Vegatopia Forum

Marjolein (marjoraan)

Tjeerd

Marjolein (marjoraan)
« Gepost op: 09 augustus 2005, 22:20:31 »
Net van mijn moeder enkele bakjes verse kruiden gekregen, waaronder Marjolein: het lipbloemig heestergewas met eironde, grijsachtig groene blaadjes..:)

ik ben bekend in de keuken met basilicum, rozemarijn, tijm, oregano, munt, herpes de provance, etc etc, maar wat kan ik met Marjolein.. ???

In de Mediterrane keuken gebruiken? Alleen in salades?
Wie heeft er tips en wie heeft er ervaring met dit voor mij nog te onbekende kruid?

Alvast veel dank.. :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Marjolein (marjoraan)
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2005, 22:22:29 »
Marjoraan is het zusje van oregano.

http://www.foodsubs.com/HerbsEur.html  (marjoram):

marjoram = sweet marjoram = knot marjoram = knotted marjoram   Pronunciation:  MAR-jer-um Notes:  Marjoram is sweeter and milder than its close relative, oregano.  It's often used to season meats and fish, and works best when its added near the end of the cooking period.  Fresh is best, but frozen or dried marjoram are acceptable substitutes. Don't confuse this with wild marjoram, which is better known as oregano.   Equivalents:  1 tablespoon fresh = 1 teaspoon dried.  Substitutes: oregano (This is very similar, but not as sweet and mild as marjoram. Substitute two parts of oregano for three parts of marjoram.) OR thyme OR sage OR basil OR summer savory  
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2005, 22:23:12 door Hizikigrrrl »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2005, 22:22:53 »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

« Reactie #3 Gepost op: 09 augustus 2005, 22:23:34 »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786

Tjeerd

Tjeerd

« Reactie #6 Gepost op: 09 augustus 2005, 22:27:42 »
Marjoraan is het zusje van oregano.

http://www.foodsubs.com/HerbsEur.html  (marjoram):
Thnx! Dat is een mooie site om uit je hoofd te leren..:)

overanalizing

« Reactie #7 Gepost op: 09 augustus 2005, 22:28:01 »
Ik gebruik (gedroogde) marjolein eigenlijk alleen maar in de soep, omdat het een soort 'bouillonsmaakje' heeft.

Offline Sven

• 3.928
  • Geslacht: Man
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2005, 00:19:23 »
Ik gebruik het wel eens in sauzen in combinatie met oregano of basilicum. Je kan het ook wel gebruik ipv thijm in een aantal gerechten. Gebruik wel niet teveel, anders wordt het gauw bitter en overheersend.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2005, 11:38:52 »
hoe kwam je moeder eraan? mijn vader en ik zoeken allebei al maanden naar verse marjoraan, voor allerlei recepten, maar kunnen het nergens vinden
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2005, 14:18:31 »
hoe kwam je moeder eraan? mijn vader en ik zoeken allebei al maanden naar verse marjoraan, voor allerlei recepten, maar kunnen het nergens vinden

heb je op de boerenmarkt al gevraagd of ze het niet voor je mee kunnen nemen?
,,,,فلافل

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2005, 14:42:04 »

Heeft het kruidenstalletje op de Ten Katemarkt het ook niet dan? (Als ik er binnenkort nog langs kom, zal ik het even vragen, maar ze hebben daar echt heel veel verse kruiden, dus ik gok dat ze het wel hebben.)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2005, 17:25:43 »
noem nog es wat interessante kruiden die ze daar hebben want misschien fiets ik dan ook wel een keer er voor om (en hoe herken ik die kruidenstal?)
,,,,فلافل

Tjeerd

« Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2005, 09:03:17 »

Ik heb het aan m'n moeder gevraagd, ze had de marjoraan bij een tuincentrum gekocht...  :)
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2005, 09:03:59 door Tjeerd »

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2005, 15:15:21 »
In de gedroogde versie zag ik het gewoon tussen de potjes bij de AH staan. En niet eens zo'n groot filiaal eigenlijk.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #15 Gepost op: 07 september 2005, 17:43:34 »

Heeft het kruidenstalletje op de Ten Katemarkt het ook niet dan? (Als ik er binnenkort nog langs kom, zal ik het even vragen, maar ze hebben daar echt heel veel verse kruiden, dus ik gok dat ze het wel hebben.)

Hè, vandaag heb ik eindelijk het stalletje weer eens kunnen uittjekken (de vorige keren dat ik ernaar wilde kijken, waren ze er niet of hadden ze al ingepakt) en yes, het kruidenstalletje op de Ten Katemarkt heeft gewóón verse marjolein. :D
« Laatst bewerkt op: 07 september 2005, 17:44:34 door cal¡mero »

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #16 Gepost op: 07 september 2005, 17:51:27 »
noem nog es wat interessante kruiden die ze daar hebben want misschien fiets ik dan ook wel een keer er voor om (en hoe herken ik die kruidenstal?)

Ja ehm, ik vind eigenlijk gewoon dat ze basic kruiden hebben. Van die typisch Hollandse / Franse / Italiaanse, en ook koriander (typisch wát is koriander eigenlijk?). Ik vind marjolein ook best onbijzonder eigenlijk. :bloos:

Het is ook een delicatessenstalletje, ze verkopen er gevulde olijven en gedroogde tomaatjes enzo, en er liggen allemaal pakken polenta, couscous en bulgur etc. voor de vitrine. Ernaast is dan nog een aparte tafel helemaal vol met verse kruiden.

Hij zit meestal ergens halverwege en dan aan de kant van de Constantijn Huygensstraat. Op dinsdag was-ie er laatst niet (maar 't was toen wel vakantie dus misschien lag het daaraan), vandaag dus wel en hij is er eigenlijk bijna altijd; wo-za moet je hem zeker kunnen vinden.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #17 Gepost op: 07 september 2005, 18:08:59 »
Hij zit meestal ergens halverwege en dan aan de kant van de Constantijn Huygensstraat. Op dinsdag was-ie er laatst niet (maar 't was toen wel vakantie dus misschien lag het daaraan), vandaag dus wel en hij is er eigenlijk bijna altijd; wo-za moet je hem zeker kunnen vinden.

leuk! Ik ga er binnenkort es kijken
,,,,فلافل