Vegatopia Forum

Recensies van kookwebsites

Offline Christiaan

• 10.293
Recensies van kookwebsites
« Gepost op: 31 juli 2003, 19:42:50 »
Ik haal veel recepten van internet en ik kom daarbij vaak terug op dezelfde sites. Waarom dus geen onderwerp over kookwebsites met vegetarische recepten? Het hoeft niet exclusief vegetarisch te zijn. Het is ook niet de bedoeling dat er hier alleen maar links worden geplaatst, ik wil ook recensies, desnoods kort, en misschien een paar recepten die je iedereen kan aanraden.

(Even geduld a.u.b. voordat ik de aftrap verricht)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Recensies van kookwebsites
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2003, 20:10:40 »
Serving the Guest is een website over de kookcultuur in Sufi-gemeenschappen. Behalve veel recepten zijn er ook nog verhalen, poëzie (Rumi wordt vaak geciteerd) en plaatjes te bewonderen.

De recepten zijn maar voor een deel vegetarisch, maar er staan genoeg  interessante nieuwe combinaties bij om het de moeite waard te maken. De recepten zijn overwegend Noord-Afrikaans, Midden-Oosters tot Turks van aard, alhoewel er ook een paar Javaanse recepten tussen schuilen. De hoeveelheden zijn meestal voor een weeshuis, maar het is makkelijk om wat uit de recepten weg te laten of om ze iets aan te passen.

Onder andere de linzensoep, de Tekke Pilaf en de Ful Medames zijn aanraders. Maar er staan ook recepten voor muntthee en bryani.

De beschrijvingen de sociale (de nagenoeg heilige gastvrijheid!) en spirituele kanten van eten dragen bij aan de inspiratie om te gaan koken.

Gezien dat de site door één persoon samengesteld is, een absolute topper.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2003, 00:02:05 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2003, 20:18:34 »
IslamicConcern.com is een website voor veganistische moslims (ja, die bestaan!). Ze hebben er ook recepten staan. De Curried "Chicken" (lager op de pagina) heeft mij van mijn koudwatervrees voor tofu afgeholpen. De saus met mangochutney lijkt vreemd maar is erg lekker. De Mint-Braised Seitan "Lamb" hoger op de pagina wil ik ooit ook nog wel een keer proberen. Er staat ook een recept voor tofu op de site.

Het zijn weer de onbekende of ongebruikelijke combinaties die bij mij de interesse wekken...
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2003, 20:19:37 door Christiaan »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2003, 20:26:22 »
Death by Curry was één van de eerste sites waarop ik naar recepten zocht. Om de nostalgie en de Aloo Gobi verdient ie een vermelding. Bovendien is er zowel een index voor vegetarische als voor veganistische recepten (Alhoewel er bij die laatste wel recepten staan die niet zo veganistische ingredientenlijsten hebben. Oh well).

Alleen jammer dat er geen veganistische curries van nuclear strength zijn, want dat is toch waar de site om is opgezet:
Citaat
Relatively most people have some idea how they would like to end their mortal existence on this planet. Some would like to go quietly in their sleep while others would prefer to 'kick the bucket' while making love. My own personal preference though would have to be 'Death By Curry'. To find a curry so hot and so mean that it would render me lifeless on the spot.
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2003, 20:31:26 door Christiaan »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2003, 20:54:06 »
Smulweb
Hier vind je (bijna) alle recepten!
Op Smulweb kun je je eigen receptensite beginnen met zelfverzonnen recepten, recepten rond een bepaald thema, recepten uit de media enne ... recepten dus. Je kunt zoeken op ingredient, 2e ingredient, naam vh recept, land van herkomst.
Je moet je wel aanmelden en je bent niet verplicht zelf je site bij te houden. Andermans recepten die je wel wat lijken, kun je op je eigen site zetten. Zo krijg je een hele verzameling.

Dr. Weil
Natuurarts met een Harvard-degree
Hier staan ook recepten voor de niet-vegetarier. Je kunt kijken welke recepten hij geschikt acht voor bij welke ziekte. Voedingswaarden staan erbij. Het Bananabread is heerlijk!

Offline Helena

• 159
« Reactie #5 Gepost op: 04 augustus 2003, 06:56:16 »
IK ben toch een echt fan van de Odin-site
www.odin.nl. Hier kun je allerlei recepten vinden met bijv. oer-Hollandse groenten. Zeker als je winkelt in de Natuurwinkel en af en toe groenten ziet liggen waarmee je geen raad weet, dan kun je er op deze site vast een lekker recept vinden. Bijna allemaal vega overigens.

Ook pluk ik af en toe een recept van
www.receptenweb.nl
Net als smulweb een heel algemene site waar iedereen zijn recept kan dumpen. Er is altijd wel wat te vinden!

En natuurlijk van
http://asiarecipe.com/
en dan vnl. uit Bhutan. Als je echt een fan bent van oosters en/of pittig eten kun je hier je hart op halen!
Van leven ga je dood

vogel

« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2003, 14:14:11 »
Hier een vegetarische kookwebsite,  veel recepten en voornamelijk indiaas.
www.bawarchi.com/cookbook/index

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2003, 21:56:32 »
Oprah Winfrey
We love Oprah and Oprah loves food!
Het klinkt allemaal heerlijk, vooral de toetjes! Recepten van celebs en bekende koks, uiteraard ook low-fat opties.

BBC Food
De thuishaven van Jamie, AWT, Ainsley Harriot en meer kooksterren
Een speciale rubriek voor vegetariers (o.a. tips voor nieuwelingen en kinderen) , een handige zoekmachine, messageboards en live-chats met chefs.

« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2003, 21:58:39 door Hizikigrrrl »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Vegetarische recepten www.deen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2003, 17:50:11 »
Bij toeval ontdekt(ik moet nu,zaterdag 10 voor 6 nog booschappen doen, keek naar openingstijd): heel wat lekker uitziende recepten en vrij eenvoudig bij Deen, supermarkten. Bij Zoeken Categorie  vegetarisch intoetsen.
« Laatst bewerkt op: 06 september 2003, 17:53:19 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2003, 20:39:20 »
IslamicConcern.com is een website voor veganistische moslims (ja, die bestaan!).
Ik had het eigenlijk kunnen weten. Toen ik net het adres verkeerd intikte kreeg ik een foutmelding van de servers van PETA. Dus daar horen ze gewoon bij. Niks veganistische moslims.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #10 Gepost op: 30 september 2003, 00:22:13 »
Ik had het eigenlijk kunnen weten. Toen ik net het adres verkeerd intikte kreeg ik een foutmelding van de servers van PETA. Dus daar horen ze gewoon bij. Niks veganistische moslims.

Waarom zouden ze daar eigenlijk zo geheimzinnig over doen?

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #11 Gepost op: 30 september 2003, 00:44:13 »

??? Waarom zouden de makers niet veganistische moslims zijn?

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #12 Gepost op: 30 september 2003, 09:01:39 »
Ik wist allang dat die site van Peta was, hoe bedoel je geheimzinnig? Via Peta kun je er komen en de links die gegeven worden zijn voor de helft/ een derde naar andere Peta sites. Onder in de hoek staat ook de link naar de free vegetarian starter kit.

De rest van de links gaat wél naar moslimsites en ik heb op diverse moslimsites (ook NL) de boeken gezien die ze aanbevelen. Er zullen dus vast wel vegetarische en veganistische moslims zijn. Sterker nog, ik ken 2 moslim-veganisten. :) 1 daarvan heeft hier ook gepost.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2003, 09:16:52 door Artemis »
:witch2:

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #13 Gepost op: 30 september 2003, 09:46:29 »
hoe bedoel je geheimzinnig?

Ik bedoel dat ze nergens duidelijk zeggen dat het een PETA-site is. Voor zover ik heb kunnen zien dan. Iets wat ze wel prominent laten zien op andere campaign-sites als meatstinks.com en milksucks.com.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #14 Gepost op: 30 september 2003, 09:50:41 »
Ik bedoel dat ze nergens duidelijk zeggen dat het een PETA-site is. Voor zover ik heb kunnen zien dan. Iets wat ze wel prominent laten zien op andere campaign-sites als meatstinks.com en milksucks.com.
Er word verwezen op die site naar een hotmailemailadres.
Misschien dat deze mensen lid zijn van PETA en ze apart een website hebben geopend voor moslims, en peta hun gewoon sponsort met webhosting?

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #15 Gepost op: 04 november 2003, 19:30:47 »
The Post Punk Kitchen is de website van een kookprogramma op de publieke TV van Brooklyn. Er wordt veganistisch gekookt, en de recepten zien er erg goed en creatief uit uit.

Het kookprogramma schijnt ook online te bekijken te zijn maar ik kan niet helemaal wijs worden uit het uitzendschema.

Kunnen we trouwens geen Vegatopia-TV beginnen, Jan? ;)

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #16 Gepost op: 04 november 2003, 20:00:57 »

Kunnen we trouwens geen Vegatopia-TV beginnen, Jan? ;)

Ach, waarom niet eigenlijk. Ik was zojuist aan het brainen over een paar haalbare doeleinden voor 2004. Winstgevend worden was het eerste wat bij me opkwam, maar een tv-station beginnen kan daar nog prima bij!  ;D

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #17 Gepost op: 04 november 2003, 20:09:14 »
Ach, waarom niet eigenlijk. Ik was zojuist aan het brainen over een paar haalbare doeleinden voor 2004. Winstgevend worden was het eerste wat bij me opkwam, maar een tv-station beginnen kan daar nog prima bij!  ;D

En als je bij de publieke omroep wil, dan eerst even 150.000 leden zoeken. Makkie! :)

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #18 Gepost op: 04 november 2003, 20:15:11 »
Hoeveel vegetariers waren er ook al weer in NL? Wel een doelgroep. Als er iets moet zijn voor ieder zuiltje kan dit er ook nog wel bij. :)
:witch2:

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #19 Gepost op: 04 november 2003, 20:21:11 »
Begin een online-TV :)

Neem wat beelden op bij de kookworkshop :)
En misschien kijkt er wel een tvprogramma maker mee die er wat in ziet :)