Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marietje

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #20 Gepost op: 08 juni 2005, 09:21:50 »
Hoe krijg je het voor elkaar????

Wordt zo'n konijn ook niet een stuk dikker als ze zwanger is? Gaat ze geen nest maken van hooi en plukken haar e.d.? Wordt dat hok üperhaupt wel eens verschoont eigenlijk?? Zoiets merk je toch?

En inderdaad, als ze al door de kooi huppelen, hoe oud zijn ze dan al?

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #21 Gepost op: 08 juni 2005, 10:02:46 »
Hoe krijg je het voor elkaar!????

Wordt zo'n konijn ook niet een stuk dikker als ze zwanger is? Gaat ze geen nest maken van hooi en plukken haar e.d.? Wordt dat hok üperhaupt wel eens verschoont eigenlijk?? Zoiets merk je toch?

En inderdaad, als ze al door de kooi huppelen, hoe oud zijn ze dan al?


Een konijn wordt amper dikker. De babynijntjes zijn maar zo groot als een duim als ze geboren worden. Een nest maken ze in de uren voor de bevalling, dus ook daar kun je overheen kijken als je niet 24/7 bij ze bent.
Dat ze er zo laat pas achter kwamen dat ze geboren waren, dat vind ik wel een beetje raar. Kijk eens op de site van Viz, zij heeft een poos geleden kleine konijntjes gekregen en daar kun je precies zien hoe snel ze groeien.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2005, 10:03:41 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #22 Gepost op: 08 juni 2005, 10:53:15 »

Sommige mensen... :nooo:

De bejaarde buurman van mijn neef had ook 2 konijntjes, nu heeft ie er 18 en ze zitten nog steeds allemaal bij elkaar in!

Marietje

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #23 Gepost op: 08 juni 2005, 11:07:14 »
Hoe krijg je het voor elkaar!????

Wordt zo'n konijn ook niet een stuk dikker als ze zwanger is? Gaat ze geen nest maken van hooi en plukken haar e.d.? Wordt dat hok üperhaupt wel eens verschoont eigenlijk?? Zoiets merk je toch?

En inderdaad, als ze al door de kooi huppelen, hoe oud zijn ze dan al?


Een konijn wordt amper dikker. De babynijntjes zijn maar zo groot als een duim als ze geboren worden. Een nest maken ze in de uren voor de bevalling, dus ook daar kun je overheen kijken als je niet 24/7 bij ze bent.
Dat ze er zo laat pas achter kwamen dat ze geboren waren, dat vind ik wel een beetje raar. Kijk eens op de site van Viz, zij heeft een poos geleden kleine konijntjes gekregen en daar kun je precies zien hoe snel ze groeien.

Okay, op die manier. Maar 't blijft wel typisch dat je er pas zo laat achter komt dat je baby-knijnen hebt.........

Aiko

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #24 Gepost op: 08 juni 2005, 11:34:06 »
Gisteren, toen ik de uni uitliep, lag er een snoezig konijntje (er lopen er hier veel vrij rond) languit naast het pad. Een beetje zoals die konijnen in de log van Viz, op sommige plaatjes, met poten recht naar voren en achter gestrekt, buik op de grond. Heel snoezig. Bleef ook rustig liggen toen ik er een meter afstand langsliep.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #25 Gepost op: 08 juni 2005, 13:49:42 »
Dat er konijntjes vrij rondlopen lijkt leuk maar dat is het niet.

Ze kunnen hele rotte ziektes krijgen waardoor ze een pijnlijke dood sterven.

Verzwakte dieren worden aangevreten door kraaien en kauwen e.d.
De nagels slijten misschien niet goed, konijnen met gebitsproblemen (dat zijn er veel) sterven een langzame dood.

Het lijkt me het beste als deze konijntjes zo snel mogelijk
gevangen worden en er een goed tehuis voor ze gezocht wordt.


Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #26 Gepost op: 08 juni 2005, 13:53:41 »
Maar misschien waren het wel wilde konijnen, die zie ik ook wel eens lopen. :-\

Aiko

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #27 Gepost op: 08 juni 2005, 14:01:01 »
Dit waren geen duinkonijnen, maar - zeg maar - huisknuffelk'nijntjes. Ze lopen hier al jaren rond, trouwens.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #28 Gepost op: 08 juni 2005, 14:08:12 »
Maar lopen er al jaren dezelfde rond dan ?
Vaak wordt zo'n plaats een dump-plek, net als de kinderboerderij.

Mensen zien daar konijntjes en denken dan dat het diervriendelijk is hun konijntje ook vrij te laten wat dus absoluut niet zo is.

http://www.opvangfranky.nl/ een foto van een gedumpt konijntje.

De konijnen hebben vaak ook genen van een niet normale vachtstructuur. Daardoor ontstaan er veel problemen. De vacht kan vervilten met alle gevolgen van dien. Als ze verkeerde dingen eten krijgen ze plakpoep aan hun kont, daar leggen vliegen eitjes in, vervolgens worden ze opgegeten door maden. Dit zul je niet snel zien want een ziek konijn zonderd zich af.



Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #29 Gepost op: 09 juni 2005, 13:14:50 »
Gisteren stond ik even met m'n moeder te praten, kwam de buurvrouw eraan. Blijkt dat moederkonijn gewoon weer een nestje heeft geworpen, waarschijnlijk is ze nog een keer gedekt door pa konijn in de tijd dat het eerste nestje nog niet was ontdekt en ze dus nog gewoon bij elkaar zaten. :(


Dacht dat vrouwtjes konijnen tijdens de bevalling al weer gedekt kunnen worden, dus dat tweede nestje is al geboren terwijl het mannetje er nog bijzat? Volgens mij best grote kans dat die weer zwanger is.

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #30 Gepost op: 09 juni 2005, 14:13:23 »
Nee, het mannetje is tussen de geboorte van het eerste en de geboorte van het tweede nestje apart gezet.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #31 Gepost op: 09 juni 2005, 15:48:55 »
Gelukkig maar :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #32 Gepost op: 10 juni 2005, 13:16:26 »
Mogen konijntjes ook op graszoden lopen?

Binnenkort hebben we een aantal nijntjes en omdat het nogal lang duurt voordat net gezaaid gras goed is, willen we evt. graszoden gebruiken (tis maar 5m2 dus dat is qua prijs te overzien).


Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #33 Gepost op: 10 juni 2005, 15:05:19 »
Mogen konijntjes ook op graszoden lopen?

Ik denk het wel, waarom zou dat niet mogen? Je moet alleen wel een cm of 50 diep in de grond gaas aanbrengen (en ook naar omhoog, zodat je een soort ondergrondse 'bak' van gaas krijgt), anders graven ze zich ze een weg naar buiten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #34 Gepost op: 10 juni 2005, 16:13:29 »
Mogen konijntjes ook op graszoden lopen?

Ik denk het wel, waarom zou dat niet mogen? Je moet alleen wel een cm of 50 diep in de grond gaas aanbrengen (en ook naar omhoog, zodat je een soort ondergrondse 'bak' van gaas krijgt), anders graven ze zich ze een weg naar buiten.

Ze komen in een oude hondenkennel waarvan de bodem van beton is dus daar graven ze zich niet uit!

Ik vroeg het me trouwens af omdat ze voor graszoden misschien wel speciaal gras gebruiken ofzo. Ik zag wel ergens een ad voor zoden met net eronder: dat lijkt me niet zo geschikt.

« Laatst bewerkt op: 10 juni 2005, 16:14:30 door Hizikigrrrl »

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #35 Gepost op: 18 juni 2005, 23:03:32 »
De dierenwinkel in Eibergen heeft Hope Farms uit het assoriment gehaald... Nu moeten de beessies maar Discus-voer eten, maar ze vissen de restjes HF er gewoon tussenuit.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #36 Gepost op: 21 juni 2005, 13:28:57 »
Nou, denk je een paar azielige konijntjes een beter leven te geven, blijkt dat dat een vermogen kost!

Voliere-gaas is erg duur... Iemand een tip??

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #37 Gepost op: 21 juni 2005, 14:07:28 »
Nou, denk je een paar azielige konijntjes een beter leven te geven, blijkt dat dat een vermogen kost!

Voliere-gaas is erg duur... Iemand een tip??

Echt waar? Ook dat gaas wat je bij de Welkoop kunt krijgen op van die rollen?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #38 Gepost op: 21 juni 2005, 14:24:43 »
Ook bij de grote doe-het-zelvers is gaas te koop, ik heb alleen geen idee wat het daar kost.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #39 Gepost op: 22 juni 2005, 10:00:21 »
Prijzen kunnen erg verschillen.

De duurste rol van 25 meter (1x1 cm)  gezien voor € 180

Bij Van Cranenbroek voor dezelfde rol € 43 .

Op marktplaats is ook wel eens wat te vinden.