Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #660 Gepost op: 01 augustus 2013, 18:19:24 »
Wat leuk, veel plezier met je nieuwe vriendje!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #661 Gepost op: 24 augustus 2013, 18:05:19 »
Toen de hittegolf over Nederland ging en we die 34 graden hadden. Paste ik op de mijntjes en katten van de oom en tante van lief.  Nu hadden lief en ik het erover en blijkt dat hij nijntjes net zo leuk vind als ik :) dus gaan we volgend jaar ws als de tuin verbouwd is 2 nijnen in de tuin halen. Met lekker grote ren en een mooi plekje (lief wil gat in schuur maken en daar dan een binnenhok in). Lief vind Vlaamse reuzen erg leuk, dus we gaan eens goed inlezen.

Mensen nog advies over inleesmateriaal?? Goede voorbereiding is halve werk toch?
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #662 Gepost op: 24 augustus 2013, 18:36:04 »
 :D

http://konijnen.nl/indextot2.htm
http://www.konijnenbelangen.nl/ (hier kun je lid van worden en brochures via bestellen).

Wat de ren betreft: van onder en boven helemaal dicht maken met stevig gaas. Bovenkant ivm roofdieren als marters, die ook gewoon in woonwijken voorkomen.
Konijnen graven zich zo uit een ren, of maken diepe tunnels die kunnen instorten als ze te wild doen (bij gevaar bv). Zorg dus dat het gaas aan de zijkant 60 cm-1 meter in de grond zit, of (wel een boel werk) graaf de boel 50 cm diep uit, leg er fijn betongaas neer en vul het dan weer op met zand.

Vlaamse reuzen worden geloof ik niet zo oud, misschien iets om rekening mee te houden. Daarnaast hebben ze echt veel ruimte nodig. Uiteraard zijn ze ook in tweedehandsvorm te krijgen via asiels en nijnenopvangcentra.


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #663 Gepost op: 24 augustus 2013, 18:39:19 »
Oh, en je moet Bobje en Fien gaan volgen op FB: https://www.facebook.com/BobjevanBoven?fref=ts  :heart:

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #664 Gepost op: 24 augustus 2013, 19:17:38 »
Top! Idd over de eisen van de ren hadden we gelezen. Ben blij dat we tuin aanpakken naar volgend jaar hebben verschoven, nu kunnen we t ontwerp nog aanpassen op de toekomstige nijnen. We hadden ook tips gezien over hoe het buiten houden van de buurkatten, bij ons ook niet te onderschatten (momenteel is onze tuin met vijver de favo hangplant van heel wat buurkatten)

Ik had idd al gekeken, en bij Binkies konijnenopvang in Breda hebben ze regelmatig Vlaamse reuzen. En oud collegaatje doet daar vrijwilligers werk, dus had al gevraagd of ze er wat meer over kon vertellen.

Ook nog tijd genoeg om ons in te lezen en alles te gaan regelen. Tzt zullen de verhalen wel volgen natuurlijk!!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #665 Gepost op: 07 september 2013, 15:46:03 »

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #666 Gepost op: 01 oktober 2013, 15:24:17 »
Aawh wat schattig! Belgische hazen zijn ook erg leuk!

bv deze :heart: Het lijken wel hazen maar zijn echt konijnen.

Ik ben me flink aan t inlezen maar vind konijnen nog best complexe beestjes hahaha
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #667 Gepost op: 03 november 2013, 15:12:02 »
Lapientje en ik zijn beiden koukleumen. Dus ik zit met mijn rug tegen de warme radiator, terwijl zij languit op haar zij op een kussentje naast me ligt, met haar oogjes dicht. Wat is het toch mooi als je zoveel vertrouwen krijgt van een levend wezentje :heart:

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #668 Gepost op: 04 november 2013, 15:00:53 »
 :heart:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #669 Gepost op: 04 november 2013, 15:19:17 »
Soms zijn ze ook niet zo leuk. Als ze bv over een lengte van 10 cm een stuk knagen uit je laken, dat opgevouwen op de radiator aan het drogen was. Waardoor er nu 2 flinke gaten inzitten. Zucht.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #670 Gepost op: 04 november 2013, 15:23:50 »

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #671 Gepost op: 05 november 2013, 18:36:25 »
Ik zit hier met smart te wachten op het moment dat mijn dwerghamstertje zijn witte wintervacht gaat krijgen. Mijn vorige had normaal al een witte vacht (met lichtgrijs streepje) dus daar zag je het niet zo. Maar deze heeft de donkere wildkleur, dus dan heb je in de winter echt een ander hamstertje  :-* Het is al een klein beetje aan het beginnen achter zijn oortjes...

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #672 Gepost op: 14 maart 2014, 17:19:16 »
tijd weggeweest hier :$ maaaar ondertussen zijn er toch 2 nijntjes...
scotch en soda :) voor de liefhebber heb ik evt op verzoek foto's.

Het zijn 2 opvang nijntjes geworden. Ze zijn al 5 en broertjes, maar allebei gecastreerd en al hun hele leven samen, dus geen klef stel. Maar wel erg gezellig samen
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #673 Gepost op: 10 april 2014, 12:26:23 »
Mijn nijntjes zitten nu nog binnen maar we hebben een supertoffe buitenren gemaakt (er volgt nog een nachthok). Vanaf welke nachttemperatuur kunnen ze ongeveer naar buiten denken jullie?

Ik overweeg ze dan permanent buiten te laten omdat ze meer ruimte hebben (en wij binnen dan ook!). Hoe houden jullie je konijnen en hoe bevalt dat? Ik ben bang dat als ze buiten zijn, ik ze 'vergeet'.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #674 Gepost op: 11 april 2014, 11:34:48 »
Als ze buiten zitten, heb je toch een goede reden om er op een stoeltje naast te gaan zitten  ;). Als je ze vanuit het huis in het hok kan zien zitten, dan zal het wel meevallen hoor, met het vergeten.

Ik denk dat je sowieso even tot ijsheiligen (eind mei dacht ik) moet wachten om ze 's nachts buiten te laten, het mag natuurlijk echt niet meer gaan vriezen. Maar als het mooi weer is kan je ze natuurlijk overdag al naar buiten doen, en dan 's nachts weer naar binnen, kunnen ze alvast wennen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #675 Gepost op: 07 juni 2014, 18:40:17 »
Iemand heeft zich buitengewoon goed vermaakt de afgelopen weken ;D:

http://jezebel.com/lothario-guinea-pig-infiltrates-female-enclosure-sires-1587550635

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #676 Gepost op: 09 oktober 2014, 13:04:06 »
Sinds zaterdag is Pientje best ziek :(. Het lijkt weer de goede kant op te gaan, maar ik ben er nog niet helemaal gerust op.

Ruim twee weken geleden heb ik haar naar een opvang gebracht om gekoppeld te worden aan een leuk mannetje. Ze leek de laatste maanden steeds meer moeite te hebben met het alleen zijn en uiteindelijk heb ik de knoop dan toch maar doorgehakt.

Zelf heb ik heel lang geen tweede konijntje willen hebben, vanwege het verdubbelde risico op dierenartsenbezoeken etc. Ik ben alleen en heb voor dat soort dingen hulp nodig. Bovendien sta je er ook alleen voor als je diertje ziek is, als je er 's nachts uit moet voor dwangvoedingen en medicijnen, en om te kijken of het beestje überhaupt nog leeft (oh, ironie...).

In de opvang ontmoette ze een leuk ventje (zonder balletjes natuurlijk). Twee weken lang ging het goed. Het was nog geen echte liefde, maar wel acceptatie en voor konijntjes is dat al heel wat (dat ze zich in de natuur wel zo effectief voortplanten is me een raadsel).

Zaterdag mochten we het stelletje ophalen. Mijn moeder deed dat en ineens troffen zij en de opvangmevrouw een plasje bloed in de kooi aan. Blijkt Pientje gekrabd te zijn door haar 'lover'! Allebei waren ze overstuur, dus koppeling mislukt en Pien mocht op de terugweg langs de dierenarts om onder volledige narcose een paar hechtingen te krijgen.

Dus ik kreeg een ernstig gestrest en single konijntje terug zaterdag. Ze begon later op de dag weer te eten en te drinken. Helaas stopte ze zondag met eten en bleek ze een verstopping en een gasbuik te hebben. Meds opgehaald, om de paar uur gedwangvoederd en meds gegeven, af en toe buikmassages. Ook 's nachts :yawnee:.

Dinsdag was er nog weinig verbetering en in overleg met de opvangmevrouw gestopt met dwangvoeren (vanwege de stress, alles zat onder de wortelpuree...) en de medicijnen (kunnen misselijkheid veroorzaken).

Ze gaf aan dat wilgenblaadjes nog wel eens wilden helpen in deze gevallen, en ja, die at ze spontaan op! Sindsdien gaat ze langzaam vooruit.

Brokjes, appel, aardbei, witlof en zelfs een koekje wil ze nog niet echt eten. Het blijft bij wilgenblaadjes, een beetje hooi, peterselie, wat vers gras en wortelloof. En net reageerde ze spontaan toen ik een banaantje pelde! Een van haar favoriete hapjes, eindelijk wilde ze weer een stukje:).

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.567
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #677 Gepost op: 09 oktober 2014, 20:07:33 »
Arme Pientje. Hopelijk zijn het nog naweeën van de stress en knapt ze snel weer op  :pet:.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #678 Gepost op: 10 oktober 2014, 22:43:17 »
Veel succes met je beestje, hopelijk knapt ze snel weer op. Fijn dat je zoveel om haar geeft. :pet:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #679 Gepost op: 11 oktober 2014, 11:50:27 »
Het is dan ook een heel tof konijntje met een bijzonder karakter :wortel:.

Ze gaat nog steeds vooruit en wordt weer steeds meer zichzelf! Gisteravond at ze ineens weer met enthousiasme haar brokjes op, na ze een week amper aangeraakt te hebben. En zo net mocht ze buiten even een frisse konijnenneus halen en was ze alweer aan het schudden met haar oren en lijfje van ondeugendheid (wie konijnen heeft, weet wel hoe dat er uit ziet) :D.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2014, 11:52:36 door Hizikigrrrl »