Vegatopia Forum

Prikkelbare darm

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Neva

Prikkelbare darm
« Gepost op: 16 augustus 2005, 13:43:38 »
Ik heb al jaren last van mijn darmen, volgens de huisarts heb ik last van het 'prikkelbare darm syndroom'. Symptomen zijn een opgezwollen buik (die van mij wordt hard als steen en staat hardstikke bol, ik lijk wel zwanger dan!) en krampen. Niet echt prettig dus. Vaak is er wel een oorzaak aan te wijzen, bijvoorbeeld een bepaald soort voedsel of stress waardoor het komt, maar mijn probleem is dus dat ik geen oorzaak kan vinden. Ik heb een poosje een eetdagboek bijgehouden om te kijken wanneer ik er last van had, maar het lijkt niet na een bepaald product/productgroep op te komen en is ook volstrekt willekeurig. Stress lijkt me ook niet erg waarschijnlijk, want ik heb er ook last van op momenten dat ik niet gestressed ben (ben sowieso niet echt een stresserig persoon). Erg lastig dus, vooral omdat ik eigenlijk wél wil weten wat het veroorzaakt, en vooral hoe ik er vanaf kom.

Gezond eten doe ik aan: veel vezels, bruin brood, volkorenproducten, verse groenten en fruit. Ook drink ik genoeg dus volgens mij ligt het daar ook niet aan...
Hebben jullie nog suggesties waardoor het eventueel kan komen, dingen die ik kan uitproberen ?

Alvast bedankt :)
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2005, 13:44:33 door Neva »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2005, 14:14:43 »
Kan het ook met gluten te maken hebben? Of ben je daar al op getest.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Neva

Re:Prikkelbare darm
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2005, 14:33:52 »
Kan het ook met gluten te maken hebben? Of ben je daar al op getest.

Ik ben helemaal nergens op getest, volgens de huisarts 'was er niet iets aan te doen' maar ik laat het daar niet bij zitten, omdat het toch érgens vandaan moet komen en veel mensen er wél iets aan kunnen doen. K zal eens even kijken of ik iets kan vinden wat betreft gluten-darm. Dankje :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2005, 14:36:32 »
Ik heb ook een poos last van ongeveer zoiets. Toentertijd kon ik helemaal niet meer tegen kaas.

Je laten testen op allergieen is misschien verstandig. Je kan eventueel ook een eliminatiedieet volgen, i.s.m. een dietist. Je mag dan in het begin maar heel weinig voedingsmiddelen eten en langzamerhand komen er steeds wat voedingsmiddelen bij. Als je er weer last van krijgt, weet je dat dat voedingsmiddel een probleem geeft.

Weet je echt zeker dat je genoeg vezels binnenkrijgt?

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2005, 15:10:42 »
Een tijdje had ik er last van. Maar dat kwam omdat ik een drankje dronk op basis van thee, met een bepaalde zwam erin, dat zou gezond zijn. Maar op een gegeven moment bleek dat ergens bij het doorgeven iets fout was gegaan. I.p.v. de zwam zat de Moeder van Azijn erin  ;)  (Sander.....is dit dan weer sockerig genoeg?)
Maar daarbuiten: moet ik ook uitkijken met vla. Weet-ik-veel wat daar in zit, maar daar moet ik gewoon niet teveel van eten.
de tuin: dat ben ik

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2005, 15:17:10 »
Te veel zuivel is voor niemand goed.
Veel vrouwen hebben wel zo'n prikkelbare/spastische darm: zodra je stress hebt oid slaat het direct op je darmen. Mannen hebben er minder last van.
Eet gezond & eet taartjes

remco

Re:Prikkelbare darm
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2005, 19:57:49 »
Nou ik ben dus zo'n man die er wel last van heeft.
Gelukkig nadat ik veganist ben geworden vele malen minder, maar ik heb af en toe weken dan eet ik liever helemaal niets.
Ik kan niet zeggen dat ik rare dingen eet. Maar ik heb wel ergens gelezen dat veel vezels eten helemaal geen invloed heeft op PDS.

Je moet gewoon gevarieerd eten, en als je er last van heb, kleine beetjes over de dag verspreid. (dat helpt bij mij tenminste)

Maar ja volgens mij ben ik te veel met vrouwlijke hormonen geboren.. Ik heb ook al van die rare dikke vrouwelijke bovenbenen. :-\

Marizzie

Re:Prikkelbare darm
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2005, 23:48:06 »
Hoi,
ik heb daar ook heel veel last van (gehad). Ik was ook heel moe enzo. Toen ben ik naar een mesoloog gegaan en die heeft gemeten wat ik allemaal mistte en hoe het eraan toe was met mijn organen. Ik kreeg toen een dieet, en voedingssuplementen e.d. en dat heeft erg goed geholpen. Een mesoloog is niet iets engs of wazigs ofzo. Je gaat liggen op een bank en dan wordt er met kleine electrische schokjes op je handen geduwd, maar je voelt daar totaal niets van. Heel apart. Maar het is allemaal aantoonbaar en geen gehocuspocus. Bij mij heeft t erg geholpen. Ik kan het dieet misschien binnenkort ook even posten. Bij mij bleken vooral melkproducten, suiker, gefrituurde dingen en varkensvlees slecht te vallen. Ook koffie was slecht en alcohol. Wat wel erg helpt is om de 2 uur iets kleins eten ipv steeds heel veel tegelijk en heel veel water drinken.
Misschien dat je er iets aan hebt.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2005, 23:49:53 door Marizzie »

Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2005, 20:56:05 »
Ik heb dat ook, geen frisdrank, veel fruit en citroenmelisse capsules werken bij mij erg goed.. en matig met vet..
geloven is zeker weten dat je twijfelt

MarkSoekarjo

Re:Prikkelbare darm
« Reactie #9 Gepost op: 02 september 2005, 15:12:51 »
Je zou probiotica (goede bacterien) kunnen uitproberen. Die kunnen meehelpen het evenwicht van je darmflora te herstellen.

Er zijn veel mogelijkheden van zuivel tot medische dieetvoeding toe, meer of minder goed beschreven. De laatste tijd komen er wel steeds meer onderzoeken en aanwijzingen hoe het allemaal werkt en wat er werkt.

als je meer wil weten over probiotica: begin eens op http://probiotica.pagina.nl

Mark

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #10 Gepost op: 02 september 2005, 22:30:06 »
Mijn buik is ook vaak opgezwollen, echt zichtbaar, centimeters. Maar ik heb verder volgens mij nergens last van, dus heb er nooit echt over nagedacht of dat van specifieke voedingdsmiddelen kon komen... hmm.
Ik zal toch ook maar eens gaan opletten wanneer het erger is dan de andere keer.

Kiwi

Re:Prikkelbare darm
« Reactie #11 Gepost op: 02 september 2005, 22:33:38 »
Mijn buik is ook vaak opgezwollen, echt zichtbaar, centimeters.

Dat hoeft niet per se met je darmen te maken te hebben hoor, dat kan  ook komen omdat je ongesteld bent of moet worden.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #12 Gepost op: 02 september 2005, 22:57:56 »
Ik weet het, maar ik heb er willekeurig last van. Althans, zo lijkt het vooralsnog.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #13 Gepost op: 03 september 2005, 21:12:28 »
Klinkt bekend. Bij is het voornamelijk brood, stress en dat ik vaak mezelf voorbijloop.
Sinds ik maar 1 keer in drie dagen brood ging eten werd het stukken minder. Later kwam ik via een Biotenstest erachter dat ik een tarwe intolerantie heb. Ook moest ik oppassen met gist, schimmeldingen, paddestoelen, vlees (met name varkensvlees kan ik heel slecht hebben), suikers, melkproducten, zure dingen, meloen en citrusvruchten.

Dus, bijtijds rust nemen, brood vervangen of speltbrood oid nemen, op je vezels letten, regelmatig bewegen (buikdansen ;)) en af en toe gewoon zondigen ;D

Sin chile, no tiene chiste!

Aiko

Re:Prikkelbare darm
« Reactie #14 Gepost op: 03 september 2005, 22:16:13 »
vlees (met name varkensvlees kan ik heel slecht hebben)

Dit is toch geen bekentenis van heidense praktijken, hè?

Kiwi

Re:Prikkelbare darm
« Reactie #15 Gepost op: 03 september 2005, 22:23:05 »
Bast heeft al lang bekend dat ze geen strikte vegetariër is. :P

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #16 Gepost op: 04 september 2005, 18:25:31 »
vlees (met name varkensvlees kan ik heel slecht hebben)

Dit is toch geen bekentenis van heidense praktijken, hè?

Bel0of plechtig dat ik geen Wiccan ben hoor :P
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #17 Gepost op: 08 september 2005, 12:29:47 »
jaren geleden had ik zoveel last van mijn darmen dat ik bijna elke avond na het eten op het toilet zat met krampen en diarree. in een restaurant eten ging al helemaal niet: het moest echt volledig hygienisch zijn... vooral een salade in een restaurant was funest (best moeilijk als vegetarier op vakantie). ik kon ook absuluut niet tegen eten wat een dag oud was (of het moest al heel grondig doorgekookt worden) of te vet was.

ik ben bij een homeopaat terecht gekomen en nu zijn mijn darmen goed aangesterkt, zodat ik nu veel meer kan verdragen. ik heb er nog maar zelden last van. alleen als ik een periode te veel heb gesnoept (chocolade vooral) dan zijn mijn darmen zwakker eb heb ik er ook sneller last van.

ik heb vooral geprobeerd (toen mijn darmen al wat sterker waren) niet teveel van je menu te schrappen, hoe minder je durft te eten, hoe minder je kunt verdragen. dus af en toe eens zondigen met wat vet en zo... zeker als je thuis volledig plantaardig eet, kan het nogal eens problemen geven als dat in een restaurant niet het geval is.

ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #18 Gepost op: 10 september 2005, 11:45:10 »
Ik heb ook jaren lang op en af last gehad van een prikkelbare darm.
Ik kon er ook nooit echt mijn vinger op leggen, of het nou kwam door stress of kaas of champignons....
Een kennis van mijn moeder is klassiek homeopaat en die heeft mijn constitutiemiddel gevonden*. Elke maand een pilletje onder mijn tong voor het slapen en ik heb nergens meer last van! (En dan mag The Lancet van mij schrijven dat Homeopathie niet werkt en dat het tussen mijn oren zit, ik ben blij dat het goed met me gaat)

(* Een enkelvoudig homeopathisch geneesmiddel dat precies past bij je constitutie en dat allerlei klachten kan verhelpen.
Een constitutie is het geheel van psychische en lichamelijke, aangeboren of verworven eigenschappen van de mens)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #19 Gepost op: 25 september 2005, 10:58:40 »
Ik heb ook IBS, tenminste dat was de conclusie van de arts in het ziekenhuis. Ik dacht dat ze me in het ziekenhuis eindelijk eens echt zouden gaan onderzoeken, maar na een bloedonderzoek en een echo (kun je daarop je darmen onderzoeken?) werd me verteld dat ze me liever niet aan allemaal nare onderzoeken ging blootstellen en dat het 'waarschijnlijk' een prikkelbare darm was, en dat ik maar gewoon meer vezels moest eten. Ik nog ertegen inbrengen dat ik veganist was en dat dus bijna al mijn voeding plantaardig was, maar dat mocht niet baten, moest toch maar nog meer vezels eten. Ik kreeg ook een recept voor een of ander goor vezeldrankje, maar na een paar keer heb ik dat maar niet meer genomen, gadverdamme!

Soms heb ik maandenlang elke dag buikpijn, soms maandenlang niks en dan een keer een dagje tussendoor weer wel. Ik denk dat het bij mij toch het stress idee is, hoewel ik er op vakantie toch ook wel eens last van kan hebben.

Wat bij mij gek genoeg de krampen en het opgeblazen gevoel tijdelijk kan verlichten is het drinken van iets met prik, spa rood heeft mijn voorkeur maar cola werkt ook prima.