Vegatopia Forum

Keukenwensen

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re:Keukenwensen
« Reactie #380 Gepost op: 01 augustus 2013, 11:28:56 »
Aha, gevaarlijk spul dus. Dan zijn zulke aparte handschoenen wel handig. Op mijn werk hadden we speciale, van heel dik leer gemaakte, met extra lange mouwen. Die hadden ook aparte vingers.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #381 Gepost op: 02 september 2013, 11:51:48 »
De pureeknijper is erg fijn, 300 gram aardappelen knijp je er in twee keer doorheen, en het geeft hele zachte luchtige puree die je alleen even licht op moet kloppen voor nog iets meer lucht. Ook voor de stamppot rauwe andijvie was hij fijn: in plaats van dat je een klont gestampte aardappel hebt, waar je de andijvie doorheen stampt, heb je een massa luchtige kruimels die je zo door de andijvie schept, veel sneller en ook lekkerder.
Inmiddels dus al aan mijn tweede pureeknijper toe. De eerste was wel fijn, maar roestte de vaatwasser uit en er was al een pinnetje verbogen. Ook bleef er best veel puree aan alle onderdelen zitten. Nu heb ik er eentje die lijkt op een groot uitgevallen knoflookpers. Hij is vaatwasserbestendig, veel makkerlijker schoon te maken en omdat er drie plaatjes met gaten van verschillende grootte bij zitten, kun je kiezen hoe fijn je de puree wilt hebben.
Gelijk maar even een andere keukenwens gekocht: de ricecube, om mooie vierkante blokjes rijst met groente voor bij de sushi te maken. Is weer eens wat anders dan de rolletjes met nori, tofuzakjes en de rechthoekige blokjes rijst met een reepje omelet erop. Typisch een keukenwens die je nooit ECHT nodig hebt, maar die wel leuk is.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re:Keukenwensen
« Reactie #382 Gepost op: 02 september 2013, 17:54:58 »
Hé, die pureeknijper klinkt fijn, waar heb je die vandaan?

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #383 Gepost op: 02 september 2013, 19:10:05 »
De sushi-maker heb ik ook al wel eens in mijn handen gehad.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #384 Gepost op: 03 september 2013, 13:52:18 »
Hé, die pureeknijper klinkt fijn, waar heb je die vandaan?
Van Cook&Co. En dat heet dus een pureepers en niet pureeknijper, weer wat geleerd. In het engels is het een potato ricer, prachtig woord.

Bambi, heb je die cube in je handen gehad in de winkel, of heb je er al eens ergens sushi mee gekleid?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re:Keukenwensen
« Reactie #385 Gepost op: 03 september 2013, 15:25:11 »
Ik wil een grotere keuken. En daarna een Kitchenaid keukenmachine, een slowjuicer, bakvormen en ovenschalen, een pureeknijper of -pers (dat maakt mij niet uit), veel schaaltjes, borden, glazen, bestek, etc om tafel te dekken, afsluitbare bakjes in allerlei praktische maten en nog veel meer speeltjes nuttige spullen om die keuken te vullen.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #386 Gepost op: 03 september 2013, 22:02:32 »
Hé, die pureeknijper klinkt fijn, waar heb je die vandaan?
Van Cook&Co. En dat heet dus een pureepers en niet pureeknijper, weer wat geleerd. In het engels is het een potato ricer, prachtig woord.

Bambi, heb je die cube in je handen gehad in de winkel, of heb je er al eens ergens sushi mee gekleid?
Alleen in de winkel, twijfelend of het leuk zou zijn.
Ik wil ook wel een keukenmachine maar alleen als die permanent op het aanrecht kan staan en dat past nu niet. Gelukkig hebcik wel een goed scherp mes.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re:Keukenwensen
« Reactie #387 Gepost op: 03 september 2013, 23:23:42 »
Gelukkig hebcik wel een goed scherp mes.

Ik heb nu klein keukentje met een aantal goede messen, prima pannen, een staafmixer waarmee ik nog steeds blij ben en een fijne contactgrill. O, en ik ben ook heel tevreden met de blender. Weinig te klagen dus maar nog wel veel te wensen  ;D


Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #388 Gepost op: 06 september 2013, 18:57:33 »
Ik wil een afvalbak onder het aanrechtblad, en dan een gat in het aanrechtblad. Dat gat wordt afgesloten met een snijplank. Je pakt de snijplank en legt hem voor het gat (het gat zit in de achterste helft van het blad), vervolgens kun je snijden en al het afval zo hopla in de afvalbak schuiven. Gat in de markt, zo'n gat in het aanrechtblad, volgens mij.
« Laatst bewerkt op: 06 september 2013, 18:59:45 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #389 Gepost op: 06 september 2013, 20:53:31 »
Volgens mij heb ik dat wel eens in een blad gezien.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Keukenwensen
« Reactie #390 Gepost op: 07 september 2013, 08:39:31 »
Jamie Oliver had dat ooit eens.
Ik zou me vooral zorgen maken over de gore rand van dat gat...
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #391 Gepost op: 11 september 2013, 08:34:14 »
Hmmm het idee is dus niet nieuw, jammer, ga ik dan vast niet rijk mee worden. Die rand, die kun je net als de rest van je aanrecht toch gewoon soppen? Moet wel een gladde rand zijn natuurlijk.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Keukenwensen
« Reactie #392 Gepost op: 11 september 2013, 09:10:35 »
Ja, maar er komt toch een vies randje tussen de snijplank en het gat lijkt me.
(en bij nader inzien lijkt het me ook een ontzettend onvoordelige indeling voor de keukenkast eronder, die moet je dan helemaal aan je vuilnisbak opofferen...)
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #393 Gepost op: 11 september 2013, 10:28:51 »
Ik zie geen randje tussen de snijplank en het gat hoor. Het gat is helemaal glad afgewerkt, de snijplank bestaat uit twee lagen waarvan de onderste precies het formaat van het gat heeft, en de bovenste het formaat snijplank heeft. Er is over nagedacht!

Ik ben het wel met je eens dat het opofferen van een keukenkastje zeer doet, maar in de ideale keuken die ik in mijn hoofd heb, wordt er niet gekeken op een keukenkastje meer of minder ;D

Ik heb trouwens wel een plek waar het zou kunnen, ik zou dan alleen het gat naast de snijplank moeten maken in plaats van aan de achterkant. Kan best eigenlijk, is wel ver weg van de pan maar wel naast de wasbak. Al het afval naar rechts zwiepen, de te wassen groente naar links zwiepen. Ik zet het op mijn (lange) lijst met mogelijke projectjes!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Tania91

  • *
  • 8
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn tekenblogje
Re:Keukenwensen
« Reactie #394 Gepost op: 14 september 2013, 19:37:36 »
Om toch maar de TS te beantwoorden:

Een eigen keuken zou fijn zijn. Momenteel woon ik in een anti-kraak pand waar we de keuken met veertien mensen delen. Waaronder een kok uit een steakhouse die nogal de neiging heeft commentaar te leveren op m'n kookkunsten. Ook hebben we alleen maar elektrische kookpitten, waar ik zelf een gruwelijke hekel aan heb. Misschien niet bepaald milieuvriendelijk ofzo, maar ik werk stiekem gewoon het liefste op gas.

Maar aangezien ik nog even zal moeten wachten wat betreft een eigen keukentje, wil ik momenteel toch gewoon het liefste een vaatwasser. Die hadden we ooit wel, maar die is met een stel bewoners weg verhuisd. En laat afwassen nou mijn minst favoriete huishoudelijke klusje zijn :')
Zhe starvin' vegetarian artist 8D

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re:Keukenwensen
« Reactie #395 Gepost op: 15 september 2013, 13:40:40 »
Ik denk dat koken op gas zelfs een van de meest milieuvriendelijkste vormen is van koken, zeker als je "groen" gas hebt. De omzetting van gas naar warmte is namelijk erg efficiënt, en bij het schoon verbranden (blauwe vlam) komen er ook namelijks schadelijke stoffen vrij. Bij elektrisch koken moet er eerst energie opgewekt worden (wat soms ook met gas wordt gedaan!) die daarna weer in warmte omgezet moet worden. Dit is in verhouding erg zonde van de met moeite opgewekte energie. Die hoogwaardige energie kan beter voor dingen als computers gebruikt worden of zo  ;)

Aiko

Re:Keukenwensen
« Reactie #396 Gepost op: 15 september 2013, 19:07:59 »
zeker als je "groen" gas hebt.

Ah, daar stond in de laatste Eigen Huis een erg interessant artikel over in (althans, het ging over stroom). Zo groen is de groene stroom in Nederland dus blijkbaar niet. Maar van groen gas heb ik nog niet eerder gehoord. Wel gaan mijn anti-naiviteitsalarmbellen gelijk rinkelen.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #397 Gepost op: 16 september 2013, 10:10:41 »
Bij Greenchoice houdt groen gas alleen maar in dat de CO2 die vrijkomt bij de verbranding van aardgas wordt gecompenseerd, het gas zelf is niet anders dan normaal gas.

Ik leef met je mee Tania, ik heb wel eens in een studentenflat gewoond waar we de keuken moesten delen en dat vond ik echt verschrikkelijk.

Mijn keukenwens: een wonderbag. Het zal ongetwijfeld nergens op slaan, maar ik zie helemaal voor me dat ik dan heel vaak zelf bonen ga koken ipv bonen uit blik te gebruiken.

Re:Keukenwensen
« Reactie #398 Gepost op: 16 september 2013, 12:43:20 »
Mijn keukenwens: een wonderbag. Het zal ongetwijfeld nergens op slaan, maar ik zie helemaal voor me dat ik dan heel vaak zelf bonen ga koken ipv bonen uit blik te gebruiken.
Echt? Bonen weken en koken duurt nu al zo lang, ik moet er echt niet aan denken dat het een hele dag duurt om ze te koken. Wat mij betreft is de hooikist/wonderbag-methode alleen voor echte diehards die gewoon bonen koken nog te makkelijk vinden. Maar als je het een keer wilt proberen, je hebt niet per se zo'n wonderbag nodig hè, een theedoek om de pan en dan in je bed of in een (oude) slaapzak werkt ook. Heb je meteen geen kruik meer nodig...
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #399 Gepost op: 16 september 2013, 14:25:35 »
Ja ik denk echt wel dat ik het makkelijker vind. Je hoeft het niet in de gaten te houden verder, als je het kookt wel. En het scheelt gewoon gas natuurlijk.
Ik weet dat het ook wel in bed kan maar dat idee staat me op de een of andere manier tegen.