Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #440 Gepost op: 09 juni 2010, 08:50:09 »
Sjaak is gecastreerd en hij heeft een weekje binnen gezeten om te herstellen. Afgelopen weekend hebben we hem aan de andere vijf gekoppeld. Ik vond het wel spannend van te voren; een koppeling van zes konijnen, waarvan drie rammen en een zeer dominante voedster, dat kon wel eens een langdurige en misschien zelfs bloedige aangelegenheid worden, maar het viel echt 100% mee. Er werd natuurlijk wel wat achter elkaar aan gerend, een beetje gevochten tussen de rammen, wat plukken haar uitgetrokken en er werd ook volop gereden, maar binnen twee uurtjes zaten ze al gezellig naast elkaar te eten! Na drie uur durfde ik ze alweer met z'n allen vanuit de koppelruimte in hun verblijf te zetten. Daar wordt nu wel wat meer gekeuteld en gepiest dan normaal (ze waren redelijk zindelijk allemaal, maar daar is nu niets meer van te merken), maar verder lijkt het alsof ze al jaren bij elkaar zitten, zo goed gaat het. Ik ben echt blij met mijn konijnengroep! :D

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #441 Gepost op: 09 juni 2010, 11:36:43 »
Klinkt wel gezellig. Ik moet niet te vaak meelezen hier anders ga ik ook aan die beesten.

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #442 Gepost op: 09 juni 2010, 11:46:50 »
Ik kan binnenkort wel weer wat linkjes plaatsen naar foto's en filmpjes? :hypocrite:

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #443 Gepost op: 09 juni 2010, 11:49:36 »
Ja maar mijn hond eet (lees: jaagt op) konijntjes.
Geen goed plan.

Alhoewel, ze eet ook katten, maar met de mijnen gaat ze prima om.
Die zijn van haar dus moeten ze beschermd worden:heart:

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #444 Gepost op: 16 juni 2010, 21:54:17 »
Er zit hier al een paar dagen een groot zwart konijn in de tuin. Zal ook wel weer gedumpt zijn...
Hij/zij is niet heel schichtig, maar eventueel vangen zou (nog) niet lukken.
Zo in de zomer redt ie zich natuurlijk wel, maar ik vind het toch wat sneu. En een konijnenvriendje is ook wel prettig.

Punt twee: er zat net een muis aan het droge brood bovenop het caviahok te knagen. Let wel: in de keuken.
Nou ben ik hier op een oude boerderij wel wat gewend qua muizen, maar niet in de zomer.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #445 Gepost op: 16 juni 2010, 22:04:18 »
Maar zeg nu eerlijk, zou jij dit 'zomer' noemen als je het jaargetijde niet toevallig kende?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #446 Gepost op: 16 juni 2010, 22:56:48 »
Het is nog lente. Maar toch wel ja, als het om het contrast zomer-winter gaat.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #447 Gepost op: 16 juni 2010, 23:52:56 »
Potverdorrie wat een stel mierenwippers hier zeg.
Lente dan. Zou ik het ook niet noemen met een miezerige 10 graden.

Hoe zit het eigenlijk met de wilde nijntjes? Hebben die swinters kast van de koude gehad en hebben we nu minder nijnen dan andere jaren?
Woef heeft er nog geen een gevonden om leuk op te jagen.

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #448 Gepost op: 16 juni 2010, 23:56:56 »
Hier hebben we deze zomer ( 8)) meer dan gemiddeld wilde knijnen. Schattig, ze spelen en vreten overal rondom het huis. Maar der is der wel één door een vos gepakt van de week. Das dan weer wat minder schattig om te zien.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #449 Gepost op: 17 juni 2010, 00:01:52 »
Konijnen kunnen véél beter tegen de kou dan tegen de warmte. Het enige waar ze de afgelopen winter last van gehad zouden kunnen hebben is dat er met al die sneeuw minder voedsel te vinden was.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #450 Gepost op: 17 juni 2010, 00:05:12 »
Het zit echt in mn hoofd dat Nijnen winterslaapjes houden, nooit op voedselproblemen gekomen.
Slaat nergens op want dan waren het wel heel suffe huisdieren.

Aiko

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #451 Gepost op: 17 juni 2010, 00:08:44 »
Potverdorrie wat een stel mierenwippers hier zeg.
Lente dan. Zou ik het ook niet noemen met een miezerige 10 graden.

Deze zomer is een stuk zomerser dan die van 2007, 2008 en 2009, zou ik bijna mijn hand voor in het vuur durven steken.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #452 Gepost op: 17 juni 2010, 00:09:11 »
Misschien in Den Haag....

Aiko

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #453 Gepost op: 17 juni 2010, 00:26:42 »
En april 2007 uitgezonderd was het de afgelopen drie jaar vooral in de eerste helft van de zomer [lente] regenachtig en koud.
Nu zomert het al weken aardig.

Koukleum!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #454 Gepost op: 17 juni 2010, 08:00:45 »
Oké, het is nog net lente, misschien verklaart dat ook de temperatuur  ;)
Mijn nijnen vroeger konden altijd graven als de beste, die zorgden zelf wel voor een hol. Maar ik heb niet het idee dat deze dat doet.
En het lijkt me wat eenzaam voor hem/haar. Ik heb hier wel eens een (wild) konijn gezien, maar die zitten hier niet standaard of in grote aantallen. Dus als ik weet wat voor geslacht ie heeft, zorg ik wel voor een groot konijnenvriendje.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #455 Gepost op: 06 juli 2010, 20:00:58 »
Leuk, ik boek progressie op het gedumpte-konijnen front  :D
Hij komt aanhuppelen wanneer ik hem roep en durft al tot op minder dan een meter van me te komen. Daar ben ik al heel tevreden over na 2 weken dagelijks wortel of droog brood voeren. Hij durft het nog net niet uit mijn hand te pakken, maar ik heb zo het gevoel dat dat niet lang meer op zich laat wachten.
Ondertussen heb ik hem goed van dichtbij kunnen bekijken: hij heeft allemaal littekens op zijn neus en oren en heeft nu ook twee "verse" open plekjes op zijn kop.
Nog steeds geen hol, hij schuilt in het hoge gras onder de struiken.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #456 Gepost op: 06 juli 2010, 20:03:41 »
Grote kans dat hij is toegetakeld door wilde konijnen die hem uit hun territorium hebben verdreven. :(

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #457 Gepost op: 06 juli 2010, 20:11:57 »
Zou kunnen, Kiwi, maar het lijkt me sterk. Er zitten hier veel vogels en "wilde" dieren. Maar in de 9 jaren die ik hier nu woon, heb ik precies 2 keer een konijn gezien en 1 keer een haas. (Dat staat in geen verhouding tot de aantal keren wezel, ree, egel, rat enz.)
Die littekens lijken oud: alsof ie heel vaak met zijn neus tegen het gaas van zijn hok heeft zitten drukken.
Die plekjes op zijn kop had ie gisteren nog niet. Het lijkt alsof ie heeft zitten krabben. Gisteren toen ie aan zijn wortelmaal zat, krabde hij ook steeds aan zijn oogje.
Hij hoeft van mij echt niet in een hokje. Hij is dermate groot dat ie niet meteen een voor de hand liggende prooi voor de buizerds is, dus hij mag best op mijn grasveld wonen. Dan zorg ik wel voor een konijnenvriendje.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #458 Gepost op: 17 juli 2010, 00:59:14 »
Voor wie geïnteresseerd is: foto's van mijn zestal. :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #459 Gepost op: 17 juli 2010, 02:36:57 »
Cute!
Die laatste kan misschien wel naar de buntocks-afdeling op Cute Overload? Zondag is het weer Bunday daar.