Vegatopia Forum

Keukenwensen

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #340 Gepost op: 16 april 2013, 09:51:02 »
Ik heb zo'n stoompaninzet, hartstikke handig. Destijds bij de Blokker gekocht (wel duurder dan bij Ikea, maar ja, die is dan weer ver weg), maar zag ze ook wel eens bij de Marokkaanse winkel naast de theeserviezen en tajines.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Keukenwensen
« Reactie #341 Gepost op: 16 april 2013, 10:58:19 »
Ik heb zo'n  bloem zonder probleem, maar ik vind die dingen gewoon niet echt handig, omdat je altijd zo moet hannesen om de inhoud eruit te krijgen. Maar gelukkig hebben we ook gewoon een stoompan, zo één met zo'n opzetstuk. O, en ik heb ook een Ikea-pan met een frituurmandje (dat is het officieel) erin; daar kun je ook prima groenten in stomen (voor rijst zijn de gaatjes wat groot).
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Keukenwensen
« Reactie #342 Gepost op: 16 april 2013, 11:03:25 »
Nog een andere wens: goede ovenwanten. Ik vind het allemaal krengen, als je pech hebt wordt de lasagnaschaal toch best snel best heet, en als je geluk hebt is het 'alleen maar' superonhandig omdat je niets meer kunt hanteren met zo'n ding aan. Ik heb wel eens advertenties gezien voor vijfvingerige ovenhandschoenen, die dan (volgens de advertentie) wél heeeel erg hittebestendig zijn, maar als die dingen zo goed waren, waarom zie je ze dan niet in de winkel?
Iemand tips? Of iemand die die dingen die ik bedoel heeft en kan vertellen dat ze geweldig zijn?
This is between me and the vegetable!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Keukenwensen
« Reactie #343 Gepost op: 16 april 2013, 11:24:38 »
Je hebt ook losse handvaten voor hete dingen (b.v. bij die kookwinkel in de Utrechtsestraat).

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Keukenwensen
« Reactie #344 Gepost op: 16 april 2013, 11:55:37 »
Maar die zijn net zo onhandelbaar als zo'n grote handschoen, toch? Ik wil bijvoorbeeld wel eens een (loeiheet) brood uit een (loeihete) vorm pakken. Daar heb ik mijn vingers bij nodig, en die kan ik niet gebruiken in zo'n handschoen.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #345 Gepost op: 16 april 2013, 12:29:04 »
stoommandjes.. waarom heeft de hema zoiets niet, waar kan je ze wil goedkoop krijgen?? ben er al vaker naar op zoek geweest..
Ik heb er eentje online besteld, maar bij kookwinkels zijn ze ook niet zo duur, euro of 8 geloof ik, is niet veel geld voor iets dat nagenoeg niet stuk te krijgen is (mijn oude is 30 jaar oud inmiddels...) Vroeger had Blokker ze ook, maar toen ik er laatst was wist het meisje niet wat ik bedoelde.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #346 Gepost op: 16 april 2013, 22:55:00 »
stoommandjes.. waarom heeft de hema zoiets niet, waar kan je ze wil goedkoop krijgen?? ben er al vaker naar op zoek geweest..
Bedoel je zo'n metalen stoommandje? Hier in Duitsland inderdaad ook niet bij de Hema, maar wel bij Kaufhof en kookwinkels - in Nederland vast ook bij de Blokker (en anders dus online). Maar ik heb slechte ervaringen met die mandjes - binnen de kortste keren gaat een klepje los, dat je er dan weer aan moet prutsen (en dat elke keer opnieuw).

Of een siliconen stoommandje? Die heb ik met kerst gekregen. Je hebt in ieder geval geen kleppen die los kunnen laten, maar ik ben er nog niet in geslaagd dat ding mét inhoud uit de pan te vissen (dat ding buigt onherroepelijk om).

Heeft iemand ervaringen met bamboe stoommandjes?

Ik ben dus ook nog zoekende  8).

ik dacht aan zo'n metalen, die je kan 'uitklappen'. ja, dacht ook al aan ikea, maar daar kom k nooit. ik wil het vooral gebruiken voor groente, zoals broccoli, bloemkool, etc. naar mijn idee blijft de smaak veel beter dan wanneer je kookt.. ik moet nog maar eens wat beter op zoek.
Za Zemiata!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #347 Gepost op: 17 april 2013, 01:35:42 »
Maar gelukkig hebben we ook gewoon een stoompan, zo één met zo'n opzetstuk.

Ik heb ook een stoompan, ooit bij de AH gekocht. Gaat al 10 jaar mee, superfijn ding voor het stomen van aardappels, groenten, etc.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #348 Gepost op: 17 april 2013, 08:10:47 »
Zo'n metalen uitklapding heb ik, een soort "bloem". Maar echt handig vind ik hem niet eerlijk gezegd, ik gebruik hem ook bijna nooit.
Degene die ik heb (van Ikea) staat vrij laag op zijn pootjes, waardoor er maar een heel klein laagje water onder kan. De pan kookt daardoor vrij snel droog.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #349 Gepost op: 17 april 2013, 08:44:36 »
Ik zweer juist bij de stoombloem: neemt heel weinig ruimte in, past in elke pan, makkelijk uit de pan te halen. Er kan niet zoveel water in, maar ik giet er halverwege een scheutje kokend water bij indien nodig. Meestal is wat ik kook in 15 minuten gaar en dan is het bodempje water dat er onder staat net voldoende (als ik het vuur niet te hoog zet). Maar het is maar net wat je handig vindt natuurlijk.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #350 Gepost op: 17 april 2013, 09:00:20 »
Ik heb ook zo'n bloem en vond hem wel handig toen L. net ging eten, omdat ik toen toch maar kleine beetjes hoefde te stomen. Maar ik moet ook wel eens seitan stomen en dan is dat ding veel te klein. Toen maar zo'n stoominzetpan gekocht, en dat werkt perfect.

Mijn keukenwens: elke keer als ik sla of andere bladgroente heb gewassen zou ik willen dat ik een slacentrifuge had. Maar aan de andere kant, hoe vaak gebruik je zo'n ding nou? Hebben jullie een slacentrifuge?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Keukenwensen
« Reactie #351 Gepost op: 17 april 2013, 09:13:09 »
Nee. Maar ik was laatst bij de Ikea en die hebben nu een heel klein slacentrifugetje. En slacentrifuges hebben een bijzondere aantrekkingskracht op mij (terwijl ik vrijwel nooit sla eet...). En deze was nóg aantrekkelijker. Maar ik heb me ingehouden.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #352 Gepost op: 17 april 2013, 09:42:19 »
Ah, de slacentrigure, ook een apparaat wat me intrigeert en waarvan ik me altijd afvraag of ik dat nu echt zou gebruiken.
Wassen jullie sla/spinazie/andijvie/andere voorverpakte groente die al drie keer gewassen is door Appie zelf ook nog een keer? Ik was eigenlijk alleen verse (boter)sla en struik andijvie.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #353 Gepost op: 17 april 2013, 09:47:56 »
Wassen jullie sla/spinazie/andijvie/andere voorverpakte groente die al drie keer gewassen is door Appie zelf ook nog een keer?

Nee, maar ik heb een groententas en daar zit standaard een kilo aarde bij de groenten.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #354 Gepost op: 17 april 2013, 09:48:38 »
Nee. Maar ik was laatst bij de Ikea en die hebben nu een heel klein slacentrifugetje. En slacentrifuges hebben een bijzondere aantrekkingskracht op mij (terwijl ik vrijwel nooit sla eet...). En deze was nóg aantrekkelijker. Maar ik heb me ingehouden.

Hmm, interessant. Ik ga eens even op de ikea site neuzen.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #355 Gepost op: 17 april 2013, 09:53:03 »
Ik heb een kleine slacentrifuge bij AH gekocht, en ik gebruik hem regelmatig, maar ik koop ook nooit voorverpakte groente.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Keukenwensen
« Reactie #356 Gepost op: 17 april 2013, 11:06:11 »
Mijn keukenwens: elke keer als ik sla of andere bladgroente heb gewassen zou ik willen dat ik een slacentrifuge had. Maar aan de andere kant, hoe vaak gebruik je zo'n ding nou? Hebben jullie een slacentrifuge?

Zeker, ik eet in de zomer vaak kropsla en soms ijsbergsla, en vind het ding ideaal. Voor grotere hoeveelheden kruiden (bv voor tabouleh) is 'ie ook handig.

@Sam: hier onverpakte groenten en daar zit idd vaak aarde aan. De enkele keer dat ik ijsbergsla van AH to Go heb (om logistieke redenen omdat er opeens en ongepland vega shoarma/falafel moet worden gegeten en daar moet dan ijsbergsla bij) check ik of er op staat of de sla al is gewassen en zo ja, dan doe ik het niet nog eens. De laatste keer was er trouwens geen ijsbergsla meer in AH to Go geloof ik.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2013, 11:09:06 door Selly »
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Keukenwensen
« Reactie #357 Gepost op: 17 april 2013, 16:45:24 »
Ik heb een zyliss, met een hendel, heel handig.

En de AH sla doe ik er idd niet in, maar de spullen van de natuurwinkel wel, en als een struik munt uit de tuin trek, kan die er ook in.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #358 Gepost op: 17 april 2013, 18:18:26 »
Ik gebruik mijn slacentrifuge naast voor kruiden en verse groente ook voor zelfgemaakte frietjes!! Zooo blij ermee, gebruik hem wel 1 à 2 x per week. En in de zomer vaak wel 4 tot 5 x per week.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Keukenwensen
« Reactie #359 Gepost op: 17 april 2013, 19:38:59 »
Mijn keukenwens: elke keer als ik sla of andere bladgroente heb gewassen zou ik willen dat ik een slacentrifuge had. Maar aan de andere kant, hoe vaak gebruik je zo'n ding nou? Hebben jullie een slacentrifuge?

Ik heb ooit een goedkope gekocht bij Action, en heb dat toen als aankoop van het jaar bestempeld. En zo vaak kook ik niet eens ;)

Ik ken ook iemand die haar handwas erin centrifugeert (BH's enzo). Maar heb nooit gevraagd of ze er dan twee heeft. Maar ja, als het goed is, is het ook schoon.