Vegatopia Forum

Keukenwensen

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #280 Gepost op: 02 mei 2010, 22:17:43 »
Het hangt er ook vanaf waar je ketel hangt: als het warme water van zolder moet komen, gooi je veel water weg!
Verder werkt het misschien wel gewoon met eenzelfde verwarms-elementje?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Keukenwensen
« Reactie #281 Gepost op: 02 mei 2010, 22:33:40 »
Van wat ik net las, kost het warmhouden wel energie, maar is de boiler heel goed geïsoleerd, waardoor dat niet heel veel is, maar hoe meer je de quooker gebruikt voor andere dingen, hoe meer energie je daardoor bespaart. Dus áls je een quooker hebt, dan heb je dat warme water toch al en moet je het overal voor gebruiken dus ook voor de pasta.

Maar voor de pasta was het toch handiger om kraanwater op het gas te zetten ipv in de waterkoker en dan in de pan? (Ik las ooit een stuk daarover, en bij welke hoeveelheid je moet gaan switchen, want bij een beetje water was de waterkoker wel handiger. Maar ik weet niet meer waar, en ik weet ook niet meer wat er over kraanwater werd gezegd.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Kiwi

Re:Keukenwensen
« Reactie #282 Gepost op: 02 mei 2010, 22:48:04 »
Het hangt er ook vanaf waar je ketel hangt: als het warme water van zolder moet komen, gooi je veel water weg!
Verder werkt het misschien wel gewoon met eenzelfde verwarms-elementje?

Als je koud water in de waterkoker doet hoeft er geen water van zolder te komen. En het voorraadvat van zo'n quooker zit in je keukenkastje.

Re:Keukenwensen
« Reactie #283 Gepost op: 02 mei 2010, 22:51:01 »
De keukenman was erg aardig en zei van een hoop dingen 'dat lijkt handig, maar het is echt veel te duur, moet je niet doen'.
Edit: maar dus niet van dit ding.

Hoezo? Dat ding is toch sowieso veel te duur? Dat is tenminste een belangrijke reden dat we het verder niet eens overwogen hebben.
Om een eventuele besparing tav een waterkoker hoef je het al helemaal niet te doen, want zowel qua prijs als qua energie- en milieueffecten haal je dat er never nooit niet uit. Die dingen zijn puur voor het gemak. En trouwens, instant heet water zal ook wel weer een fiks beroep doen op je stroomaansluiting. (volgens mij moet het met direct verhitten werken, dus zonder opslag van warm water. Tenminste bij de systemen die ik gezien heb.)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:Keukenwensen
« Reactie #284 Gepost op: 02 mei 2010, 22:53:42 »
Het werkt wel degelijk met een reservoir: www.quooker.com

Re:Keukenwensen
« Reactie #285 Gepost op: 02 mei 2010, 23:52:56 »
Het werkt wel degelijk met een reservoir: www.quooker.com

Nee dan heb ik beslist een andere gezien. Ik kan helaas niet op het merk komen. Het staat me bij dat het leek op een keramisch cylindervormig iets dat vlak onder het aanrechtblad moet zitten, en daardoor effectief ook geen ruimte inneemt. Damn, waarom kan ik daar nou niet opkomen. Moet ik daarvoor nou speciaal naar die keukenzaak terug?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #286 Gepost op: 03 mei 2010, 01:24:41 »
Zo'n heetwaterkraantje is toch gewoon een extra boilertje? Ik zie de meerwaarde er niet zo van in. Neem dan een aga, die verwarmt meer dan alleen dat ene keukenkastje.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Keukenwensen
« Reactie #287 Gepost op: 03 mei 2010, 06:45:57 »
Als je een gewone waterkoker hebt, verliest die erg veel warmte, omdat hij zelf iedere keer opgewarmd moet worden en niet geïsoleerd is. en zelf warm is als hij al leeg is. Ik kan me voorstellen dat het dus niet eens zo onzuinig is. Ik ken wel iemand die het heeft, en daar lijkt het ideaal: in minder dan no time een kopje thee, en je tapt niet te veel heet water. Als je gewoon thee zet warm je nog wel eens te veel water op (ik althans). Als je redelijk vaak warm water gebruikt zou ik het doen.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #288 Gepost op: 03 mei 2010, 08:36:54 »
Het hangt er ook vanaf waar je ketel hangt: als het warme water van zolder moet komen, gooi je veel water weg!
Verder werkt het misschien wel gewoon met eenzelfde verwarms-elementje?

Als je koud water in de waterkoker doet hoeft er geen water van zolder te komen. En het voorraadvat van zo'n quooker zit in je keukenkastje.

Nee, maar voor een afwasje gebruik ik geen waterkoker.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Kiwi

Re:Keukenwensen
« Reactie #289 Gepost op: 03 mei 2010, 09:27:34 »
Voor een afwasje gebruik je ook geen water uit je quooker neem ik aan, dan tap je toch nog steeds warm water via de normale kraan?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Keukenwensen
« Reactie #290 Gepost op: 03 mei 2010, 09:52:59 »
Volgens mij zijn er twee mogelijkheden met zo'n ding, of je hebt alleen een kokendwaterreservoir (ja, het is inderdaad een reservoir) of je gebruikt hem ook als miniboilertje in plaats van je warmwatervoorziening. Dat laatste kan inderdaad handig zijn als je warme water anders van ver komt, maar of dat bij mij voor die paar meter zinnig is betwijfel ik.
Het ging me dus om zo'n kokendwaterreservoir.
(En nu gebruik ik de waterkoker voor pastawater omdat dat zo veel sneller gaat dan een pan koud water op het gas zetten, en gegeiserd water is zoveel minder heet ik daar eigenlijk nooit aan denk...)
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #291 Gepost op: 03 mei 2010, 10:36:15 »
Voor een afwasje gebruik je ook geen water uit je quooker neem ik aan, dan tap je toch nog steeds warm water via de normale kraan?
nee, ik denk dat je dat dus uit je quooker pakt, waarom al die leiding verwarmen?!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Re:Keukenwensen
« Reactie #292 Gepost op: 03 mei 2010, 10:36:46 »
Als je een gewone waterkoker hebt, verliest die erg veel warmte, omdat hij zelf iedere keer opgewarmd moet worden en niet geïsoleerd is. en zelf warm is als hij al leeg is. Ik kan me voorstellen dat het dus niet eens zo onzuinig is. Ik ken wel iemand die het heeft, en daar lijkt het ideaal: in minder dan no time een kopje thee, en je tapt niet te veel heet water. Als je gewoon thee zet warm je nog wel eens te veel water op (ik althans). Als je redelijk vaak warm water gebruikt zou ik het doen.

Maar die quooker verbruikt zo'n 10W in standbystand. Als ik daar een waterkoker van 2kW tegenover plaats, dan kan je voor de hoeveelheid stroom die die quooker gebruikt voor de standby, de waterkoker dagelijks ruim 7 minuten aanzetten. Ofwel een liter of drie water nodeloos extra aan de kook brengen. Dat haal je niet zo gauw in door niet teveel water in de waterkoker te verhitten. Dat zo'n boiler-systeem energiezuiniger is lijkt me dus rustig naar het rijk der fabelen te verwijzen, bij normaal huishoudelijk gebruik dan.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Keukenwensen
« Reactie #293 Gepost op: 03 mei 2010, 10:39:38 »
Voor een afwasje gebruik je ook geen water uit je quooker neem ik aan, dan tap je toch nog steeds warm water via de normale kraan?
nee, ik denk dat je dat dus uit je quooker pakt, waarom al die leiding verwarmen?!

Omdat het goedkoper is om water op gas heet te stoken?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Keukenwensen
« Reactie #294 Gepost op: 03 mei 2010, 10:45:02 »
Hier ook iets over de Quooker en eventuele besparingen.

Re:Keukenwensen
« Reactie #295 Gepost op: 03 mei 2010, 10:45:17 »
(En nu gebruik ik de waterkoker voor pastawater omdat dat zo veel sneller gaat dan een pan koud water op het gas zetten, en gegeiserd water is zoveel minder heet ik daar eigenlijk nooit aan denk...)

Maar mocht je voor de inductieve kookplaat gaan, dan kookt je water sowieso al veel vlotter dan op gas. Volgens de opgave bij mijn kookplaat kookt 2 liter water dan in 4,7 minuten in plaats van 8 minuten. Dat zal dan wel op de boost-stand zijn. Maar dan kan een andere 'pit' op dat moment niet gebruikt worden.

Maar het snelst gaat het natuurlijk als je een liter op de booststand kookt, terwijl je tegelijk de andere liter in de waterkoker heetstookt.  :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Keukenwensen
« Reactie #296 Gepost op: 03 mei 2010, 10:48:10 »
Dat doe ik nu, op gas: anderhalve liter in de waterkoker en een halve in de pan, dan is het ongeveer gelijk kokend.
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Keukenwensen
« Reactie #297 Gepost op: 03 mei 2010, 10:51:27 »
Hier ook iets over de Quooker en eventuele besparingen.

Zie jij ook maar een half artikeltje?
(En als het voornaamste probleem is dat zo'n ding dag en nacht aanstaat, zou er dan geen tijdklok op kunnen? Want tussen middernacht en zeven uur 's ochtends heb ik eigenlijk nooit heet water nodig...)
This is between me and the vegetable!

Re:Keukenwensen
« Reactie #298 Gepost op: 03 mei 2010, 11:05:42 »
Nog een artikeltje om het energieverbruik van de Quooker in perspectief te plaatsen. Let vooral ook op de reactie(s) van de marketingmanager van Quooker.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Keukenwensen
« Reactie #299 Gepost op: 03 mei 2010, 11:20:10 »
omg, dat fastfood-verhaal ('dit lijkt misschien leuk, maar je wordt er ook gemakzuchtig van, is dat nou wat we willen, liever kijkbuiskindertjes, gemakzuchtig worden?'). Waarom hebben we geen kotssmilie meer?

En die meneer zet een tabelletje neer waaruit blijkt dat zo'n ding ongeveer evenveel verbruikt als een waterkoker en iets minder dan een inductieplaat. Mits je duizend liter kokend water per jaar verbruikt. Dat is een kleine drie liter per dag. Ik zit zelf gemiddeld op anderhalve liter thee per dag, en dan is er dus nog niets gekookt, dus die 1000 liter haal ik denk ik wel.
Hmm...
This is between me and the vegetable!