Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #400 Gepost op: 10 juli 2009, 16:11:00 »
Het is natuurlijk veel moeilijker om te verwachten dat er rekening gehouden wordt met je wens om vegetarisch te eten als je er geen probleem van lijkt te maken om af en toe wel vlees te eten. In die zin begrijp ik enige tegenstand van de organisator van het etentje wel.

Maar zo'n manier van reageren zou ik niet snel van iemand pikken.  Ik ken natuurlijk zijn en jouw positie en functie op het werk niet, maar zolang ik geen grote fouten maak waar een ander negatieve gevolgen van draagt verwacht ik ten alle tijden met een minimum aan respect behandeld te worden.  (Eigenlijk ook als ik wel fouten maak, maar dat ligt toch wat anders.)  Zijn reactie vind ik absoluut niet door de beugel kunnen.

Als je sterk genoeg in je schoenen gaat (ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is) zou ik hem er in ieder geval terug op aanspreken of  - zo nodig - een stapje hoger zetten.  Als dat geen optie is zou ik er in ieder geval niet voor wegblijven (laat je niet wegjagen!) en wel zelf iets voorzien (liefst iets waar collega's jaloers op worden).
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2009, 22:36:47 door Ligfietsertje »

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #401 Gepost op: 10 juli 2009, 21:47:01 »
Ik zou even 1 op 1 met die collega het rustig uitleggen, dat je de verwarring die bij hem ontstaan is snapt, maar dat je toch echt tijdens het uitje vega wilt eten en of ie dat kan regelen (of jij zelf met de cateraar als hij geen zin heeft te bellen). Als ie dat dan niet doet is ie echt wel een rare collega hoor.
,,,,فلافل

Kiwi

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #402 Gepost op: 10 juli 2009, 23:49:38 »
Ik kan het me ook wel voorstellen van die collega. Ik kende ook zo iemand: deed zich voor als strikte veganist en wilde buitenshuis dan ook perse veganistisch eten, maar lette thuis nergens op, want dat was 'te lastig'. Tsja, voor zo iemand zou ik ook niet al te veel moeite willen doen, omdat zijn principes blijkbaar niet al te diep zitten.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #403 Gepost op: 11 juli 2009, 12:07:03 »
Nu twijfel ik of ik moet gaan.

Gewoon gaan, en GEEN vlees eten. Jij bepaalt zelf wel wat je eet, dat hoeven anderen toch echt niet voor jou te bepalen.  >:(

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #404 Gepost op: 11 juli 2009, 12:14:45 »
Deze man is nogal een overtuigde carnivoor en helaas heb ik hem een keer verteld dat ik thuis niet altijd vegetarisch eet, omdat mijn vriend ook zo'n fanatieke vleeseter is en ik mijn relatie niet op het spel wil zetten.

Oh ja, dumpen die gast!  ;) Ook jouw vriend hoeft niet te bepalen wat jij eet. Wat denkt 'ie wel niet. Als mensen geen respect op kunnen brengen voor jouw keuzes, dan zou ik toch maar eens heel serieus gaan overwegen of je wel met die mensen om wilt blijven gaan. Tenzij je er vrede mee kan hebben dat je je de rest van je leven (enigszins) ondergeschikt op moet stellen. Dat is iets waar je bewust voor kan kiezen, maar laat je asjeblieft niet in die positie drukken om de lieve vrede te bewaren. Daar krijg je later spijt van.




“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #405 Gepost op: 11 juli 2009, 12:34:38 »
Nou ja, dumpen gaat misschien wel erg ver  :P. Maar ik denk dat je wel eens bij jezelf te rade moet gaan of je al dan niet vegetarisch wilt leven en in hoeverre je je keuzes wilt laten beïnvloeden door anderen, inclusief vriend.

Aangenomen dat je vriend je het vlees niet door de strot duwt, denk ik haast dat ook jij geen principiële vegetariër bent of wilt zijn. Daar is, mijns inziens, niets mis mee. Maar als je thuis, waar je eigen baas bent, al niet vega eet, kun je dan verwachten dat men buitenshuis wel rekening houdt met je 'gelegenheidsvegetariër-moeilijke-wensen'?

In ieder geval moet die collega maar eens manieren leren. Zo ga je niet met collega's om.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #406 Gepost op: 14 juli 2009, 14:39:33 »
Lunch. Voorgerecht wordt geserveerd. Visrisotto. "Heeft u ook iets vegetarisch?" (na enige stilte) "Ehm, ja, iets met pesto en tomaat dan?" "Ja, hoor, prima." "Duurt wel nog even.". Prima alternatief en uiteraard komt de discussie weer op het onderwerp 'vegetariërs, veganisten, calvinisme en genieten'. Om mijn punt kracht bij te zetten, kreeg ik als hoofdgerecht een bordje met schijfjes tomaat en mozarella, plus een blaadje basilicum. De ober brengt halverwege nog een flesje balsamico als mosterd na de maaltijd. Collega's kijken me stralend aan vanachter hun rijkelijk gevulde bordjes.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2009, 14:44:26 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #407 Gepost op: 14 juli 2009, 16:13:34 »
daar wordt je toch chaggie van!!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline karl

  • *****
  • 6.315
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #408 Gepost op: 14 juli 2009, 18:13:52 »
Ik kan goed aannemen dat Eelco niet de kans had om een vegetarisch gerecht vooraf aan te vragen.
Ik heb het wel moeilijk met die eeuwige verongelijktheid van vegetariërs. Je moet de dingen toch in perspectief plaatsen: vegetariërs zijn nog altijd een minderheid van 3 of 5 %.
Niet alle restaurants houden al rekening met deze minderheid. Als je dan in die restaurants ineens doodleuk iets vegetarisch wil hebben dat niet op de kaart staat, kan je obers en keuken wel even voor problemen stellen.
Ik pleit er dan ook voor om daar, waar je door gidsen of door eigen ervaring, er niet zeker van bent dat er iets vegetarisch te krijgen is, dat gewoon even vooraf aan te kondigen. (Zeker in sterrenrestaurants is dat zonder meer nodig: men is zich daar uiterst bewust van voedsel, wil de klanten tevreden stellen, maar moet ook in de keuken de nodige voorbereidingen kunnen treffen. Men is er daar dankbaar voor en zal zijn uiterste best doen als op voorhand wordt aangekondigd dat er vegetariërs zullen meekomen.)
Het is toch niet moeilijk dat even te melden vooraf, als je niet zeker bent dat er vegetarische gerechten zijn?
Maar nee, out of the blue een vegetarisch gerecht bestellen dat niet op de kaart staat en dan lekker tekortgedaan en verongelijkt doen als je moet wachten of als het niet lekker is.
Ik vind dat zo een ergerlijke masochistische slachtofferhouding.
Waarbij ik jou dus niet bedoel, Eelco.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2009, 18:19:13 door karl »

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #409 Gepost op: 14 juli 2009, 18:25:01 »
Het jammere is alleen dat het (regelmatig?) voorkomt dat je het wel van tevoren aangeeft en er dan even goed niks geregeld is. Ik heb wel eens met een lunch eeuwig zitten wachten op mijn broodjes en die tent had ik zelf geregeld. Ik heb er ook wel eens naast gezeten terwijl een collega het diner besprak, keuze uit vlees of vis "en er is ook een vegetariër bij", alles ook nog bevestigd per fax. En daar zat ik dus, geen voorgerecht en halverwege het hoofdgerecht kreeg ik eindelijk m'n bordje pasta. Tijdens het buffet van een personeelsfeest, keuze uit salade caprese en stokbroodjes met pesto. En ik had het echt doorgegeven aan de organisatie en de organisatie had het echt doorgegeven aan de catering.

Twanneke81

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #410 Gepost op: 14 juli 2009, 20:47:48 »
Aangenomen dat je vriend je het vlees niet door de strot duwt, denk ik haast dat ook jij geen principiële vegetariër bent of wilt zijn.

Klopt helemaal. Ik ben de eerste 15 jaar van mijn leven vegetarisch opgevoed. Na de scheiding van mijn ouders ging mijn moeder weer vlees eten, maar ik heb het nooit meer echt leren waarderen. Het is dus niet zo dat ik uit principe liever geen vlees eet, maar omdat ik er simpelweg niet van houd.
Voor mijn vriend wil ik best af en toe vlees eten, hij eet ook regelmatig dingen die ik wel lekker vind maar hij niet. Voor mijn collega's vind ik dat iets anders, zeker als ik van tevoren aangeef dat ik liever geen vlees eet.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #411 Gepost op: 15 juli 2009, 10:33:13 »
Ik kan goed aannemen dat Eelco niet de kans had om een vegetarisch gerecht vooraf aan te vragen.
Ik heb het wel moeilijk met die eeuwige verongelijktheid van vegetariërs. Je moet de dingen toch in perspectief plaatsen: vegetariërs zijn nog altijd een minderheid van 3 of 5 %.
Niet alle restaurants houden al rekening met deze minderheid.
Mee eens, je kunt er niet van uit gaan dat er automatisch rekening gehouden wordt met je vegetarische wensen of dat restaurants zo hocus-pocus een vegetarisch menu uit de mouw kunnen toveren. Als je vantevoren niets aangeeft, wees dan niet verbaasd of verongelijkt; wees blij als men alsnog rekening met je houdt.

Ik had echter al vantevoren aan de organisatoren doorgegeven dat ik vegetariër ben, met het verzoek daar rekening mee te houden. Die hadden het natuurlijk niet doorgegeven aan hotel en restaurant. De eerste dag heb ik het personeel discreet vantevoren nog maar eens ingelicht, om vervolgens alsnog in eerste instantie niets vegetarisch te krijgen ('ach sorry, vergeten; meloen met ham dan?'). En de tweede dag hetzelfde spelletje opnieuw met hetzelfde personeel. En daar word ik dan wel errug moe van - zeker omdat dit niet de eerste keer is.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2009, 10:37:02 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #412 Gepost op: 15 juli 2009, 10:36:56 »
Collega's kijken me stralend aan vanachter hun rijkelijk gevulde bordjes.

Maar als ze zouden weten wat je thuis allemaal eet... ;)

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #413 Gepost op: 15 juli 2009, 11:01:26 »
kon me ook al niet voorstellen dat eelco niks gezegd had!!

Maar als ze zouden weten wat je thuis allemaal eet... ;)

 :worshippy:
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #414 Gepost op: 15 juli 2009, 11:19:40 »


Maar als ze zouden weten wat je thuis allemaal eet... ;)

 ;D zo is het!

Offline karl

  • *****
  • 6.315
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #415 Gepost op: 15 juli 2009, 11:43:46 »
Ja, je eet thuis dikwijls veel beter dan in een restaurant dat iets vegetarisch moet improviseren.
Ik kan goed begrijpen dat Eelco na al die vergeefse meldingen even erg moe werd.
Soms is men inderdaad niet attent, zeker als het om groepen gaat.
Gelukkig zijn er ook wel andere situaties, waarbij de vegetariër soms wel benijd wordt om het unieke bord dat speciaal voor hem wordt geserveerd. Maar dat bereik je meestal door het gewoon tijdig aan te vragen, wat het voor alle partijen makkelijker maakt.
Elk jaar beloont een leverancier van ons goede klanten met een reisje. Er wordt dan altijd op voorhand gevraagd naar speciale eet-wensen en er is ook altijd iemand van de begeleiders die op de vervulling ervan toeziet.

Kiwi

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #416 Gepost op: 15 juli 2009, 17:13:31 »
Mee eens, je kunt er niet van uit gaan dat er automatisch rekening gehouden wordt met je vegetarische wensen of dat restaurants zo hocus-pocus een vegetarisch menu uit de mouw kunnen toveren. Als je vantevoren niets aangeeft, wees dan niet verbaasd of verongelijkt; wees blij als men alsnog rekening met je houdt.

Ik vind dat een béétje kok tegenwoordig toch wel een vegetarische maaltijd moet kunnen improviseren hoor! Zo bijzonder is het niet meer dat er vegetariërs komen eten, lijkt me? Vroegâh misschien wel, maar tegenwoordig moet je als jezelf respecterend restaurant toch wel minimaal 1 vegagerecht op de kaart hebben staan lijkt me. Natuurlijk geef ik het altijd van tevoren aan als ik met het bedrijf ergens eet, maar meestal was dat niet eens nodig geweest (en dat was in het verleden echt wel anders!).

Offline karl

  • *****
  • 6.315
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #417 Gepost op: 15 juli 2009, 18:07:24 »
Ik ben het er natuurlijk mee eens dat een zichzelf respecterend restaurant tenminste één vegetarisch gerecht moet hebben.
Het is iets anders waar je, en daar kunnen allerlei redenen voor zijn, van dat gerecht niet zeker bent. (Bedrijfsevenementen en andere groeps-etentjes, vliegtuigreizen, sterrenrestaurants waar je een hele menu verwacht enz.)
Ik vind het dan wel hoffelijk om de directie even op voorhand op de hoogte te brengen.
Dat creëert een aangename, ontspannen sfeer voor de restaurant-bezoeker en voor het restaurant en komt ieder ten goede.
Waar ik het moeilijk mee heb, is vanuit een soort vanzelfsprekendheid à la minute allerlei vegetarische toverkunsten te verwachten van een drukbezette chef en dan verongelijkt en slachtofferachtig te doen als je niet op je wensen wordt bediend.
Maar verder, waar het vanzelf in orde is, des te beter.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #418 Gepost op: 16 juli 2009, 23:30:16 »
Waar ik het moeilijk mee heb, is vanuit een soort vanzelfsprekendheid à la minute allerlei vegetarische toverkunsten te verwachten van een drukbezette chef en dan verongelijkt en slachtofferachtig te doen als je niet op je wensen wordt bediend.

Heb je de indruk dat veel vegetariërs (op dit forum) dat verwachten/doen?


Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #419 Gepost op: 17 juli 2009, 00:48:20 »
Waar ik het moeilijk mee heb, is vanuit een soort vanzelfsprekendheid à la minute allerlei vegetarische toverkunsten te verwachten van een drukbezette chef en dan verongelijkt en slachtofferachtig te doen als je niet op je wensen wordt bediend.

T is niet echt a la minute als je het van te voren aan organisatoren en daarna nog eens aan personeel hebt doorgegeven, zoals Eelco gedaan heeft. Dat het niet bij de koks is aangekomen kan de kok zelf niks aan doen, nee.  Maar als die het echt zo moeilijk vind om één vega gerechtje te verzinnen hoor je niet echt in een keuken thuis is mijn bescheiden mening. Er zijn carnivoren zat die hele wenslijsten aan speciale bestellingen doorgeven, daar wordt ook gehoor aan gegeven.

Herken het wel trouwens, dat je netjes op tijd doorgebeld hebt of er aub een vega gerechtje bij mag en dat het bericht ergens verloren is gegaan en dat er vervolgens een stuk zalm op je bord ligt.