Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #100 Gepost op: 04 juli 2004, 17:15:07 »
Gisteren een oriëntatierit en een bbq van de hondenclub waar mijn ouders bij zitten gehad en de organisatoren hadden goed voor mij gezorgd. Ik had een pakket vegetarisch vlees er was stokbroog en vruchtjes.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Sam

  • ******
  • 7.098
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #101 Gepost op: 31 augustus 2004, 15:46:58 »
Dilemma. Ik ben mede-organisator van de personeelsvereniging, we organiseren vaak uitjes met eten erbij. BBQ vind ik al niet zo fijn, maar ik regel altijd wel dat ik salades krijg ofzo (wil niets van de BBQ, ook geen vegoburgers). Nu is er een idee voor een mosselavond. Ik kan er werkelijk niet tegen om met mensen aan tafel te zitten die mosselen eten (ga over mijn nek bij het idee zo ongeveer). Mijn mede-organisatoren zijn heel erg enthousiast. Als ik alleen maar lid was, zou ik die avond gewoon niet mee gaan, no problem. Maar ik ben mede-organisator. Ga ik nu zeggen: bekijk het maar, als jullie een mosselavond doen dan organiseren jullie het maar zonder mij? Ga ik gewoon mee en een halve avond misselijk zijn? Of ga ik een kutsmoes verzinnen? Ben trouwens nog blij dat het kreeftenmenu te duur is  :-\

Waarschijnlijk lust niet iedereen mosselen dus zal er wel een tafel zijn waar alleen biefstukken gegeten worden... duhhhhhh.... kan ik daar gaan zitten. Ik begin het wel vervelend te vinden dat ik er echt last van heb om bij mensen aan tafel te zitten die heel zichtbare dode dingen zitten te eten.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #102 Gepost op: 31 augustus 2004, 15:56:32 »
Ik zou je dilemma op dezelfde manier voorleggen als je hier doet aan je mede-organisatoren. Je zou jezelf voor dit ene evenement terug kunnen trekken uit de organisatie omdat je er nou eenmaal grote bezwaren tegen hebt.
Ik vind dat je het hier heel netjes op hebt geschreven, misschien kun je een mailtje met dezelfde strekking naar de rest sturen of het op deze manier vertellen bij het volgende overleg.

Edit: misschien moet je het kots-element weglaten ;)
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2004, 15:57:03 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Sam

  • ******
  • 7.098
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #103 Gepost op: 31 augustus 2004, 17:28:31 »
Ik heb wel aangegeven dat ik er problemen mee heb, niet gezegd dat ik niet mee wou organiseren. (en ja, ik heb het kots element uit mijn verhaal weggelaten ;)) Maar er was toch wel de verwachting dat er redelijk wat mensen te zijn die geen mosselen lusten en om het makkelijk te houden gaan we dus voor de BBQ. Ietsje minder eng dus...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #104 Gepost op: 31 augustus 2004, 17:30:49 »
Kun je het niet saboteren? De bestelling van het vlees de avond vantevoren annuleren, of het vlees wegsodemieteren? Als je het als een ongeluk laat lijken...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #105 Gepost op: 31 augustus 2004, 17:43:12 »
Foei Aiko!

Maar het lijkt me geen kwaad te kunnen om wat foto's en gerechten van de Vegatopia bbq rond te laten gaan.

Offline Sam

  • ******
  • 7.098
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #106 Gepost op: 01 september 2004, 12:53:52 »
Kun je het niet saboteren? De bestelling van het vlees de avond vantevoren annuleren, of het vlees wegsodemieteren? Als je het als een ongeluk laat lijken...

??? Wat zou dat opleveren?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.098
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #107 Gepost op: 01 september 2004, 12:59:06 »
Foei Aiko!

Maar het lijkt me geen kwaad te kunnen om wat foto's en gerechten van de Vegatopia bbq rond te laten gaan.

Mij wel, dat is onderdeel van het dilemma. We hebben het hier niet over vrienden of familie maar over werk, dat is even iets heel anders. Doordat ik als vegetarier mee organiseer, wordt er altijd voor vegetarisch eten gezorgd. Dat is ook een van mijn redenen om mee te blijven organiseren. Maar dit gebruiken als vehikel om mijn collega's op een uitje om te turnen naar vegetarisme gaat veel te ver.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #108 Gepost op: 01 september 2004, 13:28:40 »
Als je iemand een keer óók iets vegetarisch voorzet (naast al het andere), ben je hem toch niet aan het omturnen?

Ik krijg af en toe het idee dat sommige mensen hier onze omnivore medemensen zien als louter-vleeseters i.p.v. omnivoren. Van een beetje groente krijgen ze niks hoor! Sterker nog, ik kan me nauwelijks voorstellen dat er veel mensen om staan te springen om niets anders dan vlees te eten op zo'n avond.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Aiko

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #109 Gepost op: 01 september 2004, 14:05:23 »
Kun je het niet saboteren? De bestelling van het vlees de avond vantevoren annuleren, of het vlees wegsodemieteren? Als je het als een ongeluk laat lijken...

??? Wat zou dat opleveren?

Als je het serieus opvat; niets tot nauwelijks iets.

Maar als je in de organisatie zit, heb je toch wel een min of meer veto-recht? Als ik dit zou organiseren, nou, over mijn lijk dat de hoofdmoot een vleeskarakter gaat krijgen.

Eten is niet alleen vlees, maar (bovenal) ook groente en granen. Dus er lijkt mij een goede argumentatie om de hoofdmoot niet uit vlees te laten bestaan, maar dit hooguit gewoon te laten fungeren als een bijgerecht in gelijke mate alsook stokbrood of weet ik wat. Stel een gourmet-iets voor, dan kan er ook iets warm gemaakt worden dat niet uit vlees bestaat.

Offline Sam

  • ******
  • 7.098
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #110 Gepost op: 01 september 2004, 14:15:20 »
Als je iemand een keer óók iets vegetarisch voorzet (naast al het andere), ben je hem toch niet aan het omturnen?

Ik krijg af en toe het idee dat sommige mensen hier onze omnivore medemensen zien als louter-vleeseters i.p.v. omnivoren. Van een beetje groente krijgen ze niks hoor! Sterker nog, ik kan me nauwelijks voorstellen dat er veel mensen om staan te springen om niets anders dan vlees te eten op zo'n avond.

Ik heb het natuurlijk niet over het op tafel zetten van groente, natuurlijk is er zat salade en stokbrood en zijn er vego gerechten! Ik reageer op Poek's "Maar het lijkt me geen kwaad te kunnen om wat foto's en gerechten van de Vegatopia bbq rond te laten gaan". Hoe denk je dat het restaurant reageert als mensen zijn vegetarische dingen niet blieven en zelf dingen meenemen? Hoe denk je dat mijn collega's reageren als ik ze foto's ga laten zien van "dat is pas lekker?"? Dit zijn leuke suggesties voor prive-feestjes maar niet voor in een werkomgeving, dan is zo'n actie echt enorm overdreven en omturnerig.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.098
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #111 Gepost op: 01 september 2004, 14:53:12 »
OK, lang stuk tekst ter verduidelijking van mijn dilemma.
Onze personeelsvereniging organiseert 6 a 8 evenementen per jaar, waar altijd eten bij is. We hebben gekaasfondued, in restaurantjes gegeten, picknickmanden gemaakt, pannenkoekenavond gehad etc. Dit keer wordt het eten ofwel mosselen ofwel BBQ (inmiddels besloten tot BBQ). Ik kan natuurlijk niet in een persooneelsvereniging waar ik vrijwillig in ga zitten, mijn veto uit gaan spreken over iets wat al mijn collega's lekker vinden. Als ik nooit iets met vlees te maken wil hebben moet ik niet mee-organiseren, punt. Ik vind het echter belangrijk om WEL mee te organiseren zodat ik in ieder geval altijd kan zorgen dat er ook een goede vegetarische maaltijd is.

Misschien is het niet duidelijk genoeg dat het om een WERK situatie gaat, niet prive. En dat het om een UITJE gaat, een feestje. Ik doe mee, probeer de keuze zo breed mogelijk te houden en andere vegetariers een fijne maaltijd te bezorgen en dat is het. Ik weet dat bijna iedereen vlees eet en daar leg ik me bij neer, iedereen weet dat ik vegetarier ben en houdt daar rekening mee.

Maar als er kreeft gegeten wordt of mosselen, heb ik echter het probleem dat ik het gewoon fysiek en psychisch niet aankan om daar bij aan tafel te zitten, en dat is dus echt een probleem aan het worden.
Voorbeeld: Ik heb een keer in een restaurant gezeten, ook voor mijn werk, waar ze levende kreeften hadden. Probeer jullie je voor te stellen: Je gaat met 80 klanten en 20 collega's waaronder het hele management uit eten. In Nice. In een visrestaurant. Het is het belangrijkste diner van die week. Je komt binnen en je ziet die bak kreeften. Ik vind van mezelf dat ik hiermee om moet kunnen gaan. Ik WEET dat al die mensen vlees eten. Ik eet drie maaltijden per dag met ze, een week lang. Iedere maaltijd scheppen ze hun bord vol met vlees. En nu kom je in een restaurant waar je ineens iets levends ziet wat zo meteen dood is, en ik kan er ineens niet meer tegen? Kom op zeg, wat een flauwekul. Vind ik net zo idioot als mensen die wel varken eten maar geen konijn: want dat is zielig. Ik vind dat ik zolang ik in restaurants kom waar vlees/vis op de kaart staat, ik moet accepteren dat er enge dingen gegeten worden. Maar feit is dat als het erg duidelijk wordt, zoals bij (aflopende schaal) kreeften, mosselen of een BBQ, ik de hele avond misselijk ben en ook van slag ben, half agressief en half op het punt om hard te gaan huilen. Puur emotie, niets redelijks aan. Is ook niet uit te leggen. Het is gewoon een keiharde confrontatie met iets wat ik het liefst wil negeren. En ik weet dus echt, echt, echt niet hoe ik hier in de toekomst mee om moet gaan :-(
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #112 Gepost op: 01 september 2004, 14:57:28 »
Om te beginnen schiet je er niets mee op om tegen jezelf te zeggen dat het flauwekul is. Jouw gevoelens zijn op dit moment zo en dan doe je er beter aan dat te accepteren, anders zit je alleen jezelf in de weg.

Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet raar zou vinden om in zo'n situatie niet mee te gaan.

Stel dat je collega's een hele dag op stap gaan en ze gaan voor het eten even 'gezellig' kijken hoe het er bij een slachthuis aan toe gaat? Dan ga je toch zeker ook niet mee?

Als deze situatie jou dwars zit vanwege je principes en/of gevoelens, dan moet dat kunnen, lijkt me. Is het echt onmogelijk om één keer verstek te laten gaan?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Sam

  • ******
  • 7.098
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #113 Gepost op: 01 september 2004, 15:15:10 »
Om te beginnen schiet je er niets mee op om tegen jezelf te zeggen dat het flauwekul is. Jouw gevoelens zijn op dit moment zo en dan doe je er beter aan dat te accepteren, anders zit je alleen jezelf in de weg.

Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet raar zou vinden om in zo'n situatie niet mee te gaan.

Stel dat je collega's een hele dag op stap gaan en ze gaan voor het eten even 'gezellig' kijken hoe het er bij een slachthuis aan toe gaat? Dan ga je toch zeker ook niet mee?
Flauwekul opmerking!
Citaat
Als deze situatie jou dwars zit vanwege je principes en/of gevoelens, dan moet dat kunnen, lijkt me. Is het echt onmogelijk om één keer verstek te laten gaan?

Nee dat is het niet, dat probeer ik ook uit te leggen. Niets is onmogelijk. Maar ik kan niet aan mensen uitleggen waarom ik niet naast ze wil zitten als ze mosselen eten en wel als ze tournedos eten. Ik kan het mezelf niet eens uitleggen!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #114 Gepost op: 01 september 2004, 15:20:11 »
Waarom is dat een flauwekul-opmerking?  ???

Je hoeft het toch ook niet uit te leggen? Leggen jouw collega's je wel eens uit waarom ze vlees eten? Ten eerste verwacht je dat waarschijnlijk niet van ze en ten tweede weten de meeste mensen niet waarom ze dat doen. Nou en?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Sam

  • ******
  • 7.098
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #115 Gepost op: 01 september 2004, 15:30:14 »
Dat was een flauwelkul opmerking omdat er nooit een bedrijfsuitje naar een slachthuis zal worden georganiseerd. Zo lust ik er nog wel een paar.

Volgens mij begrijp je mijn dilemma niet (misschien leg ik het verkeerd uit?) Het dilemma is niet dat ik iets moet dat ik niet wil. Ik hoef niet in de personeelvereniging, ik hoef niet mee te organiseren, ik hoef niet bij dit bedrijf te werken en ik hoef niet met klanten of collega's uit eten. Het heeft allemaal zijn gevolgen, dat wel, maar ik hoef niet als ik dat niet wil. Maar ik wil dit allemaal WEL, en dit terwijl ik vegetarier ben. Ik vind namelijk dat dit gewoon mogelijk moet zijn. Het dilemma is dat ik normaal wil functioneren als vegetarier tussen vleeseters maar ik het af en toe gewoon niet kan.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #116 Gepost op: 01 september 2004, 15:33:35 »
Ok, duidelijk. Maar als je wilt dat dit over gaat, zul toch echt eerst moeten accepteren dat je je nu zo voelt.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #117 Gepost op: 01 september 2004, 15:35:53 »
Nee dat is het niet, dat probeer ik ook uit te leggen. Niets is onmogelijk. Maar ik kan niet aan mensen uitleggen waarom ik niet naast ze wil zitten als ze mosselen eten en wel als ze tournedos eten. Ik kan het mezelf niet eens uitleggen!

Een tournedos is niet meer herkenbaar als 'dier'. Een mossel wel, da's nog helemaal heel. Idem met kreeften.
Verder: een mosseltje of kreeft wordt levend in de pan gegooid en verbrand daar. Het dier waar het tournedootje vandaan komt (koe, varken?) is op een iets minder wrede manier aan zijn eind gekomen. Niet dat dat nou zo prettig is voor een dier, met de stress van de tocht naar en door het slachthuis, maar het moment van sterven is sneller en minder pijnlijk.

Dat zou mijn uitleg zijn, want zo zie en voel ik het.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #118 Gepost op: 01 september 2004, 15:42:53 »
Tsja, ik vind het al niet leuk als mensen vlees eten om me heen, maar kan het me voorstellen dat je bij levende kreeften enzo helemaal niet op je gemak voelt. Ik was laatst met mijn stagegenoten bij een restaurantje aan de zee. Daar kwam de ober met een levende kreeft om te laten zien aan een paar gasten. Dit vond ik zeker ook niet leuk.

Maar ja, het is natuurlijk schokkender om te zien dan al iets wat dood is. Ik geloof dat ze in zulke restaurants zelfs kunnen uitkiezen welke. Alsof je iemand aanwijst die mag dood gaan.

Het liefst ga ik zulke situaties uit de weg. Voor een bbq meld ik me het liefst gewoon af. Maar met werk word het denk wel lastiger. Zeg maar nee tegen je baas ;) Hoewel ik het gerust zou doen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #119 Gepost op: 01 september 2004, 15:44:07 »
Wat is eigenlijk een tournedos?
Stem op de Partij voor de Dieren