Vegatopia Forum

Broodbeleg, zoet en hartig, ook zelfmaak.

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #640 Gepost op: 27 april 2015, 17:55:28 »
Wat is niet al te veel suiker? Iets uit de ontbijtkoekfamilie - Groninger koek of Gemberkoek misschien?
En wat noem je lang houdbaar, en is in de grab 'n go basket bewaren een optie?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #641 Gepost op: 27 april 2015, 18:05:25 »
Wat is 'lang' volgens jouw definitie? En binnen of buiten de nieuwe koelkast?

Sandwichspread is lang houdbaar. Moeiteloos weken. Of er (veel) suiker inzit weet ik niet, maar ongetwijfeld wel wat vetten voor het sausje die het smeerbare aspect mogelijk maakt.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #642 Gepost op: 27 april 2015, 18:28:02 »
Lang houdbaar: iets van een jaar of meer. Buiten of binnen de koelkast maak niet uit.
Niet al te veel suiker: onder de 5%.

Kokosbrood bevat heel veel suiker geloof ik, maar ik zal eens proberen of ik tahin op brood lekker vind.

Hoemoes is geloof ik niet zo lang houdbaar?

Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #643 Gepost op: 27 april 2015, 18:47:29 »
Nou ben ik nooit zo bang uitgevallen voor THT-data en zulks meer, maar een jaar bewaren van aangebroken spul (van wat voor soort dan ook) lijkt me zelfs in de vriezer wel wat erg veel gevraagd. Behalve Marmite misschien, maar dat valt buiten al mijn definities van eetbaar.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #644 Gepost op: 27 april 2015, 19:12:43 »
De Siamese kat en het vrouwelijke pooldier zeiden vorig jaar tegen het knaagdier dat tahin zelfs aangebroken jaren houdbaar is. Knaagdier leeft nog, dus dat zal wel kloppen.

Marmite durf ik ook niet aan...

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #645 Gepost op: 27 april 2015, 19:20:24 »
Ik denk bij die eisen aan een boterham met tevredenheid...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #646 Gepost op: 27 april 2015, 19:46:57 »
Is ook lekker, mits het brood vers is.

Aiko

Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #647 Gepost op: 27 april 2015, 20:03:21 »
Marmite is wel lekker als bodempje, met een laag kaas erbovenop bijvoorbeeld. Brood plus marmite lijkt mij ook niets...
Misschien bestaat er suikervrije pure hagelslag?

Een jaar houdbaar, zeg je? Je houdt niet zo van brood?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #648 Gepost op: 27 april 2015, 20:18:58 »

Misschien bestaat er suikervrije pure hagelslag?


De producten van Damhert zijn gezoet met Tagatose. Misschien is dat iets voor je?

Verder notenpasta's (wel koel bewaren, eigenlijk is de koelkast het beste maar daar worden ze niet smeerbaarder van), roomboter (kun je heel lang in de vriezer bewaren), misschien is miso iets? Al dan niet gemengd met bv notenpasta. Pure chocolade met zo min mogelijk suiker kun je raspen voor op brood ipv hagelslag etc.

Kaas kun je ook invriezen en gebruiken voor een tosti.

Zelf iets pureren van een blik bonen/linzen en kruiden en smaakmakers?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #649 Gepost op: 27 april 2015, 22:00:17 »
Ah het mag ook in de koelkast.
Smeerkaas is geloof ik ook erg lang houdbaar in de koeling.
En Ajvar (paprikapasta, te koop bij de Turk) in de koeling maar geen jaar, enkele maanden wel.
Sandwichspread is in de koeling ook wel lang houdbaar geloof ik.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #650 Gepost op: 28 april 2015, 00:40:08 »
Zelf iets pureren van een blik bonen/linzen en kruiden en smaakmakers?
Een hummus of een andere bonenpasta, of ook tofuspread (ja, daar issie weer) is snel te maken, maar niet langer dan een dag of vijf, zes houdbaar. Maar je zoekt sowieso kant-en-klaar, geloof ik.

Maar waarom moet het minstens een jaar na openen houdbaar zijn? Bereid je je stiekem voor op een atoomoorlog?

Ajvar is lang houdbaar, maar zonder 'extra's' in ieder geval niet mijn ideale broodbeleg. Chutney bevat weliswaar relatief veel suiker, maar is niet ongezond en lang houdbaar. Misschien pesto? Als je er niet met een vies mes in gaat porren, blijft dat ook lang goed.
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #651 Gepost op: 28 april 2015, 08:25:09 »
(het zakje dat ik minstens vijf jaar geleden in Hannover heb gekocht, is nog steeds halfvol -

Misschien is dat iets dan? (Schabzigerklee dus.)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #652 Gepost op: 28 april 2015, 10:30:26 »
Maar waarom moet het minstens een jaar na openen houdbaar zijn? Bereid je je stiekem voor op een atoomoorlog?

Het gebeurt niet zo vaak dat de kaas op is/ik vergeten ben nieuwe te kopen, met de pak hagelslag heb ik iets van anderhalf jaar gedaan.

Online Sam

  • ******
  • 7.148
Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #653 Gepost op: 28 april 2015, 10:52:56 »
Maar waarom moet het minstens een jaar na openen houdbaar zijn? Bereid je je stiekem voor op een atoomoorlog?
Het gebeurt niet zo vaak dat de kaas op is/ik vergeten ben nieuwe te kopen, met de het pak hagelslag heb ik iets van anderhalf jaar gedaan.
Maar als de kaas op is, kun je toch veel beter iets vers maken van iets dat je op voorraad hebt en lang houdbaar is? Koop een paar blikken kikkerwten en een pot tahin, en je kunt jarenlang verse hummus maken als de kaas op is. En zelfs als de kaas niet op is ;)

Alle kant en klaar dingen bevatten sowieso veel suiker, zout en vaak ook vet, zoals sandwichspreads. Als je er anderhalf jaar mee doet, zou ik me trouwens niet druk maken over de suiker in het pak hagelslag.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #654 Gepost op: 28 april 2015, 11:52:56 »
De recepten voor verse hoemoes op internet zijn prut, dus daar begin ik niet aan.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #655 Gepost op: 28 april 2015, 12:03:45 »
De recepten voor verse hoemoes op internet zijn prut, dus daar begin ik niet aan.

Hoe weet je dan dat het prut is?!

Deze is van Tertia, dan weet je dat het goed zit: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11812-koken-voor-de-koningin-hummus

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #656 Gepost op: 28 april 2015, 12:12:03 »
Recepten waarvan de leestijd al bijna een minuut is zijn prut. Het is de bedoeling dat het in plaats komt van naar de supermarkt lopen om kaas te kopen he.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2015, 12:19:05 door Poek »

Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #657 Gepost op: 28 april 2015, 12:19:05 »
Als ik jou was zou ik gewoon een pizza in de vriezer leggen voor het geval je een keer zonder broodbeleg zit.
Of vries complete broodjes kaas in.

Een eitje koken of bakken voor op brood werkt ook prima trouwens, maar een jaar bewaartijd is wellicht wat veel gevraagd.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #658 Gepost op: 28 april 2015, 12:21:30 »
Eieren heb ik soms, maar die bewaar ik niet zo lang. Pizza op brood lijkt me niet zo lekker eigenlijk....

Re: Broodbeleg - tips?
« Reactie #659 Gepost op: 28 april 2015, 12:23:51 »
Pizza is al inclusief een vorm van brood. Ik heb (hier) zelfs ooit volkorenpizza's kunnen krijgen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner