Vegatopia Forum

Jodium

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Jodium
« Reactie #20 Gepost op: 05 maart 2012, 17:47:51 »
Wie weet of er in het brood in Turkije gejodeerd zout zit. Of hoe ik daar achter kan komen?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jodium
« Reactie #21 Gepost op: 05 maart 2012, 20:36:47 »
Is het meeste zout in de winkels gejodeerd? Ik denk dat als dat het geval is het brood ook waarschijnlijk wel met gejodeerd zout gemaakt zal zijn.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jodium
« Reactie #22 Gepost op: 05 maart 2012, 21:06:05 »
Je zou een bakkerij kunnen binnenlopen (met iemand die de taal spreekt) en het daar vragen? Of anderen die daar wonen weten dat misschien ook wel?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Jodium
« Reactie #23 Gepost op: 06 maart 2012, 07:10:28 »
Is het meeste zout in de winkels gejodeerd? Ik denk dat als dat het geval is het brood ook waarschijnlijk wel met gejodeerd zout gemaakt zal zijn.

Dat verschilt geloof ik. Ik heb gejodeerd zout gekocht, en ik herinner me dat A. met wie ik veel werk, zei dat er in de bergen veel kinderen zijn met een jodiumtekort. Ik kook weinig met zout, dus ik vroeg me het ineens af. Maar ik ga het gewoon eens navragen als ik haar spreek, ik denk dat zij het wel weet. Bedankt voor het meedenken, en Temari ook!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jodium
« Reactie #24 Gepost op: 06 maart 2012, 12:29:34 »
Is er geen Turks Voedingscentrum? Het tafelzout is wel verplicht verrijkt met jodium, maar googlen op iodised bread turkey levert alleen maar ongeschikte resultaten op;).

Mocht het niet het geval zijn, dan kun je tijdelijk gewoon meer zout gebruiken in je andere gerechten, of weinig brood eten en gejodeerd zout gebruiken.

Neem je een multi? Misschien zit daar ook jodium in?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Jodium
« Reactie #25 Gepost op: 06 maart 2012, 13:37:11 »

Neem je een multi? Misschien zit daar ook jodium in?

Ja, helemaal niet aangedacht, maar ik heb hier een multi mee naar toegenomen, die ik braaf neem. (Sinds een tijdje dus pas weer). Er zit jodium in!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Jodium
« Reactie #26 Gepost op: 07 maart 2012, 18:38:37 »
Ondanks dat ze zo'n 12 jaar geleden begonnen met tafelzout verplicht te joderen, zijn er nog jodiumtekorten bij met name kinderen en zwangere vrouwen. Dat verschilt overigens per provincie.
Of ze ook gejodeerd zout in brood gebruiken weet ik niet, maar jodium is iyot of iyod en zout is tuz. Ze vervoegen het nog weleens tot tuzlu e.d., maar dat kun je beter aan iemand in je omgeving daar vragen...

Ortholon heeft een fijn jodium complex, genaamd Jodiol. Mocht je nog extra aanvulling op je multi zoeken.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Jodium
« Reactie #27 Gepost op: 08 maart 2012, 20:44:49 »
Of ze ook gejodeerd zout in brood gebruiken weet ik niet, maar jodium is iyot of iyod en zout is tuz. Ze vervoegen het nog weleens tot tuzlu e.d., maar dat kun je beter aan iemand in je omgeving daar vragen...


Dank, ik heb vanaf dag 1 gejodeerd zout hier thuis in de keuken staan, dus met die multi erbij denk ik dat ik dat maandje nog wel volhou. (Ik ooit overigens nooit veel zout en brood, dus moet er misschien wel opletten? Weet niet zo goed hoeveel je moet nemen.)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Jodium
« Reactie #28 Gepost op: 09 maart 2012, 12:44:48 »
Er is heel veel gedoe over de juiste dosering. Nederland wijkt ook af van de internationale norm en de meeste artsen die ik spreek willen er geen enkele uitspraak over doen. In de alternatieve sector lopen de meningen ook behoorlijk uit een.
Als je die multi slikt en dat gejodeerde zout gebruikt en je je goed voelt, denk ik dat het voor een paar maanden niet zo'n probleem zal zijn. Je hebt geen schildklierproblemen oid?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Jodium
« Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2012, 07:14:44 »
Je hebt geen schildklierproblemen oid?

Nee hoor, nooit gehad in ieder geval. Ik ga ervan uit dat het wel prima is hoor.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jodium
« Reactie #30 Gepost op: 25 maart 2012, 13:47:59 »
Weet iemand hier ook toevallig hoeveel jodium er ongeveer zit in een snee brood?

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jodium
« Reactie #31 Gepost op: 25 maart 2012, 13:55:13 »
Oh, dat is makkelijker te googlen dan ik dacht, zo'n 23 tot 31 microgram, en de ADH is 150 microgram, dus 4,8/6,5 sneetjes brood? Dat is makkelijk te halen dan.