Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline karl

  • *****
  • 6.315
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #420 Gepost op: 17 juli 2009, 08:48:19 »
Ik had ook al duidelijk gemaakt dat ik niet Eelco bedoelde en heb nog eens benadrukt dat ik zijn vermoeidheid na al dat melden op voorhand en nog niet behoorlijk bediend worden volkomen begreep.
Dat af en toe op dit forum wel eens een slachtofferhouding wordt aangenomen van wij met ons grote gelijk tegen de boze, onbegrijpende buitenwereld, vind ik soms wel het geval.
Zwaar tillen doe ik daar niet aan, het is hier vegetarisch voor iedereen, ook voor de wat bozige rechtgelovigen.
Ik wil in de eerste plaats duidelijk maken dat een positieve houding meer opbrengt en gewoonweg prettiger is dan een defensieve, negatieve.
Voor de volledigheid: soms is er slordig, onattent keukenpersoneel, soms is er geen begrip voor redelijke vegetarische wensen. Ik zal me dan evengoed ergeren en het eventueel rustig opmerken.
Lelle, omdat je je elders als taalcorrector opstelt: het is: " 't Is niet echt" en eigenlijk nog beter "Het is niet echt", want een afkorting gebruiken om een letterteken te besparen is wat overbodig.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2009, 15:17:20 door karl »

Offline Sam

  • ******
  • 7.103
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #421 Gepost op: 17 juli 2009, 13:15:36 »
Ik denk dat er hier op het forum juist heel weinig vegetariers zijn die het niet op voorhand doorgeven en dan wel toverkunsten uit de keuken verwachten, en ik vind hier op het forum er juist helemaal geen slachtofferhouding is?

Ik geef altijd door dat ik vegetarier ben, vaak meerdere malen, maar het gaat gewoon heel erg vaak fout. En dat is balen, want dan heb je die discussies weer met je collega's en klanten, zit je met een bord met 3 zielige plakjes kaas tussen mensen die hun hele bord vol met lappen stomend vlees hebben liggen etc. In deze draad mag ik daar graag over zeuren ende zeiken. Tegen mijn collega's en klanten ben ik de zonnigheid zelve en maak ik er grapjes over (zolang er in ieder geval maar iets te eten is, als er echt niets is dan word ik gevaarlijk). Hier hoeft dat lekker niet  :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline karl

  • *****
  • 6.315
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #422 Gepost op: 17 juli 2009, 15:31:39 »
In deze draad mag ik daar graag over zeuren ende zeiken. Tegen mijn collega's en klanten ben ik de zonnigheid zelve en maak ik er grapjes over (zolang er in ieder geval maar iets te eten is, als er echt niets is dan word ik gevaarlijk). Hier hoeft dat lekker niet  :D

Laat je, wat mij betreft, hier dan maar volledig gaan.
Ik noteer dat vrijwel iedereen het doorgeeft als het nodig lijkt, niet te moeilijk doet ter plaatse als het fout loopt en enkel op dit forum eens lekker zeurt zoals ik ook in de eerste plaats thuis zeur en de buitenwereld spaar.
Ik dacht bij de opmerking overigens aan niemand in het bijzonder en wat ik in het algemeen wou opmerken heb ik boven gezegd.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #423 Gepost op: 17 juli 2009, 19:57:54 »


Ik geef altijd door dat ik vegetarier ben, vaak meerdere malen, maar het gaat gewoon heel erg vaak fout. En dat is balen, want dan heb je die discussies weer met je collega's en klanten, zit je met een bord met 3 zielige plakjes kaas tussen mensen die hun hele bord vol met lappen stomend vlees hebben liggen etc. In deze draad mag ik daar graag over zeuren ende zeiken. Tegen mijn collega's en klanten ben ik de zonnigheid zelve en maak ik er grapjes over (zolang er in ieder geval maar iets te eten is, als er echt niets is dan word ik gevaarlijk). Hier hoeft dat lekker niet  :D
Juist, precies ja, dat bedoel ik.
Misschien dat ik het beter had kunnen verwoorden zonder mensen tegen de schenen te trappen, was niet mn bedoeling.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #424 Gepost op: 17 juli 2009, 22:13:08 »
Ik geef altijd door dat ik vegetarier ben, vaak meerdere malen, maar het gaat gewoon heel erg vaak fout. En dat is balen, want dan heb je die discussies weer met je collega's en klanten, zit je met een bord met 3 zielige plakjes kaas tussen mensen die hun hele bord vol met lappen stomend vlees hebben liggen etc. In deze draad mag ik daar graag over zeuren ende zeiken. Tegen mijn collega's en klanten ben ik de zonnigheid zelve en maak ik er grapjes over (zolang er in ieder geval maar iets te eten is, als er echt niets is dan word ik gevaarlijk). Hier hoeft dat lekker niet  :D
:yes: Pcies!

Ik heb me er ondertussen al lang bij neergelegd dat ik tijdens meerdaagse projectbesprekingen regelmatig genoegen moet nemen met fantasieloze gerechten als plakjes kaas, een bord gegrilde groente of iets dergelijks (zeker in Zuid-Europa).

Maar juist omdat ik geen zin heb in die eeuwige vegetariërdiscussies, juist omdat ik het de horecamensen zo makkelijk mogelijk wil maken, en juist omdat ik niet de vegetarische zeur aan tafel wil zijn, geef ik dit dus vantevoren tig keer door. En dan nog gaat het minstens in de helft van de gevallen fout en moet je alsnog gaan zeuren en een half uur na de anderen eten (en heel soms, bij een buffet, is er ècht niets). Net als Sam heb ik dan een 'stijve bovenlip' en lach om de standaardgrapjes die het gedoe uitlokt. Maar dan is het heel fijn om daar achteraf hier over te klagen ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #425 Gepost op: 18 juli 2009, 11:13:09 »
Ik geef het trouwens van te voren altijd 2x door, maar meld mij aan het begin van het evenement ook nog bij het restaurant (als dat op dezelfde locatie is) en aan het begin van het eten meld ik me dan ook nog bij de hoofdober dat IK dus de veggie ben. Dat gesjacher vind ik altijd wel irritant, maar het gaat inderdaad zo vaak mis en ook heeft een ander wel eens het eten opgegeten dat voor mij bestemd was, dat overkomt me niet vlug meer, maar daardoor voel ik me altijd wel een haantje de voorste wat eten betreft, bij buffetten sta ik ook altijd vooraan  :-\
Zolang er iets is vind ik het trouwens ook wel best, hoeft echt niet bijzonder te zijn, als het maar genoeg is en eetbaar, zodra er niets is wordt ik meteen heeeeel sjagerijning.
,,,,فلافل

Offline karl

  • *****
  • 6.315
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #426 Gepost op: 18 juli 2009, 11:59:57 »
Ik vind het verhelderend hoe assertief en positief jullie, door ervaring geleerd, met die meldingen op voorhand omgaan.
Ik wil goed aannemen dat het, desondanks, nogal eens misloopt.
Anderzijds, en dat mag tussen het terechte gezeur door, toch ook even opgemerkt worden: soms is het toch ook alsof je een voorkeursbehandeling krijgt, of in elk geval een gewoon goede behandeling. Zoiets is dan prettig.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #427 Gepost op: 18 juli 2009, 12:29:05 »
Anderzijds, en dat mag tussen het terechte gezeur door, toch ook even opgemerkt worden: soms is het toch ook alsof je een voorkeursbehandeling krijgt, of in elk geval een gewoon goede behandeling. Zoiets is dan prettig.
En daar heb je dan ook weer gelijk in! Zo kan ik me nog een etentje in een Indonesisch restaurant in Eindhoven herinneren... in principe was het vleesloze gedeelte van de rijsttafel meer dan genoeg, en toch kregen wij individueel ook nog allemaal lekkere tofu-, tempeh- en eigerechten. En afgelopen week in de Vis a Vis in Sestri Levante had ik twee geweldige, creatieve voorgerechten. Nee, het is zeker niet alleen maar kommer en kwel  ;).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #428 Gepost op: 18 juli 2009, 19:30:44 »
Maar als die het echt zo moeilijk vind om één vega gerechtje te verzinnen hoor je niet echt in een keuken thuis is mijn bescheiden mening. Er zijn carnivoren zat die hele wenslijsten aan speciale bestellingen doorgeven, daar wordt ook gehoor aan gegeven.

Het is altijd moeilijk om tijdens de de drukte van zo'n avond nog aanpassingen te maken, vega of niet. Zo'n restaurantkeuken werkt toch echt heel anders dan thuis en als het al half voorbereid is, kun je er moeilijk dingen uit weg laten. Wat ik wel heel storend vind, is dat heel veel koks toch een beetje neerbuigend doen over vegetariers. Natuurlijk kun je best een bordje sla samenstellen, maar dat je geen lap vlees hoeft, staat nog niet gelijk aan gelukkig zijn met een bord fantasieloos konijnenvoer. Net zoals je vaak bij restaurants al kunt zien aan de menukaart dat de vegetarische gerechten de obligate sluitpost zijn van de kaart.
Het aanmelden bij de ober helpt inderdaad, al werd ik een keer met een vuile blik begroet, want die hippe tent vond het heel onaangenaam dat er een vegetarier (op dit soort dingen geef ik het wel strikt door, want het is meestal geen eco of biovlees) was die en geen vis en geen paddo's bliefde. Het keukenpersoneel kon me wel schieten kennelijk.

Gelukkig weet ik zeker dat het goedkomt op ons bedrijfsfeestje komende dinsdag. Niet alleen hebben we relatief veel (ex-)vegetariers, flexitariers en (ex-)veganisten onder onze collega's, maar ook in de keuken waar ze voor ons koken.
Sin chile, no tiene chiste!

Kieketok

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #429 Gepost op: 20 juli 2009, 09:41:57 »
maar daardoor voel ik me altijd wel een haantje de voorste wat eten betreft, bij buffetten sta ik ook altijd vooraan  :-\
Zolang er iets is vind ik het trouwens ook wel best, hoeft echt niet bijzonder te zijn, als het maar genoeg is en eetbaar, zodra er niets is wordt ik meteen heeeeel sjagerijning.
Ja precies, ik zorg ook altijd dat ik vooraan sta bij buffetten. Soms is er alleen stokbrood en dat is dan meteen op, als ik vooraan sta kan ik daar gewoon veel van pakken. En alle bestek en vega-dingen zijn nog 'schoon'. Als je achteraan staat is het zo'n puinhoop, dan ligt er koude schotel (vlees) door de vruchtjes en de sla en de opscheplepels zijn voor meerdere gerechten gebruikt... Hihi, ik wordt ook altijd heeel sjagerijnig van niet eten, ben niet de enige zie ik.  ;D

Zo kan ik me nog een etentje in een Indonesisch restaurant in Eindhoven herinneren...
Weet je toevallig nog welke Eelco?

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #430 Gepost op: 20 juli 2009, 13:55:04 »
Wat fijn dat er hier veel meer mensen zijn die onwijs pissig en sjaggie kunnen worden als je na tich keer door geven niks te eten krijgt.

Wij aten vorige week bij mijn zusje, je zou denken dat die toch wel weet dat ik vegetariër ben he ;)
Ze gingen chinees halen en zelfs in de gado-gado kwam ik kip tegen :( (was bij mister Wok in Zwolle gehaald), nou is gado-gado door de kroepoek eigenlijk al niet vega. Maar nadat ik de kip was tegen gekomen had ik er wel heel erg de pest in hoor!
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #431 Gepost op: 22 juli 2009, 22:57:21 »
Mijn ergste ervaring is toch wel een barbecue van school waar ik echt goed had doorgegeven dat ik vegetariër was en er waren vleesvervangers maar die kwamen rechtstreeks uit de diepvries. Die heb ik dus niet ontdooid gekregen op die zielige barbecue. Ik ben eigenlijk altijd wel tevreden als er maar iets is, al zijn het alleen maar frietjes. Van niets eten wordt ik namelijk ook heel chagrijnig (ik kan niet tegen een lage bloedsuiker).
Toen ik vorig jaar 2 weken logeerde bij mijn beste vriendin heeft ze zo ontzettend haar best gedaan om goede restaurants voor mij te vinden. Als ik zei dat ze maar 1 vegetarisch gerecht hoefden te hebben, vond ze dat belachelijk en stond ze erop dat we bij restaurants gingen eten waar ik ook keuze zou hebben. Een andere vriending van haar is ook vegetariër en die wist precies waar we naartoe konden.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #432 Gepost op: 22 juli 2009, 23:14:22 »
Die heb ik dus niet ontdooid gekregen op die zielige barbecue.
Da's wel heel stom. En ik reageer ook niet echt fantastisch op lage bloedsuikerwaarden. Ga ik met plastic bordjes naar de vleeseters gooien enzo :)

Ik ga altijd uit eten met een vast groepje (vlees)eters. En we zijn ook wel eens speciaal voor mij naar een vegetarisch restaurant geweest.
Iedereen vond het nog heel lekker ook. Alleen jammer dat het stereotype bedieningsmeisje het begon te hebben over haar chakra's die niet op een lijn stonden of iets anders zweverigs.

Offline Sam

  • ******
  • 7.103
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #433 Gepost op: 24 juli 2009, 12:01:39 »
Gisteren iets stoms. Ik had voorsteld om op het werk taart te trakteren voor de afsluiting van een project. Collega biedt aan om de taart te gaan kopen, fijn, want ik had het nogal druk. Komt hij terug met een bavaroistaart met varkensgelatine. Oeps. Ik heb maar gezegd dat ik nog te vol zat van de lunch, en de rest heeft lekker gesmuld. Ik vond niet dat ik het tegen hem kon zeggen. Had ik er maar bij moeten zeggen dat er ook niet-vegetarische taart bestaat  :-X
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #434 Gepost op: 24 juli 2009, 12:08:57 »
bah balen zeg!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #435 Gepost op: 24 juli 2009, 13:04:11 »
Het heeft ook wel een voordeel als het om taart en snacks gaat. Ik kan bijna nooit snacks nemen in de kantine, dat is erg gezond voor mij. En als iemand trakteert, kan ik het voor mezelf heel goed beredeneren om nee te zeggen (het is wel lekker, maar er zit vast gelatine in). Er mogen bij mij namelijk wel wat kilo's vanaf   :-X

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #436 Gepost op: 26 juli 2009, 19:54:44 »
.... op het werk taart te trakteren

Taart op het werk sla ik af. Het zijn meestal de standaard vlaaien van de plaatselijke vlaaierij. Alleen als iemand zelf (of vrouwtjelief) iets gebakken heeft ben ik wel te verleiden. Ik kan dan ook vragen wat er in zit.

Gisteren hoorde ik ook iets vaags over taart. Maar ik was geconcentreerd aan het werken. Kwam ze het even later persoonlijk brengen, want ze had gehoord dat ik eigen baksel wel eet. Een soort gekookte cake, gepresenteerd met grasboter. :vork:

Ikzelf trakteer meestal op door mijzelf gebakken cake met volkorenmeel, rietsuiker en biologische eieren.
En toen ik de geboorte van mijn dochter en later van mijn zoon vierde, was het volkoren beschuit, biologische boter en.... echte anijszaadjes (dus zonder gekleurde suikerverpakking).
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #437 Gepost op: 26 juli 2009, 23:33:18 »
Ik kom toch weer mooi onder de personeelsbbq uit!!
Het is gepland op de verjaardag van mijn zoontje!!
Ik was al ingepland voor het regelen van het vl33s ???...
 Ik had het natuurlijk ook volledig vega kunnen doen! ;D
De organiserende collega dacht dat ik had afgezegd vanwege mijn vegetarisme, voelde zich beledigd.. Ik was anders wel gegaan hoor, met mijn eigen superlekkere vega-snackjes!!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #438 Gepost op: 26 juli 2009, 23:36:12 »
Met familie gisteren een etentje gehad in Engelbertha Hoeve in Leiden.
Ik was tot bijna een dag van te voren vergeten door te geven dat ik vega ben, want denk steeds dat iedereen in mn fam dat nu wel weet. Maar alles was keurig geregeld.
Er was een heerlijk buffet waarvan bijna alles vegetarisch was en voor de rest heel veel vis. Ze wisten dus niet of ik wel vis at (NEEE WANT VEGETARISCH, maar dat daargelaten), dus had het restaurant voor beide alternatieven gezorgd.
Heb heerlijke dag gehad en goed gegeten.

@eefje, welk licht heeft jou dan ingepland voor het regelen van het vlees? Niet echt meedenken....

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #439 Gepost op: 27 juli 2009, 01:02:54 »
Eerlijkgezegd vind ik het een beetje gek dat er bij dit soort dingen nooit rekening gehouden wordt met andere opvattingen en culturen en voedselallergieen. Het is eigenlijk altijd wijs iets vegetarisch of liefst zelfs veganistisch te maken - dan heb je in ieder geval altijd eten voor vegetariers, veganisten, moslims, joden, hindoes en mensen met een koemelkeiwitallergie of lactoseintolerantie. Heb je eigenlijk de meeste groepen wel gehad, dacht ik zo.

Komt er nou een klein groepje, dan zal het nog wel meevallen. Maar bij een flinke groep kun je wel op je vingers natellen dat er mensen bij zitten die het een of ander niet eten, lijkt me.