Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen leer dragen en het dragen van bont?
Iedereen maakt een heisa over het dragen van bont, maar over leer wordt haast niet gesproken...
Wie o wie heeft hier een antwoord op?
Zonder het gebruik van leer volledig te willen goedpraten toch enkele verschillen:
- Voor vele soorten leer worden geen extra dieren gedood. Veel bontdieren worden speciaal gekweekt of gevangen voor het bond.
- Het is veel makkelijker om het gebruik van bont te vermijden. Bont is voor de moderne westerse mensen een zuiver luxeproduct en men heeft geen enkel rationele reden om bont te dragen. Alternatieven voor leder vinden is nog steeds erg moeilijk, zeker wat schoenen betreft. Er zijn wel leerloze schoenen te krijgen, maar de keuze is erg beperkt, zeker als het om 'speciale' schoenen gaat.
Buiten de schoenen van enkele speciaalzaken zijn leerloze schoenen vaak ook van minderen kwaliteit. Leer vervangen in schoenen is niet evident. (Schoenen zijn wel het enige product waar dat volgens mij voor opgaat. Zetels, handtassen, geldbeugels, pennenzakken, ... zijn allemaal makkelijk en in goede kwaliteit leerloos te vinden.)
Hoewel dat bij mij niet speelt zal het emotionele aspect voor velen ook een rol spelen. Bont is afkomstig van allerlei lieve, schattige, 'aaibare' beestjes terwijl leer meestal maar van een domme koe komt. Dit is vermoed ik een heel belangrijk verklaring voor de verschillende maatschappelijke houding t.o.v. leer en bont.