Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #540 Gepost op: 02 september 2011, 14:30:34 »
Waarom zou je hamsters gaan fokken als de opvangen overvol zitten?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #541 Gepost op: 02 september 2011, 14:41:06 »
Daarom heb ik ook nog nooit bewust een nestje gecreëerd. Al vind ik "het grut" wel helemaal super.
Ze zitten nu voor het eerst in de ren op het gras. Dat gaf een hoop gepiep, toen werd er gegeten, daarna hebben ze de ren ontdekt en nu ligt alles tevreden uit te rusten. Ze groeien echt als kool.

En ik heb een dilemma. Zes cavia's is wel een beetje veel van het goede. Theoretisch gezien kunnen er wel twee verhuizen. Maar ik ben bang dat ze dan niet goed terecht zullen komen  :-[
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #542 Gepost op: 02 september 2011, 15:07:13 »
En hamsters op school? :angel:
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #543 Gepost op: 02 september 2011, 19:50:31 »
Waarom zou je hamsters gaan fokken als de opvangen overvol zitten?

Omdat mensen blijven kopen in dierenwinkels, en als er een groter aanbod is in goede, verantwoorde fokkers die weten waar ze mee bezig zijn, zal uiteindelijk het aanbod in de dierenwinkel kleiner worden (mits meer mensen de moeite gaan nemen een fatsoenlijke fokker te zoeken in plaats van impulsief een hamster te kopen in de plaatselijke zaak). En daarbij, omdat ik het leuk vind. Verder vang ik nu en dan ook wel eens een hamster op hoor, ook wel iets oudere hamsters. Maar het is maar net van welke kant je iets wilt doen aan dierenleed, ik vind fokken leuk, en ik zal waarschijnlijk toch niet meer dan één tot drie nesten per jaar fokken.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #544 Gepost op: 07 september 2011, 17:27:59 »
Vandaag durfde de eerste jonge cavia achter moeders aan het trapje naar de eerste verdieping op.
Vervolgens hebben ze met zijn tweeën boven rondjes gescheurd. 
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #545 Gepost op: 07 september 2011, 19:07:00 »
Haha, kleine cavia's zijn echt ubercool  ;D
WIj hebben er ook eens gehad. We kregen de ouders van een vriendin van mijn moeder, want die had 3 mannetjescavia's gekocht, waarbij de ooievoor toch besliste om eens langs te komen bij de drie kameraden. Dus gaf ze de 2 mannetjes aan ons, en hield mama met 2 baby's.
Tot 1 van de papa's toch verdacht begon op te zwellen. En er een paar kleine piepers kwamen piepen :)
We waren er echt helemaal gek op, maar achteraf bekeken vraag ik me toch dingen af. Hoe kan je zo een zwelling nu niet opmerken, of hoe kan je zo slecht je cavia's kennen dat je je 'vergist' bij het weggeven? Ze had als excuus dat die ene cavia het meest voor de kleintjes zorgde. Nu zag je achteraf bij ons ook wel dat cavia's geweldige papa's zijn (die van ons toch in elk geval, echt zo schattig) maar toch...
Anyways, wij hebben ze weggegeven aan een nichtje die haar communie deed, en alles is toch goed gekomen.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #546 Gepost op: 07 september 2011, 21:30:12 »
"Mijn" moeder Roosje is onbevlekt ontvangen  :angel:  op de jeugdige leeftijd van 6 weken. En terug van vakantie was de zwelling niet te missen (behalve voor de oppas dan).
Junior twee en drie weten inmiddels ook hoe ze boven moeten komen. Nummer vier onderneemt dappere pogingen, maar tuimelt telkens ergens tussen een derde en halverwege van de loopplank af.
Zo leuk: een treintje cavia's op de loopplank :heart:
 
Ik kan er toch niet twee van gaan weggeven? Maar ja, anders heb ik straks zes grote cavia's...
Geslachtelijk kan ik ook nog steeds geen verschil ontdekken.

« Laatst bewerkt op: 07 september 2011, 21:41:49 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #547 Gepost op: 07 september 2011, 21:35:41 »

Ik kan er toch niet twee van gaan weggeven? Maar ja, anders heb ik straks zes grote cavia's...
Geslachtelijk kan ik ook nog steeds geen verschil ontdekken.



Kom er een paar naar België brengen?  :angel:
Ach, ik zou echt heel erg fan zijn van een paar diertjes hier op het apartement van F., maar spijtig genoeg is en blijft het een appartement...
Ik mis de diertjes thuis, zeker aangezien Dina, de hond des oerhuizes Greet recent is overleden... En ik ze eigenlijk nog steeds mis.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #548 Gepost op: 07 september 2011, 21:42:44 »
Ach, wat spijtig van jullie hond. Was ze al oud?

"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #549 Gepost op: 07 september 2011, 21:48:50 »
Nee, helemaal niet, en het was ook geheel onverwacht dat ze is overleden. Eigenlijk zo ongeveer tegelijkertijd met Bastiaan, als ik de post teruglees, ook om onbekende redenen. Daarom reageerde ik ook niet daarop, wegens te pijnlijk.
Ach, ik mis ze echt, maar ik ben niet meer zoveel thuis als vroeger wegens dat ik nu vaak bij F. op zijn appartement ben, maar elke keer ik thuis kom dan kijk ik nog altijd rond, alsof er iets ontbreekt. Wat ook waar is, natuurlijk. Ik zie ze daar altijd nog staan, achter de poort, blij omdat ze mijn auto hoort, en daarom weet dat ik terug thuis kom  :'(

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #550 Gepost op: 07 september 2011, 21:51:21 »
Wat naar, Greet :(. Veel sterkte gewenst, het kan een hele poos duren voordat je gewend bent aan zo'n nieuwe situatie.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #551 Gepost op: 07 september 2011, 21:52:47 »
Hè, wat naar. Veel sterkte, Greet :pet:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #552 Gepost op: 07 september 2011, 21:54:12 »
Oh wat verdrietig! Veel sterkte!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #553 Gepost op: 07 september 2011, 21:56:53 »
Jah, ik weet het, maar op zo'n momenten meld ik zoiets niet op topia, wegens eerst zelf moeten verwerken.
Maar ik mis het snoetje vreselijk, dat is waar. Ze was geweldig.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #554 Gepost op: 09 september 2011, 14:31:24 »
Jah, ik weet het, maar op zo'n momenten meld ik zoiets niet op topia, wegens eerst zelf moeten verwerken.
Maar ik mis het snoetje vreselijk, dat is waar. Ze was geweldig.


Jeetje wat naar Greet!! knuf!!  ik herken het missen, onze hond is al bijna 10 jaar dood, maar mis haar af en toe nog. Vlinder "hoor" ik af en toe ook nog... En als ik achterom loop dan zoek ik onbewust naar haar in de struiken.. raar maar waar.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #555 Gepost op: 13 september 2011, 20:25:45 »
Het is ook niet echt makkelijk te zien bij cavia's, wat ze zijn. Je moet het weten en dan worden er nog genoeg vergissingen gemaakt.
Met een plaatje erbij en rond de vier weken moet het wel lukken. Of even naar de dierenarts of een goede dierenwinkel. Als je bij mannetjes op een bepaalde manier in hun lies (net naast de balletjes) drukt, dan schiet het piemeltje naar buiten.

Ik kan het verschil bij volwassen zeugjes en beertjes vooral zien aan hun tepels. Peer heeft heel kleine 'wratjes' (mijn vader zei eens van cavia Joep: O, daar zit iets, en probeerde de tepel eraf te krabben ::)), Pleun heeft pieletjes van driekwart centimeter.

Cavia's hebben zoveel schattige dingetjes. De tepeltjes met het blote vel eromheen (vooral bij mijn rozevelligecavia's), het onderlipje (vooral bij mijn rozevelligecavia's) maar vooral... Het naveltje (vooral bij mijn rozevelligecavia's) :D
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #556 Gepost op: 13 september 2011, 21:49:47 »
Wat een schatjes. Dan de domme vraag, wat voor dieren zijn het?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #557 Gepost op: 13 september 2011, 22:07:26 »
Bij volwassen cavia's kan ik het verschil wel zien, bij de ukjes weet ik het nog steeds niet.
Mijn vertrouwen in dierenartsen ten aanzien van cavia's is niet zo heel groot. Ik heb wel al op internet twee caviafokkers in de buurt gevonden. Zo iemand kan zeker het verschil zien bij jonge dieren en wil mij misschien wel helpen in ruil voor een kilo witlof.
Eén van de kruintjeskleintjes kon wel eens langer haar krijgen, het verandert. Je kunt nauwelijks zien wat kop en wat kont is  ;D
En alleen de kleinste van het nest is nog niet verdubbeld qua gewicht. Ze miepen enthousiast met moeder mee als ze krakende zakjes in combinatie met stromend water horen of de deur in combinatie met voeten vegen :heart: Ze drinken ook veel minder en zijn veel meer op elkaar gericht. Zouden de kleintjes genoeg vocht halen uit het groenvoer en de moedermelk of wordt het tijd voor een bakje water? 
En ik weet nog steeds niet of ik er wel van kan "afstaan". Is wel beter, zes cavia's is een beetje veel van het goede.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #558 Gepost op: 15 september 2011, 13:51:54 »
Ik zat net te denken. Als ik deze herfst cv krijg, gaat de gaskachel weg. Waar daar nu nog rondom kussentjes voor de katten liggen, zou natuurlijk ipv de kachel en kussentjes ook een kooi voor caviaatjes kunnen staan.
Maar dan kan het eigenlijk natuurlijk nog niet  :-\
Ik heb mn handen vol aan mn 2 katten, geen plek om balen hooi en zaagsel op te slaan, financieel zijn 2 katten ook echt wel genoeg, ik heb dan nog steeds geen oplossing als ik naar meneer koekje ga (cavia's kunnen niet zo makkelijk mee) en meneer koekje vindt nog steeds dat hij allergisch is voor dat soort beestjes en hij vindt cavia's te dom. Ik denk ook dat Ot en Sien de cavia's iets te interessant zouden vinden. Ik zie ze de cavia's nog niet opeten (ze zouden natuurlijk alleen los gaan onder toezicht), maar ik zie ze er wel mee 'spelen'.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #559 Gepost op: 15 september 2011, 16:46:52 »
Haha, G. dacht in eerste instantie ook dat cavia's kleine-meisjes-onzin-"dingen" waren, nu vindt hij ze stiekem wel heel leuk.
De katten hier hebben nog nooit naar de cavia's getaald, niet toen ze zelf nog jong waren en ook niet naar ukken nu. Al ben ik daar wel heel voorzichtig mee, pasgeboren cavia's hebben wel prooigrootte. Ik heb de kooi zelfs vaak gewoon open staan (alleen nu dus tijdelijk niet). Voor de konijnen waren ze zelfs een beetje bang en ook naar de krielkippen talen ze niet. Maar ja, het zijn nu natuurlijk ook al poezen op leeftijd aan het worden.
Zaterdagmiddag gaat een fokker uit de buurt de cavia's tussen de achterpootjes bekijken, dan weet ik eindelijk waar ik aan toe ben en of er inderdaad een paar weg moeten.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.