn gaat dan met een boem op zijn of haar zij liggen. Wie het niet kent, denkt dat het konijn zijn laatste adem heeft uitgeblazen, maar het is dus een teken van blijdschap en tevredenheid :cheer:

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #695 Gepost op: 11 november 2014, 16:39:43 »

Fijn dat het beter gaat.

Katten doen ook floppy's als je ze goed aait <3 (of ze gaan kwijlen, of soms doen ze allebei).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #696 Gepost op: 31 december 2014, 10:22:36 »
Mijn konijnen zitten sinds deze zomer lekker in de tuin in een mooie ren (daarvoor binnen in een hok en daarvoor bij de vorige eigenaar/ nog niet geboren).
Nu begint het al aardig te knallen met vuurwerk, dus ik vroeg me af, doen jullie hier nog iets mee? Naar binnen halen lijkt me met het oog op warm-koudeverschil niet zo'n goed idee maar buiten laten is ook niet prettig met al dat geknal.

Zal ik de ren extra afschermen zodat ze zich goed beschermd voelen? Of ben ik overbezorgd  :D?

Aiko

Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #697 Gepost op: 31 december 2014, 12:13:37 »
Een nachtje binnenhalen is toch geen probleem? Zo snel ontwennen ze niet. En zo koud is het momenteel buiten ook niet echt dat het verschil enorm is. Zeker niet als je ze in een onverwarmde kamer houdt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #698 Gepost op: 31 december 2014, 13:06:15 »
Hoe reageren ze er nu op? Er wordt hier al aardig geknald. Ik werd vanochtend wakker met het bange vermoeden dat ik aan een ruk had doorgeslapen tot middernacht! Pientje vindt het knallen niet eng, Nelisje is er minder gecharmeerd van.

Naar binnen in de huiskamer is idd niet verstandig, dan loop je kans dat ze ziek worden als je ze morgen weer buiten zet. Maar in de schuur of de bijkeuken? Evt. met licht en een radiootje aan?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #699 Gepost op: 04 juli 2015, 12:27:04 »
Hoe gaat het met de knaagdieren in dit hete weer? Ik dacht dat cavia's wel van een beetje zon en warmte houden, is dat ook zo voor konijnen?

Mijn dwerghamstertje is een Winter White, en ik heb het idee dat ze iets beter tegen warmte kunnen dan de "gewone" cambelli dwergjes. Maar als de temperatuur voorbij de 26 gaat, begin ik actief te koelen. Ik heb van de grote, platte diepvrieskoelelementen die ik onder zijn kooi leg. Als hij dan plat op de bodem ligt, dan koelt hij zo af, zonder in de toch te zitten. Maar nu het boven de 27 graden is, heb ik ook nog maar een klein koelelement bovenop zijn kooi gelegd, bij zijn slaaphokje. En een zandbakje in de koelkast, en elke dag vers, koel water.

Enige tips wat misschien nog meer kan koelen? Hij ziet er nog goed uit, geen zweetplukjes in zijn vacht, maar hij eet wel wat minder. Hij liet zelfs zijn favoriete knabbeltje liggen! En kijkt met van die grote ogen naar me op, zo van "waarom is het warm, baas?"