Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

choekiewoekie

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #100 Gepost op: 26 september 2005, 19:42:38 »
Ohw lijkt me echt super, babynijntjes!  :D
Tja, ik had vorige keer mn account laten verlopen denk ik, ik ben een forummer bij vlagen... :-\
Ben gisteravond nog even bij de buuf langs geweest, niets dan kwaadspreken over het konijn. Ik ben niet al te hard geweest, maar heb haar wel aangeraden geen konijnen meer te kopen voor de kinderen, das gewoon geen goed idee. Bovendien, met vier honden moeten ze toch genoeg te knuffelen hebben?
Hij heeft inmiddels twee speeldozen ontdekt, allerlei lage kastjes besprongen (konijnproof) en met lege dozen van de spinazie gegooid. Op dit moment ligt ie languit midden in de woonkamer, dus volgens mij is ie tamelijk relaxt. Gelukkig poept of plast hij niet in de woonkamer (wat ie bij de buuf wel deed zei ze) en ik verzamel zijn keutels in het konijntoiletje in zijn kooitje. Hoop dat ie snel zindelijk wordt....

Ik heb trouwens nog wel een vraag. Hij heeft veel hooi en stro in zijn bak, en nu heeft ie ook een beetje bixmix want dat at hij bij de buurvrouw. Is dat nodig? En zo ja hoeveel?

Konijntje is nu ongeveer 3 maanden oud en is nog nooit bij de dierenarts geweest, dus ik bel morgen even of het nuttig is om langs te komen. Maar drie maanden is toch nog te jong voor een maatje? Ik heb op konijnen.nl gelezen over koppelen, dat lijkt me nog heel lastig. Kan dat ook met een cavia? Ik weet dat een vriendin van mij konijnen en cavia's samen in een hok houdt... doet iemand anders dan ook? Is dat net zo lastig koppelen?

Nou ja, genoeg gevraagd voor vandaag... Grtz!

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #101 Gepost op: 26 september 2005, 19:51:27 »
Een konijn samen met een cavia wordt inderdaad wel vaker gedaan, maar dat is niet een echt geschikte combinatie. Het belangrijkste voor een konijn om te eten is hooi, en inderdaad ook biks. Het beste kun je alleen van die staafjes geven, zonder allerlei dingen als mais enzo erdoor, omdat ze anders alle lekkere dingen eruit eten, en juist ni die biksstaafjes zit alles wat ze ndig hebben. Verder kun je hem kleine beetjes groenten geven, en af en toe een harde droge boterham.
Kijk voor heel veel goede tips bijvoorbeeld op www.bunnyin.nl, en inderdaad ook op www.konijnen.nl, op die sites is volgens mij ook wel het een en ander te vinden over voeding en geschikt gezelschap voor konijnen.
Leuk dat hij het al zo naar z'n zin heeft bij jou! :D

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #102 Gepost op: 26 september 2005, 19:54:33 »
Babynijntjes zijn heel schattig, maar voor elk babynijntje zit er ook een nijntje in een asiel...

Een konijn zindelijk maken schijnt moeilijk te zijn, vooral bij jonge nijnen.

En konijn moet altijd vers hooi tot zijn beschikking hebben, zoveel als ie wil.
Hier lees je meer over brokjes: http://www.konijnen.nl/voer/groenvoer.htm

Het maakt niet uit hoe jong of oud ze zijn, een maatje kan (moet!) altijd. Hoe jonger, hoe makkelijker te koppelen. Wel opletten of je geen mannetje-vrouwtje bij elkaar zet!
Een cavia aan een nijn koppelen schijnt makkelijker te zijn dan een nijn aan een nijn.

Bij www.konijnenbelangen.nl kan je een boekje uitprinten. Misschien heeft je buuv er ook wat aan, je weet maar nooit wat de kids weer in huis halen :P.


Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #103 Gepost op: 26 september 2005, 19:58:08 »
Maar nu je toch zo goed bezig bent; het is voor het konijn veel beter als hij of zij met een soortgenoot samenwoont. Is het misschien een idee om er nog eentje bij te nemen? Kijk bijvoorbeeld eens op www.bunnybin.nl.

Hmm, ik had besloten dat ik nooit meer huisdieren wilde, maar als ik dit zo zie... Dan kan ik mij best beschikbaar stellen om twee k'nijntjes op te vangen. Ze zullen nooit zo lief en cool worden als mijn oude konijn, maar toch...  :P

Maar dan moet ik wel even wachten tot ik een tuin heb, want ik vind het een beetje zielig om konijnen op mijn balkon te houden...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #104 Gepost op: 26 september 2005, 20:05:19 »
Een cavia aan een nijn koppelen schijnt makkelijker te zijn dan een nijn aan een nijn.

Misschien is het koppelen wel makkelijker, maar het wordt echt afgeraden!! Konijnen en cavia's hebben een heel ander ritme, communiceren niet met elkaar en de kans dat ze elkaar gaan ontwijken is groter dan de kans dat ze vriendjes worden. Het best kun je (minstens) twee konijnen nemen (gecastreerd mannetje-vrouwtje of vrouwtje-vrouwtje), dat is voor allemaal gezelliger.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #105 Gepost op: 26 september 2005, 20:36:49 »
Cavia's kunnen heel hard bijten, zeker als ze elkaar in de weg lopen. Ik heb ook wel eens een knauw gehad van Joep (die dan wel zo vriendelijk was om niet door te bijten). Ik heb ergens gelezen dat dat vooral een reden is om een cavia en een konijn samen af te raden. Gewoon een van z'n eigen soort is het beste, het zijn niet voor niets groepsdieren.

De overbuurvrouw van mijn ouders kwam vorige week binnen, zei 'Hoi' tegen me (ik ken haar verder alleen van gezicht en van 'hoi') en het tweede wat ze zei was: "Dat hok is veel te klein."
En bedankt... Het hok is niet te klein, want mijn cavia's lopen elkaar niet in de weg. Ze zitten het liefst bovenop elkaar en daar kun je beter uit opmaken of een dier te weinig ruimte heeft dan aan lengte x breedte... Okee, het hokje waar ze nu in zitten is idd te klein (normale hok is weer verhuisd naar Nijmegen), is hoogstens geschikt voor één cavia en hier lopen ze elkaar wel een beetje in de weg, maar dan haal ik ze er ook vaker uit. Ik kan ze ook opsplitsen over twee hokken, maar dan zit er in het ene hok eentje en in het andere twee en daar wordt die ene alleen ook verdrietig van.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #106 Gepost op: 26 september 2005, 20:56:56 »
Misschien kan je de 2 hokken met elkaar verbinden dmv een tunneltje?

Ik wist niet dat een caaf-konijnencombi niet zo geschikt was. Wat als je 2 caafjes in een heel grote ren bij 2 nijntjes doet?

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #107 Gepost op: 26 september 2005, 21:04:03 »
Als ze gewoon hun eigen ruimte hebben kan het best goed gaan. In dierenwinkels en bij kinderboerderijen zitten ze ook samen. Als ze allemaal een eigen vriendje hebben, zijn ze niet op een ander soort dier aangewezen voor gezelligheid. Als je er maar niet vanuit gaat dat het altijd goed gaat. Dieren zijn net mensen, de een houdt van het ene dier en de ander van het andere.

Ik kan de twee hokken niet verbinden, het zijn beide hokken met een plastic kap. Ik heb wel een paar keer de twee hokken zonder kap naast elkaar gezet en toen heeft Joep bij het overspringen een nagel geamputeerd. Dat werd toen nog een heel bloedbad...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

choekiewoekie

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #108 Gepost op: 27 september 2005, 21:07:27 »
Oei, jakkie!

Tja dat koppelen vind ik nog een moeilijk gegeven. Het hoeft ook niet te klikken met een ander konijn.. er worden genoeg konijnen aangeboden door mensen die van hun konijn afwillen, maar als het dan niet matcht.. das ook heel zielig...
Hoe gaat dat in praktijk? Is het verstandig als ik nu op zoek ga naar nog een jong vrouwtjes nijntje? Ik wil niet dat mijn nijn vereenzaamt, maar ik wil ook geen ruzieende nijntjes in huis..
Goede site trouwens, konijnbelangen. Ik ga morgen op mijn werk een boekje uitprinten. Idd ook wat voor de buuf!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #109 Gepost op: 27 september 2005, 23:34:49 »
Bij Bunnybin willen ze ook wel voor je koppelen. Je brengt je nijn daarheen en zoekt een of meerdere nijntjes daar uit en dan mag hij een paar daagjes zich daarmee vermaken. De leukste mag hij weer meenemen naar huis.

Ik zag ook op tegen het koppelen door alle verhalen op de konijnensites, en het is een paar keer mis gegaan, maar toen ze in een grote ren zaten en weg konden van elkaar ging het prima. Ik heb maar 3 keer ofzo de plantenspuit hoeven te gebruiken. Nu zijn ze vriendjes!

Ik denk dat je het gewoon moet uitproberen. Als het koppelen niet lukt, neemt een asiel het konijn vast weer terug en mag je het met een ander proberen.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2005, 23:35:10 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #110 Gepost op: 29 september 2005, 21:35:32 »
Kweenie of deze site al eens is genoemd, maar ik vind het een erg leuke, vooral de stukjes over gedrag:
http://www.hetkonijn.nl/

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #111 Gepost op: 07 oktober 2005, 19:17:41 »
Over een weekje weten we of we gezinsuitbreiding krijgen :-\.


En er is niks bijgekomen, gelukkig maar!

choekiewoekie

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #112 Gepost op: 08 oktober 2005, 08:20:37 »
 :P Mooi zo!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #113 Gepost op: 08 oktober 2005, 13:36:47 »
Hoe is het nu met jouw nijn?
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2005, 13:40:53 door Hizikigrrrl »

Monie

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #114 Gepost op: 09 oktober 2005, 10:33:04 »
Misschien kan je de 2 hokken met elkaar verbinden dmv een tunneltje?

Ik wist niet dat een caaf-konijnencombi niet zo geschikt was. Wat als je 2 caafjes in een heel grote ren bij 2 nijntjes doet?

Dan moet de ren wel heel groot zijn! Konijnen kunnen cavia's (ongewild) verwonden met hun achterpoten. Tevens hebben ze ander voer nodig. Cavia's hebben per se vitamine c nodig en voor konijnen is dat niet goed. Het is heel lastig om het voer te scheiden. Kortom: geen goede combinatie.

choekiewoekie

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #115 Gepost op: 09 oktober 2005, 17:14:37 »
Wittgenstein is ondeugend! Mijn hemel! Maar ik geniet nog de hele dag van haar.

Ze speelt en rent en doet, af en toe moet ik even bijkomen van t kijken naar al haar bezigheden.
Als we er even niet zijn geweest en weer thuiskomen, zit ze altijd achter de koelkast of achter de oven. We hebben dus de indruk dat ze rustig in een hoekje zit op de momenten dat we er niet zijn.
Maar zodra er mensen in huis zijn, komt ze helemaal los. Ze springt overal op, knaagt aan al zijn speeldozen (die vooral staan op plekken waar hij het behang intensief wil verkennen), rent door die dozen heen enz. Ze kan heel druk spelen.
Maar t is ook een enorme knuffel. Komt 's avonds graag bij ons liggen op de bank en 's morgens kom ik meestal bij haar liggen op de vloer. Ook is ze nieuwsgierig naar visite, daar springt ze ook gewoon bij op schoot. En ze heeft de neiging om in de woonkamer de hele tijd achter me aan te hopsen. Nogal wat aandacht nodig dus.
Het enige waar ik mee op moet passen is het fruit, dat moet echt altijd op een veilige plek staan. En ik moet oppassen dat ze niet stiekem de slaapkamer in glipt, want dat doet ze soms heel handig.
Het is wel weer even wennen hoor, een konijn dat zoveel zorg vraagt. Maar we vinden t alletwee een geweldig dier, en gelukkig valt t mee met de allergie van mijn vriend..
En vals is ze echt niet, maar dat heb ik ook nooit geloofd. De buurvrouw is ook meteen haar interesse verloren. En die heeft ook een hond aan een andere buur gegeven. Wat ik niet onverstandig van haar vind...  ;)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #116 Gepost op: 10 oktober 2005, 11:15:58 »
Citaat
En ik moet oppassen dat ze niet stiekem de slaapkamer in glipt, want dat doet ze soms heel handig.
Wat is dat toch met konijnen en slaapkamers?? Mijn konijn precies hetzelfde. Ik heb een keer het hele bed moeten afhalen, incl. de lattenbodem, om meneer er onder vandaan te krijgen! Hij mag, als ik thuis ben gewoon rondlopen, maar als ik weg ga moet hij terug in z'n hok.
Als ie in de woonkamer achter de bank ligt en ik doe de slaapkamerdeur open dan verschijnen er direct 2 oren om het hoekje van de bank! Als ik de slaapkamer in ga en de deur iets open laat staan hipt ie langzaam naar de deur en begint er tegenaan te krabbelen om 'm open te duwen. Ik moet dat altijd zó lachen, het is een slim beestje ;D
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #117 Gepost op: 10 oktober 2005, 22:21:43 »
A. speelt weer voor tante Knorrepot. Nijntje P. weet niet zo goed wat hij aanmoet met een PMS-konijn. 1 Verkeerde blik en ze knort vol ongenoegen (als een biggetje toen ik haar uit de ren wilde pakken), aan de andere kant bijt ze P. wel in zijn kontje, wat hij dan weer niet pikt. Ook het rijden op zijn hoofd vond hij niet zo'n goed idee. De pluisjes vlogen vandaag dan ook in het rond.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #118 Gepost op: 12 oktober 2005, 21:03:02 »
Ik heb de jaarkalender van de bunnybin gekocht :D Krijg 'm morgen binnen.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

choekiewoekie

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #119 Gepost op: 13 oktober 2005, 17:49:11 »
Ik heb gisteren een wit konijnenhok opgehaald. Ik vond m voor een tientje op een marktplaza op het internet. Komt er goed uit, want ik zocht een tweede hok om Wittgenstein te kunnen koppelen aan een maatje.
En nu is het vakantie, dus tijd genoeg!
Jippie! Stom he, maar ik droomde vanacht dus dat ik een megagroot konijn als maatje voor haar had gevonden. Echt een reus. Zo zie je maar hoe je er onbewust toch mee bezig kunt zijn...
Ik hoop dit weekend mijn schoonvader zo ver te krijgen met me naar het asiel te rijden. Morgen even bellen om te vragen hoe het daar bij het asiel in zijn werk gaat! Spannend... zeker voor mn nijntje! Ik kijk er echt naar uit!