Vegatopia Forum

Keukenwensen

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #360 Gepost op: 18 april 2013, 15:54:30 »
stoommandjes.. waarom heeft de hema zoiets niet, waar kan je ze wil goedkoop krijgen?? ben er al vaker naar op zoek geweest..
Bedoel je zo'n metalen stoommandje? Hier in Duitsland inderdaad ook niet bij de Hema, maar wel bij Kaufhof en kookwinkels - in Nederland vast ook bij de Blokker (en anders dus online). Maar ik heb slechte ervaringen met die mandjes - binnen de kortste keren gaat een klepje los, dat je er dan weer aan moet prutsen (en dat elke keer opnieuw).
Zoeentje heb ik bij de Action gekocht voor 1-2 euro.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re:Keukenwensen
« Reactie #361 Gepost op: 18 april 2013, 16:18:47 »
Ik ken ook iemand die haar handwas erin centrifugeert (BH's enzo). Maar heb nooit gevraagd of ze er dan twee heeft. Maar ja, als het goed is, is het ook schoon.

En anders was je de centrifuge gewoon even - in de wasmachine.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re:Keukenwensen
« Reactie #362 Gepost op: 18 april 2013, 17:27:00 »
Ik koop vrijwel nooit voorgesneden sla en ben heel content met mijn slacentrifuge. Als ik zie wat er van een paar bladen sla aan zand komt is het geen overbodige luxe.
Zo'n stoombloem heb ik ook, heel fijn want past in de pannen waarin ik 'm wil gebruiken en dat kleine laagje water is tot nu toe altijd genoeg gebleken. Het enige nadeel is dat er soms een blad loskomt, ik zet het er gewoon weer aan terug maar er zijn mensen die zich er heftig aan storen.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #363 Gepost op: 26 mei 2013, 14:55:29 »
Nee. Maar ik was laatst bij de Ikea en die hebben nu een heel klein slacentrifugetje. En slacentrifuges hebben een bijzondere aantrekkingskracht op mij (terwijl ik vrijwel nooit sla eet...). En deze was nóg aantrekkelijker. Maar ik heb me ingehouden.

Ik heb dat ding van de Ikea nu zo'n twee weken in huis en ik snap niet hoe ik ooit zonder heb gekund! Ik heb hem denk ik al 6 keer gebruikt ondertussen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #364 Gepost op: 15 juli 2013, 10:11:08 »
Mijn ouders hebben een catalogus van Lakeland meegebracht uit Engeland. Daar word ik dan toch wel weer hebberig van hoor. Van mijn ouders een juliennesnijder voor worteltjes en een grotere voor kool gekregen, en nog een rasp voor bijvoorbeeld gember met houder zodat alle rasp netjes opgevangen wordt, echt superhandige dingen. De julienne snijder al uitgeprobeerd, prachtige reepjes julienne wortel met iets dat eruit ziet als een aardappelschrapper en geen ruimte inneemt in je keukenla.

Edit: hij is wel scherp en ik heb dus keurige julienne streepjes in de muis van mijn hand staan nu, omdat ik het probeerde met de wortel in mijn hand ipv op het snijblad.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Keukenwensen
« Reactie #365 Gepost op: 15 juli 2013, 10:35:24 »
Die doet een beetje denken aan mijn Hema-kaasrasp, die er ongeveer zo uitziet:
.

Alleen, als je hiermee een wortel schaaft, houd je dan niet de helft van je wortel over?
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #366 Gepost op: 15 juli 2013, 11:46:47 »
Het is geen rasp, het is echt een mes met korte dwarse mesjes erop. Je kunt de hele wortel opgebruiken, want je snijdt dus iedere schaaf echt 1,5 mm van de wortel af in 1,5 milimeter brede strookjes, er gaat niets verloren. Het laatste stukje is een beetje lastig omdat je minder grip hebt, maar ook dat was gelukt.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Keukenwensen
« Reactie #367 Gepost op: 15 juli 2013, 17:40:50 »
Dat ziet er handig uit, Sam! Gefeliciteerd. :) Ik word er hier ook een beetje heel erg hebberig van. ::)
Groetjes, Antje

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re:Keukenwensen
« Reactie #368 Gepost op: 15 juli 2013, 21:01:54 »
 :kwijl:

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #369 Gepost op: 30 juli 2013, 11:55:29 »
Nog een andere wens: goede ovenwanten. Ik vind het allemaal krengen, als je pech hebt wordt de lasagnaschaal toch best snel best heet, en als je geluk hebt is het 'alleen maar' superonhandig omdat je niets meer kunt hanteren met zo'n ding aan. Ik heb wel eens advertenties gezien voor vijfvingerige ovenhandschoenen, die dan (volgens de advertentie) wél heeeel erg hittebestendig zijn, maar als die dingen zo goed waren, waarom zie je ze dan niet in de winkel?
Iemand tips? Of iemand die die dingen die ik bedoel heeft en kan vertellen dat ze geweldig zijn?
Ze hebben ze bij Lakeland, en ik overweeg dus een set te kopen, want het lijkt me ideaal. Ze hebben ook beschermers voor je ovenrooster, ook ideaal voor mij want ik brand me regelmatig aan dat randje als ik dingen in meerdere lagen bak. Oh ja, en ik moet een nieuwe pureeknijper hebben want degene die ik gekocht had roest (hoe verzin je het) en nu ik er eenmaal aan gewend ben, wil ik niet meer zonder.

Verder heeft de Lidl deze week een keukenweegschaaltje in de aanbieding voor maar een tientje, die heb ik ook gekocht. Handig: je kunt hem ophangen en dan fungeert hij als klok, kookwekker en thermometer. Voordeel is dat je je eigen bakjes kunt gebruiken en door kunt wegen door hem steeds op 0 te zetten.
[edit: Dat was vorige week, excuses, misschien dat ze hem nog hebben]
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2013, 12:06:30 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Keukenwensen
« Reactie #370 Gepost op: 30 juli 2013, 12:04:28 »
Lakeland is alleen een webwinkel, toch? Bezorgen ze hier? Samen bestellen?
This is between me and the vegetable!

Re:Keukenwensen
« Reactie #371 Gepost op: 30 juli 2013, 12:23:46 »
Ik herinner me dat we vroeger een metalen harmonica-rekje hadden waar je een ovenschaal in kon zetten. Dus even 3 seconden met matige ovenhandschoenen de schaal in het uitgetrokken rekje plaatsen, verder gewoon met onbeschermde (of matig beschermde) handen opscheppen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Keukenwensen
« Reactie #372 Gepost op: 30 juli 2013, 12:24:43 »
En met een opscheplepel voordat er weer slimme opmerkingen gemaakt worden.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #373 Gepost op: 30 juli 2013, 12:57:24 »
Lakeland is alleen een webwinkel, toch? Bezorgen ze hier? Samen bestellen?
Het is een fysieke winkel in de UK maar levert ook via het web, ook in Nederland. Samen bestellen is een goed idee, scheelt vast weer kosten!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Keukenwensen
« Reactie #374 Gepost op: 30 juli 2013, 13:00:40 »
Ik herinner me dat we vroeger een metalen harmonica-rekje hadden waar je een ovenschaal in kon zetten. Dus even 3 seconden met matige ovenhandschoenen de schaal in het uitgetrokken rekje plaatsen, verder gewoon met onbeschermde (of matig beschermde) handen opscheppen.

Ik denk ook niet aan ovenschaalhandling, maar bijvoorbeeld aan hete dingen uit hun vorm halen (omdat je niet wil dat ze doorgaren), of het bakpapier van een loeiheet brood afpeuteren.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #375 Gepost op: 30 juli 2013, 13:02:12 »
Ik herinner me dat we vroeger een metalen harmonica-rekje hadden waar je een ovenschaal in kon zetten. Dus even 3 seconden met matige ovenhandschoenen de schaal in het uitgetrokken rekje plaatsen, verder gewoon met onbeschermde (of matig beschermde) handen opscheppen.
Het gaat niet om het moment van opscheppen, het gaat om het moment van het uit de oven halen en in het harmonicarekje of op onderzetters zetten. Ik vind dat met grote ovenwanten erg onhandig. Ik heb niet genoeg grip, en ofwel ik pak de schaal niet ver genoeg vast  met kans op vallen, ofwel ik pak hem wel ver genoeg vast en ik heb dan een stuk ovenwant in de kaassaus. Ik gebruik veel kleine ovenschaaltjes, en dat gaat met die grote wanten gewoon niet goed.

Edit: plus de dingen die Maartje noemt :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Keukenwensen
« Reactie #376 Gepost op: 30 juli 2013, 13:28:23 »
Op die manier. Misschien heb ik redelijk ovenvaste vingers, maar daar heb ik nooit problemen mee, met ovenhandschoenen aan. Mijn enige bezwaar tegen ovenhandschoenen is dan weer dat ze net iets te kort zijn (of misschien zijn mijn handen wat groot) zodat ik vaak net met de polskant van mijn hand het ovenrek weet aan te raken, of de bakvorm bij het lossen.
Dat van onvoldoende grip komt me ook helemaal niet bekend voor, kan ook aan het model van de schalen/bakvormen liggen natuurlijk. Hoewel als je de broodbakvorm ondersteboven houdt, het model toch noodzakelijkerwijs aanleiding tot laten glippen zou kunnen geven. Maar dat doe je dan natuurlijk weer vlak boven een plank en dan mep lustig met de vorm op de plank los.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #377 Gepost op: 30 juli 2013, 14:05:05 »
Voorbeeld van de grootste lastpak uit de oven: 8 cm doorsnee ronde pannetjes met een paddestoelen bouillon in de oven zetten met een bladerdeegdekseltje. Na 20 minuten is dat een een loeiheet pannetje met een prachtig gerezen bladerdeeg dakje. Hoe en waar vastpakken met een grote ovenwant, zonder de bladerdeeg bovenkant te beschadigen? Dan kun je alleen aan de buitenkant vastpakken, zonder de bovenste cm te raken, die buitenkant is dus net 4 cm hoog. Ik doe het nu met een theedoek, omdat het dus met een ovenwant echt niet gaat. En daar heb ik dus zo'n vijfvingerig siliconending voor nodig. Echt. Ik kan geen dag meer zonder  :)

En voor het pols stukje: herkenbaar, daarom wil ik ook het gauntlet model, waarmee de handschoen ook dat stukje goed afdekt.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re:Keukenwensen
« Reactie #378 Gepost op: 31 juli 2013, 19:34:29 »
Zomaar een ideetje, waarom zet je die kleine ovenschaaltjes niet op een bakplaat o.i.d., die je er in z'n geheel uit kan halen? Dan kan je ze eventjes laten afkoelen voordat je ze serveert?

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #379 Gepost op: 01 augustus 2013, 10:44:08 »
Op een bakplaat in de oven kan wel, maar dit moet direct uit de oven geserveerd worden, anders wordt het bladerdeeg kapje op de soep zacht. Souffles idem, die kun je ook niet even af laten koelen want dan zakken ze in. Ik moet ze dus alsnog kokendheet van de bakplaat op individuele bordjes zetten, dus het maakt niet uit of ze nu op bakplaat of rooster staan.
Ik maak ook aardappelgratin in die pannetjes en dat kan ik gerust 10 minuten laten staan voor het opdienen, maar met dit gerecht of souffles dus niet.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light