Vegatopia Forum

Bont!

Tamara

Re:Bont!
« Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2005, 15:24:21 »
Doe de bonttest!

http://www.bontvoordieren.nl/kids.php?item=6&sub=1

De Vuurproef werkt het beste, je ruikt dan heel duidelijk de geur van verschroeid haar.
Dit is het beste te testen in het pashokje,(vanwege kans op boos winkelpersoneel ;)) of gewoon simpelweg een haar eruittrekken en daar een vlam van een aansteker tegenaan houden.
Dat valt net even wat minder op.

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2005, 15:41:15 »
Of de bont zaak in de hens steken. Dan ruik je het ook :P  ::)

geintje hoor.. brand is ook niet goed voor het milieu ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Tamara

« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2005, 15:45:03 »
Citaat
Of de bont zaak in de hens steken. Dan ruik je het ook :P  ::)

Citaat
geintje hoor.. brand is ook niet goed voor het milieu ;)

:devil:   ;)

Nita

« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2005, 16:50:08 »
weg met bont, weg met bont

Aiko

« Reactie #24 Gepost op: 24 oktober 2005, 17:00:06 »
[flauwheidsmodus: 80%]

Ik vind asfalt al erg genoeg, het hoeft van mij niet ook nog met bont bedekt te zijn, hoor.

[flauwheidsmodus: 0%]

En natuurlijk niet alleen kleren testen op bont, ook knuffeldieren en andere troep bedekt met zacht pluizig spul!

sokkie1234

« Reactie #25 Gepost op: 24 oktober 2005, 18:05:53 »
hey

Ik ken best veel mensen die bont zielig vinden enzo..maaar mijn vraag is dan waarom vinden ze vlees eten dan niet zielig?
Dat zal ik wel nooit begrijpen denk ik :-\

greetZ RoxY

remco

« Reactie #26 Gepost op: 24 oktober 2005, 18:08:59 »
hey

Ik ken best veel mensen die bont zielig vinden enzo..maaar mijn vraag is dan waarom vinden ze vlees eten dan niet zielig?
Dat zal ik wel nooit begrijpen denk ik :-\

greetZ RoxY

Vlees associëren ze niet met dierenleed. Het ligt mooi verpakt in de schappen van de winkel en het ziet er niet uit als een kalfje of een struisvogel.
Bij bont wel, want dan weten ze dat die arme zeehondjes doodgeknuppeld worden. (wie heeft die reclames niet op tv gezien)
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2005, 18:10:59 door Remco »

Offline Sam

• 7.188
« Reactie #27 Gepost op: 25 oktober 2005, 07:37:10 »
Doe de bonttest!

http://www.bontvoordieren.nl/kids.php?item=6&sub=1

De Vuurproef werkt het beste, je ruikt dan heel duidelijk de geur van verschroeid haar.
Dit is het beste te testen in het pashokje,(vanwege kans op boos winkelpersoneel ;)) of gewoon simpelweg een haar eruittrekken en daar een vlam van een aansteker tegenaan houden.
Dat valt net even wat minder op.

Als een bontjas nog in de winkel hangt hangt er gewoon een labeltje aan dat het bont is hoor, daar hoef je geen proefjes voor te doen :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Kiwi

« Reactie #28 Gepost op: 25 oktober 2005, 16:58:43 »
Aan een bontjas misschien wel, maar het staat niet altijd er niet altijd op bij randjes bont aan bijvoorbeeld kragen, laarzen en kattenspeeltjes.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #29 Gepost op: 25 oktober 2005, 17:32:29 »
'k Vind dat iedereen die bont draagt (of het nu echt is of namaak) met een plaatje rond zijn nek moet rondlopen met de boodschap: "Dit is echt bont." of "Dit is geen echt bont.".
Dan weet ik tenminste wie ik vies moet bekijken   ;) ;D
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2005, 17:32:57 door Ligfietsertje »

Offline Viz

• 395
« Reactie #30 Gepost op: 26 oktober 2005, 16:54:18 »
Ik vind kattenspeeltjes met konijnenbont ook zoooo gemeen... snif. En kattenvoedsel met konijn erin ook...   :'(    >:(
Hoe zouden kattenbezitters het vinden als mijn konijnen hun kat op gingen eten! Zo gemeen!*

*En zo is het!  Zo!

'fish are friends, not food!'

animal__lovermous

« Reactie #31 Gepost op: 27 oktober 2005, 19:46:18 »
ik heb 2 poezen maar die vinden elkaar niet zo aardig :-\wat kan ik hier aan doen?

enne mijn katten lusten geen konijn ;)
zelf draag ik ook geen bond dat vind ik zo zielig voor de dieren :'(

pietstra

« Reactie #32 Gepost op: 03 november 2005, 19:03:35 »
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen leer dragen en het dragen van bont?
Iedereen maakt een heisa over het dragen van bont, maar over leer wordt haast niet gesproken...
Wie o wie heeft hier een antwoord op?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #33 Gepost op: 03 november 2005, 19:30:12 »
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen leer dragen en het dragen van bont?
Iedereen maakt een heisa over het dragen van bont, maar over leer wordt haast niet gesproken...
Wie o wie heeft hier een antwoord op?

Zonder het gebruik van leer volledig te willen goedpraten toch enkele verschillen:

- Voor vele soorten leer worden geen extra dieren gedood.  Veel bontdieren worden speciaal gekweekt of gevangen voor het bond.

- Het is veel makkelijker om het gebruik van bont te vermijden.  Bont is voor de moderne westerse mensen een zuiver luxeproduct en men heeft geen enkel rationele reden om bont te dragen.  Alternatieven voor leder vinden is nog steeds erg moeilijk, zeker wat schoenen betreft.  Er zijn wel leerloze schoenen te krijgen, maar de keuze is erg beperkt, zeker als het om 'speciale' schoenen gaat.
Buiten de schoenen van enkele speciaalzaken zijn leerloze schoenen vaak ook van minderen kwaliteit.  Leer vervangen in schoenen is niet evident.  (Schoenen zijn wel het enige product waar dat volgens mij voor opgaat.  Zetels, handtassen, geldbeugels, pennenzakken, ... zijn allemaal  makkelijk en in goede kwaliteit leerloos te vinden.)

Hoewel dat bij mij niet speelt zal het emotionele aspect voor velen ook een rol spelen.  Bont is afkomstig van allerlei lieve, schattige, 'aaibare' beestjes terwijl leer meestal maar van een domme koe komt.  Dit is vermoed ik een heel belangrijk verklaring voor de verschillende maatschappelijke houding t.o.v. leer en bont.

Sunshine

Wel echt bont of géén echt bont
« Reactie #34 Gepost op: 06 november 2005, 14:27:41 »
Vanwege de demonstratie in de pc hooftstraat(vandaag 6/11-2005) leek het mij wel een aardig onderwerp om aan te snijden.

Ik ben zelf tegen echt bont omdat deze dieren op zeer dier-onwaardige manier worden gehouden en ook nog alleen maar om hun vel,bah,laten we dat bij die mensen doen die deze dieren houden.
Alleen maar zodat een paar "goodlooking" vrouwen met maar één hersencel zo graag hun status van rijkdom willen showen,zie Jennifer Lopez,totaal geen gevoel voor dieren dus.
Terwijl er goede alternatieven zijn,onbegrijpelijk.

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wel echt bont of géén echt bont
« Reactie #35 Gepost op: 06 november 2005, 14:30:43 »
Dit hoort niet hier, maar onder 'Dieren, milieu en natuur' en daar is al een bont-topic.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #36 Gepost op: 06 november 2005, 14:33:53 »
Vanwege de demonstratie in de pc hooftstraat(vandaag 6/11-2005) leek het mij wel een aardig onderwerp om aan te snijden.

Die was gisteren :)

Sunshine

« Reactie #37 Gepost op: 06 november 2005, 14:36:35 »
ja dat krijg je als nieuweling,dan moet je al die topics nog ff doorworstelen.

En het was idd gisteren,ik keek vandaag op at5,dus dacht ik dat het vandaag was,2 foutjes,sorry, mijn excuses.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #38 Gepost op: 06 november 2005, 14:44:08 »
:)
Geeft niets hoor.. ik heb mijn longen uit mijn lijf gisteren geschreeuwd :)

Sunshine

« Reactie #39 Gepost op: 06 november 2005, 14:44:19 »
Zit ik nu dus wel goed.

Even reageren op een vorige reactie, leer wordt gewoon gebruikt van de koeien die toch al geslacht worden voor hun vlees,dus heb je een aantal produkten van een dier die je gebruikt,voor een veggie nog steeds een akelig iets,maar we moeten toch wat.
Bij bont van nertsen is dat dus niet zo.